Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OddB

#1
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
mandag 06. mai 2024, klokken 17:48
@daktari
Tesla og SpaceX er to forskjellige ting. Starlink går i pluss nå, så mars-prosjektet hans går nok greit uansett.

@heELgenen
Dette er Elons store satsningsområde nå. Ladenettverket var viktig for 5-10 år siden, nå er det KI  (selvkjøring og roboter) som skal løfte Tesla til store høyder. Tror du ikke Tesla får det til så bør du ikke sitte med aksjer :D

https://www.datacenterdynamics.com/en/news/tesla-spent-1bn-on-ai-infrastructure-in-q1-elon-musk-posits-using-cars-as-distributed-compute/
#2
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
mandag 06. mai 2024, klokken 15:46
Sitat fra: Vaduz på mandag 06. mai 2024, klokken 09:49Håper virkelig det ligger noe mer tankevirksomhet bak avskjedigelsen av hele superladeteamet enn uenighet med lederen av den, ellers har Elon blitt såpass skjør i nøtta at jeg blir bekymret. Men han har jo gjort ekstremt mye rart tidligere som har vist seg å være rett og alle kopierer nå, så det er vanskelig å si.
Hørte på electrek at tesla muligens bare ville levere delene til superladerne og outsource utbyggelsen. Men det virker veldig uryddig uansett.
Planen var tydeligvis en delvis nedbemanning av SC-teamet, men når sjefen for teamet var så uforskammet å si han i mot satte han et eksempel for resten av bedriften og sa opp hele bunten i affekt. Dette, i tillegg til måten han opptrer på den politiske arenaen, gir grunn til bekymring.
Han vil nok alt godt for menneskeheten men sliter med å forholde seg til at politikk ikke er rasjonelt.
Grunnen til nedbemanningen over hele linja er at han ser KI (FSD) er det viktigste utviklingsområdet for Tesla akkurat nå. Han har investert utrolig mye i datakapasitet for å trene opp de nevrale nettverkene.
Tesla lander nok på føttene denne gangen også, men fri meg for å ha være ansatt i den bedriften. Skjønner godt at han misliker fagforeninger :D
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bytte av Drive Unit - hva får du?
onsdag 14. desember 2016, klokken 16:42
Fikk Q for over ett år siden så det kan stemme..
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Del dine Equalizer-innstillinger
søndag 29. mai 2016, klokken 16:55
Har en lånebil  (90D) med lydpakke  og den ligner ikke en gang på  lydpakka i min "klassiske" 85 fra 2014. Den mangler MYE dybde i bassen. Må legge på 4-5 ekstra i bassen og får enda ikke fram de dypeste tonene.... pussig

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har Model S priset seg ut av markedet?
søndag 17. april 2016, klokken 22:34
Dyrt har det blitt pga kursen, men kjører du mye og har tenkt å beholde bilen lenge  trenger ikke totalregnskapet å bli så ille  sammenlignet  med en fossilbil  til halve  prisen. ..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel
torsdag 07. april 2016, klokken 22:13
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 07. april 2016, klokken 15:54
Det finnes ingen tall på hvor grønn strømmen i Norge er, men i et normalår produserer vi ca. 130TWh vannkraft og forbruker rett i underkant av dette. Så basert på det kan man si at 100% av strømmen i Norge i et normalår er vannkraft.

Når det gjelder opprinnelse garantier er disse et finansielt instrument for å støtte produsenter av fornybar energi. Personlig mener jeg ikke man kan si at man har mer eller mindre fornybar strøm basert på disse.

Den eneste direkte måten å redusere sitt CO2 fotavtrykk er ved å kjøpe CO2 kvoter og kansellere disse. Dett vil føre til mindre CO2 kvoter i omløp og dermed på sikt lavere utslipp.

Dette er et omdiskutert tema og jeg vil tro du finner like mange meninger som du finner mennesker å diskutere med.
Kjøper du strøm med opprinnelsesgaranti er fotavtrykket 3 g CO2/kWh.... Dvs mer utslipp fra produksjonen av en McD cheeseburger enn en ferietur  i en Tesla.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel
torsdag 07. april 2016, klokken 01:40
Sitat fra: Thomas N på onsdag 06. april 2016, klokken 23:09
Noen som vil ta opp denne?!
En kompis av meg påstår at pga tms er laget av aluminium, så er den mer forurensende enn hans Nissan skyline. Påstanden er da at utvinning av aluminium er så forbanna miljøfiendtlig. Stemmer dette?!

Hva sier man til slike ice mennesker?
Mener det er norske SAPA  som leverer til Tesla. Fordelen med aluminium  er at det er lett resirkulerbart.  Krever bare 5% av den opprinnelige  energien.
http://www.sapagroup.com/upload/Sustainability/Sapa%20Sustainability%20Report%202014%20Interactive_v2.pdf
#8
Dette  handler om ubegrunnet frykt  og inkompetanse.
Dette kan utvikle seg til å bli meget alvorlig.
Dårlig brannsikkerhet  og inkompetanse  hos brannvesen  løses ved å kaste ut LADENDE elbiler. Hvilket grunnlag  har de for å tillate elbil parkering over hodet ? Setter en brennene nabobil fyr på en elbil, og brannvesenet  ikke tør slokke pga  strømredsel, er vel konsekvensene  like store som om en bil som står  med kabel plugget i begynner å brenne av seg selv ??
Jeg tror den beste måten å angripe dette på er å forlange at parkeringshus  brannsikres etter gjeldene  normer, at brannvesen oppdateres  på slokkemetoder og at elbilenes brannfare  ses opp mot resten av bilparken.
Nå er det mange halvsannheter og misforståelser  ute å går... ikke bra.
#9
Alle vet at det kommer en ny hw - pakke for AP 2.0 ganske snart... men det hindret jo ikke folk å selge gammelbilen og kjøpe en med AP 1.0
#10
Resatt  den lille skjermen og?
(Knappene over skrollehjulene )
#11
Lading av Tesla / Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe Type 2 ladekabel
fredag 19. februar 2016, klokken 19:33
Her er de 22kW-laderne medlemmene i klubben har spleiset på..

http://www.tocn.no/2015/09/hvor-finner-man-ladefondsladere/
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
søndag 03. januar 2016, klokken 23:05
Hos meg nådde jeg 100% ved 403V 43A
som tilsvarer en cellespenning på 4.20 V
0% var 3.6V

https://docs.google.com/spreadsheets/d/12UmBgy5Ali48d6fwfMCQ9iftC2SukYjYWFfpCSBS96E/edit#gid=0
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
søndag 03. januar 2016, klokken 21:30
Her er mine notater fra en 0-100 lading på Superlader


https://docs.google.com/spreadsheets/d/12UmBgy5Ali48d6fwfMCQ9iftC2SukYjYWFfpCSBS96E/edit#gid=0


Fikk ut 72,4 kWh etter å ha kjørt det ned til 0 igjen..
#14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:17
Sitat fra: OddB på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:08Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??
Stopcrazyapp på TMC tror jeg fant kilden til smellet -  gassylinderen på bagasjeluka. Sånn kan det se ut:

https://youtu.be/esm2pylu178?t=20

Ja det kan stemme , ser helt likt ut :D   Regner med at hvis batteriet hadde tatt fyr ville noen ha filmet DET fyrverkeriet... Når det ikke har dukket opp noen slike filmer, og når dørken ser ganske hel ut KAN det tyde på at batteriet kanskje har overlevd ??!
#15
Sitat fra: Lokführer på fredag 01. januar 2016, klokken 21:21
Sitat fra: bruisepristine på fredag 01. januar 2016, klokken 21:06
Sitat fra: bjoris på fredag 01. januar 2016, klokken 19:18
Tydelig at batteriet ikke har brent mtp "fyrverkeriet" som oppstår da ikke er rapportert noe sted.

Tydelig "fyrverkeri" i videoen i denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/aust-agder-tesla-tok-fyr-under-lading/a/23588772/
Garantert bare bakdekket som poppet.
Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA