Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pottle

#1
Elbiler i media / Sv: Har du råd til Tesla har du råd til strøm
tirsdag 11. august 2015, klokken 09:30
Det kunne jo også gått så mye verre.

Til sammenligning så kan vi se på denne gamle saken og til glede for nye lesere:

http://www.wired.com/2013/12/electricity-theft-nissan-leaf/
#2
e-Golf / Sv: Schuko vs Ladeboks
fredag 31. juli 2015, klokken 14:22
Møller svarer riktig. Det er uproblematisk å bruke schuko og ladekabel til å lade bilen din. En ladekabel er sikker hvis du bruker den riktig. De sier også at hvis du har kontroll over sikringen og ledninger samt at alt er riktig satt opp så er det ikke noe problem. De forutsetter også at du har normalt vedlikehold samt unngår ukurrant utstyr som skjøteledninger og lignende. Hvis det elektriske systemet er normalt vedlikeholdt og du bruker det riktig så skal det ikke være fare for brann eller skade når du bruker en ladekabel.

Veggboks blir nevnt fordi det er enda mindre feilkilder som kan føre til skade. En unngår brukerfeil som for eksempel at ledninger knekkes og kontrollbokser kjøres over. Veggboks nevnes også fordi dette er en inntektskilde for Møller. En ladekabel koster kun 1/3-del av hva en veggboks koster.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
fredag 08. mai 2015, klokken 17:06
Bilen vil i løpet av dagen passere 44,444 km.

Bilen ble kjøpt i juli 2013 - ingen problemer så langt.
#4
Elektriske utfordringer / Sv: 6,6 kW lader
tirsdag 11. november 2014, klokken 07:54
Nissan eller andre får svare detaljert på hvorfor det er så vanskelig å bytte lader. En av hovedgrunnene er nok at det koster for mye i arbeidspenger å bytte laderen. En må koble av å ta ut hele motoren, åpne den og deretter sette den på plass igjen. Kost/nytte-verdien er nok ikke tilstede for bilfabrikanten.

Det er fysisk mulig å lade batteriene raskere, men det koster penger og det er relativt komplisert. Jeg regner med at vi vil se mange bra løsninger og Reodor Felgen-løsninger etter at 5-årgarantien på bilene begynner å løpe ut. Her er en smakebit:
http://www.upgrademyleaf.com/
Eksempel 2 er ny.

#5
Lading / Sv: Vedlagt ladekabel, ladetid?
onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:59
Sitat fra: medic.66 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:16
Hvis det er en Leaf du har er den medfølgende ladekabelen på 10A. Dette er det den vil levere uansett hvor stor kurs du måtte ha. Men det anbefales 16 A kurs til 10A lader.

Der er jeg uenig: Hvis ladekabelen er merket som en 10A så er det mer enn nok å ha en 10A-kurs. 10A-merkingen på kontrollboksen viser at ladekabelen er sertifisert for 10A og oppover. Sikkerhetsmarginene er ivaretatt i kontrollboksen - som regel så vil en 10A-ladekabel gi en reell ladestyrke på rundt 9A. Dette kan enkelt sjekkes med en energimåler fra Jula eller Biltema.

Sitat fra: Queennr1 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:24
Ååå, skuff :( Hvor kan jeg evt kjøpe en kabel som leverer mer? Som man kan justere alt etter som 12, 16 eller 32? Finnes det?

Det finnes flere uavhengige leverandører av ladekabel for Leaf og andre elbiler. Sjekk bl.a. linken i fotnoten. Merk at ladekabler får du kun opp til 16A. Skal du høyere så må du ha fastmontert eller noe mer utstyr.
#6
e-Golf / Sv: Hva slags type kabler følger nykjøpt E-golf
mandag 20. oktober 2014, klokken 13:57
Sitat fra: torsteo på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:08
Jeg skal etter hvert få satt opp en kontakt i garasjekjelleren. Vil dette si at jeg bør sette opp en type2 kontakt for lading hjemme da.. Da får jeg ladet med 16A

Du kan sette opp en Type2-kontakt på veggen hjemme og slik bruke "16A Type2-Type2"-kabelen du fikk med bilen. Normalt sett så kjøper man en ladekabel eller en vanlig ladestasjon for å ha hjemme. Dette er som regel en billigere løsning.
#7
Sitat fra: tmaehlum på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:54
Sitat fra: pottle på søndag 05. oktober 2014, klokken 23:26
Oppdatert med Mercedes sitt bidrag. Batteri med 36 kWh.
Vil bare korrigere siste innlegg. Mercedes B-klasse i produksjonsversjon får desverre redusert batteri til 28 kwh (200 km NEDC / 230 km med tilleggsopsjon som gjør det mulig å overlade)
Bør ikke brukes daglig, da det vil føre til at batteriet får raskere ytelsestap.

Mercedes har et 36kWh batteri. Normalt så vil bilen kun lade opp til 28 kWh. (80 % av fullt batteri). For å velge 36 kWh så må en aktivt velge dette før en begynner ladingen. Mercedes sin teorien bak "raskere ytelsestap" kjenner jeg ikke, men mulig det er smart.

#8
Lading / Sv: Pris på ladekabel type 2
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Lillejei på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:34
Når jeg pendler 26 mil er jeg nødt til å hurtig lade minimum 2 ganer opp til 4 ganger. Ødelegger dette batteriet?

Jo mer du bruker batteriet og jo mer du lader batteriet, jo mer vil du slite på det.
Det er ikke nødvendigvis bedre å bruke det lite:
Jo mindre du bruker batteriet og jo mindre du lader batteriet, jo mer vil du slite på det.
Så å finne en balanse i batteribruket er ikke lett.

Men, hvis du bestemmer deg for å la elbilen styre livet ditt i steden for at du styrer bilen din, så kan det være at elbil ikke er riktig valg for deg. Bruk bilen som du selv ønsker og ikke la deg styre av hva som i teorien er best for batteriet.

Gled deg heller over at du vil daglig kunne spare flere hundre kroner i bensinutgifter. Noen av disse pengene vil nødvendigvis gå til å "erstatte" et batteri når det er nedslitt om X antall år.
#9
Oppdatert med Mercedes sitt bidrag. Batteri med 36 kWh.
#10
Lading / Sv: Pris på ladekabel type 2
fredag 03. oktober 2014, klokken 11:25
Sitat fra: TorC på fredag 03. oktober 2014, klokken 11:02
Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:25
Det går 60% raskere (fra 10 A til 16 A) hvis bilen har en 3,3 kW lader. Har du en 6,6 kW lader i bilen (altså 30 A),  går det ca 300% raskere.

Nissan LEAF med 3,3 kw lader klarer ikke ta 16 amp, bare ca 15. Så 50% er korrekt.

10A originalladeren gir også "bare" ca 9A. Dette skyldes normale sikkerhetsmarginer. 9A/15A er fortsatt ca 60 %.

Ampere-angivelsen på ladekabel gir brukeren er pekepinn på hvilken kurs en skal bruke for å få en sikker lading.
#11
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
mandag 29. september 2014, klokken 13:19
Sitat fra: E_S på mandag 29. september 2014, klokken 09:05
Ikke krav om CE-merking så lenge det er et byggesett. Kravet om CE-merking gjelder kun ferdigmontert/sammensatt utstyr, ikke enkeltkomponenter beregning til å bygges sammen med andre komponenter.

Kan "trådstarter" komme med en tilbakemelding om elektrikeren, som skal sette opp eller har satt opp denne faste installasjonen, også tok på seg garantiansvaret for å montere en elektrisk installasjon som ikke har en CE-merking og en samsvarserklæring...
#12
DRIFTSBATTERI / Sv: Sliter topplading til 100 % på batteriet ?
mandag 22. september 2014, klokken 11:23
Bilen min har må kjørt 30000 km. Kjører ca 80-100 km på hverdagene og i snitt noe mindre når jeg ikke skal på jobb. Jeg lader konsekvent til 100 % og jeg setter batteriet på lading med en gang jeg har kommet til ladestedet/hjem. Jeg er nok en av de som ikke tenker noe spesielt over batteriets helsetilstand.

Jeg har ikke målt helsetilstanden på batteriene og jeg ser ikke helt nytten av "daglige" målinger;

Grunnen til at jeg ikke gjør dette er at jeg har en bil som et redskap som skal benyttes når det er mulig. Jeg skal ikke komme ut for den situasjonen hvor jeg må kansellere et spennende kveldsarrangement eller finne alternative transportmåter hvis jeg eller mine må til akuttmottaket. ("Beklager barnet mitt. Jeg vet at den brekte foten gjør litt vondt, men pappa skal bare lade batteriet litt først...")

Noen ganger så kjører jeg ad-hoc-turer etter jobb hvor en 80 %-lading ville vært i det minste laget. Det er også for mye slit å tenke på om jeg skal gjøre noe ekstra dagen etter (for å finne ut om 80 % eller 100 % er mest hensiktsmessig.). Hytteturer blir gjerne ikke planlagt før lørdag morgen og da kan det være sent å lade opp de siste 20 %-ene.

Hva som skjer med batteriene og hvordan de slites raskere enn brukere som er "snillere" kan vi ta status på om ca fire år. Poenget med lading er at det må passe til bruken du har og ikke ut i fra hva som er best for bilen eller batteriet.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Høstdugg på rutene
torsdag 18. september 2014, klokken 13:02
Det jeg gjør for raskt å få bort dugg fra innsiden er å sette på HEAT og AC samtidig. Finnes det enklere måter å gjøre det på hadde det vært fint å høre det.

Det kan være at det ligger kondensvann oppunder taket inne i bilen. Du finner det ut ved å stikke fingrene opp i sprekken mellom frontvinduet og taket. Det ligger en renne der hvor kondensen samles. Har flere opplevd det samme?
#14
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
mandag 15. september 2014, klokken 16:33
Du kan ikke "trylle fram" mer enn ca 3,6 kW på en 16A-kurs. Vil du ha raskere lading til din Kia Soul EV så må du investere i en kurs i området 20A-32A. Dvs. en større sikring og tykkere ledninger. Hvis du får lov til å legge inn en 32A-kurs så kan du like godt gjøre det, fordi det er ikke så mye dyrere enn å legge inn 32A i steden for f.eks. 20A.
#15
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
lørdag 13. september 2014, klokken 16:23
Sitat fra: PerBear på lørdag 13. september 2014, klokken 15:30
Hmm, med standardkabel mener du:
a) Type 2 (Mennekes) til type 2,
eller mener du:
b)Type 2 til schuko (vanlig støpsel med to metallpinner som stikker ut)?

Type 2 (Mennekes) til type 2 = Ca 5 meter.

Type 2 til schuko = Ca 5 meter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA