Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electrix

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 20. september 2022, klokken 21:26
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:41
NordPool har fått snakke seg varme om kraftunderskudd og hvor godt markedet fungerer. Men i mine øyne er algoritmen til Nord-Pool en snodig sak? én algoritme (er den åpen tilgjengelig?) bestemmer prisene for all strømmen, uansett hva den koster å produsere og hva som var minste salgspris. Hvordan ville verdens børser sett ut med en slik algoritme? journalisten stiller ikke vanskelige spørsmål men oppsumerer høflig og enkelt det nordpool vil fortelle. (markedet funker og vi må bygge fler vindmøller)
https://www.nrk.no/norge/slik-bestemmes-stromprisen-pa-kraftborsen-nord-pool-1.16102384
Jeg synes det var en grei forklaring, det legges inn bud på produksjon og kjøp, og så løses produksjonsbudene inn fra de laveste opp til man har dekket kjøpene. Prisen for hver sone blir så det høyeste budet som er nødvendig for å dekke kjøp, og da får alle samme pris. Fordelen med dette er at man ikke trenger å spekulere så mye, har man fast forventet produksjon (kjerne-, kull-, sol-, vind, eller vannkraft minstevannføring  så kan man bare legge inn minimumsbud og så får du markedspris. Fleksibel produksjon som magasinvannkraft, gasskraft ol. kan legge inn høyere bud, etter produksjonskost eller basert på forventninger for fremtidig produksjon.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Delebil, hvilke deler bør jeg plukke?
tirsdag 13. september 2022, klokken 22:19
Og aktuator til elektrisk parkeringsbrems hvis den har dette.
#3
Mekanisk / Sv: [Løst] Leaf C10E0 7709 parking brake
onsdag 07. september 2022, klokken 19:59
Sitat fra: Olajohansen på onsdag 31. august 2022, klokken 20:49
Måtte du slette feilkoder på nytt når du hadde reparert tannhjulet?
Har ikke enda skaffet meg en slik feilkodeavleser.. så var det bare om jeg må skaffe meg en slik for å slette feilkoder med aktuatoren montert på bilen..

Takk for hjelp!
Ja, jeg måtte slette feilkoder med LeafSpy og så var alt ok. Man kan gjøre det med Pro-utgaven, ganske billig.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 17. august 2022, klokken 21:04
Sitat fra: daktari på onsdag 17. august 2022, klokken 15:31
strømprisene steg brått i fjor sommer, lenge før krigen. Puten er ikke utløsende årsak.
Strømprisene steg etter at Putin reduserte gassleveransene og satte prisen opp som en forberedelse på krigen mot Ukraina. Ved å redusere de europeiske gasslagrene samtidig som han hadde en del kontroll på mange europeiske politikere og næringslivsledere så regnet han nok med at Europa ikke turte å blande seg.

Putin ER utløsende årsak.

Men den naive satsingen på russisk gass er bakgrunnen.
#5
Sitat fra: Trond.m på mandag 13. juni 2022, klokken 16:23
Sitat fra: jlan på mandag 13. juni 2022, klokken 15:50
Vanlig veislitasje dekkes av elavgiften.
Seriøst. Veibruksavgift og co2-avgift utgjør 6,73 kroner i 2022 for bensin.
CO2 avgiften. CO2 avgiften er ca 2 kr. Så da er elavgiften en dråpe i havet.
Seriøst, jlan skriver jo at Statens Vegvesen regner med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler. Elavgiften er på 15,41 øre pr kWh så selv for en elbil som bruker så lite som 1kWh/mil og da betaler 1,541 øre pr km i avgift så har staten et overskudd på 1,54 øre etter at slitasjen er dekket inn...
#6
Det er jo også en mulighet at bremebeleggene er utslitt og må byttes, men verdt å forsøke å stramme først.
#7
Sitat fra: Sjalabais på søndag 22. mai 2022, klokken 08:58
Oppskriften virker veldig enkel, men må jeg ha begge hjulene i lufta samtidig? Jeg har ikke tilgang på et brukbart verksted. Tenkte kanskje å prøve meg på dette her i dag.
Neida, bare jekke opp ett bakhjul av gangen og stramme til man merker at det tar når parkeringsbremsen settes på, og ruller lett når den settes av.
Ta en sjekk i bakke at den holder både framover og bakover etterpå!
#8
Alt det andre / Sv: Obs! Klikkbait. Varmepumpe til 99 kr
fredag 20. mai 2022, klokken 23:32
Sitat fra: RJK på torsdag 19. mai 2022, klokken 23:34
Nå bruker ikke jeg eggekoker, men er ikke poenget at vanndampen IKKE slippes ut, men fanges i beholderen, som er måten den koker vannet på? Hvor lang tid tar det før vannet hovedsakelig er gått tilbake til væskeform før man åpner den for å ta ut eggene?

Og eggekokeren trenger ikke varme opp særlig av omgivelsesene utenfor eggekokeren, mens både induksjon og tradisjonelle ovner vil nødvendigvis varme luften rundt seg i større grad. Derfor vil effektiviteten til vannkokeren være langt bedre.

Legg også til at en eggekoker kan gjerne koke minst 6 egg samtidig på samme vannmengsen, mens du på en induksjonsovn eller annen ovn må bytte ut en høy men liten diameter kjele, med en større diameter kjele. Antall egg man vil få kokt er derfor avgjørende for hvilken metode man bør bruke, og hvor mye vann som må varmes opp totalt.
Det meste av dampen vil kondensere på de kalde eggene og noe på veggene, og dryppe ned igjen, men noe slipper ut, etterhvert som eggene blir varmere går mere damp ut. Når alt vannet er fordampet stiger temperaturen på "varmeplata" pga "tørrkoking" og en termostat skrur av varmen og aktiverer en buzzer.

Det er mengden vann som bestemmer koketiden. Og merkelig nok, jo flere egg jo mindre vann trenger man, antakelig fordi flere kalde egg kondenserer mer vann som igjen forlenger koketiden.
#9
Sitat fra: Sjalabais på fredag 20. mai 2022, klokken 16:37
Sitat fra: Electrix på torsdag 19. mai 2022, klokken 21:00
Det kan også være at vaieren er rustet fast, eller delvis fast i strømpen. Hva mener du med at håndbrekket er mer eller mindre dødt, går det ikke på, eller ikke av? får du feilmelding? feilkode?
Jo, jeg tror vaieren beveger seg, det er tydelig lyd i anlegget når p-bremsen kommer på. Men det er ikke noe hold i den lenger: Bilen beveger seg i skråbakke, med litt lyd. Feilmelding er det ikke, feilkode har jeg ikke klart å lese ut på lenge. Har Samsung-telefon som knapt godtar OBD brikker.

Bilen er nå meldt opp til EU kontroll på NAF Åsane. Tar det derfra. :)
Hvis du ikke får noen feil, og du kan høre at bremsa trekker til så er det mulig at det bare er bremsebåndene i trommelen som må strammes. Etterhvert som belegget slites så må mekanismen etterstrammes. Leaf har ikke "autostramming" av bremsebåndene, men et lite tannhjul som man kan stramme eller slakke med en flat skrutrekker. Det sitter bak den lille gummiproppen på tromlene bak. Her er en video som viser veldig tydelig hva man skal gjøre.

https://www.youtube.com/watch?v=WaqGRNrkkXo
#10
Easee home har innebygget jordfeilbryter som beskytter utstyr tilkoblet boksen, og kabelen din er dobbelisolert og beskytter mot jordfeil mellom automatsikring og ladeboks så der skal alt være i orden.
#11
Alt det andre / Sv: Obs! Klikkbait. Varmepumpe til 99 kr
torsdag 19. mai 2022, klokken 21:25
Sitat fra: RJK på mandag 16. mai 2022, klokken 12:12
Sitat fra: elektrolux på mandag 16. mai 2022, klokken 11:10
Sitat fra: hanche på mandag 16. mai 2022, klokken 10:48
Sitat fra: sjokomelk på søndag 15. mai 2022, klokken 19:25
Helt konkret: Å varme opp 100 mL vann fra 10 °C til 100 °C og så koke det bort, koster  262 kJ.

Å varme opp 1,5 L vann fra 10 °C til 100 °C koster 565 kJ.

Så ja, første alternativ krever knapt halvparten så mye energi.

Det tar 6 ganger så mye energi å fordampe en gitt mengde vann etter at det har nådd 100 °C, som det tar å varme opp det samme vannet fra 10 °C til 100 °C.

Ut fra dette kan det virke som min opprinnelige 1,5 dl gryte på induksjonskomfyr likevel var minst energikrevende, mens eggkokeren trumfer med brukervennlighet
Hvordan får du 565 kJ til å være mindre energikrevende enn 262 kJ? Det er jo nesten doble energien brukt på vann på induksjonsovnen. Forskjellen kommer jo først og fremst av at eggekokeren har mye mindre vann den jobber med.

Så må det jo og sies at varmen som forbrukes ekstra, går til å varme opp lufta i boligen, slik at varmepumpe/ovner trenger ikke å gå på samme styrke frem til temperaturen blir jevnet ut. Så er det vinter eller kald vår/høstdag, så betyr dette mindre. Er det varm sommerdag, så er det riktignok mer varme som skal bort, og som da f.eks. varmepumpen må bruke energi for å fjerne.
Jeg tror ikke disse tallene henger helt sammen, sjekket med vår eggkoker og den bruker 50 ml for å koke egg. Minste gryta trenger minst 350ml for å dekke 3 egg.
Med bakgrunn i tallene sjokomelk så får man da halvparten av energibruken på eggkokeren: 131 kJ.
350 ml vann som varmes opp gir da 132 kJ, ganske likt FORUTSATT at vannet ikke koker, for hvis det koker så avgir det også damp, sannsynligvis like mye som eggkokeren siden den koker like lenge, og da får man avdampingen av 50 ml i tillegg, altså dobbelt energibruk.
I tillegg kommer at eggkokeren avgir all energibruk til egget og som varme og varm vanndamp til rommet, mens gryta sender det varme vannet ut i avløpet, med mindre man lar gryta stå til vannet er kaldt.
Det er også mer gods som varmes opp i en platetopp og gryte, så i det varme halvåret går dette også tapt.

Og ennå værre med de som tar ganske stor gryte med mye vann og fosskoker eggene uten lokk...
#12
Det kan også være at vaieren er rustet fast, eller delvis fast i strømpen. Hva mener du med at håndbrekket er mer eller mindre dødt, går det ikke på, eller ikke av? får du feilmelding? feilkode?
#13
Sitat fra: Sjalabais på torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34
Vi må veldig snart få bilen gjennom EU kontrollen. Det er egentlig bare to ting jeg tror må fikses:

Håndbrekket er mer eller mindre dødt, og jeg har et par bremseskiver liggende som må skiftes ut (har ved fire forskjellige anledninger prøvd å få av kaliperne uten å lykkes, når jeg skiftet fra vinter- til sommerdekk osv. lel).

Av service tenker jeg at bremsevæsken er moden for utskiftning, kanskje oljen i reduksjonsgiret bør skiftes også. Det er aldri blitt gjort på 95000 km.

Jeg er veldig lei av å mekke bil og lurer på å ta bilen på verksted. Vi bor øst for Norges egentlige hovedstad og her er mange verksteder. Dessverre har vi ofte vært misfornøyd med mange av de verkstedene vi har prøvd. Sande tar helt ubegripelige fantasipriser, andre sier de har gjort en jobb, og så peker vi på at det ikke er gjort, og må levere bilen inn en gang til. Sånne ting er nesten like slitsomme som å mekke selv...

Kan noen av dere anbefale et godt verksted i Bergen/Åsane/Arna eller helt opp til Voss?
Fastrustede bolter til caliper er greit å få verksted til å ta, de har mye verktøy for dette.

Hvis parkeringsbremsen slutter å virke så kan det gjerne være samme feil som på min og mange andre, et nylontannhjul som går tregt, kan fikses selv med å bore opp senterhullet, eller kjøpe brukt til noen tusenlapper, men da kan den også få samme problem etterhvert.
https://elbilforum.no/index.php?topic=59028.0

Kan eventuelt få verkstedet til å demontere parkbrems når de har bilen oppe for å bytte skiver og så bare fikse parkbremsen selv hvis de ikke vil gjøre det.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. mai 2022, klokken 21:46
Sitat fra: elektrolux på fredag 13. mai 2022, klokken 15:32
Og siden den nye nettleiemodellen enda ikke er innført er det bare å sette på VVB, Husbatteri, Stekeovnen og lading mellom kl 12:00 og 15:00. Etter 1 juni blir det ikke like lett å utnytte slike prisdumper.
Har allerede stillt om vvb til å varmes midt på dagen istedet for på natta siden det er dagen som er billigst nå, og lader elbilene noen timer med en gang jeg kommer hjem  :)
Mitt lille bidrag til å bedre lønnsomhet for solceller...
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. mai 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 12. mai 2022, klokken 20:18
Tidlig ettermiddag er gunstig no. Er det vårsola som gjer seg gjeldande?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Produksjonen i noen av våre naboland, vindkraft er lyseblå, og solceller er orange, passer fint inn med dippen i strømprisen midt på dagen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA