Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - T-Max

#1
Ariya / Sv: Ariya 58 mil - BMW iX1 42 mil!
tirsdag 13. juni 2023, klokken 15:38
Sitat fra: El-inor på fredag 09. juni 2023, klokken 11:1038,0 % bedre rekkevidde enn den dyrere og mindre BMW-en! Vi Ariya-eiere har all grunn til å være fornøyde med bilvalget vi har tatt.

Eller sagt på en mer presis måte: 38% lengre rekkevide og 26% større batteri på ARIYA 2WD vs iX1 4WD. Det er forbrukstallene som betyr noe for hver eneste tur vi kjører. Rekkevidden er mindre interessant såfremt du ikke kjører mye langdistanse. Forbruk (som nevnt over): 13,4 (2WD) vs. 15,7 (4WD). 
#2
Ariya / Sv: Ariya på finn.no
tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:58
Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. mai 2023, klokken 12:50560 er uansett en for dyr pris sett opp mot konkurrenter. Bilen er ikke større en f.eks BMW iX1 og den prises som om den vil gi kundene et like bra driftregnskap som BMW sin iX1

Jeg hadde to biler på radaren før jeg valgte ARIYA, den andre var BMW iX1. iX1 med tilsvarende konfigurasjon kom opp mot +100.000 kr ift. ARIYA (sommer 2022).
#3
Ariya / Sv: Oppdatering
tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:48
Er dette oppdatering nr 2 (vi fikk en OTA oppdatering mars/april)? Har du en identifikasjon (nummer) av oppdateringen?
#4
Ariya / Sv: Ariya - kostbar bil i Tyskland også
torsdag 11. mai 2023, klokken 14:24
Sitat fra: El-inor på fredag 05. mai 2023, klokken 10:05I Tyskland er samme bil også å få med 394 hk motor mot et tillegg på 5.000,- Euro (60.000,- NOK). Da med skinnseter og noe større skjerm så vidt jeg kan se.

Differansen i Norge på Evolve og Evolve+ er NOK 55.000, dvs, nok så lik differanse.
#5
Sitat fra: Nasseliten på onsdag 12. april 2023, klokken 12:14Min 63 Advance med 19 tommer felg står oppført i 28 mil fulladet. Selv nå når det er 6-10 grader ute så lurer på om det kan være riktig. Den skal gå 40 mil på sommeren, men må det bli godt over 20 grader før den står i førr? 

40 mil er vel kun en teoretisk rekkevidde målt i et laboratorium i +23 grader, uten motvind, uten ventilasjonsanlegg på osv. Når det er sagt så er det gjettometeret som er din kilde her. Bilen gjetter hvor langt den kan komme basert på den kjøringen du har gjort i det siste. Altså ikke basert på hvor mye energi du har i batteriet. Så hvis du har kjørt mye småkjøring, så er det noe som bruker mer energi enn en langtur. Så at gjettometeret viser 28 mil, betyr ikke at du ikke kan kjøre lenger. Kjører du bajas, kommer du kanskje bare 24 mil. Tar du på en langtur på tørt føre i 70 km/t i +10 grader i morgen, kommer du kanskje 35 mil. Selv om gjettometeret sier 28 mil.
#6
Gratulerer med ny bil El-inor. Har du et bilde? Skulle ønske jeg hadde lest ditt innlegg før jeg åpnet bakluken første gang i min garasje.

Nasseliten, husk at gjettometeret i bilen din anslår en rekke vidde basert på dine siste kjøreturer. Så selv om det står 28 mil, kan det godt hende at du kan kjøre 35 mil, det er mange parametre som bestemmer dette. Jeg har lagt merke til at splitter nye biler viser en usannsynlig rekkevidde. På min bil sto det 566 km (87kWt).

Nasseliten, hvor i Nissan FAQ leser du om bruker nr 2 i appen? Jeg trodde ikke det var mulig? Dvs at bruker nr 2 laster ned app og bruker "min" innlogging, det fungerer jo.

Mine egne erfaringer etter 3 måneder. Jeg har fått den feilmeldingen som flere andre har fått før meg og som gjør at bilen ikke kan holde filen automatisk. Det skal visstnok være sensorer i rattet som ikke fungerer slik de skal og som fører til at rattet må skiftes. Jeg har ventet på et nytt ratt i 3 uker nå. Ellers har jeg noe knirk i taket bak som jeg ennå ikke har funnet ut av. Men dette er å se som bagateller, bilen er strålende. Jeg skulle gjerne hatt en e-4orce men pga liten bagasjeplass og hund, ble det 2wd denne gangen.

Noen "forbedringer" jeg pønsker på er å få mer lys i fotbrønnen, få konstant lys bak og skulle gjerne hatt lys i frontlogo (håper det blir tillatt snart).
#7
Ariya / Sv: Hvorfor bør en ikke kjøpe en parallellimportert ARIYA?
søndag 12. februar 2023, klokken 19:46
Sitat fra: TB på søndag 12. februar 2023, klokken 17:14
Forsvinner importøren vil forbrukeren stå svakere enn ved kjøp fra merkeforhandler, som kjøpt bilen fra Norsk importør. En har da flere muligheter for reklamasjon.
Blir det ikke likt om importøren av parallellimport forsvinner og norsk importør forsvinner? I begge tilfellene kan de to siste årene av fem år, forsvinne.
#8
Ariya / Sv: Hvorfor bør en ikke kjøpe en parallellimportert ARIYA?
søndag 12. februar 2023, klokken 19:42
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 11. februar 2023, klokken 21:12
Garanti? Vet ikke om Nissan har samme garanti for hele europa.
Mangel på funksjoner? Kan være at pararell import ikke har vinter pakke altså rattvame og varme seter

Garanti er et poeng, de to siste årene. De tre første er likt i Europa i hvert fall. Men om du får lik garanti som biler kjøpt av norsk importør (+ 2 år) og du kan stole på garantisten, så er det vel likt.

Når det gjelder funksjoner tror jeg Nissan er ganske rå på det at utstyr er likt over hele linja, i hvert fall i Europa.
#9
Ariya / Sv: Hvorfor bør en ikke kjøpe en parallellimportert ARIYA?
søndag 12. februar 2023, klokken 19:06
Sitat fra: El-inor på lørdag 11. februar 2023, klokken 20:54
Eneste grunn jeg kan tenke meg er at du kanskje heller vil kjøpe min norskimporterte AWD Evolve når den kommer kanskje i mars?
Kan jeg få kjøpe den til den samme prisen du betaler, El-inor?
#10
Ariya / Hvorfor bør en ikke kjøpe en parallellimportert ARIYA?
lørdag 11. februar 2023, klokken 20:31
Kan jeg blir utfordret på hvorfor en ikke bør kjøpe en ARIYA som er importert av andre enn Nissan importøren i Norge?
#11
Ariya / Sv: Elbil24 tester Ariya - ID.4 GTX - BMW iX1
torsdag 19. januar 2023, klokken 16:26
Prisene ble oppdaterte pr 1.1.2023 (se egen prisliste på Nissan.no). Samtidig tok de ned konfiguratoren for å endre prisene og ikke minst bygge inn mva og vektavgift. F.eks. vil det være ulike priser på ekstrautstyr om bilprisen er under eller over kr 500.000 som gjør at det ikke bare å endre priser i konfiguratoren. Men det kan jo hende at krumspringet til Tesla gjør at de venter ekstra lenge med å åpne opp konfiguratoren igjen, det skal en ikke se bort fra.
#12
Ariya / Sv: Ariya får hard medfart av Teslabjørn
mandag 02. januar 2023, klokken 12:10
Her er bilde av min ARIYA med knallhard is i front og på panser etter kjøring i krevende forhold før jul. Ikke noe varme hjelp her nei. MEN, førerassistentsystemene fungerte som normalt.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#13
Ariya / Sv: Prising av "brukt" Ariya
mandag 02. januar 2023, klokken 09:48
I din kontrakt bør ombordlader være omtalt dersom den er inkludert. Da jeg fikk tilbud (ikke kontrakt), sto ombordlader nevnt som at den var inkludert i tilbudet.
#14
Ariya / Sv: Prising av "brukt" Ariya
fredag 09. desember 2022, klokken 10:56
Sitat fra: El-inor på torsdag 08. desember 2022, klokken 11:12
Morsom prising av nesten nye Ariya på finn.no nå. Stort sett samme bil koster 599.000,- i Hunndalen på Gjøvik og 479.900,- hos Birger N. Haug i Oslo.

Det er tydelig at forhandlerne generelt har for store forhåpninger til prisene de kan oppnå for sine demobiler. Så vidt jeg kan se har ingen av bilene blitt solgt siden man startet å legge dem ut.

Til forsvar for "stort sett samme" bilen i Hunndalen, den har ekstrautstyr til rundt kr 117.000:

- Tech Pack kr 18000
- Hengerfeste kr 15000
- LED-bar estimat kr 4000
- 20" sommehjul kr 10000
- Vinterhjul kr 26000
- Skvettlapper kr 2500
- Eksklusiv matte kr 2500
- Bagasjeromssmatte kr 1000
- 22 kW ombordlader kr 10000
- 2-farget perle kr 13000
- Spoilerlister foran og bak kr 15000

#15
Ariya / Sv: Ariya får hard medfart av Teslabjørn
tirsdag 06. desember 2022, klokken 18:03
Bare av nysgjerrighet, hvilke biler har oppvarmet radar?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA