Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Olatho

Sider: [1] 2 3 ... 47
1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Antall ladeplasser i Norge over tid
« på: Tirsdag 09. August 2016, klokken 09:15 »
Ja, det er ikke så veldig vanskelig.  Bare litt unødvendig å loope gjennom samtlige ladestasjoner og sjekke "Opprettet"-feltet hvis noen allerede har noen "nokså riktige" tall liggende. 
Er ikke ute etter helt nøyaktige svar, mer tall for å kunne se utviklingen måned for måned/år for år.

2
Ladeplasser og ladekabler / Antall ladeplasser i Norge over tid
« på: Mandag 08. August 2016, klokken 10:42 »
Hei,

Noen som tilfeldigvis har f.eks. dumpa nobil-basen over noen år, og dermed har tall for utviklingen av antall ladeplasser over tid?
Helst en del år bakover.

Så vidt jeg kan se fra APIet til Nobil får jeg bare et øyeblikksbilde av hvordan situasjonen er nå, og det er ikks å veldig fristende å gå gjennom hele databasen deres og sjekke opprettet-dato.

3
Lading av Tesla / Sv: SuperChargers i Danmark
« på: Mandag 25. Juli 2016, klokken 19:19 »
Bah.  Det ER en i Aarhus, ja. 

Så den på .info, men siden den ikke dukka opp i bilen kjørte vi til Randers. Bodde på en kro rett sør for Århus og trengte en del kilometer for strekket fra Varberg til Uddevalla.  Nå var ikke Randers all verden av omvei siden vi uansett var oppom Djurs Sommarland, men litt kjappere hadde det vært å stoppe i Aarhus i stedet.

4
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
« på: Mandag 25. Juli 2016, klokken 18:43 »
Var fullt, men ingen kø på Randers på fredag ettermiddag. 

Fem eller seks foran oss i kø på Uddevalla lørdag ettermiddag.  Hadde brukt chademo-adapteret hvis jeg hadde kunnet, men den laderen var i bruk av en annen elbil (husker ikke merket).

Ellers opplevde vi ikke kø eller trangt om plassen et eneste sted i løpet av 8000 km fra Oslo til Alicante og hjem (via Sveits og Praha).
Samtlige SCer vi ellers lada på hadde minst ett ledig par når vi ankom, så vi fikk full guffe over alt.

Uddevalla bør nok utvides en del etter hvert, da det jo er et naturlig første (eller siste) stopp for alle som bor i Osloområdet og skal sørover (eller er på vei hjem).

5
Lading av Tesla / Sv: SC i Spania
« på: Lørdag 09. Juli 2016, klokken 22:56 »
Var innom der i dag.

God plass, lett å finne, og rett ved motorveien.

Ligger ved en 24/7 kafeteria, med godt utvalg, men rimelig laber kvalitet (men det er da i det minste noe annet enn en bakgård på et hotell).
Tydeligvis et populært sted blant bussjåfører med turistbusser - ellers var det få andre som stoppa der i løpet av de 45 minuttene vi måtte stå (trengte litt å gå på for et par dager i Barcelona før vi drar videre nordover).

Men bortsett fra kafeteriaen er det absolutt ingenting her. Vi sjekka til og med ut de tre store bygningene borte i gata som på Google maps kan se ut som de kan inneholde noe interessant. Det gjør de ikke (med mindre du er interessert i gamle bilvrak eller engroshandel med frukt...).

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elektroniske parkeringsur - stiller seg frem ved parkering
« på: Fredag 08. Juli 2016, klokken 02:39 »
Hele parkeringsur-løsningen som den er i dag er jo komplett uforstålig og unhåndterbar.
I området der jeg bor er det steder med både 18 og > 24 timers parkeringstid.  Siden 99% av urene bare har en 12 timers klokke (og jeg til nå ikke har sett noen med dato) er de jo meningsløse å forholde seg til på de stedene.
En annen ting er at hvis f.eks. tidsbegrensningen gjelder fra kl 08:00 - 16:00, og du parkerer 07:05, så skal skiva stilles til 08:00 (når begrensningen begynner), ikke 07:05 (eller 07:15).
Og om du parkerer 15:55 på et sånt sted, så kan du få bot kl 08:05 dagen etter fordi du har stått over tida.

Siden vi ikke har hatt noen tradisjon for parkeringsur i Norge er det synd vi ikke benytta sjansen til å lage fornuftige regler og fornuftige krav til urene.
F.eks. at de skal vise både dato og klokkelsett, og at de skal stilles til når man parkerer (evt. nærmeste 15 minutter), uansett når tidsbegrensningen begynner.  Det hadde gjort bruken av dem ekstremt mye mer forståelig og enkel for alle med digitale ur.

7
Lading av Tesla / Sv: SC i Spania
« på: Torsdag 07. Juli 2016, klokken 17:57 »
Lader på L'Aldea nå :)

Ut fra kartet ser det ut som det er noe kjøpesenter og sånt rett over veien.  Stemmer det?


/Ola T

8
Lading av Tesla / Sv: SC i Spania
« på: Tirsdag 21. Juni 2016, klokken 20:25 »
En uke igjen til jeg veldig gjerne skulle ha lada på den der nå.
Tok det rimelig med ro da jeg så status i april.  NÅ begynner jeg å bli noe mer bekymra...

9
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Yamaha batteri (og evt. lader)
« på: Mandag 09. Mai 2016, klokken 08:15 »
Har en transportsykkel med Yamaha-elektrifisering, og skulle gjerne hatt et ekstra batteri (og evt. en ekstra lader å ha på jobben i samme slengen)

Batteriet er et X94-8212A-20, 36V 400Wh - men om det finnes 3. parts med samme formfaktor og spenning, men gjerne med høyere kapasitet, så gjør det selvsagt ikke noe.
Har forsøkt flere elsykkel-leverandører i Norge, men de som kan skaffe har ekstremt lang leveringstid, og andre (f.eks, Evo) har det ikke i porteføljen sin.
Skulle veldig gjerne hatt det før helga, da vi skal på langtur innover i Oslomarka, og jeg ikke har veldig lyst til å måtte trille en 40 kg transportsykkel hjem igjen...

10
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Bytte bremser
« på: Lørdag 23. April 2016, klokken 14:45 »
Takk for tips.

Snakket med leverandøren i dag, og det virker som et litt håpløst prosjekt.  Sykkelen har trommelbremser i dag, og det er ikke noen form for fester til skivebremeser (eller felgbremser).  Så de må i tilfelle sveises på, og så må man muligens bytte hjul (foran) og evt hele navet (med gir og det hele) bak.
De var skjønt einge i at det var tullete å ikke utstyre sykkelen med festene i det minste - så man evt. kan oppgradere bremser selv, men sånn var nå engang ståda.

Så da får jeg leve med de bremsene som er foreløpig.

11
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Bytte bremser
« på: Fredag 22. April 2016, klokken 21:17 »
Jeg tillater meg å poste her, selv om jeg har tre hjul...

Har altså en Babboe Curve - trehjuls transportsykkel med kasse foran - men er ikke veldig fornøyd med bremsene.  Noen som har noen erfaring med å bytte bremser på tilsvarende sykler? 
Hjuloppheng og det meste er jo litt spesielt på en trehjuling, så jeg vet ikke om det er helt rett fram å bytte til f.eks. noen vanlige hydrauliske skivebremser?
Særlig foran, hvor det hadde vært fint å ha brems på begge hjulene.  Med brems bare på det ene skjener sykkelen en del ved kraftig oppbremsning.


12
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: NuVinci Harmony og remdrift
« på: Lørdag 02. April 2016, klokken 20:09 »
Har NuVinci, men ikke rem.  Må si jeg er fascinert (og imponert) over giret.
Det eneste jeg savner er litt større utveksling på det tyngste.  Har foreløpig bare brukt det i et par dager, så jeg har ingen erfaring med driftssikkerhet osv, men siden det jo beveger seg trinnløst blir det jo vesentlig mindre slitasje på blant annet kjedet enn med et tradisjonelt gir.

13
Lading av Tesla / Sv: SC i Spania
« på: ſøndag 06. Mars 2016, klokken 09:03 »
Noen som vet hvor nyheten om Valencia kommer fra?
Jeg har googla en del, og de eneste referansene jeg finner er til artikler som viser til at den har dukka opp på supercharge.info
Mao. finner jeg ikke hvor supercharge.info har plukket det opp fra.

Skulle veldig gjerne hatt litt mer kjøtt på beinet.
 

14
Lading av Tesla / Sv: Ladestolper og Tesla
« på: Lørdag 30. Januar 2016, klokken 21:31 »
Det er sannsynligvis sjelden du har behov for å lade fra 0-100%, så det tallet behøver du neppe å bekymre deg for.
Jeg er også en av dem som bare har 16A (Type2) og det holder i massevis for oss.  Det hele kommer jo som du sier an på hvor langt du har behov for å kjøre hver dag, og hvor lenge bilen kan stå og lade.
Vi har i perioder måttet klare oss med offentlige ladestolper i Oslo, og utenfor hos oss er det bare de "gamle" schuko-stolpene, så der har vi måttet klare oss med 10-13 A.  Det har gått bra det også.
Erfaringen vår er at bilen står parkert lenger enn man kanskje tror.  Du får vel gjerne stått minst 10-12 timer hver natt (ca 1800 - 0600 f.eks.).  Det vil gi deg nok til 160-180 km hver dag.  Og kjører du mindre enn det noen dager, så øker jo bare marginene dine. 

Så lademessig tror jeg ikke du behøver å bekymre deg (hvis du ikke har et kjøremønster der du i gjennomsnitt over en uke kjører mer enn 150 km/dag, og ofte ikke kan la bilen lade så mye som 10 timer i løpet av natta.

Diskusjonen om gateparkering eller ikke er en annen sak, og den har jeg ikke tenkt å legge meg opp i.

15
Lading av Tesla / Sv: Supercharger og Model 3
« på: Mandag 18. Januar 2016, klokken 20:25 »
Nå har i alle fall Elon vært klinkende klar på at betaling for bruk ikke er aktuelt.  Så selv om han ikke er helt enehersker i det universet, så tror jeg nok vi ikke behøver å bekymre oss for akkurat det på en stund.
 
Personlig har jeg fortsatt større tro på at flere destinasjonsladere i veldig stor grad tar edgen av presset på superladere, og det er en bedre vei å gå for å få elektrifisert bilparken.  Tross alt står de aller fleste biler parkert det aller meste av tida.  Hvis de "alltid" kan lade når de likevel står stille er det kun i få tilfeller det er behov for superlading.  Og en moderat økning av antall ladeplasser på hvert sted, sammen med en moderat økning av antall ladesteder vil forhåpentligvis sørge for å holde køene innen rimelighetens grenser.

Sider: [1] 2 3 ... 47