Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Newbee

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
lørdag 18. april 2020, klokken 08:32
Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Solgte ENDELIG min Model S idag, etter å ha prøvd å selge siden i fjor sommer.
Dette er en 2013-modell som mister garanti på batteri og DU neste år, km.stand 128.000.

Forsåvidt fornøyd med bilen i starten, men over tid så er interiøret irriterende dårlig kvalitet sammenlignet med tidligere biler jeg har hatt.

Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o Slik går det når man til slutt blir desperat nok.
Blir aldri, aldri igjen Tesla på oss :police:

600k for en 2013-modell i 2015 hørtes ut som overpris. Var det en fullspekket P85+?
Uansett synd med verditapet.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
torsdag 06. februar 2020, klokken 09:40
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. februar 2020, klokken 07:41
Sitat fra: Newbee på onsdag 05. februar 2020, klokken 11:35
Plaid ventes å være betydelig dyrere enn dagen versjon.
Vil tro at Tesla legger seg mellom Taycan 4S og Turbo pris med denne. Dvs i mitt hode et sted mellom 1 og 1,5 mill.

Dagens Ludicrous ender raskt på 1mill. My best guess er at Plaid kanskje nærmer seg 1,2+
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
onsdag 05. februar 2020, klokken 11:35
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:40
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:11
Når Tesla S plaid kommer (til sommeren?), vil nok den gamle modellen synke en del i pris.
Og sånn går no dagan :D

Det er ikke sikkert. Plaid ventes å være betydelig dyrere enn dagen versjon.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
søndag 02. februar 2020, klokken 12:10
Sitat fra: ChristR på søndag 02. februar 2020, klokken 10:43
Sitat fra: Contango på søndag 02. februar 2020, klokken 09:53
Bruktpriser på nyere S75D er i hvert fall ikke fallende. Observasjoner innimellom på Finn indikerer at de holder seg svært godt i pris nå.
Støtter denne observasjonen. Jeg har vært på utkikk etter S 75D i noen måneder, men måtte slå det fra meg da det var akkurat utenfor budsjett, og prisene rikket seg ikke nevneverdig.
Jeg har også håpet på at bilene med MCU1 får en prisreduksjon, men den gang ei.

Forøvrig tviler jeg på at det det kommer til å bli noen kollaps blant brukte Teslaer pga at Model Y lanseres. Det er jo tross alt mange som fortsatt kjøper nye, utgående elbiler (eks. e-Golf og Leaf). Hvis det kommer en kollaps, kommer den der først.

Prisene på Finn.no er ikke reelle. Vet om 2 nylige eksempler hvor mod S gikk 50k under prisantydning, en av min egen. Prisantydningen var da på linje med de som ligger på Finn.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
mandag 20. januar 2020, klokken 07:57
Sitat fra: Vaduz på lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58
Litt ulike tråder har diskutert dette, men tenker at model Y kommer til ramme model s mest så tar det her også.
Hvem vil kjøpe en model s pre-raven brukt foran en model Y? Hittil har model s vært mellomtingen for de som trengte mer plass en 3 men ikke trengte/ønsket en x. Så hva blir <2018 modeller sin nisje nå? Model Y vil være en ideell bil for de fleste, og hvem vil betale mer enn 350k for en S når du får Y for 450k-ish? Model s vil nok fremdeles være den peneste bilen i lineupen da:) er det noe jeg glemmer?

Smaken er som baken. Etter å ha prøvekjørt Mod 3 ville jeg ikke vurdert å bytte ut mod S med mod Y. Da er det heller ingen grunn til å tro at jeg vil bytte for mod Y heller. Prisene på brukte model S fikk seg en knekk da leveransene av mod 3 kom for fullt. Når mod Y kommer er det ingen grunn til å tro at mod S rammes hardere enn mod 3 og evt mod X.

Mange er opptatt av å sammenligne mod S og mod 3, hvor mod 3 blir fremhevet som så fantastisk. Personlig synes jeg mod 3 ga følelsen av å kjøre en «budsjettbil». Synes ikke de kan sammenlignes, på samme måte som jeg ikke setter Audi A3 opp mot A6
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
fredag 03. januar 2020, klokken 09:58
Sitat fra: nie på fredag 03. januar 2020, klokken 09:00
Sitat fra: Newbee på fredag 03. januar 2020, klokken 02:04
Sitat fra: aguro på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:51
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Hvis tallet skal gi mening må du nesten si litt om forhold mellom langkjøring/småkjøring, dekk (21" eller 19") etc. Hvor i landet du bor, har også mye å si for hvordan tallet skal oppfattes. Litt forskjell på vinteren i Tromsø og Kristiansand :-)


Har ingen pålitelige empiriske data, men kan anslå ca 70% motorvei (100km/t), 30% småveier. Østlandsområdet. 19'' piggfrie dekk.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
fredag 03. januar 2020, klokken 02:04
Sitat fra: aguro på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:51
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
#8
Sitat fra: Klovn1 på mandag 23. desember 2019, klokken 21:44
Tusen takk for alle tips og medfølelsen! Jeg ringte Tesla Veihjelp, og de sa at de ikke så noe alarmerende når de koblet seg til bilen. Jeg ble bare bedt om å fortsette å kjøre, og de sa også at de ikke ville ha gjort noe stort nummer av det. Dette var jo gledelig. :D De sa også at hvis jeg ville utbedre noe kosmetisk kunne jeg ta kontakt med en "certified body shop" i mitt område. Jeg sendte også bilder til Tesla Kokstad, og meldingen derfra var: "ingen grunn til bekymring". Likevel: burde jeg booke time hos en "certified body shop" for å få fysisk diagnose/evt. utbedring? Vil dette evt. påvirke garantien på noen måte? Jeg er en ganske fersk Tesla-eier, derfor muligens dumme spørsmål...

Utbedring hos «certified body shop» påvirker ikke garantien. Ville fått det taksert og vurdert utbedring selv om det kun er kosmetisk, for din egen nattesøvn ;)
#9
Sitat fra: sigege på mandag 02. desember 2019, klokken 14:02
Har bare HW 2.0, da nytter det vel ikke med USB-stick?

Mulig du har rett :(
#10
Sitat fra: sigege på mandag 02. desember 2019, klokken 11:27
Den er på, ja. Jeg har ikke fått med meg at den da blinker på folk som går forbi. Takk for hjelpen.

Blinkingen er bare et «varsel» om at bilen lagrer en sekvens video. Om du ikke allerede har gjort det bør du kjøpe en ekstern SDD og formatere for dashcam/Centry mode. Da får du selv tilgang til videoklippene dersom noen skader bilen din.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er det noen som har fått mer Power ennå?
torsdag 14. november 2019, klokken 23:23
I følge release note har jeg fått effektøkning, men med vinterdekk på er det helt dødfødt å forsøke å teste dette. Manglet vel ikke så mye effekt fra før heller  :laugh:
#12
1. Forvent også at Plaid fort vekk kan bli priset nærmere Porsche Taycan Turbo, så vi snakker noen 100k opp fra dagens priser. Slik sett kan det forsvares å kjøpe dagens model, som er en fantastisk bil.
#13
Sitat fra: sigvaldsen på fredag 08. november 2019, klokken 10:01
Hei,

Jeg skal skaffe meg en Model S 100D LR. Vil ha Raven-utgaven.

Vurderer både ny og brukt, så spørsmålet mitt er da hvordan vet jeg at en modell som ligger på finn.no/inventory, er raven-utgaven?

Kan man se det på Chassis nr/VIN ved at det var produksjonsstart på et visst nr f.eks? Finnes det en side på nett der man kan lime inn chassis nr og se slikt? Er det en viss dato man kan gå etter? Slik jeg forstår det var det enkelte biler som ble produsert rett før raven-utgaven gikk i produksjon som fikk noen av oppgraderingene men ikke alle, så da blir jeg veldig forvirret. Har ikke hatt Tesla før så jeg er helt lost og kjenner ikke historikken til model S så jeg vet derfor ikke hva som ble oppgradert når. Mange av bilene som ligger ute nå er i grenseland så derfor trenger jeg hjelp. Er utstyrslisten på finn.no eneste hjelpemiddel? Hva må den inneholde for at jeg skal være sikker i så fall?

Kan ikke se at VIN decoder sier noe om at det er en Raven. Testet min mod s.
https://teslatap.com/vin-decoder/

Står eks. at motor er «4 = Performance Dual Motor - Three Phase A/C Induction», uten at den spesifiserer at front motor nå er en permanent magnet motor.

Men menyen for understell er annerledes, så du kan spørre om dette. Under innstillinger for demperne står det nå «suspension lowering» Never/Always/Highway, og du kan velge «Adaptive Suspension Damping» Standard/Sport.

#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Range-mode på eller av på vinterstid?
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 18:15
Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:04
Sitat fra: Newbee på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:50
På glatt føre opplever jeg standard regen som en tryggere måte å bremse på enn bruk av brems (med unntak av behov for kraftig nedbremsing), da bremsekraften fordeles bedre mellom foran og bak (Range mode off).
Hvorfor skal regen være en tryggere måte å redusere farten på enn bremsene? Bremsene har jo ABS, og man styrer jo selv hvor hardt man trykker dem inn. Virker ikke bremsene på alle fire hjulene?

Ved bremsing på glatt føre blokkerer fremhjulene relativt raskt. Hvis jeg ønsker kontrollert fartsreduksjon synes jeg nedbremsing med regen gir god kontroll uten blokkering av hjul. Ja ABS gir kontroll, men ved normal kjøring ønsker jeg ikke blokkere hjulene (les; la ABS jobbe).
#15
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 11:00
Sitat fra: tornaldo på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:46
Ingen ekspert på dekk/felg, så spør. Er det ok å sette 18 tommer felg, med f.eks 245/50r18 dekk, på en Model S?

Ingen voldsomme planer om å gjøre det, bare var litt nysgjerrig.

Tror ikke det er plass på innsiden av felgen. Med 19 tommer er det nesten ingen klaring til kaliper.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA