Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El Tempo Gigante

#1
Tesla SW og AP / Sv: Update 2020.48.37
mandag 15. februar 2021, klokken 21:39
Takk for svar @sjokomelk! Har ikke fått med meg at standardinnstillingen var endret. Har hatt den til "Aldri", og alltid kjørt standard høyde. :+1:
#2
Tesla SW og AP / Sv: Update 2020.48.37
mandag 15. februar 2021, klokken 18:41
Oppdaget plutselig at luftfjæring nå står til "Lav" i starten av hver tur? Er dette nytt på denne oppdateringen? Har Model X, 2017 model. Hjulstilling er tatt i "Standard" og jeg frykter at dette påvirker levetid til dekkene mine. Er det andre som opplever det samme?
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bremseservice
mandag 28. oktober 2019, klokken 19:20
Yepp. 4908,- Ble lang i maska :(  Pris på klossene var rundt 2400,-. Resten er arbeidspenger. Skjønner ikke helt hvordan de regner. Jeg har bestilt bremseservice, og da er jo alt allerede demontert. Mente jeg har lest at om du tar bremseservice bytter de klossene hvis det trengs, og en betaler kun for klossene. Er det noen som har erfaring med dette?
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bremseservice
søndag 27. oktober 2019, klokken 21:30
Hei, under hjulskift så jeg at den ene bremseklossen foran hadde fått små sprekker. Hadde time hos Tesla uken etter og bestilte bremseservice. Får beskjed om at klossene må byttes, og at det ikke er garanti på bremseklosser siden det er en slitedel (4908,-).  Klossene er ikke slitt. Bilen er 2 år, og hadde bremseservice også i fjor. Fikk en forklaring om bremser som ikke brukes pga regenerering, men skjønner ikke hvordan klossene kan sprekke av det.. Har kjørt 150 000km med elbil ila. 5 år, og vet at bremsene må brukes aktivt for at kaliberne ikke skal ruste fast. Dette gjør jeg og har aldri opplevd varme bremser eller utslitte klosser. Er det andre som har opplevd at klosser sprekker, eller kan forklare hvorfor det er "slitasje" og ikke fabrikkasjonsfeil.
#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Felger til Tesla Model S
mandag 09. oktober 2017, klokken 22:48
Selger helt nye 19" Tesla originalfelger med Continental Viking Contact 6 brukt en sesong.
Felgene er nylig behandlet med lakkforsegling fra GTechnique (1400,-). Ny type TPMS sensorer.
Selges for 15000,-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106014919&fks=106014919
#6
Model 3 / Sv: Model 3 blir ikke levert med hengerfeste
søndag 30. juli 2017, klokken 12:01
Jeg tror hengerfeste kommer når 4 hjulstrekk lanseres.  En elektromotor kan kortvarig levere mange ganger nominell effekt. Dette gjør at Tesla kan levere heftige akselerasjoner, men kommer til kort ved høy belastning over litt tid siden høy temperatur i motoren da blir begrensingen. Det samme vil bli tilfellet om en skal trekke henger. Når denne belastningen kan fordeles på to motorer er det nye enklere å holde kontroll på temperaturen.
Skulle Tesla lansert hengerfeste for Model 3 med bare bakhjulstrekk, ville tillatt hengervekt blitt veldig lav. For å unngå støy rundt dette, gir det mening å vente med hengerfeste til de kan levere noe skikkelig. Etterspørselen er uansett mye større enn det de klarer å dekke det første året uansett, og de anti-selger Model 3 ganske tydelig.
#7
Tesla / Sv: Lakkbehandling ny bil
fredag 21. juli 2017, klokken 23:01
For alle på Haugalandet eller i nærheten kan jeg anbefale Auto Detailing Studio AS i Haugesund på det varmeste!!
Superdyktige folk og perfekt resultat. Se masse bilder og videoer på facebook siden:
https://www.facebook.com/GTECHNIQPROFESSIONAL/

#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forhåndsbetalt serviceplan
torsdag 04. mai 2017, klokken 13:52
Hei, er det flere enn meg som reagerer på hvordan Tesla nå tolker serviceavtalene som ble inngått tidligere?
-----
Fra avtalen:
Planlagte vedlikeholdskontroller skal inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel):
 inspeksjon av kjøretøyet;
 utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk;
 hjuljustering* og
 dekkrotasjon*
-----
Hjuljustering er nå redusert til hjulkontroll. Og på service får en anbefalt av tekniker å smøre opp bremsene.

