Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bosse

#1
Sitat fra: jarand på mandag 11. august 2014, klokken 21:31
Men eg trur ein 40 kr for timen er ein heilt kurant pris og ta for hurtigladning. Det er ikkje lett å forsørge ladestasjonen, ettersom eg betaler mye for trafo, kabel, ladestolpe osv.
Ja, du må på jo sikt få dekket inn dine kostnader. Hvordan du velger å balansere prisen på ladepunktet og omsetning i restauranten er opp til deg og din bedrift. Jeg håper uansett at det bidrar både til bedre butikk for deg, og lademuligheter for emil og andre som måtte være i ladenød.
#2


Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 12:15
Hvis du ikke vil betale en 50-lapp for en times lading mens du spiser har nok ikke et veldig stort ladebehov uansett.

Nettopp, men jeg tror en del av grunnen til at Nutheim setter opp lader er for å få kunder til å stoppe innom. Forslaget mitt gjør kanskje at de får noen ekstra kunder, og ikke bare de som MÅ lade.

Jeg ser det i forhold til hvordan det var da Fortum og McDonald's hadde gratis lading. Det medførte at jeg rett som det var stoppet innom en halvtime for et burgermåltid. Etter at de satte prisen til 60/time så har jeg sluttet helt å gå på McDonald's. Incentivet for å stoppe der forsvant, og nå vil jeg nok bare stoppe innom hvis jeg MÅ spise eller MÅ lade.
#3
Dersom en times lading hadde fulgt med måltidet, så hadde vi nok stoppet innom på vei til eller fra hytta, men vi gidder ikke dersom det koster flere ganger strømprisen.

Dette er dog bare slik det er sett fra min side, og jeg tror andre vil ha stor nytte av å lade i deres hyggelige omgivelser, så kudos for flott tiltak.
#4
Jeg harryhandler snus på Töcksfors (gratis 22kW) selv om jeg godt kunne klart meg til Nordby og tilbake uten å lade. Det er nok av samme grunn som OddB; de har gjennomført et godt tiltak som jeg støtter ved å bruke det, og jeg legger igjen flere tusen kroner i butikkene deres mot et par tiere i strøm.

Jeg handlet også en del på Strømmen Storsenter på grunn av 22kW-laderen der, men nå som den koster noe har det ikke blitt like ofte. Ikke at jeg protesterer på at de tar betalt altså, men noe av poenget med å ta den turen forsvant. Samme med McDonald's egentlig. Jeg spiste der oftere da jeg kunne tanke opp 10 kWh over et måltid og fri WiFi. Etter at ladingen begynte å koste noe så har jeg ikke svingt innom engang.
#5
Lading i Europa / Sv: Gratis ladekort Tyskland+Ne+Be
mandag 23. juni 2014, klokken 11:54
Vel, kortet til Ladenetz ser ut til å funke på The New Motions stasjoner, så det er kanskje også omvendt. Du bør sjekke med dem direkte før du reiser, om du blir avhengig av tilgangen.

Siden RWE ikke har svart på henvendelsen min, går jeg for et ukeskort hos Ladenetz (tilgang til Vattenfall) og plugsharing-appen (tilgang til RWE)
#6
Lading av Tesla / Sv: Tur fra Kiel til Amsterdam
lørdag 24. mai 2014, klokken 01:41
Park and Ride parkeringshusene utenfor byen (slik som Sloterdijk, Zeeburg og Amsterdam Arena) koster ned til €1 pr. 24 timer (opptil 96 timer), og gir rabatt på trikken tur/retur sentrum (€5 for to personer). Vet ikke helt om man kan treiglade der, men 22kW-stolper er det jo nok av i Nederland.

Inntrykket mitt er at man kan få til en ordnings med Essent dersom man tar kontakt med dem i forkant, tilsvarende slik man kan med RWE i Tyskland.
#7
Lading av Tesla / Sv: UMC og feilmeldinger
lørdag 24. mai 2014, klokken 01:24
Min knapp har også sluttet å virke nå. Eller, det vil si at jeg ikke lenger får åpnet ladeluka med den, men jeg får brukt den til å løse ut kabelen. Dersom det signalet går via selve kontakten og ikke via radio, så tyder det kanskje på at det er noe galt med senderen i UMC. Sender mail til Tesla om det; selv om det er irriterende så er det jo ikke noe de har noen løsning på nå uansett, så jeg gidder ikke ringe dem.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Foliering
lørdag 24. mai 2014, klokken 00:07
Hvis man får steinsprut i folien, hva gjør man da? Kan det repareres?
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årlige km fossil vs elbil
fredag 23. mai 2014, klokken 23:51
I løpet av tre år med gamlebilen kjørte jeg 40.000 km. Etter litt over to måneder med TMS har jeg kjørt 6.500 km. Jeg skjønner ikke hvor disse kilometrene kommer fra. Eller, jo, jeg tar vel en del omveier nå...

Forleden dag var jeg litt tidlig ute for å plukke opp kona på Helsfyr, så jeg kjørte ut fra Bjerke, satte på en god podcast og tok en liten omvei som endte opp via Kløfta(!) og Vormsund(!!) og deretter småveiene tilbake mot Oslo. Svingte innom en Rimi for å kjøpe en Farris, og syntes plutselig at jeg kjente igjen strøket rundt butikken fra en dashcam-demo som Laumb posta her på forumet for en stund siden. I samme øyeblikk kom en hvit TMS kjørende ut fra parkeringsplassen, så jeg traff sikkert Laumb på handletur. Turen gikk deretter via Blaker til Sørumsand, og så tilbake til Oslo. Omveien ble ca. 130 km, mot normalt 13 km.

Jeg skylder på gode podcasts og flott utsikt.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ustabil 3G signal og dekning i det siste?
søndag 27. april 2014, klokken 12:36
Jeg har også hatt problemer de siste dagene, utover den vanlige hakkingen mister jeg nå forbindelsen fullstendig. Reboot hjelper ikke, men forbindelsen kommer gjerne tilbake etter en stund.
#12
Sitat fra: flux på fredag 28. mars 2014, klokken 10:28
Jeg lurer på hvor ofte elbilister lader andre steder enn hjemme?

Etter 4500km er 31% av ladingen min foretatt utenfor hjemmet, altså på jobb, Tesla supercharger og diverse kjøpesenter-ladere.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
søndag 27. april 2014, klokken 11:57
Grovt omregnet til kr 4,- pr. kWh på type 2 ladere er dette såpass stivt at jeg nok ikke kommer til å generere noe særlig volum hos dere, men det er fint å ha muligheten til å stoppe innom Statoil dersom det skulle knipe. Så kudos for flott tiltak.

Til sammenlikning ligger Fortum og Grønn Kontakt på omtrent halvparten på sine 22kW-ladere, og er da også nærmere det europeiske prisnivået på denne typen lading, som egentlig også er litt høyt i forhold til de lave strømprisene i Norge, men er rimelig nok til at det kan gå som top-up lading av og til.
#14
Lading i Europa / Sv: Lademuligheter i Flensburg - Tyskland
torsdag 24. april 2014, klokken 02:45
Uppladdning dått nu er da hovedsakelig for svenske ladestasjoner, og har ikke en åpen datapolitikk (de deler ikke med andre oversiktssider uten $$$)

Bruk Lemnet,  plugshare eller tilsvarende for Tyskland.
#15
Dette er snakk om ladestasjoner som ikke vil være tilgjengelige for allmennheten, brukerbetaling er ikke et tema. Det er mer et spørsmål om å delta i å etablere standarden, redusere risiko og samtidig tilgjengeliggjøre et godt ladealternativ for et økende antall ansatte med elbil.

Man kan gå for stolper med type2 og Schuko ja, men her snakker vi altså om å bevisst velge bort Schuko. Vi kommer nok til å beholde et par separate motorvarmer-uttak. Det kommer i hvert fall til å bli min innstilling, så får vi se hva det blir til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA