Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - basar

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 15. desember 2015, klokken 12:25
Har 30 kWh Leaf kommet i butikkene i Norge ennå? Burde ikke Leaf klatre litt snart?

#2
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
fredag 11. desember 2015, klokken 00:11
Hvis alternativet er skifer blir det enda billigere ;)

Et minus ved disse er at de er ganske store i forhold til takstein så med litt takvindu og vinkler på taket er det vanskelig å få plass til så mange plater med celler.

Noen som vet ca pris for de platene uten celler på?
#3
Kreativt. Men må du bygge et hopp så alle hjulene treffer samlebåndet samtidig?

Sjekk ut Trampe i Trondheim, det er en sykkelheis du setter foten på, så kjører den deg opp.
#4
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
tirsdag 08. desember 2015, klokken 14:40
Jeg har sett disse tidligere og det virker som de har blitt brukt en del i Alpene allerede. Bra at det som ser ut som et stort selskap velger å ta de inn. Da bør det være mulig å få vedlikehold og oppfølging om man skulle trenge det. En annen type jeg og synes ser fint ut er disse http://sun-net.no/#a. Med så store plater må jo det bli tettere enn for takstein, eller?
#5
Lading / Sv: Ladetimer - bilen feilberegner?
mandag 23. november 2015, klokken 13:01
Bilen kunne jo kanskje ha sjekket ladefart og utetempratur ved å ta en kort testlading en gang i timen og ikke antatt at du kobler til på samme kontakt hver gang?

Ta kontakt med Nissan så de får mulighet til å forbedre dette.

#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Gjennbruk av batteri
torsdag 12. november 2015, klokken 13:41
Så om man dobler prisen burde en vanlig butikk klare å selge en slik pakke med de garantier og service en vanlig kunde ønsker seg.

En vanlig kunde i dag ønsker seg vel og varmekabler i alle gulv så de fleste vil vel gå for nettilknytning allikevel....
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Står vi fremfor en revolusjon?
torsdag 12. november 2015, klokken 13:08
Hvis behovet er der er bør jo 5 år være nok tid til å bygge den kapasiteten som trengs? Hvorfor tar det så lang tid å bygge fabrikkene?
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Gjennbruk av batteri
torsdag 12. november 2015, klokken 13:04
Hva koster det å koble seg på strømnettet?

I utgangspunkt i det Taffelmann og Jkirkebo sier er det snart/nå veldig unaturlig å koble seg på strømnettet for ei litt avsidesliggende sommerhytte.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Står vi fremfor en revolusjon?
tirsdag 10. november 2015, klokken 13:52
Cleantechinica.com har prøvd å regne på det.

Med bakgrunn i adopsjonsrater for andre produkter mener de at vi ligger an til at andelen BEV+PHEV av nybilsalget i Norge vil ligge på 50% om to år.

http://cleantechnica.com/2015/09/24/ev-sales-forecasts-often-miss-disruptive-nature-of-evs-how-disruptive-technology-grows/

Med Passat og Tiguan GTE, Outlander PHEV, BMW ?? active tourer så vil alle norske favorittbiler ha en elektrisk variant. Når de små elbilene også klarer 20-30% lengre rekkevidde til samme eller lavere pris enn i dag tror jeg ikke det er langt unna sannheten. Om plug-in hybrider med veldig kort rekkevidde er så miljøvennlig er en annen sak.

#10
Elbilen i Samfunnet / Gjennbruk av batteri
tirsdag 10. november 2015, klokken 13:13
Bilfabrikantene begynner tydeligvis å få øynene opp for verdien av brukte batterier. Her er en artikkel om forskjellige initiativ.

http://www.greentechmedia.com/articles/read/Automakers-on-Second-Life-Batteries-For-the-Grid-We-Want-a-Foot-in-the-Do

Godt innspill til diskusjonen om miljøvennligheten til elbil også.
#11
Tesla / Powerwall til å ta med
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 15:52
En powerwall er ca 200 liter i volum og frunk på Model S er ca 150 liter. Hva om man kunne åpnet døre på en Powerwall og tatt med seg noen moduler med solcelleladet batteri når man skal på lengre tur? På en S70 hadde jo det vært ganske flott. Hvis det hadde gått ville jeg heller hatt de 20 kWh ekstra man får med den største modellen stående i garasjen til vanlig.

Et slikt system vil jo gjøre at 3. part kan begynne å selge batteri til Teslabiler og det vil de vel kontrollere selv. Trafikksikkerhetsmessig vil det vel og være bedre å ha batteriene under bilen.

Denne gjengen tester ut ideen med utbyttbare moduler. http://www.modularexchange.com/ Spennende om noen bilfabrikanter vil gå for det.
#12
Alternativ energi / Sv: Nissan Leaf batteripakke for å drive huset.
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 15:03
De her har kanskje en løsning, men da må du bygge om det meste av bil og batteribank.

http://www.modularexchange.com/
#13
Alternativ energi / Sv: Nissan Leaf batteripakke for å drive huset.
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:03
Har du mulighet til å bygge batteribanken så du får til å ta med noen pakker i elbilen som en range-extender? A la det som er gjort nederst her: http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-bmw-3-series-touring/

Det vil jo øke verdien av en batteribank en god del og man trenger ikke kjøre rundt med hele batteriet unntatt på langtur.


#14
Andre Elbiler / Smart ED
torsdag 04. desember 2014, klokken 21:23
Noen som har prøvd Smarts elektriske? Hva er prisen og hva bør man velge i forhold til i-Miev?

http://www.smartbilnorge.no/smart-electric-drive/

Den fortjener vel et eget forum den og kanskje?
#15
Nissan e-NV200 / Sv: e-NV200 i Sandnes..
torsdag 03. april 2014, klokken 23:03
Sitat fra: leaf-newbe på mandag 24. mars 2014, klokken 22:41
nå er euro cap betingelsene skjerpet veldig inn i år så strengt tatt en 5 er i fjor blir nok kun en 4 i år.
etter det jeg har forstått så må bilen ha auto brems for å kunne få 5.
så det vil nok si at leafen ikke ville fått mer en 4 om den hadde blitt testet i år.
så da skal en ikke se bort fra at den kunne fått en 4 er i fjor

Problemet er at det var i fjor den ble testet. Så i forhold til dagens er det vel en svak treer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA