Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trig8

#1
På Leaf kunne en på modellene frem til 2018 stille inn at ladingen skulle stoppe ved 80 eller 100%. Det ble tatt bort fra 2018-modellene så da har vel Nissan funnet ut at batteriet tåler fullading godt. Når det er sagt er det ikke anbefalt å la batteriet stå fulladet over lengre tid.
Jeg har kjørt 2013-modell (24kWh) 125.000km og 2018-modell (40 kWh) 170.000km. Begge ble ladet til 100% minst 6 dager i uka og ingen viste reduksjon av batterikapasitet da de ble solgt.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde vintertistid
tirsdag 26. mars 2024, klokken 08:58
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 21. mars 2024, klokken 12:22Skuffet over Hancock sommerdekk. Byttet fra vinterdekk i går. Merkbart dårligere forbrukstall på standardturen under like forutsetninger. Normalt bør vel sommerdekk ha bedre rullegenskaper enn vinterdekk?
Har du samme dekkdimensjon på sommer- og vinterhjulene? En taper en del rekkevidde fra f.eks 235 bredde til 255 bredde.
Ellers er det stor forskjell mellom dekk også - både fabrikat og sommer- eller vinterdekk. Jeg byttet fra Nokian til Continental vinterdekk midt i en sesong og det ga tydelig utslag (Nokian ga bedre rekkevidde...).
#3
Hyundai KONA / Sv: Thule takstativ til 2024 kona
onsdag 21. februar 2024, klokken 21:11
Takk - kan konkludere med at 2024 Kona trenger annen klemme på innsiden av railen for å være skikkelig sikret siden den ikke griper inne gropa men på den øverste delen.
Fotsett fra tidligere modell kan ikke anbefales.
#4
Jeg lastet den inn via nettsidene til Hyundai og usb-minnepinne for noen uker siden. Tror den har vært tilgjengelig på nettsidene siden desember en gang men bra at den kommer for nedlastning rett i bilen nå også.

Edit: 6.11.23 ser jeg er datoen på nettsiden.
#5
Hyundai KONA / Sv: Thule takstativ til 2024 kona
onsdag 14. februar 2024, klokken 08:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:57
Sitat fra: Trig8 på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:43Da har jeg endelig fått målt!
Topp!
Det hadde vært interessant å få målet fra toppen og ned til gropa/vinkelen på innsiden også (der jeg målte rundt 17mm), i forhold til bruken av gammelt stativ på ny Kona.
Skal prøve å få målt det og. Målte du ned til der den begynte å krumme, eller til der den var dypest i gropa, slik jeg målte?
Målte ned til der den er dypest, ja.
#6
Hyundai KONA / Sv: Thule takstativ til 2024 kona
tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:43Da har jeg endelig fått målt!
Topp!
Det hadde vært interessant å få målet fra toppen og ned til gropa/vinkelen på innsiden også (der jeg målte rundt 17mm), i forhold til bruken av gammelt stativ på ny Kona.
#7
Hyundai KONA / Sv: Thule takstativ til 2024 kona
tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:15
Sitat fra: BjornAage på tirsdag 13. februar 2024, klokken 12:43Basert på det så er jeg relativt sikker på at fot 710700 med kit 187175 bør passe på nye Kona også.
Dette er for "fix point", så det skrues i railen på fast punkt, ikke klemme for railen tilsvarende gammel Kona. Det er noen "lokk" i railen på ny Kona så mulig det passer i dem.
#8
Hyundai KONA / Sv: Thule takstativ til 2024 kona
mandag 12. februar 2024, klokken 22:45
Sitat fra: BjornAage på mandag 12. februar 2024, klokken 10:55Jeg tok en kikk på en eldre Kona i garasjen hjemme, og railsene ser veldig like ut, men da er det kanskje noen små endringer.
Fint om du også kunne tatt noen mål av den eldre Kona´en og postet her.
#9
Skoda Enyaq, VW id4, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya
#10
Hyundai KONA / Sv: Thule takstativ til 2024 kona
lørdag 10. februar 2024, klokken 16:02
Sitat fra: RJK på lørdag 10. februar 2024, klokken 09:51Noen av dere @TB og @Trig8 som har skyvelær og kan måle bredden og høyden fra smaleste punkt i "gropa" på nye Kona,
Med litt øyemål og tommestokk vil jeg mene at railen er 35mm bred på toppen, 20mm ned til gropa/knekken på yttersiden og 17mm tilsvarende på innsiden.
#11
Hyundai KONA / Sv: Thule takstativ til 2024 kona
fredag 09. februar 2024, klokken 21:05
Jeg har et stativ fra forrige generasjon Kona som jeg har montert på ny Kona, Thule Wingbar Evo.
Bredden stemmer (118cm), gummiklossene og ytre klemmer passer. De indre klemmene kommer ikke helt ned til "vinkelen" på innsiden av rail´en, men går et stykke ned mot den.
Når jeg strammer sitter stativet godt.
Tenker det går bra med lette ting - f.eks ski, men jeg er litt skeptisk til å skulle utnytte full last på stativet (f.eks fullastet takboks) uten tilpasset fot-kit.
Jeg regner med at bare indre klemmer blir byttet med noen som er litt lengre i det nye kitet.
#12
Sitat fra: toreolav på tirsdag 06. februar 2024, klokken 17:46Prøvekjøring og tilbud hentes inn på Byd Tang.
Vurderer også å få tilbud på Huyndai Kona, denne oppfyller ikke ønske om 4wd, men ellers oppfyller den det meste og god økonomisk.
Noen tanker om denne?
Kona'en er større enn id3, så var id3 stor nok blir Kona det også.
Jeg er kjempefornøyd med min Kona ihvertfall - den leverer hva den lover ihht. spec. Godt gjennomført i forhold til elbil-relevant funksjonalitet og assistentsystemene for selvstyring og adaptiv cruise er veldig bra. God på vinterføre, både på is og løssnø - ikke vesentlig annerledes enn andre forhjulstrekkere jeg har kjørt.
Fysiske knapper gir toppscore på brukervennlighet.
#13
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
torsdag 01. februar 2024, klokken 15:52
For at alle bilene skal ha ganske like forhold burde de snu i rundkjøring på Vinstra og kjøre mot Oslo igjen - da er fordelen av å komme seg over fjelloverganger luket bort.
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:53
Bruk av app mot min 2018-modell fungerer fint. Kanskje 5 ganger i halvåret at den har problem, men jeg bruker den 2-3 ganger om dagen så jeg tenker det er innenfor.
#15
Sitat fra: Lolle på søndag 07. januar 2024, klokken 01:26
Sitat fra: Trig8 på lørdag 06. januar 2024, klokken 23:25
Sitat fra: Lolle på lørdag 06. januar 2024, klokken 17:10Forresten, har du mulighet for smartlading? Har prøvd å Google, men finner ikke helt ut av det. Den laderen som kraftselskapet våres har og som jeg har blitt anbefalt avbilforhandlerene, Amina 1, støtter smartlading, men Nissan støtter visstnok ikke dette ift laderen.
Har aldri testet med Leaf'en. Bruker tidsstyring i bilen med at den skal være fulladet ca 30 minutter før jeg drar på jobb. Da starter den engang utpå natta alt etter hva som trengs, og da er som regel strømprisen lav også.

Ok! Ja, det er jo sant! Bruker du å for arme den i tillegg da? :)
Ja, derfor ønsker jeg at batteriladingen skal være ferdig før forvarmingen begynner.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA