Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jorgensen

Sider: [1] 2 3 ... 15
1
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: Fredag 11. Oktober 2019, klokken 10:13 »
Jeg avbestilte min reservasjon hos min lokale Bilia forhandler for snart 3 uker siden, ved å sende mail med mitt reservasjonsnummer, men har ikke fått noe tilbakemelding fra forhandler så jeg har purret på de.
Fortsatt ikke noe svar, så jeg sendte avbestillingen videre til BMW sentralt, men de har jeg heller ikke hørt noe i fra på en uke.. :(
Noen som vet hvor lang tid det tar å få tilbake reservasjonsbeløp??

2
Hyundai KONA / Sv: Oppdateringer av bilens software.
« på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 12:52 »

Ser ut som min bil har nyere software enn din.

Min Hyundai er fra aug-2018 og jeg hadde bilen på 15000km service den 08.04.2019 og da ble software oppdatert, det står også i skjermbildet.

3
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som har byttet 30 kwh batteri på garanti?
« på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 13:29 »
Dama mi hadde sin 2016 LEAF 30kWh på service hos BNH denne uken, og fikk beskjed om at batteriet begynner å bli svekket. Den har gått 50000km. Kundekonsulenten på serviceavdelingen sa at hun da måtte sette ladegrensen til 80% av full kapasitet til vanlig, for da ville batteriet leve lengre. Hun spurte om å få hjelp til dette hos merkeforhandleren, og etter at 3 ansatte prøvde å hjelpe henne gjennom menyer så fikk hun beskjed om at på 30kWh bilene så kan man ikke sette ladegrenser. Jeg ble veldig skuffet over kompetansen til de ansatte vi traff hos BNH på Rud i Bærum.

Når jeg først er i klagemodus, så vil jeg nevne at når hun kjøpte bruktbilen for ett år siden så lovte de å hjelpe henne med å få APP'en til å virke på telefonen, men når hun var der med telefonen litt senere, så ba de henne om å ringe ett NISSAN-nummer for å få hjelp. Jeg har heller ikke klart å få app'en til å virke, jeg går litt i surr med ID, brukernavn osv.og mulig det er menyene til 30kWh som er annerledes...? Så hun er fortsatt uten App da de heller ikke ville hjelpe henne med dette på servicebesøket denne uken. Men de ville prøve å selge henne en ny Nissan Leaf, og det med en innbyttepris som sier kr 100000,- i verditap etter ett år...... Bye Bye BNH RUD.

4
BMW i3 / Sv: Ladekladd død
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 11:21 »
Min ladekladd fra 2014 hang på veggen, og under et kraftig regnvær så ble den våt og sluttet å virke. Jeg klagde til forhandler, de sjekket ladekladden og jeg fikk da en ny ladekladd med en gang :)

5
EQ / Sv: Hvor finner man kø nummeret sitt ?
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 12:45 »
Hadde reservasjons-id RESMER003975 og fikk SMS nå at jeg har kø nummer 1747.

6
BMW i3 / Sv: Integrert DAB
« på: Tirsdag 20. November 2018, klokken 14:54 »
Ikke noe å hige etter. Har fabrikkmontert DAB radio, og angrer at jeg brukte 1500 kr på dette - DAB låter bare bæsj ! Hører bare på FM i bilen.
Det er stor forskjell på komprimeringen på DAB kanaler. F.eks er NRK mP3 hardt komprimert, mens P1 er mindre komprimert. Så de blir som med andre komprimerte format, jo mere man komprimerer jo verre blir det.
Jeg er glad for at jeg betalte kr 1500,- for DAB-radio, for med DAB så fikk jeg utrolig mange flere kanaler og mange av de har veldig bra lyd, prøv feks NRK Jazz/Klassisk ol. med høy bitrate, veldig god lyd med HK-anlegget :)

7
Elbiler i media / Sv: Er dette tidenes værste artikkel om lading av elbil?
« på: ſøndag 11. November 2018, klokken 22:07 »
Fra 1. juli 2018 er det normen NEK 400:2018 og kapittel 722 «Forsyning av elektrisk kjøretøy»som er gjeldene ved lading av elektriske kjøretøy.

Her er noen hovedpunkter:
Ladeuttaket skal være beskyttet av et overspenningsvern
Allment tilgjengelige ladeuttak skal være Type2 kontakt
Kravet til dedikert kurs er videreført, men hvis det skal monteres et nytt ladepunkt i en eksisterende frittliggende garasje kan dette monteres på eksisterende kurs, med noen forbehold. Dette gjør det enklere å montere en ladestasjon uten å måtte grave ned ny kabel etc.
Lading på vanlig stikkontakt (Schuko) er lovlig ved privat bruk, men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B, samt dedikert kurs.
Individuelt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.: jordfeilbryter Type B eller kombinasjon med Type A/F og utstyr for detektering av DC feilstrømmer (6mA)
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Skjøteledning skal ikke benyttes

8
Hyundai KONA / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Onsdag 03. Oktober 2018, klokken 10:03 »
Kjørte med 5 stk i bilen en varm høstdag Hønefoss-Langesund t/r uten å lade. Det ble en god del lokalkjøring, i tillegg til transpostetappen på E18 hvor vi holdt fartgrensene på 100 og 110km/t i mange mil. Er fornøyd med å klare 47mil med 4mil igjen på batteriet.

 [ You are not allowed to view attachments ]

9
Hyundai KONA / Sv: Tracking Kona - oppgi din leveringstid her
« på: Tirsdag 28. August 2018, klokken 14:26 »
178 ble utlevert 28 aug, Pulse Red og skinn, men ikke soltak som jeg har skrevet tidligere

10
Elbiler i media / Sv: Grundig gjennomgang av miljøpåvirkning
« på: Onsdag 08. August 2018, klokken 13:46 »
Jeg er positiv til elbil og står på venteliste for en ny elbil. Men mine grunner for å få elbil er ganske egoistiske og jeg prøver verken å lure meg selv eller andre med å tro noe annet.

Jeg kjøper elbil fordi jeg liker teknologi og trenger en ny bil (gamle gått ut på garanti). Elsker elbilfølelsen med momentant gasspådrag og mangelen på motorstøy. En annen viktig grunn er at det er økonomisk lønnsomt å kjøpe elbil i Norge. Bruk av elbil kan også være med på å bedre lokal luftkvalitet.

Men om bruk av elbil kommer til å redde verden tviler jeg sterkt på. CO2-reduksjonen blir "musepiss i havet".

1.  Forutsetningen i artikkelen er at strømmen kommer fra 100% vannkraft. Det er en utopi å få til i store deler av verden. Skitten kraftproduksjon gir ikke miljøvennlige elbiler.
2. Biltransport står for ca 20% av CO2 utslippene i EU.
3. Det er andre miljøproblemer som er mye verre for både mennesker, dyr og planter som ikke får nok fokus pga "CO2-hysteriet". Herunder mikroplast i havet, tungmetaller og herbicider/pesticider.

Jeg skal kose meg med elbilen, men ikke fordi jeg tror jeg redder planeten ved å ikke kjøre bil med forbrenningsmotor.




Jeg er enig i CO2-hysteriet, da det kun er fokus på dette når en sammeligner forrurensing elbil/fossilbil ol. Jeg har vært på en 3-ukers ferie i Kina og i bla Beijing hvor det er over 5 millioner biler, og da er lokal forrurensing det viktigste temaet.
Trafikken i Beijing bråker lite da det ikke er lov å bruke diesel, og NOx-utslippet blir redusert. Det er NOx som lager smog, ikke CO2. Busser og lastebiler går på gass (LNG og CNG), og 98% av alle mopeder/motorsykler går på strøm.
I Beijing er det utrolig mange elbiler av ukjent merke for meg, men jeg så også noen Tesla, i3 og Leaf.

I tillegg til dette så ble bygater vannet og vasket nesten hver dag for å hindre svevestøv ol.

11
Hyundai KONA / Sv: Tracking Kona - oppgi din leveringstid her
« på: Fredag 03. August 2018, klokken 10:22 »
Venteliste 178, P Red, Solt, bekreftet levering ultimo august

12
Hyundai KONA / Sv: Tracking Kona - oppgi din leveringstid her
« på: Tirsdag 31. Juli 2018, klokken 12:29 »
Nummer 178
P-red , skinn , soltak

13
Elbiler i media / Sv: Grundig gjennomgang av miljøpåvirkning
« på: Fredag 20. Juli 2018, klokken 13:21 »
Sintef raporten sier ingenting om redusert strømforbruk for leteboring, produksjon, rafinering, og transport av forssilt drivstoff.
Enig, det tas aldri med i utregningene av hvor mye energi som skal til for å lage og frakte bensin/diesel.
Jeg mener å ha lest tidligere at det trengs ca 2kWh energi for å lage 1 liter bensin, og denne energien er jo en blanding av elektrisitet og brenning av oljeprodukter.
CO2 regnskap er en ting, men for lokal forurensing er det jo NOx som lager forurensing og smog, og det snakkes det også lite om i disse regnskapene.
Det stemmer sikkert, men husk henvisning til kilde ellers er man like lite troverdig som tv2/nettavisen/«resett» osv
En grei video som forteller litt om hvor mye strøm som brukes for å raffinere drivstoff: https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

14
Elbiler i media / Sv: Grundig gjennomgang av miljøpåvirkning
« på: Fredag 20. Juli 2018, klokken 08:08 »
Sintef raporten sier ingenting om redusert strømforbruk for leteboring, produksjon, rafinering, og transport av forssilt drivstoff.
Enig, det tas aldri med i utregningene av hvor mye energi som skal til for å lage og frakte bensin/diesel.
Jeg mener å ha lest tidligere at det trengs ca 2kWh energi for å lage 1 liter bensin, og denne energien er jo en blanding av elektrisitet og brenning av oljeprodukter.
CO2 regnskap er en ting, men for lokal forurensing er det jo NOx som lager forurensing og smog, og det snakkes det også lite om i disse regnskapene.

15
Hyundai KONA / Sv: (Poll) Signert kontrakt?
« på: Fredag 22. Juni 2018, klokken 06:47 »
Fikk telefon fra forhandler i går, og jeg får bilen min i slutten av september.
Har bestilt Pulse Red m/soltak. Kø nummer 178.

Sider: [1] 2 3 ... 15