Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - romeoS

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 30. januar 2020, klokken 22:58
Jeg solgte ut 1/3 av opprinnelig post idag på 648, og har gjort det samme engang tidligere på rundt 500. Forrige gang angret jeg, får se hvordan det går nå. Det er litt fornuft vs følelser å rebalansere. Har også solgt endel globale indexfond som har gått veldig bra, selger meg ut på magefølelse. Nordnet spar15, ESG indexfond og kombifond økes for nå. Det er luksusproblem å til stadighet bli overeksponert i Tsla. Har egentlig ikke håp i havet, men er ihvertfall klar med krutt, skulle det dukke opp en kjøpsanledning rundt 500.
#2
Er det slik at Mazda har tatt med CO2 fra produksjon av strøm fra fossil i energimix, og utelatt CO2 fra produksjon av fossil? Grønnvasken av diesel er ren svindel.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 21. desember 2019, klokken 17:20
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. desember 2019, klokken 16:14
Sitat fra: romeoS på lørdag 21. desember 2019, klokken 15:01
Er det noen mulighet for at det som skjer er et oppkjøpsforsøk fra Toyota, Mercedes e.l. Noe ala det IAG drev med i Norwegian?
Det gikk jo skikkelig bra

Når IAG prøvde å kjøpe NAS hadde de kurs på 240 kr pr aksje, i dag ligger de på 37,41 kr.

PS; Solgte hele min post i NAS før de stupte (dette var for å ha en grønn portefølje ikke fordi jeg så resultatet)
Tenkte ikke på resultatet men prosessen, planlagt oppdraget å få tak i aksjer «ubemerket» er gitt til div. store meglerfirma. Kan det være noen fra trad. Bilindustri som har muskler nok, ser potensialet, og virkelig trenger Tesla. Fremtiden er elektrisk og bare VW av trad. Bilprodusenter er godt nok posisjonert. Er det noe i ordremengden o.s.v som kan gi hold eller avkrefte.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 21. desember 2019, klokken 15:01
Er det noen mulighet for at det som skjer er et oppkjøpsforsøk fra Toyota, Mercedes e.l. Noe ala det IAG drev med i Norwegian?
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 22. november 2019, klokken 17:18
Jeg tror markedet er i villrede etter Cybertruck lansering, der Tesla og Musk viser et utrolig mot med designvalg. Noe å klø seg i hodet over i forhold til mottagelse av generasjon X, i asiatiske markeder, i røffe yrkeskretser o.s.v. Jeg har selv fundert litt, men konkluderer at spec. og modighet er å treffe spikeren på hodet, det kommer til å slå an. Jeg tror nå på 400 til nyttår og sitter videre med posten min.
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 16. mai 2019, klokken 16:04
Siden dette er et nullsum spill, er det vel noen store kjøpere også da ;)
#7
Sitat fra: Kenneth Mokkelbost på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:21
Det er en feil på teslakontoen min som gjør at jeg ikke får bestilt FSD via nettet. Vet noen av dere andre om jeg bør ringe salg eller kundeservice for å få kjøpt dette manuelt?
etter login, har du trykket administrer? På min konto lå det ihvertfall under administrer. Halv time etterpå fikk jeg Mail med bekreftelse.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 12. mars 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Løve på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:51
Sitat fra: romeoS på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:23
Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00
Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.
kan du si noe om produksjonsvolum VW har i 2020 på sine ennå på tegnestadiet nye modeller, ID, CROZZ, VIZZION og BUZZ. For de lanserte modellene etron og taycan, prøver de å få til 40000 pr år repektive i 2020, tilsvarer omtrent en månedsproduksjon av modell 3. Så stalltips er at de pøser på med nyheter, mest for å få folk til å vente (ikke kjøpe Tesla) inntil de er oppe i brukbare produksjonsvolumer et stykke frem i tid, anslagsvis fra 2021 og utover.

Over to millioner i året i snitt

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-plans-22-million-electric-vehicles-in-ten-years-4750

(Kan Elon regne slik så kan jeg regne slik  ;) )

Det er lagt opp til å produsere 100 000 VW I.D. I 2020

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/97043/new-2019-vw-id-hatch-to-be-the-world-s-first-carbon-neutral-production-car

Kan bestilles fra slutten av 2019.
Hopes to produce 100 000  in 2020 sier artikkel, videre sier den at senere kommer BUZZ, CROZZ o.s.v. Da er VW group realistisk oppe i 150 000 - 200 000 (inkludert taycan og etron) i 2020. Tviler ikke på at VW får til å ekspandere sterkt utover dette senere utover i tiåret, men Tesla kommer fortsatt til å stå for andelsmessig stor del av elbilbehovet, de er oppe i produksjonsvolum ca 400 000 - 500 000 totalt i 2019. Hypen for trad. bilindustri er å komme med lovnader fram i tid, for i mellomtiden beskytte sine pågående fossil investeringer.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:23
Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00
Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.
kan du si noe om produksjonsvolum VW har i 2020 på sine ennå på tegnestadiet nye modeller, ID, CROZZ, VIZZION og BUZZ. For de lanserte modellene etron og taycan, prøver de å få til 40000 pr år repektive i 2020, tilsvarer omtrent en månedsproduksjon av modell 3. Så stalltips er at de pøser på med nyheter, mest for å få folk til å vente (ikke kjøpe Tesla) inntil de er oppe i brukbare produksjonsvolumer et stykke frem i tid, anslagsvis fra 2021 og utover.
#10
Sitat fra: Wattson på tirsdag 12. mars 2019, klokken 15:42
Hei, ser trådstarter sier dette tilbudet (16.700,-) bare gjelder i noen daget til. Er det mulig å få denne tidsbegrensningen bekreftet noe sted?
Mvh Per
tidsfrist mandag er diskutert i div. tråder, infoen ligger også i en offisiell bloggpost fra Tesla. Hvem tilbudet gjelder for har jeg ikke oversikt over, men det lå ihvertfall tilgjengelig ved å logge inn på min konto på Tesla sidene på min 2017 model S med EAP 2.0.
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:25
Sitat fra: Løve på tirsdag 12. mars 2019, klokken 00:11
På hvilken måte kan en sette sammen tall som vil forsvare dagens høye markedsverdi? Det finnes ingen logisk grunn, utover overoptimistisk, for st Tesla skal være 17 milliarder dollar mer enn Ford. Hvordan skal Tesla tjene nok penger til å rettferdiggjøre en markedsverdi på 50 milliarder dollar?
Løve, det hjelper ikke å rive seg i håret over at verdien av Tesla ikke er slik du ønsker, når årsaken er at trad. bilindustri ikke tar overgangen fra fossil til elektrifisering på alvor. Trad. bilindustri har prøvd seg med «ventepølser» og compliance cars. Latterlig lave årlige produksjonsvolumer på ellers gode elbiler. VW sjefen har skjønt det, og sier Tesla har forsprang på halve elbilmarkedet, og VW skal posisjonere seg for den andre halvdelen. Men som han sier, Tesla har en fordel som ikke trenger beskytte sin nåværende fossil produksjon. Verdensmarkedet for elbil har en eksponensiell vekst, som kun er begrenset av produksjon/levering. Espen sine antagelser på levering av forskjellige Tesla modeller er ikke markedsbegrenset,  men produksjonsbegrenset. Spørsmålet er da om Tesla er posisjonert for volumene. Svaret er at de ihvertfall jobber med saken, og hele tiden prøver å se inn i framtiden, ref. Gigafactory Shanghai, «retailer tsunami»(stenge showroom og handel over på internett), leveranse og produksjonsvolum batterier o.s.v, o.s.v. Derfor er store institusjonelle investorer villig til å både selge og kjøpe på dagens kurser, og for mange sitt tilfelle, en overbevisning om en stor oppside på dagens kursnivå. Håper dette var et greit svar på problemstillingen din. Eller jeg kan ta en forenklet versjon, siden du sammenligner med Ford. Tenkt situasjon i styrerommet hos Ford: vi skal lage elbil i volumer, hvor får vi tak i batterier, ehhh verdensproduksjonen av batterier er bortbestillt til 2032.
#12
Prisen går opp igjen på mandag, så tilbudet om FSD for 16700,- syns jeg er en no brainer, takk Tesla. Alle er i «ufase» på et eller annet tidspunkt,i forhold til prisendring, facelift, dollarkurs etc. etc. Hyggelig å kunne slå til i et 14 dagers mulighetsvindu.
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:12
Hadde vært interessant å se artikkel uansett, Løves info gir en sjanse til å korrigere hvis det er snakk om FUD. Er i og for seg enig i at det er mye negative spekulasjoner. Spørsmålet er om det er ledd vedvarende FUD kampanje eller har relevans. Ser nå at index har snudd, og det tyder på at negativiteten skyldes oppslag om godkjenningsproblemer i Kina. Det hadde omtrent samme relevans og var like «vanskelig» å løse som typegodkjenning i EU. Det som beroliger meg er at på svært store volumer fins kjøpere som ser potensialet, det samme potensialet som jeg tror ligger latent.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:27
Sitat fra: Løve på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:30
Finacials Times har en grei kommentar inforhold til Tesla sin kontantbeholdning

https://ftalphaville.ft.com/2019/03/05/1551787633000/How-much-does-Tesla-have-in-the-bank-/

Kanskje du kan gi et resymé eller screenshot av tallene, så det kan sammenlignes med projections, artikkel ligger bak innloggingsmur.
#15
Nok en gang TS, et interessant poeng blir borte i en ubegrunnet og dårlig analyse. F.eks., mange model 3P bestillere i USA har ikke fått bilene sine i 2019, fordi remmer og tøy går til Europa (totalt 8 båter Q1) og Asia. Blir ca dobling leveranser i USA i mars, pga regnskapsmessig belastning med biler i transitt, så det går on track i forhold til projections. Det kan selvfølgelig bli en utmatting, men det ser ut til mix 60/40 lavere-høyere prissatte varianter og kvartalslevering på slutten av 2019 veldig realistisk i forhold til q4 2018 (som var ekstremt), skal gi veldig gode marginer på slutten av 2019. Det må det også dersom TS skal få drømmebilen sin, ikke dermed riktig slik TS gjør å projisere sin drømmebil og behov på alle andre. Fasit ser vi om et år eller to, stalltips, modell 3 selger som en rakett og modell Y enda villere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA