Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NilsG

#1
Dieselbilen er mere "klimavennlig" enn bensinbilen pga mindre CO2, men mindre "miljøvennlig" pga andre utslipp ;-) (Miljø og klima er ikke nødvendigvis det samme)

Forøvrig så setter i alle fall jeg pris på at en AP-regjering innførte avgiftsregimet for elbiler.....
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Karantenplass for elbil
torsdag 06. februar 2020, klokken 13:47
@Griffel
En liten detaljen om eUpen som tok fyr. Den antente da de skulle dra den opp på bergingsbil, dvs det ble tilført litt energi. (Men er uansett svært sannsynlig at den kunne tatt fyr om de ikke hadde rørt den og... ;-))

Men eUp mot tog er feigt da  :o
#3
Model 3 / Sv: Rekkevidde 0 km, reservetank?
fredag 16. august 2019, klokken 08:55
Er ikke noe klart fasitsvar på det spørsmålet. Det er mange som har pint ut noen kilometer ekstra, men andre har opplevd at null er null.... (Nevnte Bjørn har vel opplevd begge eler)
Du vil få forvarsel ved effektsenkingen til bilen.
#4
Elbiler i media / Sv: Den nye livsfaren i trafikken
tirsdag 13. august 2019, klokken 13:11
Det eneste man har behov for å se på skjermen under kjøring i TM3 er speedometeret, og det er etter min mening enklere enn på biler med det plassert på tradisjonelt sted i konflikt med rattet....

Alle "knapper" man evt "trenger" å betjene under veis er store og sitter på faste plasser. Personlig så syns jeg det er minst like enkelt om ikke enklere enn på andre biler jeg har eid.

Det aller meste man trenger under kjøring kan styres via hendlene på rattet eller stemmestyring. Stemmestyringen blir stadig bedre også.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er elbilen «over kneika»?
onsdag 31. juli 2019, klokken 08:42
Det gjør det nok all den tid det ble sagt før innføringen av ny standard. Men det viser hvordan ting utvikler seg i forhold til utslipp og at bilprodusentene ikke har oppnådd like god utvikling som mange hevder!
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er elbilen «over kneika»?
tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 19:46
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2019, klokken 08:05
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. juli 2019, klokken 07:06

Så at nye biler er betydelig bedre enn eldre, er udiskutabelt.
Jeg har ingen grunn til å tro at de oppgitte tallene før år 2000 var noe bedre enn hva de er idag, så at utslippene er høyere enn hva som blir sagt er jeg sikker på.



I følge TØI (Transportøkonomisk institutt) så har avstanden mellom "reklamert" forbruk fra bilprodusentene og "reelt" forbruk på veien økt betraktelig de siste årene, og dermed også tallene for utslipp. Hørte på et foredrag for et drøyt år siden, om jeg ikke husker helt feil så var differansen endret fra under 10% og til å være opp mot 40%. Husker dessverre ikke hva mannen het, men har sett ham i media om temaet noen ganger.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 05. juli 2019, klokken 09:05
@Sense. Med mindre de har endret er begge rekkeviddeestimatene basert på faste faktorer, din kjørestil har ingen innvirkning på beregningen av disse.
#8
Model 3 / Sv: Dødt ryggekamera.
torsdag 13. juni 2019, klokken 08:31
Prøv en resett med å holde inne begge scrollehjulene
#9
Model 3 / Sv: Ferie parkering
torsdag 13. juni 2019, klokken 08:27
Du kan og sjekke ut Gardermoen Parkering, de har ladepunkter for elbil. Tror ikke prisen var veldig forskjellig heller. Parkerte der i 10-12 dager i november og kunne starte lading fra appen så den var "fulladet" til vi skulle kjøre igjen.
#10
Hei dere heldige som har fått sms... ;-)

Dere har fått en skriftlig bekreftelse fra Tesla(?), dere har da dokumentert at det skal være sånn og således rimelig juridisk bindende! (Skal vel ikke være mulig å forklare seg bort fra dette)

Vi "heldige" få som fikk bilen utlevert før 1. mars og som kun har fått muntlig bekreftelse på at dette selvfølgelig også gjaldt oss har nok litt lengre motbakke... Her er det nok lettere for Tesla å avvise selv om muntlig også er juridisk bindende. Jeg fikk det bekreftet muntlig fra flere "selgere" hos Tesla, men ingen dokumentasjon. Hadde jeg vært en "vanskelig kunde" og nektet å ta ut bilen pga sprukket baklykt så hadde jeg plutselig havnet i samme gruppe som dere ;-)

#11
@jlan:
Vi har systemer i dag som gir oss opplysningene du beskriver her. Mange (ikke alle) har utstyrt seg et system som heter "Crash Recovery" som gir oss alt dette så fremt vi har mobildekning... Det ligger en kostnad forbundet med dette og for vår del fikk vi det på plass i "førstebilen" nå i januar. Tidligere fikk vi samme informasjon fra 110-sentralen som henter ut fra samme system. Poenget mitt er at når man ved et blikk vet at her er det en "batteribil", "gassbil" eller "hydrogenbil" så kommer man raskere i gang med hjelp til de som evt sitter fast i en bil, vi trenger ikke vente med å starte/klargjøre mens data lastes ned. Det handler hele tiden om å hente tid der vi kan ;-) (Har ikke testet om personlige skilt også er lagt inn, må huske å sjekke... ;-))
#12
Det er veldig greit for oss i nødetatene at det er lettest mulig å skille forskjellige energibærere og da hjelper skiltene oss veldig! Jeg håper derfor at man utnytter E-seriene så lenge som mulig og at alle E-serier brukes til elbiler.

GA for gassdrevne kan kanskje tippe 90000 kjøretøyer, men regner med at HY vil holde for alle fremtidige hydrogenbiler ;-)

Hadde og vært en stor fordel om man hadde fått til en enkel skiltmerking for hybridbiler, F eks ved å skifte ut siste siffer med en H?

Vi klarer ved hjelp av de systemene og hjelpemidlene vi har å gjøre dette skillet uansett, men om man ser det direkte av registreringsnummeret så kan man spare litt tid.
#13
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
tirsdag 02. april 2019, klokken 08:36
Ligger på gruppen "Tesla Model 3 Norge", Han hadde ikke tatt noe særlig med bilder mens han monterte. Finnes visstnok flere yputubevideoer som viser hvordan.
#14
Model 3 / Sv: Hengerfeste bekreftet 01.04!
mandag 01. april 2019, klokken 14:12
Dette er en aprilspøk som kan få alvorlige konsekvenser for trådstarter når et par tusen M3-eiere tropper opp hos hen med balltre... ;-)
#15
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 30. mars 2019, klokken 10:36
Små drypp.....

I går var det en om la ut en post på FB om at han hadde montert "hengerfeste" for sykkelstativ mm. Det var ferdig hull/gjennomføring med pakning i karosseriet for ledninger. For oss som ønsker oss, og har trua på at det kommer hengerfeste er det jo lett å ta dette som en aldri så liten bekreftelse på at det faktisk kommer mulighet for hengerfeste ;.) (Kan selvfølgelig være et tilfelle av "confirmation bias"...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA