Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OlaSpakmo

#1
Jeg er ikke imot at biler med kjente feil selges.

Men finner det oppsiktsvekkende at en profesjonell aktør ikke etterlever lovgivningen. Og opplyser om en så vesentlig del av historikken.

Om jeg skulle kjøpt en bruktbil av Tesla ville jeg definitivt ikke stolt på at de har overholdt informasjonsplikten som selger. Jeg VET at dette ikke er et engangstilfelle, for å si det sånn...

Om du selv ikke sjekker - hva om de du skal kjøpe bilen av finner ut at det er en skikelig mandagsbil som ble returnert Tesla etter hevingskrav. Hvis de forteller deg det - kan du holde tilbake den informasjonen for andre interessenter? Hva skjer om han som kjøper finner ut at du visste, men ikke fortalte?
#2
Tesla selger bruktbiler i ulike kanaler;
1.Gjennom egen virksomhet, Tesla Inventory
2. Via oppkjøpere

Bilene får de inn via ulike kanaler
1. Innbyttebiler fra kunder som kjøper ny Tesla
2. Egne demobiler og loaners samt administrative kjøretøy de selv har brukt.
3. Biler fra misfoenøyde kunder som krever heving av kjøp eller tilbakekjøp grunnet feil og mangler. Enten etter svtsle med eier, via rettsforlik eller via dom.

Selvsagt bør Tesla som seriøse være åpne med biler i kategorien 3.
Jeg opplevde selv at Tesla unndro å informere om en meget omfangsrik sercicehistorikk.
Og i denne artikkelen sier Tesla at det tydeligvis var et engangstilfelle.

Hvor mange biler har Tesla tatt i mot i ovenstående kategori 3?
Hvor mange av de er nye eiere blitt informert om forhistorien?

Hva tipper du - over 90% eller under 10%?

https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbruker/trodde-han-kjopte-tesla-drommen-sa-kom-denne-sms-en/188484


Praksisen gjelder ikke bare Norge - du kan google "Tesla lemon launder"...

Konklusjon: Sjekk at brukt Tesla du skal kjøpe ikke er fra kategori 3!!!
#3
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 25. september 2019, klokken 23:29
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 25. september 2019, klokken 11:22
Sitat fra: OlaSpakmo på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:23
Du hadde kræsjet tre ganger i følge dette vedtaket, og du hadde ikke dokumentert noen av reparasjonene i kravet ditt. Du har kræsjet flere ganger med denne bilen, enn folk flest gjør i løpet av et helt liv.

Ja. En av gangene ble jeg påkjørt av en som ikke overholdt vikeplikt.
De to andre var totalt bremsebortfall, der jeg siger pent og pyntelig inn i foranstoppende bil.
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 25. september 2019, klokken 23:25
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 25. september 2019, klokken 12:23
Sitat fra: emurof på onsdag 25. september 2019, klokken 10:41
Det jeg reagerer på er at den måtte over 20 ganger på verksted.

Han ble jo idømt erstatning på 80.000 eller 4000 pr gang han var på verksted?

Bilen er kjørt 129.000 over fem år og da er nok det et argument at han har god nytte av bilen?


Anken vil vise fasit.

Et tankekors: At jeg (når bilen er operativ) kjører langt med masse vindsus og ikkefungerende radio med det jeg trodde var en premiumbil er jo neppe gøy. Og at man samtidig argumenterer og sier «se så langt du har kjørt - denne må du jo ha mye nytte og glede av» - ja det er direkte småprovoserende...
#5
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 24. september 2019, klokken 23:23
Hadde ganske omfattende feilliste som ble forsøkt utbedret av Tesla flere ganger gjennom drøyt 4 år før jeg satte strek og krevde kjøpet hevet.
1. Støy og lekkasje fra takluken, det rant inn vann og den ble skiftet tre ganger.
2. Feil ved forstillingen, skjevslitasje av dekk og måtte bytte mye deler etter kort kjørelengde,
3. Feil ved underholdningssystem. Spotify funket tidvis, DABmottak dårligere enn i en VW Polo (hadde Premium anlegg)
4. Korrosjonsskader på felger
5. Korrosjonsskader på bakluke
6. Korrosjonsskade på baklukehevere
7. Feil ved førersete
8. Feil ved dørhåndtak, de fungerte ikke. Sto enten i utfylt posisjon eller lot seg ikke betjene.
9. Feil ved vindusheisemekanismen, ripet opp vinduene
10. Konstruksjonsfeil på B-stolpe. Er du 1,90 har du setet så langt bak at du berører B-stolpen når du går inn og ut og tekstiltrekket blir slitt.
11. Kondens på bremselysstripe,
12. Feil ved air condition, sluttet å funke.

Her kan dere lese vedtaket i Forbrukerklagenemnda.
https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2019003480&dokid=408494&versjon=1&variant=P&

Timeantallet eierskapet til denne Teslaen har krevd av livet mitt er nå heldigvis straks over. Jeg skal slippe å sitte i lange telefonkøer, purre på mailer, kjøre bomturer til verksted fordi de ikke har delene til den lenge planlagte reklamasjonen, måtte kjøre tilbake fordi feillisten utbedres etter Roald Øyen-prinsippet (Bit for Bit). Slippe å purre i månedsvis for å få tilbakebetalt depositum og utlegg ifm havarert bil. Og mye annet. Det blir godt!

Håper leveransekvalitet og ettermarkedsprosedyrer for eiernes del snart kan komme opp. Men registrerer at det f eks ennå er problem med å få utlevert bestilte vinterdekk nå som den sesongen straks starter. På lik linje som det var i 2013. Og alle sesongene imellom.

PS: Merk at dere ut fra Teslas anførsler bør utføre hjulstillingskontroll ved hvert hjulskift... DS

PPS: Og kryss fingrene for at du ikke blir påkjørt av en annen bil. Da mener Tesla at et eventuelt hevingskrav bortfaller fordi du etter forbrukerkjøpsloven ikke kan levere tilbake bilen i vesentlig samme stand - selv om reparasjonen er gjort som forsikringssak  ved autorisert verksted (det samme som Tesla bruker til sine reklamasjonsjobber).
Så les loven, dokumenter dine henvendelser og sett strek når de har fått sine muligheter etter loven til å rydde opp i feil og mangler.
#6
Dagens servicesenterhistorie:

Bakgrunn: Skal på langtur med barna. AC defekt. Laaang ventetid over sommeren hos Tesla. Annet verksted tar reparasjonen. Men AC virker fremdeles ikke, de sier det sannsynligvis henger feil i softwaren. Bekreftes av Roadside Assistance.

Møter opp som anbefalt på drop-in hos Tesla Skøyen idag kl 10.
Parkerer og betaler for en time på betalparkering (intet ledig hos Tesla).
30 minutter senere forlater jeg med beskjed om at det vil ta 1 til 1,5 timer men at jeg uansett blir ringt opp. Forteller hvor bilen står og at det er betalparkering.

Hører intet, kommer tilbake etter 2,5 timer. Intet gjort - bilen står på samme plass (men mirakuløst nok ikke bøtelagt).
Tekniker blir med ut, kjører inn bilen og jeg får SMS fra verkstedet om at de vil ta kontakt når den er klar. Blir lovet å få vite hvorvidt utlevering etter 17 lar seg ordne.
Hører intet, sender SMS men får et intetsigende svar tilbake.

Drar innom rett før stengetid. De lover at bilen skal være ferdig før kl 22 og at jeg skal få beskjed.
Og her venter jeg...

Snart 6 år med mye erfaring på Teslas kundehåndtering (bilen har hatt myyyye reklamasjoner) og kan konkludere med at den holder seg systematisk stabil. ::)
#7
Sitat fra: gr på fredag 07. juni 2019, klokken 10:09
Er til dels enig, de er ikke tjent med støyen, men dette er en seks år gammel bil. Det blir litt som å klage på at ølen er "dau" etter at du har drukket 3/4 av glasset.

Er nok redd for at det at eier har levd med feilene og ventet så lenge vil bli brukt mot ham i retten, selv om det kanskje egentlig burde vært andre veien. Det er ikke alltid man blir belønnet for å ha tålmodighet.

Vel, litt forskjell på en øl og en bil i premiumklassen.
Etter massive problem gikk jeg lei etter 4,5 år.
Sett i ettertid angrer jeg på at jeg var så tålmodig i min entusiasme.

Så anbefaler andre som får mandagsbiler fra Tesla; Rettsliggjør kravet med en gang de har fått avhjelpsforsøkene sine.
#8
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 07. juni 2019, klokken 07:52
Du har ikke brukt bremsene og kræsjet pga dette. Så drar du dette til retten? Hvor de akkurat har avklart at bremser må testet og brukes for at de skal fungere?
Hvis jeg ikke rører bremsepedalen på en uke. Så har jeg ikke bremser når jeg trenger det.. Det er lett å provosere frem bremsefeil av denne typen. Det VET retten :)
Lykke til :)

Vel, skal ikke belemre deg med alle mottiltakene jeg gjorde grunnet bremsebortfallet. Kan kort nevne at jeg sendte en mail til Tesla 3 dager FØR siste sammenstøt.
Og problemene var tallrike - FKU tilkjente over 800000 i prisavslag på bl a taklukeproblematikk og underholdningsanlegget...
#9
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 06. juni 2019, klokken 19:23

Det var spenstig...
Har du krevd erstatning for brukt tid og utgifter (alternativ transport) i tillegg til renter?

Jeg skjønner ikke at Tesla fortsetter å rævkjøre uheldige kunder på den måten, de burde bare innrømme at kunden har fått en bil med for mye feil og frivillig gjøre en omlevering.

Nei, men tenker jeg på alle timene jeg har sittet i telefon, skrevet mailer og kjørt frem og tilbake til  Servicesentre så blir jeg oppgitt
#10
I prinsippet rett, bortsett fra at Tesla krever bruksfradrag på 4.-/km...
#11
Ja, var blant de tidligst ute og var også ute i media som ambassadør.
Min mening:
1. Står fast på at konseptet er genialt.
2. Byggekvaliteten er variabel og
3. Serviceorganisering har vært under pari i hele perioden.

Fikk dessverre en mandagsbil og gikk tom for tålmodighet og ble lei av unnskyl-mailer fra Tesla og masse reparasjonsforsøk i fjor vår. Og ser hvordan bilen fortsatt siger sammen (var bl a på EU-kontroll og ble underkjent forrige uke)...

Men - hadde jeg fått en bil med en betryggende servicehistorikk hadde jeg gått for det.
#12
Ble krevd hevet innen 5-årsfristen etter et utall mislykkede reklamasjoner. De forsøkte 5 ganger å levere en tett takluke bl a. Da sakkyndigrapporten ble utarbeidet i nov -18, rant det vann ned i fanget på reparatøren...

Hvorfor media: Det er en del sider ved Tesla Norges opptreden som er av allmen interesse...
#13
Saken min har nå vært hos Forbrukerklagenemnda og går videre til retten.

En journalist ønsker å skrive om saken men han ønsker også kontakt med andre.
Send meg gjerne melding med kontaktdetaljer (og to ord om saken) så videreformidler jeg.

Utvalget var usikker på om bilen kunne leveres tilbake i samme stand (et vilkår for heving) fordi den hadde vært i kollisjon. Derfor fikk jeg bare skjønnsmessig tilkjent prisavslag (under 100000). Men tar saken videre ettersom det i retten er lettere å føre bevis (mange videoopptak kunne ikke brukes i nemnda). Og kollisjonene (2 stk) var bremsebortfall i lav hastighet, reparert på Teslas verksted for reklamasjoner.
#14
Tok ut i sep 2013.
Kjørt 129000.

Konklusjon:
1. Glitrende konsept (bil og tilhørende infrastruktur).
2. Entusiastiske mennesker i organisasjonen.
3. Defekt organisasjon - spesielt gjennom manglende rutiner/prosedyrer og elendig informasjonsflyt.
4. Variabel produktkvalitet - jeg var uheldig med min. Dessverre litt for mange som er det.

3 + 4 gjør at jeg i vår krevde kjøpet hevet.
Til tross for deres egne serviceordrer beskriver tallrike avhjelpsforsøk og reparasjoner - vesentlig fler enn loven nekter de.
Det er dessverre slik de har som policy, har snakket med flere advokater som har ført krav om heving. Tesla aksepterer ikke kjennelser fra Forbrukertvistutvalget og stiller i særklasse der. Derfor ender saken i retten - men så kommer det utenomrettslige forlik (som offentligheten ikke får vite om).

Det skal overraske meg stort om det ikke kommer noe i media om det ila de neste tre månedene...



#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: 0-Vær og dårlige bremser
torsdag 01. februar 2018, klokken 21:54
For to år siden opplevde jeg at jeg hadde null bremsekraft:
Hadde kjørt 200 meter, kjørte i 30 km/t med god avstand til bilen foran. Den stoppet for fotgjenger og jeg seilet pent inn i hekken hans. Bilen bak stusset veldig, han så bremselysene mine, men null bremsing. Jeg sto omtrent på pedalen med all min vekt!
Været var omtrent som i dag, null grader, snøvær med mye snøslaps i veibanen.

Og i går og i dag  opplevde jeg konsekvent null bremseeffekt ved første bremsing etter start av kald bil (4 ganger):
Måtte trå skikkelig på - i kontrollerte former! - før bremsene tok. Men veldig spennende - har en nedoverbakke fra carporten på 30 meter før jeg kommer ut i offentlig vei...

Stiller meg meget kritisk til at Tesla IKKE har informert om dette!
Hvor mange nye Teslasjåfører skal få en ubehagelig overraskelse - og må det alvorlig personskade eller et dødsfall til for at dette skal komme sjåførene for øre?!?

En eier skrev til meg og fortalte at  Model S kom med nytt bremsesystem uten bremsekraftforsterker sent i 2014. På min bil fra 13 har jeg ordinært system med masterpumpe og bremsekraftforsterker.
Når bremsesvikten oppstod desember 13 på den andre eierens bil, kom de fra fabrikken for å forske på problemet. Han er bilkyndig  og opplevde bremsesvikt som om vakuumet som brukes til hjelpekraft i bremsekraftforsterkeren ble borte. Han mistenkte da vakuumpumpen som sitter veldig langt nede under frunken. Vi skiftet pumpen, og bremsene ble gode igjen. I den gamle pumpen fant de mye kondens som han mistenker dannet en ispropp i vakuumpumpen. Teknikeren fra fabrikken  mente kun de skulle montere bremseskjold foran, men en tidligere mekaniker og teknisk leder på Tesla Skøyen trosset dette og byttet vakuumpumpen .... og vips var feilen borte... 4 år etter opplevde han det samme igjen. Så nå mistenker han at vakuumpumpen er full av kondens igjen som fryser og danner en innsnevring som hindrer riktig vakuum til bremsekraftforsterkeren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA