Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lassie

#1
Model 3 / Sv: TWC 230V IT 3ph. Lik belastning på alle 3 fasene?
lørdag 30. mars 2019, klokken 20:06
Sitat fra: thasle på torsdag 28. mars 2019, klokken 22:42
Flere parallelle tråder om temaet.

TM3 kan lade 3-fas 230V (IT) opp til 32A (på hver leder).  Det gir 11 kW (32*230*1,7)
Fungerer iallfall på Ecolite ladere, men ikke på TWC. På denne er det enn innebygget strømbegrenser, som kobler ut over 19A. Er usikker på om denne begrensingen er avhengig av innstilling på strømhjulet. Virker ikke slik.

Jeg tror denne begrensningen er programmert feil.  Sannsynligvis  beregner boksen samlet strøm over alle tre ledere, (19*1,7) som er 32A, i stedet for på hver leder.  Det fører til at TWC kun leverer 7kW  (19*230*1,7) på 3-fas. I eksempelet med 20A, vil bilen vise 12A (20/1,7).

Løsningen for deg som kun får 5kW er å stille strømhjulet til 32A, og sette dip-switch opp. Da vil bilen vise 19A 3-fas, og du vil få 7 kW. 3-fas lading vi gi helt jevn belastning på alle 3 faser(19-19,5A). 

Sikringene vil ikke gå. Vet ikke om det er tilstrekkelig margin med C20A sikringer, jeg er ikke elektriker.

Takknemlig for tilbakemelding på om dette løser problemet.


Jeg har en TWC koblet som 3-fas med 20A sikring og det har gitt min MX ca 7-8 kW (den viser feilaktig 11kW i display). Ble derfor skuffet da jeg bare fikk 5 kW i 3ern.
Meeen prøvde dette med å sette opp strømhjulet til 32A og det funker faktisk, nå får jeg 7 kW i 3ern også.
Har ikke prøvd med Xen ennå, men regner med at det går bra hvis A i bilen står på max 20A.
Det verste som kan skje er vel at sikringen går håper jeg?

Men uansett tusen takk for tipset!
#2
e-Golf / Sv: Car Net
tirsdag 27. desember 2016, klokken 23:34
Sitat fra: gr på fredag 23. desember 2016, klokken 23:50
Car-net låste seg for meg i går. Møller har sendt saken til Tyskland. Alt den viser er utdatert, rekkevidde, temp, ladestatus, posisjon.. andre som har opplevd?

Har det samme her, bilen har ikke hatt kontakt med app eller webportal siden begynnelsen av november.
Sa i fra da bilen var hos Møller ifm service for to uker siden, da måtte de ha inn bilen igjen uka etter så elbil-ekspertene kunne se på den. De beholdt den da noen dager og det var snakk om bytte av kombi-antenne, men fikk bilen tilbake før jul uten at noe var gjort, med beskjed at den måtte inn igjen etter at de fikk tilbakemelding fra Tyskland.
#3
e-Golf / Batteriet tappet under lading
torsdag 11. februar 2016, klokken 23:08
I dag opplevde jeg en litt merkelig, men alvorlig feil:
Bilen ble kjørt til jobb og parkert ca. 07.30, med mellom 60 og 70% igjen på batteriet, plugget i ladekabel og låste bilen.
Kona skulle kjøre den hjem i 18-tiden så en halvtime før det skulle jeg sette på varme med appen.
Ser da at rekkevidden står på 0 km og melding "Ladekontakt ikke låst"!
Hvordan er det mulig?!?
Ber kona gå ut å sjekke og det viser seg at den faktisk er tømt for strøm og starter ikke engang.
Ladekabelen var låst til bilen og helt dyttet inn da hun kom.
Hun setter da inn kabel igjen og da begynner den å lade.
Nå har den ladet noen timer og alt ser bra ut fra appen ihvert fall, ca. 50% oppladet.

Har noen andre opplevd å miste kapasitet uforklarlig?
Må vel nesten ha vært varmeanlegget eller noe som hadde hengt seg opp, strømmen kan jo ikke bli borte.
Bilen var ikke varm da kona kom så må vel har vært tomt en stund.
Hvor mye strøm går med på å holde bilen varm ute i ca. 0 grader egentlig?

Har heldigvis time hos Møller på mandag ifm elektrosystem feil fra kuldeperioden for noen uker siden.
#4
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Tpms (dekktrykk måler)
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:35
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:08
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 15:25
Model S bruker ihvertfall to forskjellige typer sensorer, så pass på at du får riktig. Skillet gikk vel omkring september 2014. Koster gjerne 2000-2500 for fire i diverse dekksjapper. Tesla er billigst så vidt jeg vet, kjøpte 4 stk til min 2013-modell for under 1700kr.

Skillet gikk ved AP, 4stk koster 1742kr, kjøpte 4 nye forrige uke.. :)

Fra Tesla?
Og kan man bytte selv?
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vi som bare er kjempefornøyd.
fredag 28. august 2015, klokken 17:14
Etter 20k i S85 (nov. 2013) og 10K i S85D (mars 2015) er det fortsatt ingen annen bil på markedet i dag, uansett pris, jeg ville ha byttet til!
Litt av de vanlige småfeilene (aldri panolekkasje) på S85en ble fikset kjapt, og DU ble vel byttet etter jeg solgte.
85Den har ingen feil så langt, ikke fukt i baklykt engang og jeg høytrykkspyler minst en gang i uka.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vibrasjoner i ratt
fredag 03. juli 2015, klokken 17:51
Hehe, det er ikke lane-assisten, den skrudde jeg også av tidlig.
Den kjennes ikke bare i rattet, men også gjennom føttene fra gulvet.
Og den er svakere, faktisk sånn at feks kona ikke har merket det
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vibrasjoner i ratt
tirsdag 30. juni 2015, klokken 19:54
Jeg har også denne vibrasjonen, hos meg kommer den i ca 50-52 km/t på 85D P70605 levert mars.
Dette har blitt diskutert i en annen tråd også så det virker som det er endel som har det.
Kjennes jo ikke veldig dramatisk ut, men skal vel ikke være sånn
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med Tesla S 85D Tråden
onsdag 25. mars 2015, klokken 20:20
Jeg hentet min i Drammen i går EL 583**
Så også en EL 601.. på p-plassen i der, og MANGE uten skilter.

Bare å glede seg!!
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
søndag 15. mars 2015, klokken 11:34
Surfex HD er en knallbra vannbasert avfetting, men tror det er vanskelig å få kjøpt en søndag.
Men det er vel i tidligere tråder slått fast at Tesla ikke påfører bilen lakkforsegling/voks før utlevering.
Kanskje maks en sprayvoks el.
Dvs at bilen ikke har noe beskyttelse som reduseres/fjernes ved avfetting så har egentlig ikke noe å si hva slags avfetting du bruker, bare du holder deg unna syrebaserte midler, er det ikke så mye gæernt du får gjort da bilen er "naken" uansett. Prickbort er veldig bra til sitt bruk (asfalt/tjære), den trengs nok kanskje ikke etter bare en uke på veien, men er uansett et produkt som er bra å ha.
Personlig legger meg på en slitesterk voks to ganger i året, og da er Surfex super fordi man kan blande den selv til en styrke som sliter minimalt på voksen.
#10
Under produksjon :D
Nesten like spennende som første gang dette her
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
mandag 07. april 2014, klokken 16:13
Sitat fra: Superduper på mandag 07. april 2014, klokken 11:14
Sitat fra: Nuvolari på søndag 06. april 2014, klokken 21:24
Tok av Whispbar skistativet i dag etter at det har stått på siden før jul. Det er tydelige merker i lakken etter der  gummiklossene har gnisset mot taket.

Noen som har prøvd å polere bort merkene. Ble i såfall merkene borte eller må man leve med disse stygge merkene.

Dra på bilextra/torshov og kjøpt mequirs clay kit. Den tar de merkene.

Clay er nok ikke løsningen her, risikerer bare å gjøre det verre pga. Teslas myke lakk.
Clay brukes til å fjerne forurensninger (piggstøv, asfalt ol.) i lakken og hjelper ikke mot riper/skader i lakken.

Må på med polering/korrigering med egnet middel for å fjerne/minske riper, hvor bra det blir kommer selvfølgelig an på hvor dype skadene er.
Tommelfingerregelen ved polering er at hvis du ikke kjenner skaden når du (forsiktig) drar neglen over, blir det stort sett helt borte. Hvis skaden er så dyp at du kjenner den med neglen, vil det sansynligvis ikke bli helt perfekt, men vil nok uansett se mye bedre ut. Det at skaden er på plast gjør det litt ekstra tricky hvis man er uerfaren pga. fare for varmgang av plasten ved maskinpolering.
Foliering under festene høres ut som en bra løsning, teip vil vel gjøre samme nytten om den er tykk nok og man klarer å dekke hele flaten. Vet ikke hvor mye festene "gnager" over tid.

Veldig glad jeg leste dette nå da jeg skal montere takstativet for første gang denne uka
#12
Fulltegnet :(
#13
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 23. november 2013, klokken 20:36
Yesss!!
I dag kl. 18.10, to timer etter å ha solgt og overlevert min 2012 Audi Q5, fikk jeg mail fra DS om at levering blir flyttet fra 03. des til 26. nov.! Da slipper jeg tom. å leie bil en uke!
Føler jeg har vært heldig med leveringstid ift. en del andre her med lavere kønummer enn meg
#14
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:10
Produksjon fullført

Din Model S blir klargjort for henting eller levering.
#15
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 11:32
Long time lurker osv.

Endelig i produksjon!!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA