Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Electrix

Sider: [1] 2 3 ... 89
1
Men det ville vært ennå verre om de som kjøpte elbil hadde kjøpt diesel-SUV i stedet...

2
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 20:47 »
I vått og kjølig vær fungerer ikke auto-instillingen på klima. Da sender den varm luft ned mot gulvet og nesten ingenting på frontruta. Ha man da våte sko/våt matte fører dette til ekstra fordamping av vann som kondenserer ennå lettere mot den kalde frontruta.
I slikt vær lar jeg den stå på auto og gir så et klikk (mener jeg å huske) på mode slik at den går til "nedover og frontrute". Den vil fremdeles justere viftehastighet og temparatur, men sender alltid en del luft opp på frontruta. Har ikke noen problemer da annet en at det kan komme litt dugg med en gang den starter opp, men det forsvinner ganske raskt.

3
Kjøpe elbil? / Sv: kjøp av brukt leaf og devaluering
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 15:56 »
For min del er det greit å bruke 170.000,- i en 2017 modell hvis jeg selger den for 160.000 om 3 år. VS. å kjøpe en 2014 modell for 90.000,- og selge for 70.000,- om 3 år (f. eks)
Sannsynligheten for det er nok veldig nærme 0.


Da er det mer sannsynlig at du kan kjøpe en for 170 000 og selge den 3 år senere for 130 000
eller kjøpe en for 90 000 og selge den 3 år senere for 70 000.

Leaf er enkle og driftsikre biler med lite feil og vedlikeholdskrav. Vår 2012 model er over 7 år og har bare gjort 3 servicer, ellers har jeg byttet kupeluftfilter til et par hundrelapper hvert år og byttet bremseklosser bak en gang til noen hundrelapper.


4
Model 3 / Sv: Kjøpe modell 3 uten hjemmelading eller umiddelbar nærhet til Supercharger?
« på: fredag 06. september 2019, klokken 23:13 »
Med jobbkjøringen vil du typisk trenge å lade ca 50kWh i uka, dvs ca:
1 time på 50kW hurtiglader eller
4,5 timer på 11kW type 2 ladestasjon eller
15 timer på 3,6 kW (16A enfase) ladestasjon eller
23 timer på vanlig stikk 10A uten å belaste det for hardt.

Merk at dette er totalt i uka, du kan fordele på flere måter, om du bruker 20min på handletur 3 ganger i uka kan du handle et sted med 50kW hurtiglader og lade mens du handler uten å måtte vente på lading. Hver gang du får mulighet til å lade på jobben blir det mindre behov for hurtiglading.

Hvis du lader der det passer så er det godt mulig du vil klare deg fint.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skal vi ha renere luft i byene må Diesel bilene tilbake a
« på: fredag 06. september 2019, klokken 22:57 »
Merk at disse dieselbilene bare reduserer svevestøv de få dagene når det er høy luftforurensing i enkelte store byer, alle andre dager bidrar de med økt svevestøv. Kjempepraktisk med en bil som man ikke skal kjøre på landet, og bare i byene når det er høy luftforurensing. Hva om for mange bytter til elbil og slutter å fyre med ved slik at luftforurensingen aldri når opp i høyt nivå, da får de jo aldri kjørt disse bilene.

En annen ting er at denne testen kun tar for seg svevestøv, disse dieselbilene slipper fortsatt ut CO2, NOx og annen skit.

Dette blir først troverdig når vi leser at produsentene og forhandlerne av dieselbiler dropper ventilasjonsanlegget i kontorene sine og bare fører eksosslangen inn vinduet fra bilen som står på tomgang utenfor. Det bør de jo gjøre hvis lufta blir så ren...

6
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken av disse to burde jeg kjøpe?
« på: tirsdag 03. september 2019, klokken 22:15 »
Er 2012-modeller trygge av elbil? Kan ikke de ryke når som helst?
Det ryker ikke av elbiler, de har ikke eksos  8)

Vår Leaf er fra 2012, ingen dyre reparasjoner, eneste er at jeg har byttet bremseklosser bak til et par hundrelapper på biltema.

