Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - rsomby

Sider: [1] 2 3 ... 35
1
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 11:11 »
Hvorfor i allverden tar de inn bilen i det hele tatt når de vet de ikke har kapasitet til å gjennomføre en service som tar et par timer? Det gir jo bare en elendig opplevd service!


2
e-Golf / Sv: Ladet med 50 kW til 88% og 165 km...??
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 09:27 »
Rekkeviddevisningen er et gjettometer, det er kun et regnestykke basert på forbruk siden start osv. Sånn er det desverre med alle elbiler.
Nei, det er ikke sånn på alle elbiler. Det finnes mange varianter i form av forskjellige algoritmer. e-Golfen sin er ikke veldig imponerende. Kjør litt friskt opp en lang stigning, så tror den at hele turen har det forbruket, og estimerer at du har fire mils rekkevidde, så kommer du over toppen og begynner på regen, så har du plutselig en haug med mil. Samme problem er det om du peiser på med varme og bare kjører en kilometer eller to - plutselig har du halvert rekkevidden på GOM. En stor del av den norske elbilflåten har ikke dynamisk beregning av rekkevidde i det hele tatt, og er kun basert på en konstantverdi basert på SoC, som altså ikke endres ift. øyeblikksforbruk. Det fungerer overraskende godt.

Alle var nok litt mer bastant enn jeg prøvde å formidle. Men gjettometer er standard for nesten alle. Input til gjettometer kan variere. Hos noen er det siden start på nåværende tur, andre siden sist du resatte tripteller og noen bruker kjøremønster over lang tid. Det funker uansett ikke alltid like bra og må tas med en stor klype salt. Se heller på batterikapasiteten

3
e-Golf / Sv: Ladet med 50 kW til 88% og 165 km...??
« på: Tirsdag 23. April 2019, klokken 11:27 »
Rekkeviddevisningen er et gjettometer, det er kun et regnestykke basert på forbruk siden start osv. Sånn er det desverre med alle elbiler. Ja den sier 165km, men du vet jo omtrent hvor mye det blir når du er på langkjøring så bare slapp av, den viser riktigere utover kjøreturen.

Når jeg starter fulladet en kald morgen så viser den 120km rekkevidde i starten, pga oppvarming av kupe, batteri, seter, frontrute osv. Men det betyr ikke at den reelle rekkevidden er 120km.

Men ok, vw kunne spart seg hele denne gjettometer-funksjonen og alt maset fra brukere og heller bare vist batteri i %, men det kan du egentlig se i activeinfo display ganske enkelt uansett.

4
Model S / Sv: Mengder Tesla Model S og X parkert
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 13:48 »
har vært sånn i lang tid, flere år. Tror de skal inn på servicecentre etterhvert som deler kommer.
Min S har også stått der i en periode mens den ventet på kapasitet på SC.

5
Model 3 / Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 13:05 »
I min frustrasjon legger jeg ut denne:

Etter omsider å ha mottatt bilen oppdaget jeg raskt noen kvalitetsproblemer med bilen (Skjev påsetting av glasstak og dårlig lakkering) og for en uke siden en ulyd (skrapelyd) på venstre side som har blitt mer og mer påtagelig. Har kun kjørt rundt 100 mil.
Jeg ringte så servicesenteret og ble positivt overrasket over at et mobilt service-team kunne se på bilen allerede etter få dager, dvs i dag. Adresse og ca tidspunkt mellom 11 og 14 ble oppgitt.
Pga litt heavy logistikk på hjemmebane tar jeg normalt kollektivt til jobb, men i dag tok jeg naturligvis bilen.

Kl 15 tok jeg kontakt med Tesla da ingen servicebil eller telefon hadde dukket opp. Da får jeg beskjed av en relativt likegyldig dame at det mobile service teamet er ferdig på jobb kl 15 og jeg må avtale ny time. Nå er det imidlertid lang ventetid men jeg kan besøke et serviceverksted. Der er det også ventetid og de kan ikke love noe når de kan se på bilen.

Skjønner de har mye å gjøre men snakk om lite respekt for kunden. Fra å være Tesla fan (har tidligere hatt en S, begynner jeg å bli mektig lei.

Sorry Tesla! Dette holder ikke!

Kan du ikke levere den tilbake da?
Folk bør være nøye med å sjekke bilen ved utlevering. Jeg tok ut en S for noen år siden hvor overlevering lovte at "dette er ikke noe problem å fikse, ta det med service etterpå" og når jeg kom til service etterpå så påsto de hardnakket at det var innefor toleransegrensene og ikke noe de fikset (panelgaps på 5-8mm flere steder). Nektet plent å fikse noe.

6
Model 3 / et par Tesla ankommet Bergen
« på: Onsdag 20. Februar 2019, klokken 11:03 »
Fikk dette bildet fra en kompis i dag. Fra Dokken, bring kaien.

7
Model S / Sv: Solskjerming
« på: Torsdag 07. Februar 2019, klokken 09:30 »
Bare å ringe nærmeste Tesla servicecenter og bestille. Jeg fikk en i hånden da jeg var innom min lokale forhandler

8
e-Golf / Sv: Kjøp av brukt e-golf
« på: Fredag 18. Januar 2019, klokken 11:19 »
Selgere på finn er ikke alltid å takt med markedspriser... De er generelt litt for optimistiske.
Hvis det er så mye å velge mellom så sett opp dine viktigste kriterier og velg og vrak.
Er nok endel elbilselgere som nå ønsker å begrense tapet og selge unna pga oppgraderinger til bla. tesla model 3 og andre med økt rekkevidde.

9
e-Golf / Sv: Brukt e-Golf (maks 190 km), vits å investere i egen ladestasjon?
« på: Torsdag 10. Januar 2019, klokken 12:11 »
Ja det er korrekt, men den er nå litt fremtidsrettet også, så om du har en nyere egolf eller annen elbil som støtter lading over 16amp så kan du virkelig få utnytte av den

10
e-Golf / Sv: Brukt e-Golf (maks 190 km), vits å investere i egen ladestasjon?
« på: Onsdag 09. Januar 2019, klokken 12:42 »
Et greit tips til vegglader er å se på finn etter tesla wall connector, de er rimelige, har lang 7,5m fast type2 kabel. Jeg kjøpte den siste modellen i sort til 4000. Det lå 35 stk ute når jeg kjøpte rett før jul. Installasjon av elektriker er da variabelt etter hva som trengs gjøres.

11
Model 3 / Sv: Vinterdekk Model 3
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 23:56 »

12
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 12:27 »
Egolf FL på 30.000km service. 2747kr hos Møller Nesttun.

13
Model 3 / Sv: Europeiske telefonsamtaler har startet!
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 11:23 »
ALT i italia har vel litt mer dødtid enn ellers i verden...

14
Model 3 / Sv: Vinterdekk Model 3
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 11:22 »
R3 har jeg ikke prøvd. På model S var R2 et mareritt. Som å kjøre rundt på en geleklump.

15
Model 3 / Sv: Vinterdekk Model 3
« på: Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 10:54 »
CVC6/7 er et opplagt valg på vinterdekk. Ikke Nokian R2 hvertfall.

Sider: [1] 2 3 ... 35