Tesla har riktignok forbeholdt seg retten til å "endre etter eget skjønn", men jeg synes dette er dårlig kundebehandling. Med hjulstilling og smøring av bremsene kommer får en nå en tilleggsregning på over 3000 kroner...

Synes dette står i sterk kontrast til hvordan service programmet ble lansert i 2013
http://www.businessinsider.com/tesla-announces-an-improved-service-and-warranty-program-2013-4?r=US&IR=T&IR=T
#9
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 22. februar 2016, klokken 22:21
Hei, må handle nye vinterdekk og er fristet til å prøve Goodyear UltraGrip 8 Performance. Lite støy, godt grep på våte veier og lav rullemotstand, på papiret. Høres ideelt ut, men finner lite norske erfaringer eller tester av dette. Noen som vet om dette er egnet for her på berget. Bor på milde vestlandet.
Test av nyeste generasjon: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Goodyear-UltraGrip-Performance-Gen-1-Preview.htm
#10
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
lørdag 15. august 2015, klokken 17:50
Ny SC på E134.
Siden det var litt engasjement rundt plassering av neste SC mellom Aksdal og Åmot i Detektivtråden, vil jeg forklare hvorfor jeg mener den ikke bør komme i Røldal, men lenger vest. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.2595.html
Dersom en kommer fra Aksdal og skal over Hardangervidda, er det 33 mil til neste SC i Gol. En ny SC må komme vest for Vintertun/Odda for å hjelpe. Det er også slik at mye av traffikken ikke går over fjellet, men til fjellet. 61000 besøkte Røldal skisenter i vinter, i tillegg kommer også alle besøkene til Seljestad/Korlevoll. Tur/retur fra Aksdal går ikke ved snøføre uten lading. Dagsturer hit blir dermed "umulig" uten en ekstra tur ned til Røldal. Dessuten kommer ny E134 utenom Røldal og her ville den da havnet i bakevja.
Aktuelle steder er Seljestad, Rullestad, Åkerfjordtunet, Kyrping og Etne. Avstandsmessig passer de best i den rekkefølgen, men det er Åkerfjordtunet som har best fasiliteter (butikk og veikro).

Alfa Bergen: Bergen-Kristansand er kortest langs E39 , og da med SC både på Aksdal og Lyngdal.

marton: Etne og Røldal har også type2 lader, så her kan en allerede lade ved handlepauser. Ved påsketur/vinterferie har en som regel muligheter for å finne strøm ved overnattingstedet. PS! I Aksdal er det også kjøpesenter, om det må handles mer enn dagligvarer.
#11
Ny ladestasjon på E134 mellom Aksdal og Vinje kan også komme i Etne kommune.
Personlig håper jeg på Åkrafjordtunet ved Åkerfjorden (www.akrafjordtunet.no), da dette vil hjelpe ikke bare E134 men også alle reisende som skal inn til Hardanger og over Hardangervidda fra vest. Avstand mellom Aksdal og Gol er 33 mil og for langt på vinterstid med takboks.
Åkrafjordtunet er siste sted med servering og fasiliteter før en begynner på stigningen over fjellet. De har i tillegg god mat, butikk og fantastisk utsikt! Har tipset Tesla om plassen, men ikke funnet noe i sakslista til Etne kommune enda (http://www.etne.kommune.no/postjournaler.141181.nn.html). 
#12
Gratulerer med X Bjørn!

Min rabatt link for de som enda ikke har bestilt:
http://ts.la/ystein6136
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 14. mars 2014, klokken 23:48
Interessant..
Har lest mange overskrifter om lite lithium, men grafitt var nytt. Takker :-)
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Stavanger servicenivå
fredag 14. mars 2014, klokken 21:28
Hei Sisc1337, bestilte rangeravtale og angrer ikke. Har ingen kjære mor på Forus  :P
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 14. mars 2014, klokken 18:55
Litt off-topic....  Men jeg har lurt på om ikke lithium aksjer kan være en ide. God grunn til å forvente økt etterspørsel fremover. Ser ut for meg som om mange av batteritypene som kan komme fremover også baseres på lithium. Antall telefoner og nettbrett er vel heller ikke synkende... Det finnes imidlertid mange selskaper, og jeg er grønn på hvordan finne et godt selskap med gode utsikter... Noen tips?

http://www.miningfeeds.com/lithium-mining-report-all-countries
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA