Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leaf-newbe

Sider: [1] 2 3 ... 20
1
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: I går kl. 05:19 »
Hei. Har noen spørsmål rundt flere Easee home ladere og oppsett/ struktur i Easee cloud og app.

Jeg har 230v IT anlegg med 3x56A hovedsikring og 3 stk 3 fas ladestasjoner. 2 av disse er pr i dag Easee på 32A/3 kurser og snart blir den 3. også byttet ut med easee. Den siste får 3-fas 20A. Tanken var og komplimentere dette med Easee Eaqulizer og få redusert/ fordelt lastene ved behov av åpenbare grunner til vinteren.

De 2 easee laderen jeg har pr idag vises som 2 forskjellige anlegg/ sites. Vel og bra inntil den 3. kommer og vinteren setter inn. Skal jeg få utnyttet eaqulizer må vel disse 3 stå på samme anlegg. Har prøvd å flytte den ene laderen til det andre anlegget i cloud men får ikke lagt den til. Har også prøvd å resette den ene laderen og sette alt opp på nytt men den kommer da tilbake på det opprinnelige anlegget alene.

Det står skrevet veldig mye om 3 ladere på samme kurs, men veldig lite om 3 ladere på forskjellige kurser på samme anlegg.

Så, kan noen gi en step by step guide på harden jeg skal få en av de eksisterende laderene over på det andre anlegget, samt hvordan Easee nr 3 skal settes opp for å komme med på trekanten ?

Lurer da også på hvordan jeg kan slette et anlegg fra cloud. Lett og opprette nye anlegg, men ikke så åpenbart hvordan de kan slettes.

Så over til noe annet; Forbruksmålerene. med 1 lader på hvert anlegg viser måleren forbruk pr boks (og anlegg).
Med 3 bokser på samme anlegg vises totalen for hele anlegget med 3 bokser. Som oftest har hver bil sin egen parkering og dermed ladestasjon. Vi har en leieboer, og hvis 3 ladere står på samme anlegg vil jeg ikke kunne vite hvor mye leieboeren bruker på sin ladeplass, eller hvor mye jeg selv eller partneren bruker på hver vår lader for den saks skyld.

Jeg vet man kan sette opp RF ID/ Easee Key og dermed få forbruket pr nøkkel ved å hente ut forbruksrapport på cloud som er litt tungvindt fremfor å se forbruket på appen pr lader (gjerne også pr bruker). Slik som installasjonen har blitt hos meg med 3 anlegg og 4 brukere må jeg da laste ned rapport på alle 3 anleggene.

Spørsmålet er hvorfor forbruket på 3 ladere på samme anlegg slås sammen og ikke vises hver for seg? Totalen får man jo ved å legge sammen de tre, men ideelt sett burde man jo også kunne se forbruket pr boks.

Når er foresten Equalizer i handelen? Ser den blir utsatt og utsatt hos elbilgrossisten hvertfall....

Takker for svar.


Kan ikke se at du har fått noe fornuftig svar på det du spør om.
Jeg Har ikke Easee selv men vurderer å kjøpe en for å balensere/smartlading.
Jeg har lest det jeg har kommet over av info + videoer.
Ut fra hva jeg har forstått så har disse boksene 3 måter å komunisere på. (RF/WiFi/4G).

Det som jeg tror du gjør feil når du prøver å sette opp disse laderne er at du ikke følger riktig prosedyre.

Prøv følgende.
Nullstill alle Easee boksene.
Ta ut alle Chargeberryen fra alle.
Følg instruksjonen i denne videoen fra Minutt 2:09 selv om du ikke har koblet alle på samme kurs.
Det kan være lurt å forsikre seg om at fasene er koblet likt på alle Easee.
https://youtu.be/7gHLWlsb9Mw?t=129
Ut fra hva jeg kan forstå så er det viktig at alle bakplatene konfigureres med samme Chargeberryen (den innmaten som kan tas ut).
Om jeg ikke har misforstått så vil alle komme på samme anlegg selv om de er koblet på forskjelige kurser.
 

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
« på: Tirsdag 01. Mars 2016, klokken 04:06 »
Prøvekjørte en 30kw Leaf i helgen og stoppet på vei innover på andre siden av e18 og gikk igjennom resturangen for å sjekke om den var aktiv noe den var. Tok da sjansen på å planlegge lading der på tilbake turen. Var innstilt på å teste leafen å kjørte uten eko og kjørte som om det var en fosil. Holdt gode 110 det meste av vegen så forbruket var høyt med 20 grader i bilen. Måtte ta det litt med ro på slutten får å rekke fram til AR laderen. kom fram med streker på % og Km og 5 streker på batteri varme og -8 kalde ute. Når jeg jek ankom var laderen ledig. Når ladingen startet var det 1% igjen på batteriet effekten startet på 34,4 kw og trappet gradvis opp til 50 kw og holdt seg der til ca 75% på batteriet før den begynte å dale og var nede i 40 kw ved 80% og 30 kw nede i ved 85% siden jeg var alene ved laderen hele tiden valgte jeg å lade til 92% da gadd jeg ikke lengre. Klokka på laderen starta på 50 min og sto på 15 min når jeg stoppa ledingen. Noen som har erfaring med 24 kw leaf?

3
TLC / Sv: Har du problemer med dugg/fukt på frontruta i bilen? her er løsningen!
« på: Torsdag 11. Februar 2016, klokken 22:47 »
Vel på pakken står det at den lekker aldri. Vet det finnes andre "fuktslukere" såm de en også får på europris og biltema men de er brukt i en bøtte med rist slik at vannet samles opp i bunnen av bøtta. Har selv brukt den løsningen til å tørke bil etter vann inntrenging og var en gang uheldig at bøtta tippa på gulvet på passasjer siden og det ble veldig klissete og måtte avfettning og  høytrykkspyler til for å få matta rein igjen.

Har nå brukt denne Bilavfukteren fra Europris i flere måneder og kan ikke se spor til at den skulle kunne lekke.

4
TLC / Har du problemer med dugg/fukt på frontruta i bilen? her er løsningen!
« på: Torsdag 11. Februar 2016, klokken 20:51 »
Har hatt fra tid til annen problemer med dugg/fukt på frontruta i bilen. Spesielt lengre turer når jeg bruker varme minst pga rekevidde. Kjøpte en "avfukter for bil" på Europris for 149,- det er en pute som kan tørkes i mikro.
Kjøpte først 1 til leafen for å teste og ble imponert av resultatet. Var å kjøpte 2 til i dag en til til Leafen og en til fosilen. lar de ligge løst helt framme i frontruta. med en så hjelper det veldig men vil nå teste med 2 for å se om det utgjør noen forskjell på de andre rutene i bilen.

5
Carwing / Sv: Oppdatering/oppgradering av "infotainment system"
« på: Lørdag 30. Januar 2016, klokken 00:05 »
Radio enheten ser tilsynelatende ganske lik på 2016 og de eldre men er ganske sikker på at innmaten er endret.
Du kan ikke uten videre aktivere DAB+ på en radio uten at det er på HW. Første synlige forskjell på ny og gammel er plassering av SD kort leserne til kartet. på den gamle sto den oppe til høyre under CD sporet. på den nye står den midt på litt lengre ned.

6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
« på: Torsdag 28. Januar 2016, klokken 01:43 »
V2G ladere er under testing i Danmark der får de som er med å prosjektet betalt for å være tilkoblet min 12 timer i døgnet tidspunktet for tilkobling er valgfritt men det er ønskelig at de er koblet til mest mulig. husker ikke helt hvor mye det var de skulle få mener huske at det var opp mot 100000 på 5 år. poenget med å ha elbiler tilkoblet er å skape et magasin/buffer for vind og solkraftverkene. mener å huske at UK og nederland også var med på test prosjektet.

7
Hvilke kabler er det som lar seg lure på denne måten?

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
« på: Torsdag 28. Januar 2016, klokken 00:39 »
nå sier de "Arctic Roads har en langsiktig strategi om å bygge 388 høykapasitets ladesteder over hele landet."
og det skulle vel la seg tolke at de skal fortsette i noenlunde samme tempo  som de har gjort til nå og da skulle det vel ta ca 242,5 år.

9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
« på: Torsdag 28. Januar 2016, klokken 00:22 »
De har i alle fall valgt et passende navn som gir initialene AR=augmented reality = ikke reel men utgir seg for å være det eller etterligner virkeligheten om du vil.

har i grunn stor forståelse for at de valgte å stenge en tråd som jeg i grunn ikke skjønner at de våget å starte siden de har null kontroll over hva som skrives der.

Har selv tidligere vert i en situasjon der ledelsen på jobben ville starte med en support tråd enten på fb eller tilsvarende. etter div samtaler om temaet ble konklusjonen at å starte en tråd der forbrukere kunne komme å be om hjelp fort ville kunne bli et sted hvor alle misfornøyde ville uttrykke sin edder å galle.
Problemet er att om et firma starter en slik tråd så må di forholde seg til den og kan ikke uten videre ignorere den. om en forbruker starter en slik tråd kan gjeldende firma ignorere den og late som om de ikke kjenner til den uten at de må stå til ansvar for det. men som i dette tilfelle hvor de velger å starte en slik for så å velge å stenge den når de ser at den ikke ble slik de hadde ønsket så blir også fort det også galt. så derfor er det alltid en stor risiko å stå ute i det offentlige og uttale seg om noe du representerer. faren er da stor for at noen som ikke er enig fort kan komme med negativ omtale som noen ganger kan være fortjent. da kan det fort hende at det du trodde skulle være til gagn fort kan gjøre stor ugang.

et kjent ordtak sier en fornøyd kunde forteller det til noen mens en missfornøyd kunde forteller det til tusener.

10
Carwing / Sv: Nissan Connect EV
« på: Onsdag 27. Januar 2016, klokken 22:24 »
@sjossang, har du fått testa eller fikkla med den nye radioen?

fikk testa å bladd litt i menyene på en.
Min mening er at det er "same shit new wrapping" ingen større endring en hva en tur til frisøren gir.
utrolig at de ikke har greid å få til flere endringer på alle disse årene. den har færre og mindre endringer en hva en mobiltelefon har fra år til år eller mellom sw oppdateringer.

følgende nytt la jeg merke til.
-nytt gui. med praktisk talt samme innhold.
-multituch og mulighet til å zoome med 2 fingre. noe som er utrolig at de ikke har greid å få til før nå.
-kansje en smule raskere.
-DAB+. for de som hører på radio og er lei av at efekten på FM senderne skrus ned lavere og lavere for hver dag som går for å lure folk til å kjøpe DAB radio eller adapter.

ting som jeg mener er helt utrolig at de ikke har greid å forbedre er muligheten ha 2 eller flere klima timere på samme dag. kan ikke skjønne at de ikke kan la en legge til komplekse timere slik at en kan programere forvarming på morningen og på ettermidagen på samme dag.
helt utrolig at de fortsatt kun tillater 2 klima timere og samme ukedag kan ikke legges til begge timerne.


 

11
Lading / Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
« på: Onsdag 27. Januar 2016, klokken 22:01 »
svaret på om en skal velge 6,6 lader eller ikke så er det helt klart JA om man skal ha full glede og frihet med bilen.
flere og flere offentlige ladeplasser får type2 plugger med 32A. i oslo er det sagt at alle nye og defekte shuko ladeplasser som byttes ut skal byttes til type2 og høyes mulig ladestrøm. i tillegg så har de satt ned parkerings tiden til 3 timer på offentlige ladeplasser i oslo noe som i verste fall gir under 3 mil med lading på 10A.
da er 6,6 lader gull verd som kan gi opp til 0 til 80% på 3 timer.
og i tillegg så er mange av type2 plassene gratis i motsettning til hurtiglading som kan koste opp til 240 pr lading.
i tillegg så vil jeg tro at det vil være lettere å selge en bil med 6,6 lader en en uten. 

12
Lading / Sv: Lading med varme på
« på: Onsdag 27. Januar 2016, klokken 21:49 »
Må man da starte en ny lade syklus på hurtigladeren også? (les Betale en gang til om det ikke er gratis?)

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betaler du for forsikring av Leafen?
« på: Tirsdag 12. Januar 2016, klokken 04:11 »
Jeg har enter som jeg fikk med når jeg kjøpte bilen ca 3100. 12000 km 75% bonus.

er det noen som har greid å få avslag i ettertid om du har kjørt mindre en de antatte 12000 i året?

15
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf Awards på Aker Brygge 14. januar
« på: Tirsdag 12. Januar 2016, klokken 04:04 »
Jeg skal :)

Sider: [1] 2 3 ... 20