Ser på nye Toyota Corolla hybrid, og lurer på hvilke reelle konkurrenter denne har? Finner faktisk ingen, enten blir de mye mindre, eller mye dyrere. Vil ha minimum (helst over) 530 liter bagasjerom, slik jeg har i dag på min Toyota Auris..
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 23:35Sitat fra: Borger___ på onsdag 19. oktober 2016, klokken 22:50Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:33Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).
Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.
Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for : Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...
Har vel ikke sagt at jeg ikke vil "stoppe på veien" (?) sier strekket mellom hurtigladere er 139km på det lengste, det hjelper vel ikke å stoppe uten at man er ved en ladestasjon? Merk at jeg har ingen erfaring med el-bil og lading, har bare hørt at den lader på ca. en halvtime på hurtiglading..
Skulle ikke skrive mer her i denne tråden , men siden du siterer meg direkte, må jeg jo svare deg.
Dennye Leaf med 30 kWh lader på ca en halvtime om sommeren , fra ca 20 % opp til ca 90 %. Den gamle type batteri (24kWh) bruker litt lengre tid på sommer. På vinterstid kan du greit doble ladetiden , og ved ekstremkulde (minus 20 osv ) kan du nok triple ladetiden hvis ikke batteriet er varmet opp av langtur. Obs : varmet opp betyr ikke varmt. Det betyr mindre kaldt. Men , hvis du hurtiglader flere ganger og kjører imellom kan du faktisk oppnå sommertemp på batteriet , og da går det selvsagt unna. Dog , da snakker vi om langturer.
Trådstarter sa forøvrig , ordrett : "Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø). "
15-16 mil etter hurtiglading indikerer ingen stopp såvidt jeg forstår ? Ihvertfall svarte jeg deg på det. Endrer du forutsetningene , endrer jeg gjerne svaret mitt. PS : jeg svarer for å hjelpe deg , ikke for å være høy på pæra eller slem.
Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:33Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).
Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.
Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for : Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:13
Gratulerer.
Du finner mye info hvis du leter rundt i forumet.
1. Her blir nok litt prøv og feil. Bruk minst mulig bremser, minst mulig varme/AC. Ikke overdreven fart, vil tro ca 50-60 km/t er optimalt, men alt over 80-90 km/t tipper jeg spiser mye (bor i Trondheim, her har vi svært få 90-soner, og det er max her i området..)
2. Elbil er deilig i kø, ingen motordur og ingen eksos, ingen girskift
Så lenge du ikke bruker noe varme/AC er nok køkjøring det som er mest økonomisk. Men ja, varme/AC spiser noe ekstra, tipper du kan regne ca 1-2 kw konstant på de kaldere dagene. Så bruker du 1 time ekstra spiser du 1-2 kwh ekstra..
3. Det sies at batteriet taper seg fortere hvis det til stadig lades til 100%. Dette gjelder vel spesielt når det er varmt. Hvis man lader til 100% bør man kjøre "så fort som mulig" etter den er fulladet..
4. Ja, begge deler. Og USB og 3,5mm jack (tror jeg, bruker den aldri..)
Original lader gir deg ca 2,2kwh eller ca 10% SOC (state of charge) pr time.
100km uten lading går nok greit sommers tid, men:
Elbil spiser mye ekstra når det er vått, snø/slaps på vegen, kaldt, glovarmt osv osv.