Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjørn

#1
Model S 2023 - / Sv: DN tester Plaid
mandag 05. desember 2022, klokken 13:29
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. desember 2022, klokken 16:24
Sitat fra: kirky på søndag 04. desember 2022, klokken 15:52
Dagens LR/100D har vel rundt 4 sek på 0-100 mens nye har 0-100 på rundt 3 sek. Enorm økning og dagens LR sparker bra ved forbikjøringer allerede syns jeg.  :D

Hadde ikke siste utgave av Raven S 0-100 på lave tretallet?
Min skal på papiret gjøre det på 2,5sek.. Beste målt hitils (på 265 og 285 Pilot Sport 4S) er 2,8sek..  :)
Trenger nok trackbite el lignende for å klare de siste to tiendelene.
#2
Sitat fra: petersv på torsdag 13. januar 2022, klokken 15:24
Takk for bidraget. Skal oppdatere 1. post. Ser du mye økning i forbruk etter byttet?

Ja, forbruket ble dessverre som forventet vesentlig høyere! Økte 0,2-0,3kwt fra 1,5-1,6kwt ved snill kjøring i rundt 80kmt.
Farten spiller en enda større rolle enn før med dette oppsettet. Luftmotstanden øker jo vesentlig, ikke bare rullemotstanden.
#3
Litt usikker på om målet er å få på plass en liste med alternative dekkdimensjoner til Model S.. eller en liste med alternative SMALERE dim, til vinterbruk..?
Ser uansett fordelen med begge.

Jeg for min del har ikke undersøkt om lastkodeksen for 235 eller 225 holder til mod S.

Men til SOMMERBRUK kan jeg si meg strålende fornøyd med å bruke std Mod X sleepstream felger, som er 20x9" fram og 20x10" bak og dertil 265/40-20 og 285/35-20 Michelin Pilot Sport 4S på min Raven Performance.

Ble en helt annen bil å kjøre.. aktivt med!  :D
#4

[/quote]

Synes også bilen ellers er rå å kjøre, og sykt bra komfort på langtur. Det er bare den lyden som er så j--- irriterende. Hadde jeg også vært handy, så kunne jeg også mekket litt, hehe =) Men skal ta tipset videre mot Tesla og prøve å få lagt inn disse "putene".

Hvilket service senter benyttet du for denne utbedringen?
Jeg vurderer å kjøre en juridisk sak på dette problemet, men et så stort selskap er vel umulig å nå gjennom med noe som helst.
[/quote]

Jeg benyttet SC i Trondheim. :)

Ser ut som det er helt tilfeldig hvordan man blir møtt med dette problemet.. ikke bare fra sc til sc, men også hvem man møter, og hvordan mekaniker som får jobben.. Noen bytter demperne, men andre får en bulletin fix av ymse slag, og med varierende resultat.
Jeg fikk byttet demperene først, men det gav ingen bedring.
#5
Jeg har i anledning denne saken nå fått skiftet disse delene "SVC ASY - member shock twr brace" på begge sider fremme, ble forklart via customer adviser (som også var mekaniker, men ikke utførende mekaniker) at dette var en slags gummimatte som ble plassert i tårnfestet.

Resultatet av dette ble at lyden ble kraftig dempet, og noe "mykere".. Men slarken er der fremdeles, bare dempet.
(Og jeg tror den er i ferd med å miste dempingen, nå som jeg har kjørt noen mil)

Nå har vel denne slarken liten betydning for demperens egenskaper, da den kun oppstår når karosseriet ikke "rekker" å følge demperens bevegelse, dvs på typisk vaskebrett underlag, feks kjettingspor, grusveier m mange små huller ol. I tillegg tipper jeg denne slakken er veldig liten, kanskje bare noen 1/10mm opp mot en drøy mm, men forplanter seg godt gjennom karosseriet og gir derfor merkbar lyd.

MEN, det høres ut som jeg kjører en sliten Passat fra 94 med utslitte stabbstaglinker..! 

Og det gir ingen god følelse når man har brukt mye penger på noe som skal være en premium bil.. Den lyden gir ikke mye premiumfølelse ihvertfall!  ::)

Får vel begynne å forberede meg på å plukke skjiten fra hverandre selv, og gjøre utbedringer..
Men det begynner man jo bli vant med.. (lysutbedringer, måkke sand ut fra condenser rommene, sette på skvettlapper så ikke "hoftene" bak mister lakken, skifte vindusspylerdysene til noe som virker bedre enn en sånn to-delt pissestråle, legge lydisolering, krype rundt og stappe filt inn der man tror det kommer irriterende interiør lyder fra, (selv om man bare har lyst å fylle hele driten m fugeskum) osv osv..

Men likevel elsker man å kjøre denne råtassen av et kjøretøy..!  Så man fortsetter.. :P

Performance Raven 2019
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lavt kjølevæskenivå - ingen reparasjon
fredag 26. februar 2021, klokken 12:11
Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:18
De tømte ikke beholderen og fylte på ny før de koblet på lufteren da? Så de ikke skulle trenge å trekke all den gamle gjennom systemet?

Nei dessverre.. Det hadde jo vært den riktige måten. men de "glemte" det siste punktet. Jeg sjekket alle caliperene selv etterpå, og væsken som kom ut var helt tydelig misfarget/mørkere enn den som var i beholderen, selv etter 2-3 "pump"..
Fikk mistanke da det ikke så ut som niplene/nipel-hettene var rørt.
Dette var noen år siden.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lavt kjølevæskenivå - ingen reparasjon
torsdag 25. februar 2021, klokken 17:58
Høres som kjent tesla SC taktikk ja.. Kjappeste veien er jo den beste..?!

Jeg ba en gang om skifte av bremsevæske.. Dem sugde ut det som var i beholderen, og that's it! Job døne!  ::)
#8
Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 01. februar 2021, klokken 13:00
Sitat fra: Alfa Bergen på lørdag 23. januar 2021, klokken 10:53
Har fått vite at det er «shock towe brace» som skal skiftes på min for å fjerne rasle lydene. Er visst en slags egenutviklet gummi/ plastpakning som skal monteres i tillegg. Spent på resultatet.

Fasit etter å ha skiftet «shock tower brace» i dag: Raslelyden er AKKURAT DEN SAMME som før. Teknikeren sa at det ikke var annet å gjøre enn å skifte støtdemperne og at det er en garantireparasjon.

Jezzez..
Javel.. Er ikke overasket.
Jeg har allerede byttet mine dempere.. Med det resultatet at det ble litt bedre, i sånn ca én uke, så var lyden tilbake for fullt igjen!
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: 12 volt battrie
mandag 01. februar 2021, klokken 03:13
Bruk range mode hvis du vil senke forbruket.. Da varmes ikke batteriet av el kolben. Men du får også redusert effekt på kupévarme og ac.. og regen vil bli redusert/fraværende pga kaldt batteri.
#10
Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:43

To besøk i Skodje (det andre ang en liten ting), så var bilen i orden for første gang :)

Må bare håpe at ting bedret seg etter at jeg forlot åstedet. Skodje har ihvertfall vært utelukkende imøtekommende, profesjonelle og jeg har alltid følt meg verdsatt som kunde der. Faktisk såpass at jeg ikke har prøvd Molde enda, som ligger flere mil og ei ferge nærmere. 

Hvis jeg kjøper ny Tesla er årsaken gjengen på verkstedet i Skodje :)

Greit å høre at man ikke er alene..  :P
men har for så vidt fått dette bekreftet flere ganger de utallige timene jeg har sittet på "venterommet" og hørt på misfornøyde kunder der komme med utblåsninger av varierende grad..
Har også begynt å bruke Skodje, og kan bare bekrefte Muffinmannen.. det var en annen verden! Der har dem bla en informasjonsflyt mellom kundemotaker og mekanikere/utførende personell.
Og, folkene i kundemotaket er ikke ungdommer totalt rensket for teknisk innsikt og forståelse!

Drivakslene mine er forresten klare for å byttes for 4 gang nå.. (45.000km)
#11
Sitat fra: Klykken på lørdag 30. januar 2021, klokken 08:15
... og jeg har bare god erfaring med Trondheim. Har 25mil en vei for å komme meg på service og er også avhengig av at alt er klart til jeg kommer.

da må jeg få gratulere !
#12
Sitat fra: Alfa Bergen på lørdag 23. januar 2021, klokken 10:53
Har fått vite at det er «shock towe brace» som skal skiftes på min for å fjerne rasle lydene. Er visst en slags egenutviklet gummi/ plastpakning som skal monteres i tillegg. Spent på resultatet.

Da har jeg vært på sc (Tesla Lade) og fått nye front drivaksler for 3 gang. rep nr to skulle være denne shock tower brace bulletinen.. viste seg at delene til denne er ikke produsert enda (selv om jeg fikk bekreftet via tlf dagen før, at alle delene for timen min var på plass)

Gir meg virkelig godfølelsen å reise t/r 40 mil, og sitte på venterommet deres i 8t i total uvitenhet fordi ingen på kontoret var i stand til å gi meg info om hva som foregår på verkstedet før på slutten av dagen.. Da får man vite at alle delene ikke var kommet likevel, og at rep nr 3 som var en sprukket frontrute pga av defrosting i kaldt vær var steinsprut.. og derfor ikke skiftet likevel..
og på toppen av det hele var ikke bilen ladet underveis som avtalt..

Den gjengen der er f.. meg *totalt* ubrukelig..! Og det har dem vært i snart 6 år. og hadde jeg orket kunne jeg skrevet om slike tilfeller jeg har hatt m dem i timevis.

Det virker som det eksisterer en tilstand der, som gjør at det er komplet umulig for dem å overføre mer enn max 10% av info fra kundemottak til mekanikere og vice versa.. Hver eneste gang!
#13
Endelig..!
Fikk ny bil (Mod S Performance Raven) med adaptive støtdempere, og denne lyden har vært fra dag En.. lyden er identisk med utslitte stabstag linker.
Dem skiftet begge demperene forran, og lyden ble litt bedre.. i ca en uke.

Hadde en 2013 mod s (med luftfjører) i 6 år, og kjørte 185.000km uten å høre denne lyden en eneste gang.
Skal inn den 28Jan nå. Spent på om dem har hørt om denne bulletinen!
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varme i bakseter
mandag 14. september 2020, klokken 00:34
Sensorene i baksetet har ingenting med om det kommer varme i dysene bak på midtkonsolen.. du får varme i dem uavhengig om det sitter noen i baksetet.
De sensorputene ligger midt i setet og nært seterygen, derfor slår dem som regel ikke ut på barneseter, de har oftest avtrykket sitt rundt ytterkanten av denne. setter man feks en litt tung handlepose der, så vil man kunne få beltevarsel.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varme i bakseter
søndag 13. september 2020, klokken 14:18
Forsøk å kun bruke dysene i innstillingene på skjermen.. Altså dem som sitter i dashbordet og blåser deg i ansiktet. Steng gulv og vindu!
Da skal det komme bak også.
Vil du makse effekten bak, kan du fysisk stenge noen av dysene i front ved å skyve retningen på dem ut mot nærmeste sidevindu hvis jeg ikke husker feil..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA