Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vind

#1
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
torsdag 23. april 2020, klokken 14:22
Sitat fra: Theppan på onsdag 22. april 2020, klokken 12:44
Til JaguarNorge:
Nå har det vært stille lenge mht SW oppdatering i forhold til bedret ladehastighet.
H264 løste ikke problemene med ladehastighet  (opp mot 100 KW).
Dette ble i sin tid lovet før jul, så etter jul ...

Jeg synes ikke svar at "Vi holder dere oppdatert når vi vet noe mer" er godt nok.
Finnes det en plan, er noe i test.... , vil en slik forventet oppdatering rulles ut SOTA?
Korona situasjon burde ikke være noen begrensende faktor for utvikling/test av bedret ladehastighet.
Jeg ladet på Fortums 150kw lader på Rygge for noen uker siden (fikk 280 oppgradering før påske), og da ladet jeg med 100kw de 15 minuttene jeg stod der.  Hadde kjørt 80 km før lading og var på ca 30% når jeg startet lading og ca 60% når jeg var ferdig.  Tok desverre ikke bilder, men ser flere andre på Facebook gruppene har gjort det. 

Såvidt jeg har skjønt er det denne oppdateringen som skulle gjøre det bedre, og for mitt bruk er dette en flott forbedring.  Forrige gang jeg prøvde samme lader så fikk jeg omtrent 60kwh.  Fortsatt ikke helt som Audi, men mye penere bil da  8)
#2
i-Pace / Sv: I-Pace : Feil, mangler og workarounds
torsdag 23. januar 2020, klokken 16:24
Sitat fra: RayBomb på søndag 19. januar 2020, klokken 19:58
Sitat fra: jwkay på søndag 19. januar 2020, klokken 15:49
Hvis du slår av automatisk visking i menyen så har du god, gammeldags justerbar intervallvisking :)
Det skal jeg også prøve. Takk
Her er det helt klart forskjell på biler.  Jeg satt på med en kollegas I-Pace (SE sommer 2019) og den var mye dårligere på intervall vindusvisker enn min HSE (Oktober 2018).  Vi sjekket alle instillinger og fant ingen grunn til forskjell - om det ikke er noe HW endring da.  Begge bilene er levert fra samme forhandler og har samme software.  Han skulle ta det opp med forhandler.
#3
i-Pace / Sv: Forbruksrapporter post H264
torsdag 23. januar 2020, klokken 16:20
Jaguar anslår ca 8% bedre rekkevidde.  Min erfaring så langt (3 500 km med H264) er på Norsk landevei (typisk kjøring til og fra hytte uten noe særlig motorvei) så er rekkevidden økt med nesten 15%.  På motorvei med 110-130 så er rekkevidde økt med 8%.  Dette er Comfort (etter) sammenlignet med Comfort (før).

I Eco har jeg ikke så mye sammenlignbart fra før oppgradering da jeg kjørte mindre i Eco - pga mindre forskjell, men resultatet i forhold til Comfort før oppgradering er 20% på Landevei og 15% på motorvei.

All testingen har foregått i Norge/ Sverige i tempraturer fra -15 til + 10.  I praksis betyr dette rekkevidde i Comfort på ca 360km (motorvei) til 410km (Landevei) og enda 20-30 km om jeg tar turen i Eco

For meg kan jeg nå stort sett droppe hurtiglading - da jeg kommer helt frem og tilbake igjen - så dette er veldig positivt.

Gleder meg til sommeren!

Min erfaring fra andre elbiler er at rekkevidden er som best i normal norsk sommertemperatur (16-18 grader), blir det for varmt så tar A/C for mye strøm.
#4
BMW i3 / Sv: Feil rekkevidde ved bruk av vavigasjon (i3 120ah)
tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:58
Her er det to elementer som spiller inn.

Med mindre battteri er rekkevidden kortere - og feilkildene blirfærre, derfor traff den 90% (eller 80%) riktig.

Med 120Ah er rekkevidden større og du har mere variasjon på turen.  Det samme gjelder jo andre elbiler også, rekkeviddeindikatoren er aldri helt nøyaktig, det er en indikator.  Har opplevd det samme selv.

Det andre er at det tar litt tid før bilen har lært seg tereng og kjørestil.  På min ganske nye i3s er jeg fortsatt der at ECO gir kortere rekkeviddeestimat enn Comfort, og hovedgrunnen er at jeg har kjørt 98% i Comfort.   I virkeligheten er det selvsagt ikke slik, så om jeg velger neste langtur i ECO så blir det bedre.
#5
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 09. januar 2020, klokken 12:50
Sitat fra: LMOR på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:41
Har fått meg min 3dje i3 i dag. 120Ah.
Men sliter med:

- At det står at ConnectedDrive Store ikke er tilgjengelig for denne bilen og må kjøpes på nytt, men stort sett alt fungerer, og i web-portalen ser alt OK ut. Noen som har vært borte i det?
- Jeg har kjøpt Apple CarPlay, men får det ikke opp noe sted. Hvordan aktiveres det? Eventuelt at det henger sammen med punktet over?
- At min iPhone 11 Max er for stor for trådløs lading.., noe som har en fix?
Det kan ta en dag før den oppdaterer seg - om det er ny bil.  Det skjedde med min nyeste bil.  Om det ikke løser seg er det en sak med forhandler.  Om den er brukt kan det være at gammel eier ikke har "frigitt" bilen fra sin konto.

Fix for 11 Max er egen lader, enten i koppholder eller festet i dashbordet/ ventilasjonholderen.  Som gammel i3 eier vet du vel om usb kontakten under ventilasjonsraden.  Om du vil bruke den i armlenet er det vel høvvel og spikking som må til  8)
#6
i-Pace / Sv: Lading på oppsatt tid
onsdag 18. desember 2019, klokken 13:43
Jeg bruker Tibber, og har slått på "Smart Lading". 

Kom hjem fra en langtur i går og satt bilen i lading, og sjekket - og var litt "skuffet" over at bilen bare ladet med 3%  i timen på kvelden - da ville ikke bilen bli 100% til avreisetidspunkt i dag kl 07:30.  Når jeg starter i dag er bilen 100%.  Sjekker ladekurven, og Tibber har da ladet "så lite som mulig" frem til lav pris kl 00:00, og så full lading frem til 7.00 hvor bilen var fulladet (og prisen går opp igjen).  Hadde den ventet med å lade i det hele tatt til kl 00:00 ville den ikke vært full i dag tidlig - så det er bra.

Har meldt inn en del ønsker på mere detaljert styring til Tibber, bla at jeg ikke trenger 100% alle dager, og håper på gode endringer derfra. 

#7
i-Pace / Sv: Enkeltlåsing, alarm m.m
onsdag 18. desember 2019, klokken 11:03
Du kan slå av innvendig alarmsensor i førerdisplay menyen - men problemet med åpning av dørene må nok "læres" til barna. 

Tror kansje dette må meldes til Jaguar som en problemstilling - at man skulle kunne slått av alarm helt f.eks som man slår av sensorene. 

Den amerikanske elbilprodusenten har jo innført "pet mode", hvor Kupeen holdes temperert og alarm er slått av, og hvor displayet viser en melding med temperaturen i bilen.  Kansje vi skulle ønske oss en "Pet/ Child mode" i Jaguar.
#8
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
onsdag 18. desember 2019, klokken 10:53
Kanselert , har snart mere penger i elbilreservasjoner enn i banken, og denne er ikke aktuell for meg mere.

Blir nok en bra bil om man vil ha rimelig plass , lavt strømforbruk og BMW interiør, hvor ytelser og AWD ikke betyr så mye.
#9
BMW iX3 / Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
onsdag 18. desember 2019, klokken 10:52
Sitat fra: LMOR på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:45
Teksten kan tolkes slik at de forsvarer valget av RWD med at det er BMW kjøreopplevelse og minst mulig forbruk som er i fokus nå.
..og at RWD gir mindre forbruk enn AWD er nok helt riktig.

En av mine andre elbiler brukte strøm "som en full sjømann", men etter siste softwareoppdatering så er både forbruket kraftig redusert samt tilgjengelig batteri oppgradert.  Det er ikke så enkelt å leggge til AWD med softwareoppdatering...  Så for meg blir det nok å beholde den fremfor å bytte til iX3...
#10
BMW iX3 / Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
onsdag 18. desember 2019, klokken 10:44
Det står ganske tydelig i epost sendt ut til alle med reservasjoner at det er bakhjulsdrift. 

"Kreftene overføres til bakhjulene" 

Man skal være utrolig optimist for å slå sammen setningen forann om høyhastighet med neste setning.

For min del betyr nok det at denne ikke er så aktuell - Litt synd, føler at BMW etter en fantastisk og fremtidsretter i3 beveger seg litt bakover, hverken Mini eller iX3 kan kalles ledende i dagens elbilmarked.  Mini pga for lite batteri, og iX3 på grunn av ren bakhjulsdrift, og muligens litt snau rekkevidde mot slutten av 2020.

Positivt:  150kw hurtiglading, Forbruk under 20kwh (for denne størrelse bil er det ganske bra) og miljøfokus rundt konstruksjon..

#11
BMW i3 / Sv: Lading i definerte perioder (natt)
tirsdag 17. desember 2019, klokken 07:50
Dette fungerer bare om du har en ladestasjon - som kan gi nok strøm.

Det finnes også egne apper.  F.eks tibber, hvor du kobler til BMW Connected.  men igjen - om det ikke er fulladet til avreisetidspunktet så lader den allikevel.

Med Tibber så setter man ett nivå hvor den alltid skal lade (f.eks om bilen er under 50%), og så vil den stoppe ladingen til strømprisen er lav (f.eks kl 00:00, om den kan bli fulladet til avreisetidspukt.


#12
i-Pace / Sv: Vinteregenskaper
mandag 16. desember 2019, klokken 08:28
Det er samme dørhåndtak som på LR Velar, som denne videoen er laget av.  Den viser 1cm is som problem, men litt banking løste det.

https://youtu.be/8Aa83ruXspU

Om ett dørhåndtak ikke går opp så åpnes jo fortsatt dørene innefra. 

Har selv slitt litt med at de ikke gikk inn, og det dørhåndtaket som var tregest er byttet på garanti.  Har ikke opplevd at det står ute etter dette.
#13
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
fredag 13. desember 2019, klokken 09:32
Har fått oppdateringen, og har ikke oppdaget noen negative ting.  Hører ingen anderledes lyd (prøvde med vinduer nede) Head Up er akkurat som før (med navigasjon og alt), Har fått en bøtte flere km på rekkeviddeindikatoren, og ser helt klart redusert forbruk i Eco mode.

Skal på langtur i helgen, så får da gjort en ordentlig sammenligning (har kjørt den turen en 20 talls ganger med I-Pace før).

Så alt i alt en utrolig bra oppdatering.  Basert på mine tester i går virker 8% mere rekkevidde som ett fornuftig (og kansje konservativt) forslag, men vet mere over helgen etter 500 km kjøring.
#14
i-Pace / Sv: Vinteregenskaper
onsdag 04. desember 2019, klokken 16:05
Sitat fra: xyzzy på mandag 02. desember 2019, klokken 12:04
Sitat fra: Vind på søndag 01. desember 2019, klokken 21:04
Jeg slet med varmetråder bak, og bilen var inom verkstedet for noen uker sidem - sikring var røket.  Mekaniker sa at han anbefalte å ikke ha på automatisk varmetråd bak, men heller slå det på når det var nødvendig.  Fungerer bra nå!.

Får du varsel om at sikring er røket?
..nei,  men bilen var inne for å fikse noe annet småtteri, så jeg nevnte at varmetråden bak ikke fungerte.

Det er 5 sikringsbokser i bilen - så ikke noe man sjekker hver dag.

2 under "frooten" + høy volts sikring

En under baksetet og en på høyre side bak.

Den for bakvinduet er under baksetet.  Alt er beskrevet ganske nøye i I-Guide.
#15
i-Pace / Sv: Vinteregenskaper
søndag 01. desember 2019, klokken 21:04
Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 30. november 2019, klokken 22:43
Sitat fra: RayBomb på lørdag 30. november 2019, klokken 21:10
Da har jeg definitivt noe feil med varmetrådene mine. Spesielt bak er skikkelig treig og sliter med å fjerne isen.
Frontruten er heller ikke noe bra. Dessuten gir varmetrådene i frontruten veldig mye «støy»/lysforstyrrelse når du møter trafikk og det ellers er mye lys i horisonten
Varmetrådene bak er elendige, sett mange som har klaget på disse.
Foran varmer greit om kanskje ikke like bra som i eGolf'en, jeg synes ikke at de er spesielt synlige, legger 'aldri' merke til dem i daglig bruk.
Jeg slet med varmetråder bak, og bilen var inom verkstedet for noen uker sidem - sikring var røket.  Mekaniker sa at han anbefalte å ikke ha på automatisk varmetråd bak, men heller slå det på når det var nødvendig.  Fungerer bra nå!.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA