Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Mippen

Sider: [1] 2 3 ... 296
1
Mii electric / Hastighet hurtiglading - erfaringer?
« på: lørdag 15. februar 2020, klokken 21:33 »
Testet hurtiglading i dag for å se hvor godt det fungerer. Ladet fra 44 til 54 % på 10 minutter. Bilen indikerte 1 time og 40 minutter til 100 %. Min e-Up lader vanligvis fullt fra 10-15 prosent på under en halvtime. I teorien skulle derfor jeg ha brukt langt kortere tid enn dette. Bilen var riktig nok ikke kjørt så langt når jeg ladet. Det kan kanskje ha noe å si på lade tiden.

2
e-up! / Sv: Hvordan stopper man info
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 16:21 »
Det har lyst service hos meg også en stund.
Hvis jeg skulle sette den inn hos feks Møller , hva ville de gjøre med den ? Hva er servicen?
Den har gått godt over 30000 nå

Det er lurt å følge serviceintervallene for å opprettholde garantirettigheter, og for å sjekke at alt er i orden.

De gjennomfører en teknisk (primært visuell) kontroll av "alt", som f.eks. bremser og understell. 12V-batteriet blir også sjekket. Bytting av pollenfilter er også vanlig, men det tror jeg du kan sløyfe hvis du vil gjøre det selv.

Betalte litt over 3.000 kr inkludert pollenfilter når min var inne hos Møller i Stavanger for et par uker siden.

Jeg betalte 1690 hos Meca.

3
e-up! / Sv: Vil ikke lade
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 12:09 »
Så bra, men har Møller gjort rett her? Jeg stusser på at de fraskriver seg ansvar for å ordne opp

Hva mener vi om det?
De er vel ikke part i saken.

Bilen er importert av parallell importør så tysk reklamasjonstid gjelder mot VW. Er to år hvis jeg ikke husker feil. Siden bilen er importert av et bilfirma i Norge gjelder 5 års reklamasjon ovenfor bilfirmaet fra datoen den var importert, selv om den er brukt.

4
e-up! / Sv: Vil ikke lade
« på: torsdag 13. februar 2020, klokken 22:52 »
Oppdatering på saken min. Jeg var å hentet bilen min i dag hos verkstedet/forhandleren bilen var kjøpt hos. De har byttet lader og kommunikasjonsenhet, så nå virker bilen å være helt frisk. Jeg betalte ikke en krone for jobben, så det var veldig god service. Møller skulle ha rett under 40.000 kroner. Garantien på bilen har gått ut men i følge forbrukerkjøpsloven kunne jeg ha rett til å reklamere dersom bilen var solgt av en profesjonell part før jeg kjøpte bilen – så lenge det ikke har gått mer enn 5 år fra bilen ble solgt fra den aktuelle forhandleren. Jeg tok like godt service på bilen der når den først var inne, og siden de var så grei å fikse bilen min.

VW sa til meg at det bare er de som kan fikse bilen, men det er tydeligvis ikke riktig. MECA verkstedet jeg brukte har sertifisering til å reparere elbiler, så det er ett tips til andre. Da blir det å legge den ut på finn i løpet av helgen og håpe på napp.

5
Mii electric / Sv: Mobilholder mii
« på: lørdag 08. februar 2020, klokken 21:40 »
Stemmer det. Jeg har ikke funnet en god løsning på det. Jeg prøvde først med mobil uten simkort, men handsfree fungerer ikke med telefon nummer to når kjørecomputer appen er koblet til. Jeg prøvde å gå inn på mobilen og endre instillingene slik at telefonen bare mottar medie lyd - ikke anrop, men da virket ikke kjørecomputer appen.

Jeg leste dette på FB:
"Tips hvis du sliter med ustabilitet med DriveMii appen: Hos meg har dette blitt vesentlig bedre når jeg nå kopler telefonen til USB porten (som er rett bak holderen). Mindre kluss, lettere å finne ok volum på lydboka og en oppladet telefon. Leste et sted at denne porten bare var en ladeport, det stemmer ikke - du får en kablet oppkopling mot bilen, og det ser appen ut til å like godt. "

Jeg er ute etter det samme som deg Mipppen, men jeg hatiIkke sjekket selv - enda.

Jeg bruker den men ser ikke ut til å ha noen betydning på telefonen min.

6
el-Born / Sv: Seat vs Vw i Golfklassen
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 16:58 »
Hvis SEAT kommer med tilsvarende tilbud på denne som på Mii Frii slår jeg gjerne til.

7
Elbiler i media / Sv: Parkerings problemer for elbil eiere i Bergen sentrum
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 08:02 »
Her er informasjon fra kommunen: https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/bymiljo/nye-parkeringsregler-for-elbil-boligsonekunder-og-besokende-i-sentrum

Slik jeg ser det gjelder endringen bare i boligsoner og i beboeranlegg. Det står ikke noe om parkering i offentlige parkeringshus. Det er flere parkeringshus rundt om i byen hvor man kan kjøpe abonnement til bil nummer 2. Når det er sagt bor ofte folk i sentrum for å være mindre avhengig av bil, så jeg er litt nysgjerrig på hvor mage som rammes av dette. Jeg bor ganske sentralt rett utenfor sentrum og her er det privat regulert at vi bare har rett på parkeringsplass til en privatbil. Vi kan imidlertid leie plass hos naboer hvis de ikke benytter seg av sin.


Ja det har klikket litt for disse broilerene i byrådet. Dette sier Bakke med et hånflir, etter å ha fremmet forslag om å fjerne 2000 parkeringsplasser, og nektet beboere å parkere mer enn en bil:

Sitat
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), forklarer at endringene er i tråd med ønsket om å gå vekk fra en bilbasert by.

– Vi har et stort problem med fremmedparkering som har gjort det vanskelig for beboerne som skal parkere. Mange ender opp med å kjøre rundt for å lete etter ledig plass. Det fører også til mer trafikk, og dermed mer utslipp og dårligere luft.
– Løser dere problemer med fremmedparkering ved å fjerne parkeringsplasser for de fastboende?
–Ja, vi tar tak i et reelt problem.

Er dette utdrag fra en større artikkel, eller er det så... virkelighetsfjernt og lite sammenhengende... som det fremstår?

De reduserer antallet parkeringsplasser pr. boenhet og innfører betaling for alle besøkende uavhengig om det er elbil eller ikke. Det gjør at det er færre biler som parkerer i boligsonen. Det skal i teorien gjøre det lettere å finne parkering for de som bor der. Til nå har beboere vært "bortskjemt" og har kunnet kjøpe elbil for å slippe å betale. Da har de i teorien kunnet ha "ubegrenset" med plasser. Det er dette kommunen vil ha slutt på nå.

Sitat
Betaling for besøkende elbiler
Fra 1. april blir det også innført betaling for besøkende el- og hydrogenbiler i sone 8 til 29. Prisen blir den samme som for andre biler, som i dag er 10 kroner per time. Man kan betale med appen Parkering i Bergen / P i Bergen (takstgruppe 6019) eller på boligsoneautomater i sonene.

Formålet med denne endringen er å ivareta hensikten med boligsoneordningen, nemlig å prioritere beboerne. Mange har i dag problemer med å finne parkeringsplass i egen boligsone, som følge av at alle elbiler har parkert gratis. 



8
Mii electric / Sv: Forvarming
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 19:57 »
At det skulle komme før helgen var ihvertfall Bull.
Sa de før hvilken helg ??

Finner ikke igjen tråden men mener det var forrige helg.

9
Mii electric / Sv: Dere som har fått bilen - fornøyde?
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 19:56 »
Meget fornøyd. Jeg gikk fra første generasjon e-Up til Mii og syns det jeg irriterte meg over på e-Up stort sett er forbedret her. Minus for meg er at det ikke er integrert skjerm på daschbordet slik som på min e-Up. Det er betjening for begge vinduer foran nå. På min e-Up kunne man bare åpne det ene vinduet foran på førerside. Passasjeren foran måtte åpne sitt selv. Rekkevidden er i en helt annen liga enn første generasjon. Det lengste jeg har kjørt er 100 kilometer i et med mange start og stopp, og likevel viser bilen over 100 kilometer igjen på rekkevidden. Med eco+ viser biler over 300 kilometer når bilen er fulladet. Det lover bra for sommeren.

10
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
« på: tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:17 »
Litt av forklaringen til høy skadefrekvens på elbiler kan være at det er nytt og ukjent. Det er ikke alle som er vant til automatgir, skjermer i stedet for knapper osv i bilen. Det kan også være uvant med den umiddelbare responsen fra en elmotor.

Dette stemmer ikke med følgende sitat fra artikkelen:
Sitat
Ifølge Fremtind har elbilister ikke mer skyld i skade enn andre sjåfører.

- Når vi ser på ansvar/skyld i forbindelse skader så er den tilnærmet lik på alle de fire vanligste drivstofftypene, sier Rudi.

Altså er økningen i skader for elbiler følge av at noen andre har skyld i forsikringsutbetalingene, eller at bilene blir skadet mens de er parkert.

Hoved hypotesen min er at det er flere som fullforsikrer elbilen sin siden elbil parken i snitt er mye nyere (og dyrere?) enn resten av bilparken som i følge SSB i snitt er 18 år når de blir vraket. Har du en relativt ny bil vil nok mange sende inn skademelding i motsetning til hvis man har en eldre bil med litt småskader fra før.

Jeg mener ikke at "uvitenhet" gjør at elbiler krasjer mer enn andre biler. Jeg mener at det kan være med å forklare at folk krasjer en del, men ikke nødvendigvis mer enn med andre biler.  Nyere biler er også dyrere å fikse enn før. Har du en gammel Volvo kan du for eksempel kjøpe nytt speil på Biltema. Det kan du ikke hvis du har en e-Golf eller Tesla. Derfor bruker flere forsikringen.

11
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
« på: tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:57 »
Er vel mange med ny elbil som har kjørt gammelt skrot før, så min teori er at de har krasja like mye, bare ikke meldt det inn.

Når man ser lovprisninger over interiøret på nissan leaf forumet .. vet du at folk må ha kjørt noe relativt gammelt og billig

Jeg tror faktisk du er inne på noe. Jeg skulle til å skrive nesten det samme selv (minus lovprising :P). I følge SSB har snittalderen på bilparken i Norge vært rundt 18 år fra 2000-2018. Det betyr at mange sannsynligvis ikke har full kaskoforsikring på bilene sine.

Litt av forklaringen til høy skadefrekvens på elbiler kan være at det er nytt og ukjent. Det er ikke alle som er vant til automatgir, skjermer i stedet for knapper osv i bilen. Det kan også være uvant med den umiddelbare responsen fra en elmotor.

12
Elbiler i media / Parkerings problemer for elbil eiere i Bergen sentrum
« på: tirsdag 04. februar 2020, klokken 14:45 »
Kommunen har bestemt at det bare er lov med en elbil pr. boenhet i Bergen sentrum for de som har sone parkering. Beboere har frist til 1 april. Dette skaper store problemer fra mange som gjerne har flere biler.

13
Mii electric / Sv: Forvarming
« på: tirsdag 04. februar 2020, klokken 13:27 »
Noe nytt med appen som skal komme for fjernstyring bla av dette?

14
Mii electric / Sv: Forvarming
« på: søndag 02. februar 2020, klokken 18:10 »
Virker fint her også.

15
Elbiler i media / Sv: Er det trygt å kjøpe brukt elbil?
« på: lørdag 01. februar 2020, klokken 15:02 »
Jeg solgte min Model S etter 3 år før garantien gikk ut så jeg hadde ikke utgifter annet enn til dekk og service og forsikring. Hadde jeg ikke hatt garanti på bilen hadde regnestykket blitt et helt annet. Derfor solgte jeg bilen med litt nybil garanti igjen og bestilte meg ny bil.
Her tenker jeg motsatt, kjøpe brukt der største prisfallet er tapt, produksjonsfeil tatt av forrige eier på garanti og sette av en del av det jeg sparer til fremtidig feil som kan bli dyrt.

Eller for å si det på en annen måte, jeg kan godt kjøpe en bruktbil til 250k som har en potensiell kostnad på reperasjon som ikke lønner seg å fikse slik at bila blir tapt i løpet av en 3 års periode enn å kjøpe en nybil som garantert kommer til å tape seg 250k i verdi i løpet av 3 år.

Større joker er momsfritak og eventuell ny teknologi på batteri/selvkjøring som gjør at prisen på brukte biler dropper enda mer.

Tanken er god men det er ikke slik at alt har et svar med to streker under. Jeg har selv holdt på slik og har stort sett bare tapt penger på det.

Til og med min e-Up som jeg kjøpte pent brukt har tapt seg betydelig i måneden pga høye vedlikeholdskostnader og på grunn av lansering av ny modell.

Min Model S tapte seg 100 tusen kroner i verdi på de tre årene jeg eide den (kjøpt ny). 

I praksis blir det ikke til at man vil vrake en bruktbil etter å ha eid den i 3 år. De fleste vil prøve å få mest mulig penger igjen for den.

Sider: [1] 2 3 ... 296