Nå er jo også dette rimelige bruktbiler, 25 000 er mindre enn det jeg ville brukt på bensin og bompenger på et år, dvs jeg kunne kjøpt en slik hvert år og likevel spart penger i forhold til å kjøre bensinbil...

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Interressant om hydrogen
« på: torsdag 29. august 2019, klokken 18:32 »
Det blir jo en svært dårlig utnyttelse av produksjonsutstyret dersom dette bare skal produsere hydrogen når det er overskuddsstrøm tilgjengelig.

Det er nok ikke planen å bare bruke overskuddsstrøm, men det er så klart fordelaktig å kunne utnytte produksjonen når det likevel blåser/sola skinner/whatever. :)
Men hvis man produserer hele tiden kan man jo ikke "utnytte produksjonen når det likevel blåser/sola skinner/whatever". Da er man bare en baseload som nettet må dimensjoneres etter.
 Og da har man akkurat like stort problem med overskuddstrøm som uten H2 produksjon.

8
Andre elektriske doninger / Sv: For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere
« på: mandag 19. august 2019, klokken 21:48 »
Småferger med korte stopp ligger gjerne og skyver mot land mens de losses og lastes, men større ferger, som de som går til Danmark fortøyes gjerne da det tar lengre tid, og antakeligvis er sikrere med såpass store ferger.

Dieselgeneratorene går uavbrutt hele tiden uavhengig av om de ligger til kai 1 time eller hele natta. Noen steder, som Colorline i Oslo og Kristiansand har laget landstrømtilkobling som kobler til umiddelbart etter ankomst og holder båten tilkoblet slik at de kan stoppe dieselgeneratorer. Det gir ikke bare besparelse i diesel, men også i vedlikehold og støy samt mindre behov for vakthold i maskinrom.

9
Andre elektriske doninger / Sv: For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere
« på: fredag 02. august 2019, klokken 21:05 »
Det som overrasker meg mest er at det virker som om mange el-ferger er dimensjonert etter et akkurat minimum når det gjelder ladefart og rekkevidde. Når man bygger noe som er såpass nytt og uprøvd så bør man legge inn litt ekstra margin slik at man slipper slike problem.

10
Tesla / Sv: Tesla vil ikke utlevere servicehistorikk
« på: fredag 19. juli 2019, klokken 23:50 »
Spurte Ford for en del år siden om servicehistorikk på en bil jeg hadde kjøpt av dem og da var svaret ca det samme som du fikk fra Tesla. De kunne ikke gi ut informasjon til meg om andre personers kundeforhold til dem.

Vil du vite dette må du nok finne forrige eier(e) og be om deres bekreftelse på at du kan få dette.

Men jeg er enig i at en del slike opplysninger burde følge bilen, og dette kan jo enkelt gjøres ved at eier må gi samtykke til at relevante opplysninger lagres og gis videre til neste eier. Mulig det er slik i den Mazda-appen som er nevnt her.

11
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
« på: fredag 19. juli 2019, klokken 23:29 »
Kjørte 1500 km i sommer med fullastet LR AWD og stor takboks, mesteparten motorvei 110 og endte opp med snittforbruk 180 Wh/km. Fungerte supert, men kommer nok til å prioritere andre hurtigladingtilbydere noen ganger neste gang pga matutvalg. Med 3 barn så tar do og spisestopp såpass tid at biler blir nesten fulladet uansett. På Nebbenes nord for Oslo var bilen fulladet før vi fikk pizzaen...

12
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2019
« på: onsdag 17. juli 2019, klokken 23:26 »
@Electrix og @leafnor, har dere erfart å kjøre på dekk med rulle A slik at dere er godt kjent hva dere velger bort?

Jeg er selvfølgelig enig i at Landsail er et meget godt valg om prisen er viktigst. En bra deal. Men det å kjøre «perpetuum mobile» på A-dekk er etter min erfaring verdt noen kroner i seg selv om man har prøvd det. Og da er kanskje ikke prisen aller viktigst lenger.
Jeg har ikke testet A på Leaf ennå, usikker på hva som står på Model 3. Men jeg er til nå veldig fornøyd med min B-dekk.

Ifølge TU vil man få ca 6 prosent lengre rekkevidde med å gå fra C til A dekk, da kan man kanskje regne med 3 prosent ved å gå fra B til A. For all del, alt hjelper, men siden vi nå ikke lenger bruker denne på langtur regner jeg ikke disse ca 3 kilometer ekstra rekkevidde som verdt å bruke nesten 3 tusen på.

Ellers må jeg bare si at det er et styr å få "riktige" dekk hos vanlige forhandlere, alle er flinke til å fortelle at deres PRODUSENT oppnår veldig gode testresultater, men når man spør om eksakt hvilket dekk, og hvilken score så husker de ikke det. Og samme produsent med samme dekk kan lett gå opp eller ned et hakk mellom hver årsproduksjon, slik at man kan få et vesentlig dårligere dekk om man får fjorårets dekk som de har på lager. Nettbutikkene er nok litt bedre der da de risikerer å få returtransport om ikke dekket matcher de data de oppgir i annonsen, men jeg følte det ble mye styr å bestille dekk, hente og så ordne med omlegging, spesielt når det blir såpass mye dyrere og tar mer tid for såpass lite.

13
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2019
« på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 19:41 »
Hvorfor kjøper dere dekk med rulle B?

Siden vi fikk elbiler har jeg bare kjøpt sommerdekk med rulle A, inklusive fossilbilen, det kommer jeg til å fortsette med, driver ikke å sparer hundrelapper på sånt. Følelsen av rulle avgårde «av seg selv» trumfer det meste.
Nå som vi har en Model 3 i hus blir det stort sett småkjøring på Leafen, jeg synes det var en god deal til 2792,- trenger ikke betale dobbelt så mye og vente på levering i tillegg bare for å gå fra B til A, i hvert fall ikke på denne. Threadwear 500 betyr jo også lang levetid. Og en av hovedgrunnene til dette valget var anbefalingene tidlig i denne tråden, da til omtrent samme pris + frakt og omlegging så jeg synes det var en bra deal.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte til elbil eller ei?
« på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:52 »
Vi har også rett over 8 mil til hytta, og det går akkurat med vår 7 år gamle Leaf, men siden ca halvparten er motorvei må vi begrense makshastighet til 90 dersom det er kaldt. Den har en del plass når man blir vandt til å pakke den og vi har brukt den med 3 barn både på helgeturer og ukesferie. Men på lengre turer må disse første Leafene lades litt ofte, så vi har nå en Model 3 i tillegg. Kom nettopp hjem etter 2 uker på ferie med Model 3 og det funket fint med skiboks. Egentlig liker jeg best å kjøpe brukt pga stort verditap de første åra, men det var det eneste realistiske alternativet for oss nå, og da vi kjøpte Leafen var det også det eneste realistiske elbilalternativet.

Trenger du lang rekkevidde er absolutt Model 3 verdt å sjekke ut, begynner vel på 360k. Ellers ville jeg sterkt vurdert en brukt elbil, mange har gått ned en del i pris etter at Model 3 kom på markedet.

15
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2019
« på: mandag 15. juli 2019, klokken 15:55 »
Får nå satt på Landsail LS388 205/60/16 til 698,-pr stk ferdig montert hos dekkborsen i Kristiansand. Men de hadde bare rulleB våtgrepB inne i 96V. Forstod at det bare betydde at de tåler mer belastning, håper ikke de er mye tyngre da.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Sider: [1] 2 3 ... 89