Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hmhaga

#1
e-up! / Sv: Vinterdekkdimensjon 175/65-15
torsdag 10. november 2016, klokken 20:44
Har kjørt noen dager på 155/65-14 piggdekk nå. Markert bedre grep på isete underlag, som er til god hjelp med E-up som har bedrøvelig dårlig antispinn. Det ble uheldigvis et forferdelig leven i bilen  :P
#2
e-up! / Sv: Vinterdekkdimensjon 175/65-15
fredag 04. november 2016, klokken 19:28
Her skal det prøves 155/65-14 (Nokian piggdekk)  :D
Gjør ikke noe at bilen blir lavere, og ønsker å ha bedre grep enn vi hadde med 175-profil piggfritt.


#3
e-up! / Batterigaranti - krav til service?
onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:47
Er det et krav om jevnlig service på VW e-up for å opprettholde batterigarantien? Ser nemlig ikke noe spesifikt om det i garantivilkårene jeg finner på nett. Vår 2013 E-up er bruktimportert fra tyskland, og garantitiden på selve bilen er utløpt, så da er det nærliggende å ta servicene selv framover. Har tenkt å ha bilen til den er "brukt opp", litt kjedelig om batteriet dauer før 8 år er passert og garantien ikke gjelder.

Føler meg snytt etter å ha hatt E-up på service. 2100 kr for å bytte et pollenfilter, og noen måneder senere henger bremsene - den største feilkilden på bilen er utelatt som sjekk/servicepunkt.
#4
e-up! / Håndbrekk/trommelbrems går tregt
mandag 24. oktober 2016, klokken 10:25
Flere som har problemer med håndbrekk/trommelbrems på E-Up? Til tross for aktiv bruk av håndbrekk og bremser, har trommelbremsene begynt å henge. Spesielt ille i regnvær.

#5
e-up! / Sv: Rekkevidde fulladet
mandag 10. oktober 2016, klokken 22:01
Sitat fra: TomR på søndag 02. oktober 2016, klokken 07:52
Hei

Hva har dere på gjettometeret når dere har fulladet batteri ? Fint om dere skriver årsmodell. Synes sønnens e-up har lite rekkevidde fulladet.

Sommertid er vår typisk 135 km, maks 145 km. Dette skyldes nok først og fremst at vi bor på en "bakketopp" 365 moh - som ikke er helt optimalt for en elbil (Haugsbygd utenfor Hønefoss).
#6
Volkswagen VW / Car-net - forrige eier har tilgang
mandag 10. oktober 2016, klokken 16:17
I forbindelse med oppdatering av Car-Net, kom det mailer fra VW om at sekundær-kontoer ville bli slettet. Først da ble jeg klar at 2 tidligere eiere (antar forhandler i Tysland) fortsatt har tilgang til bilen via Car-Net, uten at dette har vært synlig noe sted! Ikke akkurat tillitsvekkende...

Antar at dette er en av årsakene til at brukerkontoer i Car-Net ble lagt om.






#7
e-up! / Sv: e-up avbryter lading
torsdag 15. oktober 2015, klokken 14:14
Sitat fra: fjanson på onsdag 30. september 2015, klokken 11:40
Min e-up har begynt å avbryte ladingen før det har gått 1/2 time. Ladekabelen begynner å blinke rødt. Ved å "slå av" ladekabelen og sette den i bilen på nytt starter ladingen, men igjen avbrytes den etter kort tid. Noen andre som har hatt tilsvarende problem?

Hadde/har samme problem med vår E-up, men først etter noen timer lading. Støpselet på ladekladden har en innebygget temperatursensor, når elektronikken ser for høy temperatur kutter den ladingen. Sjekk at stikkontakten ikke er slitt og at støpselet sitter godt, slik at det ikke blir varmgang.

VW-forhandleren vår (Hamax) kjørte diagnose på ladekladden og fikk beskjed om at denne måtte byttes (sannsynligvis pga feil i temperaturmålingen). Har i tillegg fått en oppgradering av ladeport på bilen. Så får vi se om det løser problemene...



#8
e-up! / Sv: Fjerne emblem bakluke - lim?
onsdag 01. juli 2015, klokken 12:27
Neste prosjekt er å 3D-printe nye hjulkapsler, er jo samme svære VW-logo der også.
Felgene er alt hvitlakkerte, så skriver ut hjulkapslene i hvit plast. De skal kun dekke senterhullet, da felgene ser greie ut med hjulbolter/hull synlige.

#9
e-up! / Sv: Fjerne emblem bakluke - lim?
tirsdag 30. juni 2015, klokken 19:18


Det gikk på 5 minutter å fjerne VW og E-Up emblem. Lot bilen stå i sola og dro en fiskesene på baksiden. Limrestene ble fjernet med egnet spray (Biltema) og plastskrape.

Bilen har jo selv fikset seg et nytt grønt emblem ser jeg, speiler lønnetreet i hagen  ;D

#10
e-up! / Fjerne emblem bakluke - lim?
onsdag 17. juni 2015, klokken 21:50
Tenkte å fjerne VW-emblemet på bakluka. Jeg antar at det er limt, ettersom hele bakluka er i glass? Noen som har forsøkt? Har god erfaring med varme, fiskesene og limfjerner på andre biler.

#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier
torsdag 11. juni 2015, klokken 14:36
Konklusjonen på denne tråden må bli, basert på innleggene, at man må forvente å oppleve mye rart i trafikken, uavhengig av om man kjører elbil  ;D
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier
mandag 01. juni 2015, klokken 13:20
Hvis man lager kø, så bør man slippe køen forbi - uavhengig om man kjører fartsgrensen eller ikke! Finnes ikke noe verre enn selvutnevnt politi langs veiene.

For å unngå å hisse opp vanlige bileiere mer enn nødvendig, kjører jeg konsekvent 5-10 km/t over fartsgrensen med elbil. Allikevel er det alltid noen som skal forbi, og så langt som mulig forsøker jeg å legge til rette for det. Men enkelte blir veldig provosert over synet av en elbil, og presser seg forbi selv om de skaper farlige situasjoner mht sikt og møtende trafikk.

#13
Elbilen i Samfunnet / Mange rare opplevelser som elbil-eier
torsdag 28. mai 2015, klokken 12:48
Måtte innom hurtigladestasjon på Kiwi Hønefoss. Der hadde det som vanlig parkert vanlige biler, så jeg la en lapp på frontruta med oppfordring om å tenke på at det kanskje var noen som behøvde den plassen for å lade el-bil.

Etter 5 minutter kom eier av en av bilene ut, satte seg i bilen og skulle til å kjøre. Da så han lappen på frontruta, stoppet og gikk ut og kastet lappen i søpla. Så returnerte han til bilen - og satte seg til å lese avisa  :o

Lurer på om folk tenker på hvor umåtelig teit oppførselen deres er?
Jeg satt bare og lo i bilen og orket ikke å ta noen krangel, så jeg kjørte hjem og byttet til bil med bensintank...
#14
e-up! / Forbruksmåler - viser ikke negative verdier (lading)
tirsdag 19. mai 2015, klokken 09:24
Forbruksmåleren, både i instrumentpanel og Garmin, har begynt å oppføre seg rart. De viser ikke lading, verdi går enten til 1.0 eller 99.99 kWh/100 km. Den analoge måleren indikerer riktige negative verdier.

Noen som har vært borti det før?
Har vært slik over flere ladesykluser.
Hvordan nullstilles elektronikk? Koble fra 12V batteri?



#15
e-up! / Sv: Parkere i P + håndbrekk
fredag 08. mai 2015, klokken 13:28
PARK har mekanisk låsing i e-up, og sikkert de fleste andre elbiler. Forsøk å sette den i park før bilen har stoppet helt opp, det fører til stygge lyder og solid bråstopp.

At de har montert håndbrekk i tillegg må skyldes utdatert regelverk. Men når det først er der, så er det bedre å bruke håndbrekket så det ikke gror fast. Bare svada at et håndbrekk blir utslitt, det eneste som skjer er at wiren strekker seg litt - men det fanges opp av en automatisk strammer på bremsebåndene.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA