Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cowboystrekk

#1
Kia Niro EV / Sv: 16" felger på e-Niro mulig?
torsdag 16. juni 2022, klokken 09:35
Foreldrene mine har PH turbin 16" på sin eNiro 2020 :)
#2
e-Golf / Sv: Noen spørsmål
fredag 05. november 2021, klokken 09:37
Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:29
Temp er alltid 22 når man starter bilen. Dette kan omkodes av verksted, det står det vel i andre innlegg her inne at noen har fått gjort.
Kjenner ikke til om det er noen kobling mellom AC og varmepumpen, men det er en sikker oppskrift på å få fuktighet i bilen og innvendig dugg på rutene om man kjører mye med AC avslått.
Har aldri tenkt tanken på å endre noe i bagasjerommet. eGolfen er vår #2-bil og kjører kun i nærområdet :)
Vi får høre når vi er innom service neste gang. Kunne tenkt meg å hatt 20C og eco modus som standard, synes Kia, Nissan og Tesla er langt bedre der mtp å lagre ulike preferanser. Skal det være mulig å oppdatere software? Får bare at lisenser etc er utgått, software fra tidlig 2016.
#3
e-Golf / Sv: Aktivere We connect
fredag 29. oktober 2021, klokken 08:56
Vi har aktivert via websida, resatt wlan, testa med bilen tilkobla hjemmenett og mobil som hotspot, men får beskjed om at 'registrering mislyktes' etter å ha tasta inn koden. Noen som har tips? Har snakka med weconnect team og gjør alt de sier, men funker ikke.
#4
e-Golf / Noen spørsmål
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 08:08
Kjøpt en brukt eGolf nylig og lurte på noen småting. Går det an å stille inn klima pp en bestemt temp når du slår det på? Står alltid på 22C uansett etter å ha vært avslått. Må AC stå på for at varmepumpa skal være aktiv eller trenger den ikke det? Vet VP er AC i 'revers'. Noen som har tatt ut bagasjeromsplata og modda litt med tilskjært gummi/fore inn ujevnheten i midta med isopor for å øke plass? Er det noe under der som ikke tåler særlig trykk om vi setter noe tungt på som i Kia Soul gen 1?
#5
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
onsdag 13. oktober 2021, klokken 13:22
Kjøpte nettopp brukt eGolf 2016, der var kompressor og flere sensorer bytte for noen uker siden. Gjør de utbedringer på nye komponenter så hokdbarhet blir bedre?
#6
Tesla SW og AP / Sv: 2021.36
torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:25
Bedre regen\lading i kulda eller omtrent som før? Forrige "cold weather improvement" gjorde både lading og regen betydelig bedre i kaldt vær, hadde ikke skada med ytterligere forbedringer ;)
#7
Kjøpe elbil? / Tips til bil nr 2
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:43
Hei, kjører idag en TM3, men ser vi trenger en bil til nå snart. Må ha plass til 2 voksne og 3 smale barn så e-up, trillinger er uaktuelt, Zoe bliir litt liten. Helst rundt 15mil sommer/10mil vinter så Leaf uten varmepumpe utgår. Må ha mulighet for takstativ. Budsjett max 120k. Sett litt Soul 24kW 215-2016 og Leaf 2014-2015. Golf blir trolig litt for dyr.

Jeg har kjørt mye Leaf 2012 uten VP (15-7mil S/V med min kjørestil) og 2014 med VP (15-10mil S/V) tidligere på jobb og endel Soul 2018 30kW (20-13mil S/V, må vell slå av 20% med 24kW?). Liker begge godt, men mangel på app på Soul og ingen garanti på batteri Leaf trekker litt ned.

Er det mulig med planlagt forvarming Soul uten å stå plugga i?

Funker nissan ev connect etter 5 år? Vet appen kan være treg/ustabil.

Andre ting vi bør tenke på? Mer degradering batteri på Soul?
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.11 eller "Det går likar no..."
onsdag 10. mars 2021, klokken 21:00
Får betydelig bedre regen i kaldt vær med denne vs 2020.48 eller hva den forrige var. Hadde 1/3 regen før jeg starta oppdateringa og 3/4 etter i 2C ute og null forvarming. Har stort sett 3/4 regen hele tida med rundt 0C ute og ingen/svært kort forvarming og 50-70% soc.
#9
Kia Niro EV / Sv: Varme i bilen
onsdag 11. november 2020, klokken 10:38
Du bør generelt bruke auto ja, da veksler den mellom å bruke AC som varmepumpe eller tradisjonell AC kombinert med evt varmekolbe.
#10
Kia Niro EV / Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
fredag 30. oktober 2020, klokken 09:55
Selv om ID4 har flere fordeler med litt bedre plass, mer hengervekt etc så har E-niro særs god garanti, veldig bra kvalitet og er i toppklassen på effektivitet\rekkevidde ut ifra batterikapasitet.
#11
De tar imot tredjeparts vinterhjul og, fikk det bekrefta da jeg vurderte innbytte på min TMS. Da jeg kjøpte TMS i 2013 hadde de store problemer med å levere vinterdekk flere steder og mange ordna seg tredjeparts da Tesla rett og slett ikke hadde dekk inne på flere av utleveringsstedene.
#12
Bestilling og levering / Sv: Overraskende innbyttepris?
fredag 30. oktober 2020, klokken 09:36
Sitat fra: Sitrob på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 17:10
Hei! Har lest diverse innbyttetårder på forumet, og her er mine spørsmål knyttet til det. Ba om innbyttetilbud på min 2014 mod Volvo V60 D2. Ble (positivt) overrasket over innbytteestimatet jeg fikk på mail, og tenker at prisen er for god i forhold til hva tilsvarende ligger for på finn. Nesten for godt til å være sant.

Slik jeg har forstått denne prosessen så må jeg legge inn bestilling av ny bil for å godta dette tilbudet. Deretter har jeg Volvo'n frem til levering av ny bil. Først etter bytte til ny bil gjør oppkjøper en tilstandsrapport og kan sette endelig pris. Er dette riktig? For min del er jo innbytteprisen en forutsetning for om det blir kjøp eller ikke. Synes det er skummelt å skal godta nå, for så at prisen ender opp på noe helt annet til slutt.

Frykten min her er at oppkjøper har fratrekk på alt mulig, eksempelvis små riper man kan forvente på en bruktbil. Bilen er slik jeg ser det i god stand, både kosmetisk og teknisk, selvfølgelig en ripe her og der, men ingen svære greier. Fulgt alle servicer og garantitiden er akkurat utløpt.

Selv har jeg mulighet til å levere bilen allerede i morgen så oppkjøper kan gi endelig pris og beholde bilen omså, men det er kanskje ikke slik de opererer? Noen som har levert fra seg bil og fått endelig pris før ny bil er klar for levering? Blir betenkt når innbyttepris er såpass høyt, mye høyere enn hos Volvo forhandler for eksempel.
Ville anbefalt å sjekke ut nettbil. Null forpliktelser, men du kan potensielt få en veldig bra pris. Om de gir ca samme eller bedre enn innbytte, gå for dem så slipper du evt fratrekk for tilstand om de skulle finne noe pirk :)
#13
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
fredag 30. oktober 2020, klokken 09:17
Håper nytt batteri får bedre egenskaper i kaldt vær både med tanke på lading og regenerering. Ser betydelig forskjell på f.eks regenerering i kulda med Tesla vs Nissan og Kia som jeg kjører mye. Selv i noen minusgrader etter ei natt ute får du noe regen på Kia\Nissan uten forvarming, mens i TMS\TMX virker det som om regen slår seg av om utetemp er under 5+. I TM3 går grensa på ca 0C. Lithiumbatteri kan fint lades selv om det er minusgrader, men du må ha lav hastighet for å unngå lithiumplating (har ikke noen god norsk oversettelse). Bedre med litt regen enn 0 om det uansett ikke skader batteriet tenker jeg. Finnes forsøk hvor man lader li-ionbatteri ned i -20C uten skader på svært lav hastighet.
#14
Sitat fra: Handyman på mandag 26. oktober 2020, klokken 10:01
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 26. oktober 2020, klokken 09:32
Model Y har betydelig større areal å varme opp, kommer og litt an på om man har på trekket over bagasjerom eller ikke......
Model Y har vel ikke slikt trekk? TM3 har derfor uansett betydlig mindre volum å varme opp.
Trodde den hadde det slik S og X har, men ikke sjekka så nøye.
#15
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 26. oktober 2020, klokken 08:31
Begynner å komme data om hvor effektiv varmepumpen i TMY er. En canadisk test (ca 100 km, amatørtest men gir en grei pekepinn) viser at i -8 hadde en TMY 2 prosent lavere forbruk enn en TM3 LR awd uten varmepumpe. Så en bil som er 8-9 mindre effektiv etter wltp ble 2 prosent bedre i kulde med varmepumpe. Tallene er tatt litt på husk, men testen kommer nok fram hvis man søker på canada, tmy og heathpump med filter på siste uke.

Kan man håpe på inntil 10 prosent forbedring på TM3 med varmepumpe i tilsvarende værforhold er jo det veldig bra.
Model Y har betydelig større areal å varme opp, kommer og litt an på om man har på trekket over bagasjerom eller ikke, men tipper forbedringa på TM3 kan bli minst like stor om ikke større. Dog vil størst mulig utbytte av VP forutsette at man forvarmer bilen så VP har mer å hente varme fra. Gevinsten på langtur og spesielt ved SC vil nok være betydelig høyere enn på korte turer med lite\ingen forvarming.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA