Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - JohnPGriff

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 00:24 »
Bestilt en 50 Advanced Sport 23 april med estimert levering august. Fikk mail idag at bilen skal produseres uke 27 med levering 5 uke senere.

2
Audi e-tron / Sv: Ny prisliste?
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 23:07 »
Glad jeg bestilt 23 april. E Tron 50 Advanced Sport med 20" VH, adaptiv vindusviskere, 20" 5 arms dynamisk felg, feltskiftevarsling med Audi pre sense rear, utstigningsvarsling og assistent for kryssende trafikk bak pakke. Totalt 624.700 Ser ut som utstyr prisen har økt med 10% PDF prislisten var oppdatert idag, men dato er ikke endret. Kundefordel er vanskelig å beregne, men min bil sikkert er idag rundt 700.000 etter prisøkning. Mye bil for 625 000 men "Time Will Tell".

3
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 00:01 »
Jeg ladet på 150kW lader 25 april SOC var 7% fikk 97,7kW ladeeffekt, ladespenning var 391,6v batteri temp 18C. På 10% SOC ladeeffekt var 94.5kW ladetid 2,05 minutter, batteri temp 19C. Fra 12% SOC ladeeffekt falt til 80,1 etter 17 minutter ladeeffekt hadde økt til 82,6 SOC% var 33% og batteri temp 26C. Etter 18 minutter ladeeffekt var 82,5. Totalt ladetid var 18,55 minutter og energi ladet var 25,27kWh slutt SOC % var 36% og batteri temp var 27C. Energi ladet (25,27kW) er likt 81,73kW/h. Jeg har de siste oppdatering, og har aldri sett over 90kW ladeeffekt for mer en 5 sekund med SOC < 10%. Jeg er en beta tester for en navigasjons app og med en ODB2 dongle vises batteri temp i appen. I min mening bekreftes JLR er super forsiktig med tillat ladeeffekt. Med SOC < 10% ladeeffekt er > 95kW uten at batteri temp er veldig høyt. Ser ut som SOC% i BCM er årsaken at ladeeffekt når SOC% er > 11% er satt ned til mellom 80-82kW når batteri temp er mellom 20 og 27C. Muligens hvis batteri temp er > 30C ladeeffekt er > 90kW opp til 55% SOC.

4
Jaguar i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 17:08 »
Ardevd har versjon 1.3.3 instalert. Prøvd "Timed Charging" på søndag kveld, med start tid 06.00 og slutt 13.00, Enabled opsjon var på. Bil var på lading når jeg satt opp Timed Charging. Jeg hadde forventet lading vil har stoppet, men dette ikke skjedd. Gjøre jeg noen feil?
[size=78%]Kan bekrefter med 100% SOC og lader koblet, Battery Precon i Vehicle Details vises "Heating" når en departure tid er satt opp i bilen[/size] :+1:



5
Jaguar i-Pace / Sv: Kommende oppdateringer
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 16:50 »
Batteritemp på 7% var 18C og på 11% 19C. På 36% SOC batteritemp var 27C og ladeeffekt 82,5kW. Hvis du fikk 100kW fra 30% til 60% batteri temp må har vært mye høyere en 27C. Som jeg har skrevet i en annen innlegg, kobling av batteritemp i BCM må endres slik at en lavere batteritemp vil tillate en høyere ladehastighet.

Hvordan får du tak i batteritemperaturen?


Jeg er en Beta Tester for en navigasjons app som heter Power Cruise Control. Jeg har montert en OBD11 bluetooth dongle og den er brukt å vise blant ant. Batteri Temp. Batteri kapacitet kW, SOC% og SOH% i appen. Appen beregnes i real time gjenstående batteri kapasitet når du er på vei.

6
Audi e-tron / Sv: Ny prisliste?
« på: Tirsdag 05. Mai 2020, klokken 23:57 »
Bestilt en 50 SUV Advanced Sport 23 april, eneste extra var adaptiv vindusviskere, pris 618 000 inkl vh, bagasjeromsmatte og lastekantfolie bakfanger. Rente på lån 1.99% fast 3 år. Selger var klar over at bilen vil opp 73 000 hvis jeg bestilt etter 24 april. Prisliste på Audi.No har en ny "gjeldende" dato av 01.05.20. men på bunnen av innholdsoversikt siden er skrevet "gjelder kun biler på lager! Jeg snakket med min kontakt forrige torsdag og jeg sa til han at prisenene på Audi.no hadde ikke økt. Han igjen bekreftet hvis jeg hadde bestilt en tilsvarende bil idag prisen vil har økt med 73 000.
Om lager bil han sa de hadde ingen.
Jeg har prøvd Audi's web konfigurator og med de samme utstyr som en Advance Sport, pris er rundt 55 000 hoyere og med 20" vh pakke nesten 80 000.
 
[/size]


7
Jaguar i-Pace / Sv: Kommende oppdateringer
« på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 11:30 »
Til JaguarNorge:
Nå har det vært stille lenge mht SW oppdatering i forhold til bedret ladehastighet.
H264 løste ikke problemene med ladehastighet  (opp mot 100 KW).
Dette ble i sin tid lovet før jul, så etter jul ...

Jeg synes ikke svar at "Vi holder dere oppdatert når vi vet noe mer" er godt nok.
Finnes det en plan, er noe i test.... , vil en slik forventet oppdatering rulles ut SOTA?
Korona situasjon burde ikke være noen begrensende faktor for utvikling/test av bedret ladehastighet.
Jeg ladet på Fortums 150kw lader på Rygge for noen uker siden (fikk 280 oppgradering før påske), og da ladet jeg med 100kw de 15 minuttene jeg stod der.  Hadde kjørt 80 km før lading og var på ca 30% når jeg startet lading og ca 60% når jeg var ferdig.  Tok desverrke bilder, men ser flere andre på Facebook gruppene har gjort det. 

Såvidt jeg har skjønt er det denne oppdateringen som skulle gjøre det bedre, og for mitt bruk er dette en flott forbedring.  Forrige gang jeg prøvde samme lader så fikk jeg omtrent 60kwh.  Fortsatt ikke helt som Audi, men mye penere bil da  8)


Bekrefter H280 forbedre ladehastighet. Fikk mellom 97,7kW og 94,5kW fra 7%SOC og 10/11%SOC men fra 11% falt til 80,1kW og på 36% hadde økt til 82,5kW. Jeg ladet for 18.5 minutter og energi ladet vist 24.57kW som er tilsvarende 82kW/t. Batteritemp på 7% var 18C og på 11% 19C. På 36% SOC batteritemp var 27C og ladeeffekt 82,5kW. Hvis du fikk 100kW fra 30% til 60% batteri temp må har vært mye høyere en 27C. Som jeg har skrevet i en annen innlegg, kobling av batteritemp i BCM må endres slik at en lavere batteritemp vil tillate en høyere ladehastighet.

8
Jaguar i-Pace / Sv: Forbruksrapporter post H264
« på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 11:05 »
Det ser ut at H280 har hatt et positiv effekt på ladehastighet. Mitt inntrykk er H280 er en "Fix" for å rette feil in H264. Jeg ladet 25 April på en Grønn Kontakt 150kW lader fra 7% -36% SOC. Energi ladet var 25,27kW og ladetid 18.5 minutter, som er en gjennomsnittshastighet av 82kW/t

Fra 7% til 10/11% SOC var ladeeffekt mellom 97,7kW og 94,5kW. Jeg har sett 97kW en gang men bare for noen sekunder. Fra 11% ladeeffekt falt til 80,1kW og gradvis økt til 82,4kW. Litt bedre hastighet en for H264/H280 oppgradering.
Batteritemp er interessant for de tallene under viser at battertemp for lading på nesten 100kW fra under 10% SOC er ikke skremmende høy. Når SOC er > 10% batteritemp er mer avgjørende og ca. 27C vil betyr rundt 82,5kW. Ser ut Jaguar kunne endre batteritemp og kobling til ladehastighet fra 10 til 50% SOC slik ladeeffekt på rundt 20C er ca.90kW. Bekrefter igjen at Jaguar har vært veldig forsiktig og "Throttled" ladehastighet, for å beskytte bilens batteri.

Batteritemp stats:

SOC     Temp C
7%         18
10%       19
12%       20
16%       21
21%       22
23%       23
26%       24
29%       25
32%       26
36%       27

10
Jaguar i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
« på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 12:18 »
Eksempel at kW/h kapasitet økes når batteri er 21-22C. På 100% SOC WattCar rapportert 82.0kW/h med temp på batteri 3C. Preconditioning økt temperatur fra 3C til 22C på 55 minutter. Lader vist oppvarming brukt mer eller mindre 6.8kW/h. Når oppvarming sluttet, WattCat vist batteri kapasitet 84,2kW/h. Test data er fra 27 Feb med temperatur rundt 0C

11
Jaguar i-Pace / Sv: Lading med Ionity
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 11:09 »
Muligens feil tråd, men her min erfaring, jeg er sikkert batteri temperatur er høved fiende. Jeg kjørt fra Bærum til Fagernes på onsdag temp rundt nul, våt vei, sludd og snø heller veien. Bilen var fullt ladet og forvarmet. Battery temp på avreise var 20C (max jeg har sett er 22C). Jeg test en app og den kan vise Battery temp. Jeg ladet på Fagernes på BKK's 150kW lader. Gjennomsnitt hastighet til Fagernes var 76km og distance 174km. Når lading begynt, temp på batteri var bare 12C og SOC 45%. Etter 4 minutter, lader vist en effekt av bare 31.9kW. Sluttet å lader og begynt igjen. Etter 16 minutter batteri temp var 21C men effekt var fremdeles bare 49.1kW. Jeg var de eneste som ladet. På sommer max effekt på Ionity jeg har sett var 92kW for noen sekund når SOC var 5% og  gikk ned til 82kW til rundt 55% SOC. Desverre må jeg vente til mai/juni for å finne ut hva batteri temp er når jeg lader på en lynlader med SOC rundt 5-20%. I vinter bruk av Ionity og andre 150kW lader er ikke vert den ekstra kost for JLR komme med en oppdatering før høyere effekt med en batteri temp som er mye lavere en de har programmert i BCM idag. Ellers som har vært skrevet på andre tråd, det er en mulighet å varme opp batteri på vei til en ladestasjon. Min bil fikk H264 i december men har ikke fått H280 (BCM oppdatering) enna.

12
Jaguar i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
« på: Torsdag 20. Februar 2020, klokken 19:02 »
Ardevd, jeg har et spørsmal angånde beregning of batteri kapasitet (kW/H) i WattCat. Jeg er en Beta tester for en navigasjonsapp
som kan lese en del data gjennom bilens OBD data port. På 100%SoC det er en relativt stor arvik mellom WattCat og den andre app. med 100% SoC Wattcat raporteres 83.3kWh og min test app 79.387kWh. Jeg har kontaktet de som utvikler denne andre appen, og de har sagt deres tall er riktig. På en lavere SoC avik er mye mindre. WattCat SOC 39% 28.95kWh andre app SoC 39% 29.411kWh. Ta du kW/H rett ut av API eller er den beregnet av WattCat. Har du noen forklaring/kommentar?

13
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 21:17 »
Fikk snakket gjennonm Polestar Chat 28 januar chat og stilt spørsmal om hvorfor er min estimert leverings dato (august) som er samme dato som noen andre som inbetalt depositum i begynelse of Januar 20.
Her er en del av svaren jeg fikk:
PS (1/28/2020, 2:03:09 PM): When we sent out an email for binding order, it was sent due to when you did your pre-order.
Meg (1/28/2020, 2:04:08 PM): I pre ordered 04.03.19
Meg (1/28/2020, 2:04:37 PM): I received the email to order on the 20th Jan
Meg (1/28/2020, 2:05:14 PM): I configured the car and estimated delivery was August.
PS (1/28/2020, 2:05:15 PM): Give me one minute.
PS(1/28/2020, 2:06:06 PM): When did you do your binding order?
Meg (1/28/2020, 2:06:15 PM): I ordered 26.1
PS(1/28/2020, 2:08:31 PM): Det er kun en estimert leveransetid. Vi prioriterer de som la inn depositum først. Du vil få en mer eksakt leveransedato på din bil når det nærmer seg leveransetiden på din Polestar 2.
Meg (1/28/2020, 2:12:35 PM): OK so the date could be changed due to priority based on when you paid a deposit?
PS(1/28/2020, 2:13:24 PM): Exactly.

Har bestilt:
Void
20" Sommer
19" Vinter
Hengerfester

50K for Performance Pack var tenkt men til slutt 511000 NOK er helt OK.

14
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 13:40 »
Har bestilt (Void 20" 19" VH, HF, Charcoal) men usikkert hvis jeg skal kansellere. Depositum innbetalt 04.03.19 estimert leverings dato August 20. Flere på Facebook betalt depositum januar i år og fikk samme leverings dato som meg!!! Sendt 3 epost til PS om hvorfor jeg fikk ikke noen form for prioritering og etter over en uke har ikke fått svar. Ikke et godt tegn for hjelp i fremtiden.
I dag på PS's configurator for følgende land, har Norge de seneste estimert leverings dato for ordre lagt in idag:
  • Norge        august 20
  • Sverige      juli 20
  • UK             juli 20
  • Nederland juni 20
  • Tyskland    juni 20
Interessant å se i morgen estimert leveringsdato når folk uten en forhåndsreservasjon kan legge in en bestilling.
Ikke imponert med måtte PS kommunisere med meg.


15
Jaguar i-Pace / Sv: Plutselig tap av % ved lav SOC
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 19:53 »
I august etter min bil fikk montert en ny batteripakke, jeg tok en tur til Circle K på Hole til å tester hurtig lading med Ionity. SOC vist  3% og 7km. Parkert, slått av bilen og startet opp igjen for a flytte til en annen lader, SOC vist 0% og rekkevidde 0!!!!

Prøvd å lader og fikk en feil melding "Battery Feil ikke kjøre". Flyttet til en 50kW lader og lading startet uten problem. Når SOC var 19% flyttet tllbake til en Ionity lader og lading gikk helt fint, ingen feil melding. Langt under 100kW men fikk 80kW til rundt 50% SOC

Sider: [1] 2 3 ... 5