Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TRM

Sider: [1] 2 3 ... 57
1
Model Y / Sv: Status megacasting Berlin
« på: Torsdag 13. Januar 2022, klokken 20:42 »
Front:
  [ You are not allowed to view attachments ]  

2
Model Y / Status megacasting Berlin
« på: Torsdag 13. Januar 2022, klokken 20:34 »
Såvidt jeg klarer å se er det megacasting bak på Tyskprodusert Y (Performance), og tradisjonell foran.

Det er også foreløpig ikke luftfjæringer (har vært rykter).

Setene er forøvrig ikke ventilerte.

Bak:
  [ You are not allowed to view attachments ]  

3
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Mandag 10. Januar 2022, klokken 22:01 »
Prisen KAN gå ned med 4680. Det er billigere batteripakke.

I teorien ja, men sunn fornuft av en produsent som faktisk klarer levere er å øke profitten mens markedet er glohett.
Prisjusteringer nedover tar man når ordreboka krymper 🙂
Når Giga Berlin og Giga Texas er i full sving kan det nok skje noe med forholdet tilbud/etterspørsel - og dermed pris.
Har utsatt levering av min TMYP, i første omgang til 2.kvartal.

4
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
« på: Tirsdag 04. Januar 2022, klokken 10:36 »
TRM: hvordan så kvaliteten ut med tanke på finish på bilen?
Sammenlignet med feks Hyundai, som er verdensledende på finish, så var det ikke 100%. Syntes det var ganske stort gap mellom bakdøra og bakskjerm, men det er mulig Y'en er sånn? Ellers var det litt ujevn overgang mellom Chrome(delete)-listene.

Rakk ikke å undersøke bilen i detalj, men hovedinntrykket var at det var helt ok.

Lakken var våt, så fikk ikke vurdert den så nøye. Var veldig blank, og lurte på om det var Obsidian black, og ikke Solid black (verdens mest malplasserte adjektiv?)?


5
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 15:31 »
Fint om bildene kan vises litt mindre, det er mulig å sette inn høyde
Kode: [Velg]
[ You are not allowed to view attachments ]
 [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]
Takk for tips. Redigert nå.

6
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 14:25 »
Kan iallefall bekrefte at det er doble ruter bak, men noe annet hadde jo vært rart.

Vanskelig å vurdere lakk med våt bil.

Panelgaps er iallefall bedre enn tidlige S og X... 😅

Kunne ikke se noen endringer innvendig.

7
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 14:20 »
  [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]  

8
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 14:19 »
  [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]  

9
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 14:16 »
Flere bilder av Tysk Model Y
  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  

10
Model Y / Sv: LR eller Performance ?
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 23:21 »
Er det virkelig så stor forskjell på Nokian og Conti cv7 ?
Ja. Nokian er for mykt, og gir en dårlig kjørefølelse sammenlignet med CV7. I tillegg er er det langt mindre støy fra CV7.

Nokian har vært leverandør til Tesla helt siden vinteren 2013/14. Da vi fikk vår første Model S ble jeg anbefalt Nokian R2 av flere Teslaeiere, og når Tesla i tillegg gikk god for de valgte jeg det.
De ble byttet etter første sesongen, og erstattet med Continental. En helt annen verden.

Sjokkerende at det kan være så stor forskjell på to "premiumdekk". Anbefaler å google Tesla Nokian vs Continental for ytterligere brukererfaringer.

11
Model Y / Sv: LR eller Performance ?
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 13:08 »
Hei

Jeg lurer litt på en Y. Skal prøvekjøre den til mandag, og hvis den faller i smak blir det mest sannsynlig at jeg legger inn en bestilling.

Så kommer dilemmaet, LR eller Performance? Slik jeg ser det hadde jeg villet hatt noen 20` sommer hjul uansett hvis jeg hadde gått for LR.  Hvis jeg går for Performance, er 21` inkludert. Vinterhjul kommer man heller ikke unna. Da får jeg det til at det er en differanse på 36500,- fra LR til Performance.

Er det vært det? Det er jo en forsvinnende liten sum når man handler bil til over 600k uansett, er det ikke? Hvis man ser på youtube og testere der, er deg liksom ingen vei tilbake når man først har prøvd Performance.

21`sommer hjul, er dette veldig stivt og stumpete å kjøre på?
Siden du spør er du nok litt over gjennomsnittlig interessert i bil og bilkjøring. Da ville jeg gått for Performance.

Økonomisk er det sannsynligvis ingen grunn for å ikke gjøre det. Mellomlegget mellom LR og Performance vil du nok i stor grad få igjen ved salg.

Forsikringen blir kanskje et par tusen over i året. Dekkslitasjen bestemmer du selv.

Utstyrsmessig er det ingen grunn til å ikke velge Performance da denne nå også kommer med hengerfeste (noe M3P ikke gjorde).

Tvert imot så får du bedre bremser, finere felger, bedre dekk, røde kalipere som tåler salt langt bedre enn standardkaliper, spoiler og alupedaler.

Rekkevidden er noe lavere, men det er nok utelukkende pga større felger. Årstiden du ønsker minst mulig reduksjon i rekkevidde kan du uansett velge 19" (kanskje 18"?), og ha samme rekkevidde som LR.

Hvis Track Mode kommer blir det et stort pluss hvis du har tenkt deg på isbane (feks).

Jeg har bestilt Y Performance. 🙂

PS: ikke bestill vinterhjul fra Tesla. Du vil IKKE ha Nokian på bilen din! Den fortjener Conti CV7!
(Ja, jeg har prøvd begge deler)

12
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Onsdag 01. ſeptember 2021, klokken 09:39 »
Polestar setter ned prisen - kanskje som et tilsvar på introduksjonen av TMY?

Tipper flere følger etter, og til slutt Tesla med Model Y.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XqRz5B/dropper-prisene-ytterligere-paa-polestar-2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos2

"Det er ikke lenge siden Polestar lanserte en ny og billigere variant av Polestar 2, og nå setter de ned prisen ytterligere.

I april kostet deres «enklere» Polestar 2 Single Motor Standard Range 389.000 kroner, men settes nå ned med 40.000 kroner til 349.000 kroner.

Varianten med lengre rekkevidde, Polestar 2 Single Motor Long Range, settes ned med 20.000 kroner. Fra 409.000 kroner til 389.000 kroner.

Prisen for Long Range Dual Motor-varianten vil fortsette å være 429.000 kroner."

13
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 20:36 »
Hvis noen fortsatt lurer på om prisen på Model Y skal ned før den kommer til Norge:

*Ioniq 5 Long Range RWD Premium: 464.000 kroner pluss levering

*Ioniq 5 Long Range AWD Premium: 494.000 kroner pluss levering

https://tinyurl.com/5brxx2pj

14
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Onsdag 31. Mars 2021, klokken 11:04 »
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
Byttet til disse etter at det ene michelin dekket fikk en flenge, fikk bare kjørt 3000-4000km med de før bilen ble solgt, men et av de beste dekkene jeg har hatt, spesielt på vått føre.
Hvordan er støynivået på Falken kontra Michelin?

15
Model X / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
« på: Torsdag 17. Desember 2020, klokken 20:04 »
Her er bilde av utstyrsspesifikasjonen til begge bilene. En har Homelink 5 opt 1 og den andre har Homelink 5 opt 2. Jeg klarte å få koblet opp med Model S som har opt 1, men fikk den ikke til å operere porten. Klarte aldri å konfigurere helt gjennom når man skal trykke på motoren.

Må jeg da kjøpe noe tilleggsutstyr for å få satt den opp mot Model X med opt 2?
Vet ikke om jeg har 1 eller 2 (sept.2018 X), men måtte programmere på nytt igår, etter at systemet resatte seg fullstendig... Knota lenge, før jeg fant ut at T1-knappen ikke har noe med programmeringa å gjøre.

Følgende funket hos meg:
*Standard tilkobling
*Les av koden med håndholdt garasjeportåpner mens du står foran bilen
*Trykk på "code-knappen" (nr 22 i bruksanvisning), slik at diode en eller to lyser vedvarende. Skal IKKE blinke.
*Gå til bilen, og lær opp ved å trykke "neste" eller lignende
*Test oppkoblinga

Lykke til!

Sider: [1] 2 3 ... 57