Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Electrix

Sider: [1] 2 3 ... 93
1
Leaf 2010-2017 / Sv: Instillinger PreHeat
« på: I går kl. 22:40 »
Forvarmingen til Leaf fjerner ikke dugg, den produserer dugg på frontruten mens den varmer opp bilen. Dette er slik Nissan har designet den, og de kan ikke/vil ikke endre på det.

Ved forvarming / forkjøling går bilen med resirkulering av lufta, visstnok for å spare noe strøm. Men ellers fungerer den bra til å varme opp og fjerne is på frontruta.

2
Tesla i media / Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 12:26 »
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.
Ja, men for å treffe rette valget må du ta blikket frå vegen eit lite sekund. Dersom du kunne brukt scrollehjulet hadde du ikkje trengt å flytte blikket.
Men det er bare kortvarig og ikke verre enn å flytte blikket for å se på speedometer eller liknende.

3
Tesla i media / Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 11:04 »
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.

4
Model 3 / Sv: Mobil som nøkkel, virker av og til.
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 23:06 »
Jeg hadde lignende problem med den gamle androidtelefonen jeg hadde, etter at jeg fikk ny telefon har den funket nærmest prikkfritt mot Model 3'n.

5
Leaf 2010-2017 / Sv: Lakken på kanalene slites av
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 19:23 »
Dette er vel ganske vanlig på biler som går på veier med sand og grus hvis de ikke er utstyrt med skvettlapper. Sandblåsing er effektivt mot de fleste typer lakk... Jeg trodde alle Leaf kom med skvettlapper, er din bruktimport?

6
Kjøpe elbil? / Sv: Ung dame skal kjøpe elbil
« på: Torsdag 27. August 2020, klokken 23:26 »
Og hvorfor/hvordan er en scooter sikrere enn en elsykkel?

Tyverimessig mindre utsatt, og med lettere å holde farta langs 30, 40 og 50-soner, er den mindre utsatt for farlige forbikjøringer og å bli dyttet ut i grøfta. Det eer vel kanskje mer aksept for at den ligger midt i fila sammenlignet med en elsykkel eller vanlig sykkel, og ikke ute ved stripa. Dessuten er den fysisk større, og mer stødig.
Hvis man kjører medt på veier med 30, 40 og 50 fartsgrense, og uten sykkelsti eller gang/sykkelsti så kan jeg være enig i at moped kan være tryggere, men i og nær byer og tettsteder vil jeg påstå at elsykkel er mye tryggere fordi mopeder blir kontinuerlig forbikjørt av biler i 60, 70 og 80 soner, og også i 50 der det går litt oppover. Elsyklene kan holde seg unna trafikken og bare bruke veien der det er trygt. Dette gjelder nok spesielt i såpass trafikkerte steder som Sandnes og Bergen.

Forøvrig ville jeg heller gått for en rimelig Leaf om jeg var trådstarter, sikrere, større og bedre rekkevidde en iMiew, og billigere i drift enn bensinbil.

7
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Mandag 03. August 2020, klokken 08:04 »
Hyop levde vel på å melke ut offentlige subsidiekroner, ved å selge inn hydrogen-luftslott. Akershus fylkeskommune var vel den siste offentlige aktøren som skrudde igjen krana, og da var det tydligvis stopp.

Hvorfor de samme folka måtte starte opp et nytt selskap (Hynion) for å sparke liv i stasjonen på Høvik kan man selvfølgelig lure på. Og så kan man lure på hvordan de finansierer driften. Salg av hydrogen blir de neppe rike på. Kanskje Toyota og Hyundai spytter i noen kroner, slik at hydrogenbilkundene deres ikke skal stå helt på bar bakke.
Det som er utrolig er at Hafseld klarer å få lurt noen med på en ny runde etter skandalen med Hyop, som stort sett bestod i å overføre offentlige støttemidler til seg selv og sine. Nesten uten omsetning og med store underskudd bevilget de seg millionlønninger uten å selv ha investert egne penger:

https://www.klikk.no/side3/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Speedometer 88 når jeg kjører 78
« på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 23:10 »
Men fungerer det å justere til minus 2.5% i servicemenyen?
Jeg har ikke forsøkt det, men med standard hjuldimensjon ble det riktig for vår bil å legge til 10%, dvs hastighet er 50 når speedometer viser 55, 90 når speedometer viser 99. Det er også en grei huskeregel.

Nå har vi 60-profil så da er avviket mye mindre.

9
Andre elektriske doninger / Sv: Hydrogen som drivstoff i ferger og andre båter
« på: Torsdag 09. Juli 2020, klokken 01:56 »
Noen som har tilgang og kan røpe hvordan lekkasjetesten gikk evt hva som er egentlig kilde til artikkelen?

Her sikkerhetstestes flytende hydrogen som drivstoff til ferge

Det er fortsatt for tidlig å trekke bastante konklusjoner om sikkerhetstestene, mener Statens vegvesen. Se video av testen nederst i saken.

Bildet viser hvordan hydrogenlekkasjen tok fyr under sikkerhetstestene i Storbritannia.

https://www.tu.no/artikler/her-sikkerhetstestes-flytende-hydrogen-som-drivstoff-til-ferge/495424
Hei, du kan prøve disse linkene til rapportene, fant de i kommentarfeltet på tu.no

https://www.vegvesen.no/_attachment/2997130/binary/1373429?fast_title=Draft+-+FFI+Outdoor+leakage+studies+Data+Report.pdf

https://www.vegvesen.no/_attachment/2997129/binary/1373428?fast_title=Draft+-+FFI+Closed+Room+and+Ventilation+Mast+Studies+Report.pdf

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Har du endret stoppfilosofi på langtur etter elbil?
« på: Torsdag 09. Juli 2020, klokken 01:35 »
Samme. Problemet er antageligvis at det er lite muligheter for større strømtrekk til rasteplasser?
Det er nok ikke spesielt vanskeligere å legge til rette for store strømtrekk på rasteplasser enn på bensinstasjon/burger king/butikk-områder, men det er ikke noen på rasteplassen som tjener på at du stopper nettopp der. Når vi stopper med familien etter 4 timer kjøring så blir det gjerne mat og drikke til alle, samt et dobesøk mens vi venter på maten. Vi legger igjen mye mer for mat og drikke enn for lading. Dermed er ikke ladingen så stor fortjeneste i seg selv, men den tilrettelegger for stor fortjeneste.

11
Elektriske utfordringer / Sv: [Løst] Hjelp vifta har sluttet å virke
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 23:51 »
Tar opp denne tråden igjen for å melde at for noen dager siden sluttet kupévifta å virke igjen. Alt ser normalt ut, alle instillinger virker og ingen feilkoder, men vifta går ikke rundt.

Med erfaringen fra forrige gang plukket jeg ut hanskerommet, benyttet anledningen til å bytte kupéluftfilter og tok ut vifta. Det er ganske enkelt, bare presse ut en klips i toppen og vri vifta litt med klokka så løsner den og man kan trekke den rett ut. Roterte vifta noen runder for å sjekke at den ikke subbet eller gikk tregt, men alt så normalt ut. Satt den så inn igjen og ganske riktig: nå fungerer den igjen og alt er som normalt.

12
Kjøpe elbil? / Sv: Bilabonnement på elbiler?
« på: Mandag 22. Juni 2020, klokken 00:03 »
En slik abonnementsavtale hadde vært super om man kunne bytte mellom bilstørrelser. F.eks. ha en liten bil med lav pris i hverdagen og så betale litt ekstra for å bytte til en med mer rekkevidde og/eller mer plass/flere seter når man skal på langtur eller ha med noe stort.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Norgesferie med elbil?
« på: Mandag 22. Juni 2020, klokken 00:00 »
Tror denne problematikken er sterkt overdrevet. Forrige helg kjørte vi tur/retur Kristiansand - Bergen over fjellet (Hovden-Haukeli) og det var lite trafikk og lite biler på laderne. Hovden ladet vi fredag kveld på Tesla og der er det også en del andre hurtigladere. En annen Model 3 stod der, og så kom det en Porsche mens vi spiste over gata. Ytra Arna utenfor bergen hadde noe trafikk lørdag på dagen, men null stress. Røldal på vei tilbake var vi alene og så kom det en Model 3 litt før vi dro. Lite trafikk også.

Viktigste for å unngå kø er nok å følge med på aktiviteten på hurtigladerne på appen og eventuelt unngå enkelte om de ser ut til å være fulle. Folk er ofte flokkdyr og samles der det er flest ladere og best tilbud. Disse stedene er bra når det er lite eller middels trafikk, men kan være lurt å unngå de på dagene med mest trafikk. Lite vits å sitte 20 min i kø hvis det står ledige hurtigladere 2km unna...

14
Elbiler i media / Sv: Slik sparer du kroner på bilferien
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 19:12 »
Det er viktig at utbygging av hurtigladere fortsetter, og gjerne øker takten, men jeg tror denne frykten for ladekøer er sterkt overdrevet. Det er nok større fare for å tilbringe ekstra tid i ordinære køer, eller bak saktegående vogntog og semitrailere.

Det er jo også mye man kan gjøre selv for å unngå ladekø, så som å sjekke appen til operatørene for å se hvor det er ledige hurtigladere. Mange elbiler klarer nå å kjøre forbi en god del hurtigladere for hver lading og da kan man planlegge litt. Typisk problemstilling er f.eks at det er kø på hurtigladerne på Fokserød der både Fortum og GK har 4-5 hurtigladere hver, men bare noen få kilometer unna langs E18 står 2 ledige Fortumladere på flykafeen. Min erfaring er at folk flokker seg sammen der det er mange hurtigladere og bra tilbud, så på dager med mye trafikk kan det være lurt å sjekke ut andre hurtigladere på mindre steder.

Selv har jeg bare opplevd ladekø 2-3 ganger med Leafen, og det var før jeg begynte å sjekke status underveis eller ved lading. Og aldri opplevd kø hos Teslas ladere.

15
Rust / Sv: Min 2013-Leaf RUSTER OPP INNVENDIG!!
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 23:11 »
Jeg lurer på en ting,hvorfor er bilen så fuktig innvendig? Lekkasje?
Dette er vel bakdelen med biler med varmepumpe, den går minst halve året som varmepumpe og bare noen måneder som Air-conditioning. Det er bare aircon som tørker bilen. Så det er viktig på disse bilene å kjøre både varme og air-condition, men da bruker den mye strøm.
Varme tørker bilen når det er kjølig ute siden luften får mye lavere relativ fuktighet når du varmer den opp.

Sider: [1] 2 3 ... 93