Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kristian O

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 04. juli 2023, klokken 07:05
Sitat fra: hELgenen på mandag 03. juli 2023, klokken 21:58Og sansynligheten for at det skal inntreffe er ifølge TSO'ene økende i dagens situasjon og derfor må tiltak gjøres med å få inn mer regulerbar kraft i takt med mer vind og sol.

Vil regulerbart forbruk ha samme effekt? Var dette grunnen til at tibber hadde regulering av elbil-lading?
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 05. juni 2023, klokken 15:59
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. juni 2023, klokken 22:14
Sitat fra: RJK på søndag 04. juni 2023, klokken 21:28Helt korrekt. Og vi må jo ha nett som tåler toppene i de kalde årstidene. At det da skal være et problem nå som været er fint og forbruket lavt, er rett og slett tragisk og patetisk, samt ironisk på samme tid.

Bare for å korrigere deg 180 grader! Det du sier der er en total misforståelse av hva som faktisk skjer.
Forbruket som mates inn fra solceller i fordelingsnettet kan fort bli MYE høyere enn forbruket som tas ut en kald vinterdag. Poenget er at når solen står på så mater ALLE solceller inn effekten samtidig i et gitt fordelingsnett i et definert geografisk område - når solen skinner hos deg - så skinner den også hos naboen - bokstavelig talt.

Når kulden setter inn er det noen som kommer hjem kl 14,15,16 osv..og noen er ikke hjemme i det hele tatt - så den samlede effekten en kald vinterdag er aldri antall hus multiplisert med maks effekt pr hus. Historisk har man brukt velanders formel som dimensjonerende faktor for å beregne effekten som nettet skal håndtere. Deretter har man benyttet økonomisk dimensjonering på kabler/ledninger basert på denne effekten. Så først finner man frem til maks samlet effekt som forventes i fordelingsnettet basert på en forventet samtidighet. Deretter kjører man økonomisk dimensjonering på dette som i praksis ALLTID vil gi høyere dimensjonering på kabel en rent teknisk dimensjonering. 
Dermed overdimensjonerte man gjerne i fordelingsnettet tidligere. MEN - samtidigheten på den effekten man benyttet i prosjekteringen ble aldri slik som solceller vil bidra med. Kort fortalt - man trenger nå ENNÅ større kabler. Og da har jeg ikke tatt hensyn til at når det er varmt så er tapet ennå større - mao om sommeren krever samme effekt ennå større dimensjon enn samme effekt på vinterstid. Jeg har prosjektert hundrevis av fordelings anlegg på hele østlandet i min tidligere jobb og dette med solceller snur bildet totalt på hodet.

Her er en rapport fra Statnett som forklarer litt om utfordringene :

https://publikasjoner.nve.no/rme_eksternrapport/2020/rme_eksternrapport2020_09.pdf

SitatOm produksjonen er høyere enn lasten om vinteren, kan det til slutt bli innmatingseffekten sommerstid som er den dimensjonerende belastningen i lavspentnettet.

Eneste fornuftige løsning er krav om lagring dersom solcellene overstiger en viss størrelse.
F.eks 6-7 kw . Dette fordi man ellers vil tvinge nettselskapene til å ta en formidabel investering.
Og hele formålet med disse smarte målerne i sin tid var faktisk at nettselskapene skulle kunne redusere
sine investeringer. Man diskuterte heftig i bransjen om denne investeringen på mangfoldige milliarder med nye smartmålere ville være formålstjenelig - og trumfkortet den gangen var nettopp mindre investeringsbehov i nettet.

Det er nemlig ekstremt dyrt - mye dyrere enn å dra frem en fiberkabel.

Nå står nettselskapene overfor en ny utfordring...og det viktige her er at man må bruke hodet og sikre at man kan
ta vare på energien som genereres...så lagring må til...Ellers vil vi stoppe produksjonen og risikere en overinvestering i anlegg - som igjen vil medføre en total unødvendig rasering av natur og miljø......

Eg trur fortsatt at mykje av dette kunne vore løyst med styring av varmtvannstanker/ akkumulatortanker for golvvarme og elbiler som nevnt tidligere i tråden.
Har man lokal høg produksjon kan lokal, styrbar last legges inn; kjør varmtvannstanker opp til 95 grader, lad elbiler til maks.
Evt kan den lokale hydrogenbonden også kjøre på for fullt på slike solrike dager.
Meir regionalt kan også pumpekraftverk regnes inn.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 03. juni 2023, klokken 20:56
Synes det er rart at det ikkje er meir fokus på sentral styring av flyttbar effekt. Vi har potensiale for styring av enorme effekter kun om man ser på elbiler på nett / smarte ladera og varmtvannstanker. Ta med varmekabler også så har vi enda noen MW.
Synes det er merkelig at det er mindre snakk om dette enn heimebatteri.
#4
Lillehammer camping og Montebello camping har skikkelige type 2 ladestasjoner, mot betaling.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 22. april 2023, klokken 20:28
Synes det er tåpelig at det no blir snakk om store solcelle- parker, med dermed tilhørende lokal motstand. Det er masse ledig takareal på kjøpesenter, låver etc som burde gi minimalt med motstand.
#6
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:43
Hvor går grensen?
Er en kinaprodusert Tesla ok?
Hva om batteriene er produsert i Kina?

Er neimen ikke rett frem dette
Det blir jo opp til den enkelte å vurdere. Selv kjøper jeg ikke bil produsert i Kina, om selskapet er kinesisk eller ei. Det gjelder Tesla og.

Batteri fra Kina ville jeg og prøvd å unngå, men enkeltkomponenter begynner å bli vanskelig å ha kontroll på. Tror heldigvis ikke LG batteriet er produsert der.
+ 1
Bestilte Y no, og satte som krav at den ikkje skulle komme fra Kina. Fikk beskjed om at leveringstid da kunne bli lang, men det var greit for meg. Levering snart, av tysk bil  :+1:
#7
Bestilling og levering / Sv: Hvordan sikre seg bil fra Berlin?
onsdag 18. januar 2023, klokken 16:06
Sitat fra: jlan på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:59
Sitat fra: boppus på tirsdag 17. januar 2023, klokken 18:01
Sitat fra: Tetsuo på lørdag 14. januar 2023, klokken 23:22
Hva er egentlig de store forskjellene på bil fra Berlin og Kina nå?

Regimet.
Ja, vi har vel aldri vært i krig med Kina.
Vi har aldri vært i krig med Nord-Korea. Er det ok å handle med det regimet?
Vi har aldri vært i krig med Kambodsja. Var det ok å handle med dei på 70- tallet?
#8
Bestilling og levering / Sv: Hvordan sikre seg bil fra Berlin?
tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:08
Bestille kvit LR med beskjed til selger at bil fra Kina var uaktuelt. Fikk til svar at tysk bil betydde lenger leveringstid.
Så svaret til trådstarter er altså «sei fra at du krever bil fra Tyskland».
#9
Tesla / Sv: Hvilke modeller/varianter vil vi se framover fra Tesla?
mandag 16. januar 2023, klokken 16:07
Sitat fra: kodax på fredag 02. desember 2022, klokken 12:21
Tesla Semi-leveranser begynner nå.
Neste ut er vel Cybertruck (som skal kunne bruke Semi sin megacharger)
Så Roadster 2.
Deretter en småbil. (Jeg tipper den blir kalt Model 4, så de får S.3.X.Y. C.4.R.S.)

Da har de vel platformer for å bygge det meste?
Semi kan sikkert modifiseres til å lage andre store kjøretøy; lastebiler, busser, USA-sized bobiler
Cybertruck til store varebiler , mindre bobiler og lastebiler
S/X til mindre varebiler.
Hva annet vil kunne komme?
(Med unntak av mer høytflyvende ideer som arbeidsmaskiner, båter, fly etc.)
Tar en råsjans på at anleggsmaskiner er på gang. Det passer perfekt ilag med SpaceX og Mars, siden planene til Musk krever anleggsmaskiner uten forbrenningsmotor.
Blir spennende med gravemaskin som går 0-100 på under 10 sekund  :o
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Kinesisk?
mandag 16. januar 2023, klokken 13:57
Bestilte Model Y i helga, med krav om å få bil fra Tyskland. Tviler ikkje på kvaliteten; dette er utelukkende på grunn av regimet.
#11
Sitat fra: advale på lørdag 14. januar 2023, klokken 10:51
Sitat fra: geear på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:54
Herregud.. 😳

Hvorfor stoppe på biler? Kan fjerne for hvitevarer også mener du. Saken er at det bør være konsistens over hele fjøla. (Man greier det på boliger med ferdig pris)

Vektavgiften er heller ikke lagt på i prisen før man må aktivt inn og redigere litt - og den er fast sum.
Om du betaler for eksempel 529k; kv er det mva på? Er det på lakk? Er det vinterdekka? Eller interiøret?
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 31. desember 2022, klokken 15:57
Sitat fra: arthur på lørdag 31. desember 2022, klokken 15:27
Når forskjellen mellom å holde seg under fem og under ti kW utgjør 125 kroner i en måned med et forbruk på 2.500 kWt så er det ikke der man sparer de store pengene.
Enig, lite å spare. Men forskjellen på under 5 og over 10 er over 250 pr mnd for meg, så det blir litt gjennom et år. Opplever at anstrengelsen for å klare det er ganske liten. Vi fyrer mykje, kjører langprogram på vaskemaskin og oppvaskmaskin så ordner smartladinga resten. Men enkelte måneder går det skeis, så da skrur vi opp lastbalanseringa til «under 8 kwt/t.
Gjer det delvis for moro skyld og delvis på trass.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 31. desember 2022, klokken 14:39
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 31. desember 2022, klokken 07:57
Da nettselskapene gikk over til å prise nettleie ut fra kapasitetstrinn så klarte jeg å holde meg til trinnet (her i sør Agder energi, nå glitre) på 2-5 kWh. Da jeg lagde middag så slo jeg av bryter for varmtvannsbereder osv og gjorde så godt jeg kunne. Jeg visste at dette trinnet ville være nærmest umulig når jeg fikk elbil for snart 4 uker siden, så jeg tenkte å prøve å legge meg på trinn 5-10kwh. Dette gikk skeis etter 2 uker da jeg logget inn i LOS appen og så mitt gjennomsnittsforbuk var (3 høyeste timene 9,72-10,32-10,47=10,17kwh) 10,17kwh. Ergo så må jeg ut med 400 kroner mer på regningen. Nå har jeg drite i dette siste 2 ukene og jeg lader full pupp på 10kwh når strømmen er billigst. Jeg bruker også det jeg trenger av strøm når jeg trenger det, også når jeg lager middag. At de priser nettleie ut fra de 3 dyreste timene på 3 enkeltdager er teit.
Vi har klart under 5 kWt/t flere måneder etter oppdateringen på tibber i sommer. Denne oppdateringen regulerer lade-effekt etter estimert forbruk pr time.
Gammelt, stort hus, el varme/ varmepumpe og vedfyring.
#14
Mulig min neste bil blir Tesla, men slett ikkje sikkert. Hovedgrunnen er stadig meir kreative forsøk på å snike seg unna ansvar i forhold til garanti etc.
Synes det er merkelig at Elon skal ha betydning her. Greit at han er ekstremt profilert, men er det vanlig å vektlegge oppførsel til «daglig leder» når man kjøper bil?
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er den mest rettferdige strømrasjonering?
onsdag 28. september 2022, klokken 16:32
Sitat fra: Hen9ng på onsdag 28. september 2022, klokken 16:27
Forbrukerne er i utganspunktet ganske langt ned på lista. Først er det tung industri som bruker mye strøm, også gatelys osv. Er det ikke bare å starte med å ta gatelys og mindre essensielt forbruk allerede nå?
Enig! Om det er en viss fare for rasjonering i løpet av vinteren så er det vel bedre å starte før det blir kaldt med milde tiltak?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA