Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Mippen

Sider: [1] 2 3 ... 298
1
Ok.

Takk for alle svar. Jeg har bestemt meg for å beholde den "gamle" kabelen, og lar den nye ligge i boden til jeg er ferdig med Leasing avtalen. Siden den gamle kabelen er litt lengre er det praktisk hvis jeg må lade og plassen er opptatt. Har opplevd at enkelte biler parkerer på ladeplassen.

2
Hvordan blir det på 32A enfas? På hytten vår har vi ladeboks som gir 32A på 230V. Vil ikke jeg få mer enn ca. 3,6 kW på den? Jeg glemte å sjekke sist jeg var der...

3
eUp trenger en 32A 3-fas-kabel for å fungere med 3-fas-lading på 230V IT. Da trekker den 16A i L1, 16A i L2 og 28A (?) i L3 (N-leder i kabel). Møller leverer bilene med 3x32A ladekabel for å unngå problemer med dette. I Tyskland leveres den med 3x16A ladekabel.

eUp og eGolf har samme 2-fas 16A lader for å kunne lade med 7,2kW.
På 400V vil den trekke 16A i L1, 16A i L2, 0A i L3 og 16A i N. Summen i N-leder vil aldri være høyere enn høyeste strømtrekk i en av fasene når man har 400V TN.

og Seat Mii Electric er "broren" til VW e-Up, så da antar jeg at det samme gjelder den. Den lader på papiret likt med e-Up.

4
Tipper den er 32A enfas jeg utifra det er maks den kan lade med: https://elbil.no/elbil/seat-mii-electric/
Du vil se det enkelt om det mangler flere pinner i kontaktene. Så den 16A-kabelen din ser jeg ikke annen nytte enn å bruke på ladestasjonen din om den er begrenset til 16A, ellers selge den. Dumt å ha den i bilen og få halv ladefart på farten...

Skulle ikke det ha stått 32A 230V på den dersom det var enfas? Det er ikke en 16A kabel men 32. Jeg trodde det var 16A siden den liknet på den jeg hadde i gamle bilen min, men denne står det max 32A 400V på. Ser også at den er litt tykkere enn den gamle 16A kabelen jeg hadde i gamle bilen.

5
Hvilken bil snakker vi om her egentlig? Man skulle tro de fleste nye elbiler kunne lade med 7,4kW og du derfor ønsker å ha en slik (eller trefase 22kW) i bilen. TM3 kan vel nøye seg med trefase 16A og få ladet 11kW. Men det fins noen stolper som bare tilbyr enfase 32A, og da vil en slik kabel begrense ladingen til 3,6kW...

Det er en Seat Mii. Jeg sjekket for øvrig kabelen som lå i bilen sidene du sa det står på kabelen hva den er ment for, og da så jeg at kabelen jeg har i bilen min sannsynligvis også er 3 fas. Det står 32A 400 V på den. Kabelen i bilen er likevel litt mykere og tynnere enn den andre og litt kortere.

6
Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.

Høres det i det hele tatt logisk ut at du ikke skal få ladet med den kabelen som fulgte med bilen? Tror du virkelig de vil sende med deg en kabel du ikke kan bruke alle steder der det ville være sannsynlig at du ville koblet den til?

Selvsagt får du ladet, og det med full effekt på 6,6 kW (kW er effekten, kWh er mengden). Støtter laderen 22 kW så er det nok temmelig garantert at det er 3-fase 400V TN-nett det er snakk om, og du ville fått opp til 7,2 (7,4 inkludert ladetap) på kun en fase. Men er du usikker, ta med deg begge kabler og test.

Her er forresten en fin ladeguide med "kalkulator".

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Forøvrig ville jeg selv beholdt kabelen som støtter 22 kW effekt, og heller vurdert å selge den andre, om ikke disse har forskjellig lengde og du foretrekker den lengste til eget bruk. Eller brukt den nye som "fast" kabel på ladeboksen din (gjerne festet med beslag), og ha 22 kW-kabelen liggende i bilen.

Om noen skulle finne på å stjele kabelen i garasjen, så er det bedre at det er den billigste de stikker av med.

Jeg forstår forskjellen på de ulike benevningene selv om jeg kanskje ikke er så flink til å skille mellom kW og kWh når jeg forklarer, så jeg trenger ikke en lade kalkulator. Jeg lurer bare på om folk har opplevd å ikke få lade på en ladestasjon når bil eller ladekabel ikke støtter maks lading som stasjonen kan gi. Jeg har ikke forsøkt med den nye kabelen min som bare støtter enfas lading, bare den som støtter opp til 32A og 400V. Bilen min støtter riktig nok ikke mer enn 7,2 kW på enfas.

Her er det jeg lurer på (Bilde).

Jeg tok med ladekalkulatoren fordi den visste hvilke hastigheter/effekter man fikk på forskjellig nett og forskjellig forskjellig Ampere. Ikke for å "forklare" forskjell på kW og kWh, for mange forstår forskjellen men skriver fort feil, og det korrigerte jeg uansett direkte i setningen der jeg påpekte det.

Feil kan man selvsagt ikke garantere seg fritatt for, som Marius Kotsbak skriver. Men da er det i tilfelle feil ute å går, ikke at bil og ladestolpe reagerer på om kabelen er fulklkoblet eller ikke. Jeg tror i utgangspunktet at det er mindre sjanse å oppleve feil med en fullkoblet kabel, enn en som kun er 1-fas f.eks. da det i så tilfelle er ombordlader og ladestasjon det står på.

Ja, har du 3 kabler allerede og bilen er leaset, så er du i utgangspunktet begrenset til å beholde akkurat den som ble levert med. Dog, tror de fleste aksepterer om den leveres tilbake med en bedre kabel enn de leverte med bilen. Er jo greit å sende leasingselskapet en epost med spørsmål, så får du forhåpentligvis et svar skriftlig, som du i tilfelle kan vise til om det blir diskusjon i ettertid.

Det er selvsagt et poeng at den er nettere og lettere å pakke med seg. Da er jo selvsagt spørsmålet hva den tredje ladekabelen er, om den er fullkoblet den og. Men tipper du egentlig har tatt ditt valg mellom de to, i forhold til hvilken du i så tilfelle ønsker å beholde av de.

Den tredje kabelen har jeg "fastmontert" på ladestasjonen med lås. Jeg kan naturligvis ta den med meg i bilen også, men den er kortere enn de to andre, også er det en spiralkabel. Valgte den kabelen fordi ladebokser er montert rett bak bilen og da slipper jeg å snuble i en lang kabel.

Jeg får se hva jeg gjør. Siden folk ikke har opplevd problemer med lettere type 2 kabel gjør det ikke noe å fortsatt bruke den på tur. Eventuelt kan jeg ha en av kablene i reserve i boden dersom en skulle bli ødelagt eller stjålet. Er ikke store summer det er snakk om. Tenkte mest på å spare litt plass i bilen og boden.

7
Det skal jo ikke være noen forskjell. Men det forhindrer ikke dårlig programvare i noen ladestolper som ikke vil starte med mindre den merker en trefasekabel tilkoblet.

Jeg har ikke opplevd det med 1-fas 16 og 32A. Gir mening å ikke legge kabel som støtter mer eller mindre enn bilen i bilen og tilsvarende for ladestasjon den som henger der. For å utnytte maksimal ladefart med minst mulig vekt.

Jeg liker best den nye kabelen fordi den gir det bilen kan lade og er lettere og tar mindre plass i bilen enn den gamle, men jeg reagerte på bildet jeg la ut over hvor det hevdes at enklere kabler ikke alltid fungerer på alle stolper. Da blir jeg usikker på om jeg skal beholde den gamle kabelen likevel.

Jeg har 3 stykk type 2 kabler men trenger bare 2. (En i garasjen og en i bilen). Kan ikke selge den nye kabelen da bilen er leaset, men kan selge den gamle.

8
Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.

Høres det i det hele tatt logisk ut at du ikke skal få ladet med den kabelen som fulgte med bilen? Tror du virkelig de vil sende med deg en kabel du ikke kan bruke alle steder der det ville være sannsynlig at du ville koblet den til?

Selvsagt får du ladet, og det med full effekt på 6,6 kW (kW er effekten, kWh er mengden). Støtter laderen 22 kW så er det nok temmelig garantert at det er 3-fase 400V TN-nett det er snakk om, og du ville fått opp til 7,2 (7,4 inkludert ladetap) på kun en fase. Men er du usikker, ta med deg begge kabler og test.

Her er forresten en fin ladeguide med "kalkulator".

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Forøvrig ville jeg selv beholdt kabelen som støtter 22 kW effekt, og heller vurdert å selge den andre, om ikke disse har forskjellig lengde og du foretrekker den lengste til eget bruk. Eller brukt den nye som "fast" kabel på ladeboksen din (gjerne festet med beslag), og ha 22 kW-kabelen liggende i bilen.

Om noen skulle finne på å stjele kabelen i garasjen, så er det bedre at det er den billigste de stikker av med.

Jeg forstår forskjellen på de ulike benevningene selv om jeg kanskje ikke er så flink til å skille mellom kW og kWh når jeg forklarer, så jeg trenger ikke en lade kalkulator. Jeg lurer bare på om folk har opplevd å ikke få lade på en ladestasjon når bil eller ladekabel ikke støtter maks lading som stasjonen kan gi. Jeg har ikke forsøkt med den nye kabelen min som bare støtter enfas lading, bare den som støtter opp til 32A og 400V. Bilen min støtter riktig nok ikke mer enn 7,2 kW på enfas.

Her er det jeg lurer på (Bilde).

9
Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.

10
Jeg har ny elbil hvor jeg fikk med type 2 ladekabel og ladekabel med kladd. Jeg tenkte derfor å selge min "gamle" type 2 kabel som jeg brukte for å lade den gamle bilen min hjemme. Det er en 22 kWh kabel... Jeg leser imidlertid på nettet at det av og til ikke går an å lade på 22 kWh stolper dersom man ikke har 22w kWh kabel. Jeg ble derfor litt i tvil om jeg skal beholde den. Er det noen som har opplevd å ikke få lade med standard tynn type 2 ladekabel på 22 kWh ladestolper??

11
I følge forsikringsselskapet mitt er det ikke direkte ulovlig å bruke skjøteledning heller v. nødlanding. Det står bare at man Ikke må la ledning komme i klem i vinduer og dørsprekker.

Det står også ikke bruk skjøteledning som ikke er dimensjonert for langvarig belastning/lading.


https://www.frende.no/aktuelt/lade-elbil/

12
Hva som er lov er uklart for meg. Jeg har elektriker venner som lader bilen sin med skjøteledning på hytten og mener det går helt fint. Noen har riktig nok oppgradert med b-vern på kursen de bruker.

Mitt oppsett er en tykk 16A skjøteledning med industri stikk i ene enden og en hevy duty schuko kontakt i andre til ladekabelen. Jeg kan da lade på campingplass, og jeg kan lade på hytte fra stikkontakt eller komfyrkontakt med et adapter. Jeg har også kjøpt en ladekabel som er ekstra lang slik at jeg oftere kan lade uten å bruke adapter eller skjøteledning. På camping må jeg riktig nok ha overgang fra cee til schuko.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
« på: Lørdag 22. August 2020, klokken 08:03 »
Jeg pleier å lade til 80 % hvis det er kø, men er det ikke kø og jeg har god tid kan det være jeg lader opp mot 100 %. Stort sett er det mer effektivt å lade til 80 % og kanskje stoppe en gang ekstra å lade i 5-10 minutter enn å bruke fryktelig lang tid de siste 20 prosentene.

Jeg har likevel forståelse for at noe må lade til 100 %. I distriktet er det ikke alle steder det er like lett å lade, så noen må ha 100 % for å komme seg dit de skal. Spesielt hvis det er mye fjell og kaldt. Noen steder er det også håpløst å finne ledig hurtiglader. I sommer for eksempel kjørte jeg gjennom tidligere Sogn og Fjordane fylke. Jeg ladet bare til 80 % på Møre fordi det var litt kø. Da viste jeg at jeg måtte lade i nærheten av Førde, noe som betyr kø, kø, kø. Det var derfor egentlig fristende å lade til 100 % for å unngå stopp nært Førde.

Jeg syns for eksempel Elbilforeningen kunne ha distribuert klistremerker, plakater, eller liknende å hengt opp på ladestasjoner med tips til effektiv lading og kultur. Det kommer stadig nye elbil eiere som ikke vet hvordan man lader, og de fleste har kjørt fossilbil hvor man som oftest skal ha full tank når man fyller.

14
Reglene er satt opp for fast lading hjemme, så "nødlading" kan nok lovlig gjøres med adapter og skjøteledning, men viktig at man tar noen av forholdsreglene som anbefales.

* F.eks. om du må lade med skjøteledning på trommel, så rull ut kabelen.
* Sjekk og at du bruker skjøtekabel for utendørsbruk, om du må bruke skjøtekabel, og om den er fri for skader.
* Unngå skjøtekabel om du kan. Bedre å rydde unna litt "rot" og få bilen nærmere om det er mulig.
* Sjekk at lader/ladekabler ikke står i spenn/belastning på kontakter. Heng eventuelt opp disse slik at kabel er løs og ledig (men godt inn i kontakten)
* Unngå adapter på adapter
* Reduser Ampere. Du må ikke skvise ut full effekt av anlegget. Spesielt om bygget/el-anlegget er gammelt.

Før jeg får for mye tyn her fra ekspertene, jeg prøver å unngå slik nødlading så langt jeg kan. Dvs, jeg stopper gjerne på en hurtiglader og fyller på litt om jeg kan og rekker, slik at jeg er enda mindre avhengig av nødlading på anlegg jeg ikke er sikker på.

Takk for tips. Dette er godt forholdsregler å forholde seg til, og i tråd med hva jeg selv har erfart. 😊 Jeg er bare litt bekymret for reglene fra DSB i forhold til nødlading. Jeg bare tenker vinterferie og leiehytte uten lademuligheter på fjellet. Av og til er jeg heldig og kan plugge i bilen i et uttak for motorvarmer, andre ganger må jeg trekke skjøteledning gjennom vinduet. Jeg bare tenker hva hvis noe går galt... På fjellet i 20-30 minus er det ikke bra for bilen å ikke kunne stå koblet til lader når den står i ro.

15
Jeg har kjørt elbil en del år og vet at det i senere tid har kommet strengere regler i forhold til lading. I starten måtte man være kreativ for å kunne lade på tur, i dag skal man helst ikke lade fra annet enn ladeboks.

Spørsmålet er om det fortsatt er lov å lade med skjøteledning dersom man er på tur og har behov for å lade? Er det også lov med adapter? På en campingplass for eksempel er det CEE kontakter til bobiler, men ladekabelen til bilen har Schuko i enden. Jeg må da bruke overgang til CEE for å kunne lade. Jeg har også benyttet meg av adapter fra komfyrstikk slik at jeg kunne lade på hytter for å unngå at sikringen går.

I følge DSB står det
Sitat
Skjøteledninger skal ikke benyttes
Skjøteledninger og adaptere (overganger fra en kontakttype til en annen) skal ikke benyttes og i bilens brukerveiledning skal det finnes en advarsel om at dette ikke er tillatt. Det er fristende å bruke skjøteledning dersom ladekabel er for kort eller om kontakten ikke passer men det kan øke faren for elektrisk sjokk og brann ved isolasjonsskade, kortslutning og overbelastning.

Jeg vet ikke om dette bare gjelder lading på fast plass over tid, eller om det gjelder all type lading — også "nødlanding" på en utleiehytte for eksempel. Min erfaring fra en del hytter er at bilens ordinære ladekabel blir for kort når man skal koble den direkte i kontakt. Derfor må man ofte ty til skjøteledning. Jeg liker å lade fra komfyrstikk på enkle hytter dersom dette er mulig siden jeg da unngår at sikringen går, og jeg kan lade fortere.

Sider: [1] 2 3 ... 298