Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Electrix

Sider: [1] 2 3 ... 95
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: I går kl. 16:08 »
Klart man må importere etter å ha solgt ut alt. Vannstanden er nå så lav så nå skal det importeres "skitten" kraft fra andre land. Har UK vannkraft? Mener å huske at de ikke har allverens fossefall der....
De gangene vi importerer kraft er når prisen i utlandet er lavere enn i Norge, fordi kraften flyter mot høyeste prisområde. Dette kan man se følge gratis på statnett.no De gangene prisen er lavere i utlandet er nesten alltid når det er mye vind, spesielt på natta eller i helga når forbruket også er lavt. F.eks har det vært en del vind di siste nettene og nesten gratis strøm Danmark noen timer på natta. Gjett hvilken kraftkilde som produserer ekstra mye når det er mye vind?
 hint: det er ikke ekstra trekk i pipa til kullkraftverk som gjør forskjellen :-)

2
Leaf 2010-2017 / Sv: I dag forsvant SOH strek #2 - i tråd med forventningene?
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 09:29 »
Min leaf gikk fra 11 til 10 streker på 158 000 km, men den ble aldri hurtigladet.
Dette er imponerende! Bilen vår var, ifølge Leafspy, hurtigladet fem ganger de første 8 årene. Men jeg vet ikke om det er sant; tallet for ordinær lading var godt over 5000, og det går jo ikke.
Hvorfor går ikke det? Hvis man lader til 80% og plugger i to ganger om dagen (f.eks. hjemme og på jobb, eller fyller på litt når man kommer hjem etter jobb før man skal levere unger på aktiviteter) blir det 5840 ladinger på 8 år.
Husk at den teller bare antall ladinger, ikke hvor lenge den har ladet.

3
Kjøretips / Sv: Hva er raskest tidsmessig av å ligge i 180 og 130?
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 13:01 »
Da snakker jeg selvsagt Autobahn. Jeg vet jo at man bruker mer strøm jo fortere det går, men med enn Mercedes EQC, som jeg snart får, hva funker best på Autobahn hvis man bare skal fortest mulig fra danskegrensa og sørover? Bilen er elektronisk begrenset til 180, så jeg kan ikke holde min vanlige fart med dieselbil (jevnt 200, med motorsykkel pleier vi å ha marsjfart på 160-170 fordi vi ellers må rope i håndfrisettet - mens når jeg kjører alene, blir det mellom 200 og 250). Det blir jo oftere ladestopp på grunn av luftmotstanden, men samtidig går selve kjøringen raskere. Vil ladestoppene ta knekken på det man tjener på å kjøre fortere? Instinktet mitt sier ja, men sikker er jeg ikke. Jeg vet jo ikke hvor mye mer kjerra brukerpå de ekstra 50 kilometerne i timen.
Vær obs på at hastigheter over 200 nå kan føre til kjøretøybeslag i Danmark...
https://www.nrk.no/urix/mann-pa-vei-til-norge-i-ny-lamborghini_-stoppet-i-236-km_t-og-fratatt-bilen-1.15683695

4
Leaf 2010-2017 / Sv: Regnerering
« på: ſøndag 26. ſeptember 2021, klokken 22:16 »
Du har ledig kapasitet på batteriet, og det er ikke for kaldt?

5
Trafikk / Sv: Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: Lørdag 25. ſeptember 2021, klokken 09:33 »
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Hvis Model Y totalvekt er 2371kg så blir 30% overlast 711kg. 100kg overlast er ca 4% overlast. Det er jo også eksempel på regnestykket i artikkelen din.
Samme artikkel viser også til at på et 3500kg kjøretøy kunne man tidligere ha 1000kg overlast uten bot eller anmeldelse, men her er det nå skjerpet inn med en maksgrense på 500kg før bot og anmeldelse.

6
Livsløpsanalyser / Sv: Er det bedre for miljøet å beholde den gamle bilen?
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 11:33 »
Det er jo også veldig relevant hvor mye man kjører. En som bare kjører 4 000 i året kan gjerne bruke en eldre ICE-bil da eksosutslippene fra hans kjøring er små. Det er mye viktigere at en som kjører 20 000 i året bytter til elbil, og selger eksosbilen videre til en som kjører lite (forhåpentligvis).

7
Alternativ energi / Sv: SolarEdge SE7K problem
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 22:14 »
For å ta det siste først, det er ikke sikkert at det er noe problem for inverteren at den er 40 grader. Godt mulig vifta starter ved 45 eller 50 grader, det står kanskje noe i instruksjonen om dette.

Det er også mulig at det er normalt at den ikke aksepterer så høye nettspenninger som du beskriver, 254V er allerede mer enn 10% over standarden, det er godt mulig den har en grense der slik at den ikke skal pushe på med mer strøm og muligens drive spenningen såpass høyt at annet utstyr tar skade. De vil nok ikke ha skylden for slikt.

Det er nok heller firmaet som installerte systemet som kanskje burde ha tilpasset trafo bedre til nettspenningen din. Når man installerer trafoer så velges ofte litt høyere spenning ut slik at man kompenserer for spenningsfall i installasjonen ved høy last, men her er det jo motsatt, man tilfører mer strøm på "ut-siden". Mange trafoer har flere tilkoblinger slik at man kan tilpasse dette, f.eks har man flere tilkoblingsklemmer slik at man kan velge 220, 230 eller 240V. Anbefaler å sjekke om din trafo har dette, da kan det være en quick-fix.

8
Model 3 / Sv: Gammel skiboks på model 3
« på: ſøndag 29. August 2021, klokken 21:46 »
Jeg har en gammel skiboks på vår Model 3, tror det er en packline. Måtte bore noen nye hull til feste pga Teslas takbøyler er tettere montert. Strammer den bare ned mot takbøylene, den bøyer seg litt i bunnen, men den er ganske myk i plasten så det ser greit ut.

9
Elbiler i media / Sv: Toyota driver lobbyvirksomhet mot elbiler i USA
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 23:41 »
Toyota gikk også sammen med Trump og saksøkte stater som innførte strengere utslippsregler, og i tillegg gikk de til sak for å rulle tilbake eksisterende utslippsregler og tillate mer utslipp fra biler.

10
Her er eksempel på en Soul som ser ut til å ha nådd «end of life» etter 156kkm. Er det som forventet?

https://www.tv2.no/broom/14095855/

1.gen bilene bruker med sin små batterier mange ladesykluser for å nå 150kkm, så dette er åpnebart et forbigående fenomen. Dagen elbiler med 2-4ggr større batteri vil jo nå 300-600kkm med samme antall ladesykluser.

Men hvor mye er det rimelig å forvente ut av 1.gen biler? Er det stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene?
Det der er jo en tullesak, bilen fungerer jo fint og kan sikkert fungere fint i mange år til. Vår Leaf fra 2012 fungerer helt fint ennå, den klarer heller ikke 100km i et strekk lenger, og hurtigladingen er blitt treg, men den fungerer utmerket til dagligkjøring for oss som må ha to biler, så tar model3 seg av alle langturer. Hvis bilen får for kort rekkevidde for bruken så bør man heller bytte til en med nok rekkevidde og la noen andre kjøpe den man har.

Vi ser jo også på forumet her at en del 1.gen Leafer har passert 200k km og fungerer fint, og det med 24kWh batteri. Man kan kjøre veldig langt på et batteri, det er ofte like mye alder som reduserer kapasitet, og med større batteri kan man sånn sett kjøre ennå lenger. Med dobbelt så stort batteri blir også belastningen på batteriet mindre, færre dype ladesykluser og færre hurtigladinger fordi man oftere klarer seg med kapasiteten.

11
Leaf 2010-2017 / Sv: Sykkelholder
« på: Mandag 21. Juni 2021, klokken 16:06 »
Vi har brukt en slik noen ganger da vi fraktet med oss barnesykler til hytta, men ser den går ut nå.
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/sykkelstativ/sykkelholder-2000033966

12
Elbiler i media / Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 12:26 »
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Partikler og støy er det nok av med elbiler også.
Stort sett dekkstøy som finnes i trafikken nå, (foruten enkelte sportsbiler, en god sjatt mc-er og trimmede mopeder.)
Men poenget er at det er mye mindre partikler og støy med elbiler, og ca ingenting NOx.

De groveste partiklene er hovedsaklig vei og dekkslitasje, og der sliter piggdekk ca 100 ganger mer enn piggfritt, eller om vi skal si ca 10 000% mer. Da er det gledelig at elbiler kjøres i mye større grad på piggfritt, med dette er uansett et separat valg og må håndteres separat gjennom egne avgifter/restriksjoner for piggdekk.

De fineste partiklene, som også er de farligste og trenger lengst ned i lungene er hovedsaklig fra forbrenningsmotorer, og det har jo elbiler ikke.

I tillegg har vi noe bremsestøv, men også der har elbiler mindre pga mindre bruk a bremser.

De fleste elbiler hvirvler også opp mindre veistøv når de kjører pga det der er mer fokus på aerodynamikk for å strekke rekkevidde.

Der fartsgrensen er ca 70 og oppover så kommer mesteparten av støyen fra dekk, ihvertfall på flatmark, men i bakker kan fort motorstøyen dominere.

I lave fartsgrenser, typisk i byer og boligområder hvor trafikkstøy er mest plagsomt så er dekkstøyen lav og motorstøy dominerer.

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvorfor har Leafen et så høyt forbruk?
« på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 20:47 »
Har du varmemodden for å skru av varmelementet? Hvis ikke så vil leafen uansett bruke en del strøm på å varme opp "kjølevannet" til 70 grader eller noe sånn, og det er jo også en del varmetap i denne uisolerte tanken og rørene så den vil også bruke noe underveis...
Skrur man ventilasjonen helt av, eller bruker varmemodden til å skru av varmeelementet får man vesentlig lavere forbruk, spesielt på mange korte turer.

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Håndbrekka sier farvel...hvilke deler må fornyes?
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 19:18 »
Hvis den bare virker en vei så kan det høres ut som slitasje/slark på den fysiske bremsen i trommelen, er det ikke trommelbrems på håndbrekket her?

Eventuelt så er det bare wirene som går tregt i strømpa, disse går jo i noen svinger fra aktuator til trommel så det kan hjelpe å bare smøre de opp litt.

Jeg tviler litt på at det er aktuator da den bare er av/på og gjerne virker eller gir feilmelding. Men om den er ødelagt så finnes det slike å få kjøpt brukt/overhalt for en rimelig penge. Eller du kan kjøpe deler fra han her som vurderer å vrake sin pga andre feil: https://elbilforum.no/index.php?topic=56151.0

15
Leaf 2010-2017 / Sv: Leafen synger på siste verset: Vrake eller selge?
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 19:13 »
Batteriet alene er vel verdt oppimot 10 000?
Navigasjonsenheten koster vel rundt 30 000 ny, det er jo noen som klarer å dunke et eller  annet i den skjermen så man får nok solgt den for noen tusen hvis man lar annonse ligge ute over tid.
Håndbrekkaktuator er også dyrt å bytte hvis den går, om den virker så får man nok lett en tusenlapp eller to for den.
Skjermer, panser og lykter er jo også ting som ødelegges lett og som folk er på jakt etter, det er jo veldig mange rimelige Leaf på veien nå uten garanti og endel uten kasko regner jeg med.

Tipper den er grei og selge hel til noen som vil plukke deler, eller du kan legge ut deler for salg selv, og så skrote den når det ikke er

Sider: [1] 2 3 ... 95