Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ofn

#1
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
tirsdag 30. april 2019, klokken 23:19
Kan feil/ugunstig hjulstilling ha noe å si for dekkstøyen man hører på grov asfalt? På førersiden fremme har jeg en resonansliknende lyd som kommer når jeg kjører på grov asfalt. En slags ulende lyd som ligger over den normale dekkstøyen. Likt for 18'' sommerdekk og vinterdekk. Beveger jeg hodet mot passasjersetet forsvinner lyden mer og mer, og sitter jeg i passasjersetet er lyden borte. Tenkte å sjekke hjulstilling på venstre fordekk.
#2
Model 3 / Sv: Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.
lørdag 19. januar 2019, klokken 12:18
Sitat fra: tss_trd på lørdag 19. januar 2019, klokken 01:23
Sitat fra: Elmaster på fredag 18. januar 2019, klokken 23:37
En annen ting å notere er at det er Michelin dekk på bilene nå. Virker sånn at vinter dekkene blir satt på når de har ankommet Norge/ Europa.

Og ingen skilt holdere foran heller så de vil også bli ettermontert her.

Og ikke bare Michelin, men Michelin Pilot Sport 4 (ser det ut som). I motsetning til Primacy mxm4 som aerofelgene i amerika ruller på. Tesla sparer ørlitegranne penger på dekk, men til gjengjeld får vi dekk som er overlegne på sommerføre. Her bruker vi jo uansett egnede vinterdekk. Vinn-vinn!

Argh! Jeg vil mye heller har aerofelger med PS4 fremfor 20 toms med PS4S..
Ja, ser ut som Michelin Pilot Sport 4. Sjekket på tirerack.com sine sider, og der står disse dekkene nå oppført som original equipment:
https://www.tirerack.com/tires/TireSearchResults.jsp?tireIndex=0&autoMake=Tesla&autoYear=2018&autoModel=Model+3&autoModClar=Dual+Motor+All-Wheel+Drive&width=235%2F&ratio=45&diameter=18&sortCode=53850&skipOver=true&minSpeedRating=V&minLoadRating=XL
#3
Model 3 / Sv: Hvem får bil først?
torsdag 20. desember 2018, klokken 11:59
Her var det mye trolling. 31. mars vet vi mer om hvor mange tusen biler Tesla har levert og hvor mange som eventuelt ikke er levert. Bedre å ta en oppsummering da.

Tipper Tesla fyller opp ett eller flere skip med biler til Norge. Deretter vil de prøve å levere ut disse så effektivt som mulig. Det vil si at leveringstidspunkt vil avhenge av hvor du bor i Norge, og hvor hurtig Tesla får klargjort din bil. Tror ikke Tesla vil bruke for mye tid på om du bestilte den eller den dagen eller den eller den konfigurasjonen. De vil forhåpentligvis fokusere på å få levert bilene som kommer med disse båtene så hurtig som mulig samtidig som de trenger litt tid til klargjøring. Det er ikke alltid bilen(e) som kjører først inn på fergen kjører først av..
#4
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 18. desember 2018, klokken 12:59
Sitat fra: ktiller på tirsdag 18. desember 2018, klokken 12:31
Skjønner ikke helt hvordan Tesla mod 3 (540 km) klarer å ta ut så mye mere i kjørelengde  av et batteri enn det som E-tron vil klare?
Long Range AWD Tesla Model 3 (544 km rekkevidde) er vel rundt 850 kg lettere enn intromodellene e-tron (364 - 380 km rekkevidde). Den er også atskilling mer aerodynamisk, har mindre hjuldimensjoner, batteri med høyere energitetthet og mer effektive motorer. Model 3 er enklere på mange områder, har mindre støyisolasjon, færre elektriske funksjoner og chassis tar ikke utgangspunkt i en ICE-modell. Alt dette sparer vekt.

Audi e-tron skulle vært 500 kg lettere, hatt 200 km lenger rekkevidde og litt lavere pris. Personlig ville jeg også foretrukket et design som skilte seg litt fra alle de øvrige Audi-modellene, selv om mange kunder nok foretrekker et design som er nokså likt den Audien de eier i dag.
#5
Spørsmålene nå er vel:

Hvor mange uker/måneder er det til Model S og X får CCS kontakt?
Hvor mange år vil Tesla fortsette med å bygge ut ladestasjoner med begge ladepluggene?

Tipper Tesla-pluggen forsvinner om 2-5 år. De fleste steder i Europa er det levert så få Teslaer at det gir liten mening å bygge stasjoner med begge pluggene utover dette.
#6
Så en hvit Model 3 på vei mot Voss fra Bergen i dag.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Servicenivået til Tesla....
fredag 30. juni 2017, klokken 22:44
Har Tesla Service Kokstad fått ny emailadresse? Har prøvd å nå de 3-4 ganger de siste ukene, men får ikke svar. Noen som har en adresse det går an å nå de på?
#8
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
fredag 06. mars 2015, klokken 13:22
Det fine er at markedet vil avgjøre hvilken av disse teknologiene som vinner frem, batterielbiler og hydrogenhybrider har vel det samme statlige incentivene. Batterielbiler selger i dag som hakka møkk og undersøkelser viser at eierene er fornøyd.

Dersom det kommer hydrogenhybrider som er bedre enn batterielbiler mtp kjøreegenskaper, pris, driftsutgifter, fylle-infrastruktur, miljø, og som er like bekvem i det daglige som en bil som lader seg opp over natten, så skal jeg gladelig kjøpe en hydrogenhybrid. Men før jeg i det hele tatt skal vurdere tanken så må det komme et veldig stort antall fyllestasjoner. Jeg bryr meg ikke om hvem som bygger disse stasjonene, men det er helt utenkelig å få en fortgang på denne utbyggingen uten at bilprodusentene går massivt inn med kapital. Skal staten/kommunene finansiere de, så blir det vel èn slik fyllestasjon på Danmarksplass i Bergen for syns skyld, og det blir det. Så skal det testes, og utredes og evalueres og så videre. Imens kjøper folk elbiler.

Nå kommer vel Mirai til Norge tidligst i 2017 og da bare i et begrenset antall. Så får vi se hvor mange som kjøper den.
#9
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
fredag 06. mars 2015, klokken 12:14
For å kunne selge hydrogenhybrider til vanlige folk i f.eks Sør-Norge, så trenger man et nett av hydrogenstasjoner som er like finmasket som for bensinstasjoner. Skal man eie en hydrogenhybrid så bør man ikke bo mer enn 10-15 km fra en slik fyllestasjon, ellers blir det upraktisk. 95% av folks kjøring foregår jo i nærområdet. Det trengs altså en uhorvelig mengde stasjoner før man vil kunne lansere disse bilene for et bredt publikum.

Dessuten skal man på turer vekk fra nærområdet av og til. Da trenger man fyllestasjoner på veien dit, og man trenger stasjoner i nærheten av der man skal oppholde seg, f. eks hos venner/familie, på hytten osv.

Eksempel:
Skal disse bilene lanseres for folk i Bergensområdet, hvor mange fyllestasjoner trenger man?
Vel, et minimum blir jo da f.eks stasjoner i Knarvik, Åsane, Bergen sentrum, Arna, Sotra, Øygarden, Fana, Os ... for i det hele tatt å kunne lansere bilen. Så skal folk på ferie, på ski, på hytten. Han på Os har kanskje hytte på Austevoll, da trengs det fyllestasjon også der. Han i Fana har hytte på Voss, da trengs det fyllestasjon også der. Han fra Knarvik drar ofte til Trondheim, da trengs det stasjoner på veien dit. Han fra Arna er ofte i Rosendal, da trengs det fyllestasjon også her. Man skjønner raskt at for å lansere hydrogenhybrider, så trengs det bortimot et like finmasket nett som med bensinstasjoner. Kanskje enda mer finmasket faktisk, siden bilene som er lansert til nå har kortere rekkevidde enn de fleste eksosbiler.

Eneste mulighet for at hydrogenhybrider skal slå an i Norge og andre land er at bilprodusentene går sammen og investerer MASSIVT i utbygging av fyllestasjoner. Det offentlige vil aldri i praksis kunne bidra med nok penger. I valget mellom hydrogenfyllestasjon eller sykehjemsplasser/skole, så vil sistnevnte vinne siden vi her snakker store investeringer. Bilprodusentene er jo også stinn i penger, så det er faktisk eneste mulighet for å få dette til. Det er jo i praksis det Tesla har gjort, de skjønte nok tidlig at de ikke kunne stole på at det offentlige eller kommersielle aktører ville bygge ladeinfrastruktur for kundene sine, og bygget det derfor selv. Jeg tror imidlertid at tilbakeholdenhet og mangel på samarbeid mellom bilprodusentene kommer til å hindre dette. Bilprodusentene er for vant med at det er kommersielle aktører som bygger ut dette. Så dersom Toyota vil selge disse bilene til et større publikum, så må de få med seg flere produsenter og investere massivt i de landene bilene blir lansert. Investeringene må da sees i et 100-års perspektiv. Problemet er at det må skje rimelig fort for at folk skal ta sjansen på å kjøpe bilene. Tesla brukte ca 1.5 år på å bygge ut et ok ladenettverk for de viktigste hovedveiene sør for Tromsø, og som gjør at ladeinfrastruktur ikke vil være kritisk problem for de aller fleste potensielle kunder.

Så for han som bor i Arna og vurderer om han skal kjøpe hydrogenhybrid eller batterielbil så bunner det ned til følgende problemstilling:
A) Ringe til elektriker og få installert en stikkontakt som passer til den daglige kjørelengden han har
eller
B) Håpe at Bergen kommune (ved hjelp av statlige støtteordninger) bevilger penger til hydrogenfyllestasjon i Arna. Og at det i tillegg bygges ut stasjoner der han ferdes.

Det tryggeste er nok alternativ A). Det er en misforståelse av dimensjoner å tro at det bare trengs noen få fyllestasjoner i byene for å få igang salg av hydrogenhybrider. Man må temmelig raskt bygge ut et nokså finmasket nett av fyllestasjoner for at hydrogenhybrider skal slå an. Og eneste mulighet for det er massive investeringer av de som ønsker å selge disse bilene.
#10
Her må Tesla komme på banen og gi et svar på hva som er riktig:

1) Svendsen har spurt om å få prøvekjøre en TMS og har fått en S60.

eller

2) Svendsen har spurt om få prøvekjøre en TMS fra Tromsø til Oslo og har fått en S60.

Forøvrig er Svendsens sammenligning av BMW 316d vs M3 helt irrelevant i denne sammenhengen, og bare en måte å prøve å bortforklare seg for uinnvidde lesere. Her er det to ting som er relevante:

- Man slipper å lade til veldig høy SOC for å komme til neste SC med S85 versjonen noe som er gunstig siden ladeeffekten går ned etterhvert som batteriet blir oppladet.
- Man har høyere max ladeeffekt med S85 versjonen.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: En real vintertest
tirsdag 06. januar 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 09:05
Hadde rammeløse dører på Subaru Sti'en og Toyota Celicaen jeg hadde før, var aldri et problem på vinteren på de :) Men hadde smurt de inn med noe silikon greier. Kan også være at de har funnet ut hvilken type gummipakning som egner seg best.
Hadde en Subaru Outback med rammeløse vinduer for noen år siden. Hvis jeg hadde vært offshore om vinteren og kom inn til heliporten så hendte det rett som det var at dørene var fryst sånn fast at de var umulig å få opp. Smurte de da med silikon og det hjalp veldig. Gjorde det samme forrige vinteren med Model S og det har fungert godt så langt.

Når det gjelder pakking av snø i hjulbuene så var det ikke veldig store problemer med det på Outbacken, men husker spesielt en gang jeg kjørte til Lyngen i Troms fra Bergen og det var minusgrader og snødde noe forferdelig hele veien. Innimellom så var det nærmest dammer i vegen (fra bekker?), selv med minusgrader, og disse hadde samme effekt som å kjøre først over tjære og så over en haug med fjær. Pakket seg noe voldsomt i hjulbuene. Måtte frem med en av isøksene med jevne mellomrom hele veien for å hugge løs hardpakket snø/is i hjulbuene.

Har ikke hatt noe særlig problem med dette så langt med Model S, men det er nok litt mindre klaring mellom hjul og hjulbuer på den, så det kan kanskje pakke seg lettere enn på outbacken. Større/bredere hjul og filt i hjulbuene er kanskje heller ikke optimalt.
#12
Nå er vel de fleste bilene Porsche selger diesel SUVer, tviler på at alle disse kjøres så veldig mye på bane.

Tror de tar en stor sjanse med å vente til batteriteknologien er "perfekt", da risikerer de å gi Tesla et vel stort forsprang og all oppmerksomhet.
#13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
søndag 21. desember 2014, klokken 03:00
Tar utgangspunkt i at journalisten i reportasjen
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VJYdE8oAIA
oppgir at han totalt brukte 42t på turen fra Tromsø til Oslo i en TMS med 60 kWh batteri, hvorav 9t til lading.

Jeg har nyttet Google Maps til å beregne kjørelengder og kjøretid mellom SCene fra Tromsø til Oslo. Har tatt utgangspunkt i bil med 85 kWh batteri. Jeg har utfra kjørelengde til neste SC og fartsgrenser (rundt 80 km/t det meste av turen) anslått ladetid på hver enkelt SC. Overnatting er lagt til Vertshuset i Grong.

Tromsø. Start kl. 07:00 med fullt batteri.

159km, 2t 15min

Setermoen SC, 10min lading.

216,6km, 3t 49min (224km inkludert fergestrekning)

Innhavet SC, 30min lading.

179km, 2t 23min

Storjord SC, 35min lading.

202km, 2t 48min

Mosjøen SC, 35 min lading.

192km, 2t 35min

Grong SC. Ankommer kl. 22:40. Overnatter på Grong Vertshus. Kjører fra Grong kl. 07:00 neste morgen med bil fulladet.

196km, 2t 42min

Tesla Trondheim Lade. 1t lading på 22 kW AC.

196 km, 2t 44min

Alvdal SC, 25 min lading.

166 km, 2t 7min

Elverum SC, 25 min lading.

139 km, 1t 52min

Oslo. Ankommer kl 18:15.

Totaltid med overnatting 35t 15min. Total kjøretid 23t 15min. Total ladetid 3t 40 min (over-natten lading på Grong ikke inkludert). En erfaren elbilsjåfør kunne kortet ytterligere ned på ladetidene. Når det kommer SC på Klett sør for Trondheim kan man ytterligere korte ned 30-40 min i ladetid.

3t 40min vs 9t var stor forskjell. Med største batteripakke slipper man å lade til veldig høy SOC for å komme seg mellom SCene, og da går det raskt å lade. Plotter man ladeeffekt vs resterende tkm vil denne kurven også ligge høyere for det største batteriet.

Meget høy "Broder"-faktor i denne artikkelen.
#14
Elbiler i media / Sv: Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?
søndag 21. desember 2014, klokken 02:54
Tar utgangspunkt i at journalisten i reportasjen
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VJYdE8oAIA
oppgir at han totalt brukte 42t på turen fra Tromsø til Oslo i en TMS med 60 kWh batteri, hvorav 9t til lading.

Jeg har nyttet Google Maps til å beregne kjørelengder og kjøretid mellom SCene fra Tromsø til Oslo. Har tatt utgangspunkt i bil med 85 kWh batteri. Jeg har utfra kjørelengde til neste SC og fartsgrenser (rundt 80 km/t det meste av turen) anslått ladetid på hver enkelt SC. Overnatting er lagt til Vertshuset i Grong.

Tromsø. Start kl. 07:00 med fullt batteri.

159km, 2t 15min

Setermoen SC, 10min lading.

216,6km, 3t 49min (224km inkludert fergestrekning)

Innhavet SC, 30min lading.

179km, 2t 23min

Storjord SC, 35min lading.

202km, 2t 48min

Mosjøen SC, 35 min lading.

192km, 2t 35min

Grong SC. Ankommer kl. 22:40. Overnatter på Grong Vertshus. Kjører fra Grong kl. 07:00 neste morgen med bil fulladet.

196km, 2t 42min

Tesla Trondheim Lade. 1t lading på 22 kW AC.

196 km, 2t 44min

Alvdal SC, 25 min lading.

166 km, 2t 7min

Elverum SC, 25 min lading.

139 km, 1t 52min

Oslo. Ankommer kl 18:15.

Totaltid med overnatting 35t 15min. Total kjøretid 23t 15min. Total ladetid 3t 40 min (over-natten lading på Grong ikke inkludert). En erfaren elbilsjåfør kunne kortet ytterligere ned på ladetidene. Når det kommer SC på Klett sør for Trondheim kan man ytterligere korte ned 30-40 min i ladetid.

3t 40min vs 9t var stor forskjell. Med største batteripakke slipper man å lade til veldig høy SOC for å komme seg mellom SCene, og da går det raskt å lade. Plotter man ladeeffekt vs resterende tkm vil denne kurven også ligge høyere for det største batteriet.

Meget høy "Broder"-faktor i denne artikkelen.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 17. desember 2014, klokken 11:51
BMW fortsetter klagingen over strengere utslippskrav i Europa:

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/bmw-calls-better-consultation-emissions-regs

De har altså først avslått tilbud fra Tesla om å samarbeide/være med på deres Supercharger-nettverk med begrunnelsen av at Tesla ikke har noe å tilby, så går de ut og klager på at det offentlige ikke bygger ut infrastruktur for lading, sitat:

"To reach the 95g/km target we need pure electric vehicles, but to sell pure electric vehicles we need governments to provide the infrastructure and to incentivise the technology"

Hvorfor avviser de da Tesla sitt ladenettverk? Eller er den manglende infrastrukturen de klager over bare et skalkeskjul for å kunne utsette en mer omfattende satsing på rene elbiler?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA