Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Hetlsh

Sider: [1] 2 3
1
Toyota / Lexus / Sv: Klar tale: Toyota: – Ingen vil ha el-biler
« på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 07:16 »
Når alle forstår at elbil er bare mye bedre, autonome og koster 1/10 i driftskostnad, så vil «the tipping point» komme, som med Nokia og Kodak, da risikerer de å bli offer for  the Osborne effekt, som er at ingen kjøper udatert teknologi. Blir interessant å se om hvordan det går om 10 år? ;)

2
Elbiler i media / Sv: Batteri i EL-lastebil ekspoderte i Kristiansand.
« på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 21:29 »
Har erfaring med at vanlig 12v bly-batteri avgir «knallgass»=H^2 hydrogengass ved lading. Hvis den får en liten gnist, så smeller det virkelig godt🤕😃
Antar at det kan være sannsynlig her også.

3
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: Fredag 10. Januar 2020, klokken 18:02 »
Da brannvesen hadde slukket med skum, var det ingen typisk batteribrann gjennom skummen samme kveld👍 For å forstå risikoen for antenning og brann i bil generelt; Jeg hadde brann i en Mercedes diesel E280CDI 2007 for noen få måneder siden. Da var det varmetråder i vindusspyler slangene og dysene som kortsluttet, smeltet plast og antente plasten når spylervæsken rant ut. Systemet aktivertes automatisk når temperatur nærmet seg frysepunktet og bil stod parkert. Brannen spredde seg raskt til spylertank, som ligger i innerskjerm, videre, så tok innerskjerm i plast fyr, dekk og gummislanger til lyktespyling, før jeg fikk slukket og koblet av strøm til varmetråder. Skremmende😬

4
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: Torsdag 09. Januar 2020, klokken 23:18 »
Ingen elbilbatterier tok fyr i brannen i parkeringshus på Sola flyplass iht. brannsjefen. Se 4:40 ut i nyhetssending fra NRK Rogaland https://www.nrk.no/rogaland/se-tv-nyhetene-her_-1.14851481

Jeg skal kreve avslag i min forsikring hos Gjenstridige😂👌👍

5
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 22:28 »
Hvis gransking viser at det er Opel Zafiraen som startet brannen og liten storm som var årsak til spredning, samt lite tilgang for brannbiler til å kjøre nær nok til å kunne slukke, så bør Gjensidige beklage offentlig i skam🤥 Flaut å gå ut så hardt på TV😤

6
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Onsdag 04. Juli 2018, klokken 00:11 »
Jeg har tilsvarende av og til på vår model X (2-3 ganger), og er trolig at en av computerne som resetter seg selv hvis nettleseren «fryser» har jeg funnet ut. Forbruket som øker kan skyldes mer eller mindre oppvarming eller nedkjøling av batteri på småturer som trekker mye effekt. Forbruket jevner seg ut på lengre turer.

7
Model X / Sv: Leveres TMX 75D med 85Kw batteri??
« på: Fredag 03. November 2017, klokken 22:08 »
Forsøkte den vin dekoderen. Fikk opp litt forskjellig ekstrautstyr som var riktig og batteri står nevnt som 75kW.

8
Model X / Sv: Leveres TMX 75D med 85Kw batteri??
« på: Fredag 03. November 2017, klokken 20:38 »
Jeg har Inventory X75 under bestilling med vin nr. som slutter på 634xx. Jeg fant en VIN decoder på nett som informerte at jeg hadde X90??? Kan jeg ha fått ett 90 kW batteri som var til overs etter at X90 ble erstattet av X100? ;D

9
Model S / Sv: Er du gått lei?
« på: Fredag 20. Oktober 2017, klokken 21:48 »
Hei,
Dette minner meg om en standard forelskelse i 7-års utvikling. Enorme følelser i begynnelsen og en ser bare det positive. Etter tre-fire år; Nå må det skje noe? Barn- ekteskap eller slutt på forholdet? Hvis forholdet overlever og Autopilot SW 3.0! kommer tidsnok, så kommer nok 7 års krisen snikende allikevel med total adskillelse og store økonomiske tap

10
Model S / Sv: Tesla vibrerer.
« på: Lørdag 16. ſeptember 2017, klokken 10:33 »
Good Year AS2 sommerdekk er virkelig et problem. Jeg har de på en Mercedes E-klasse med 18" originale AMG felger. 3 av 4 dekk fikk buler på innsiden som medførte mye risting og verkstedsbesøk. Kostet mye penger og frustrasjon. Anbefales ikke. Les også BMW forum hvor de beskriver samme problem på flere tråder. Det var til og med en Silent Recall på dekkene i Canada og USA.

11
Model S / Sv: Batterifeil P85
« på: Onsdag 21. Juni 2017, klokken 21:33 »
Jeg har en P85+ 2014 som fikk samme feil på batteriet. Fikk også nytt batteri fra Nederland. Feilen skal vistnok være kontaktoren som blir overopphetet. Den blir skiftet til ny type og feilen har ikke kommet igjen for min del. Eldre biler blir kontinuerlig oppdatert med nye deler slik at den blir bedre og bedre. Imponert over servicen.  :)

12
Model S / Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
« på: Torsdag 28. Juli 2016, klokken 11:01 »
Er luggingen der på CC (Cruise Control)?
Dersom den forsvinner, kan det være et mekanisk slakk i opphenget til disse på "wattpedalen".

Det skal være 2 potensiometer der (noe biler har hall-element). Disse skal overvåkes innbyrdes. Dersom det er stort avvik mellom disse potensiometer, får du alarm. Det er imidlertid sjeldent at "trackingen" stemmer 100% så ofte legger fabrikkene inn et "vindu" som de innbyrdes avlesningene skal ligge innom. Ikke alle bilfabrikker summerer verdiene og deler på 2 for å få et jamnt resultat. Noen har andre algoritmer for å velge hvilket potmeter som skal styre bilen. Det kan derfor være at valg av potmeter har betydning i software og ikke klarer å "bestemme seg" for jevnt pådrag?


Det skjer uten Cruise Control. Forklaring fra en Sivilingeniør som driver med programmering av elektromotorer sier at alle motorer har noen turtallsområder de kommer i resonans. Løsningen er å programmere det slik at en "hopper over" de turtall som gir resonans. Normalt merker ikke brukerne dette. Hvis en legger seg akkurat i den hastighet hvor en har kuttet strømmen så blir det lugging. Jeg har hatt det både på original DU og den nye jeg fikk for noen uker siden. Det skulle være flere slike områder som skaper utfordringer.

13
Model S / Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
« på: Onsdag 27. Juli 2016, klokken 23:29 »
Jeg har også litt svak lugging i min P85+ desember 2013 og fikk forklart fra en sivilingeniør innen fagområdet at det skyldes noen turtallsområder hvor magnetfeltene ikke "glir" like bra over til neste spole.  Dette er vist vanlig på alle elektromotorer med frekvensstyring. Tror alle har det men ikke alle merker det? 56 km/t i litt motbakke tror jeg er området som er utfordring med litt lugging, (I hvert fall på min bil med med stor motor.).De små motorene har det muligens i et annet turtall/hastighetsområde?

14
Model S / Sv: Stavanger - Hovden - Stavanger og forbruk?
« på: Fredag 12. Februar 2016, klokken 21:25 »
Hvis en kjører via Evje, så er det også superlader i Bygland utenfor Evje mot Hovden. Vi foretrekker den ruten da en slipper ferjekø og trøbbel med eventuell kolonnekjøring over Haukeli.

15
Model S / Sv: Drive unit failure
« på: ſøndag 17. Januar 2016, klokken 11:22 »
Det er nå feil på min sen-2015 85D. Klanker som bare det. Tror de famler i blinde fortsatt...

S85D har ikke spline lenger slik som på de store DU'ene
. Det er en hel aksling som gjør forbindelsen. Det er nok noe annet som er løst eller bare stabiliseringskontroll ESP som slår inn og lager klakk lyd hvis det er glatt som er helt normalt?. Det har skjedd på min også og da konkluderte Tesla med at det var ESP klakk lyd og jeg har kjørt 37.000 km etter det uten problemer

Sider: [1] 2 3