Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tullball

#1
Hadde en hørt på han. Og satt 10 000 kr på de rette opsjonene hadde en tjent 1million kroner.

Eg trodde det samme som han og kjøpte, men ikkje for 10 000 :)
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
fredag 08. november 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Rønnern på fredag 08. november 2013, klokken 14:36
Standard 85 uten noe ekstra har økt med 16.300,- Det er overkommelig og ikke noen ublu prisøkning.

Snobbene som er glad for at Tesla ikke skal kunne kjøpes av hvermansen, kan ta seg en bolle!

+1
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
fredag 08. november 2013, klokken 14:14
Kjedelig for oss som enda ikke har bestilt, men forhåpentligvis er det ikke lenge til AWD og nye seter med 4seter-opsjonen kommer. Betaler gjerne ekstra for å vente på den.
#5
Model S 2013 - 2022 / Tesla i Kina
fredag 08. november 2013, klokken 01:54
http://www.nbcnews.com/business/china-choking-auto-fumes-cuts-new-car-sales-quotas-8C11535556

I Kina vil nok Tesla selge som pokker med de nye reglene som kommer. Har til gode å se noen norske aviser skrive om dette. Men at 40% av alle biler i 2017 i Bare Beijing skal være elbil er rimelig spenstig spør du meg. Etterspørsel? Tesla kommer ikkje til å produsere biler nok til å møte den i dette tiåret.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nok en brann..
torsdag 07. november 2013, klokken 02:50
Om du eiger bilen, så tror eg du forsatt kjører en av verdens sikreste biler. Om du eiger aksjen... Vel da kan det bli kjipt.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 05. november 2013, klokken 21:14
Dobla inn på slutten her. Er du inne med alt idag Don?

Lykke til folkens!
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 05. november 2013, klokken 02:26
DonPedro: Tror du at det har så masse å si om det er 5500 eller 6500? Tror selv guidance har mye å si. Når det er sagt tror eg at så lenge kursen ligger som den gjør så vil Musk og co alltid ha en god sikkerthetsmargin ang hva de sier om veksten.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S i brann i Mexico
mandag 28. oktober 2013, klokken 20:39
Er vel ganske normalt å stikke når en er drita. Ganske utrolig at han ikkje blei skada. Nok et bevis på at Tesla er en sikker bil.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S i brann i Mexico
mandag 28. oktober 2013, klokken 19:49
Sitat fra: Tai på mandag 28. oktober 2013, klokken 19:21
Må jo passe Tesla og Elon bra dette her, Elon Musk har jo gått ut og prøvd å snakke verdien på tesla askjer ned ;D

Tai

Kan du vise til en video hvor han har gjort det? Neivel troll.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S i brann i Mexico
mandag 28. oktober 2013, klokken 19:19
Det er nytt i media, og ikkje kommet "overalt" enda, ka som vil skje med TSLA-kursen er det som vanlig ingen som veit. En ting er vel sikkert er at sommervikarene i Dagbladet og bensinsponsede Hegnar.no kommer til å poste en rimelig idiotisk sak om dette i løpet av de neste 24 timene.

En Volvo tok forøvrig fyr i Bergen idag
http://www.ba.no/nyheter/article6947889.ece
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:54
Sitat fra: DonPedro på lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:38

Som du sikkert husker fra forumet her hevdet jeg hardnakket at de ikke kom til å gjøre dette (altså å switche produksjonen til 100% USA i september for å unngå å ha biler i transitt). Nå er det nokså åpenbart at jeg tok ettertrykkelig feil. Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er flere biler i transitt i Q3 enn i Q2. Hvis ikke, så må jeg oppjustere estimatet mitt på leveranser med noen hundre (fra 6,050 til kanskje 6,400 elns).

Jeg undres veldig over dette. Det kan åpenbart bare være ulemper med å ha så sterkt svingende volumer både i USA og her - tenk f.eks. på utleveringen på Alna som har stått stille i oktober og plutselig skal gå i 120 nå. Det leder meg til spørsmålet: Hvorfor er det så viktig å forbedre Q3 på bekostning av Q4? (Som jo er effekten av denne taktikken).

Den åpenbare bekymringen er at Q3 ikke så ut til å bli bra nok, og at de følte at kvartalet måtte bloddopes litt. Det vil i så fall være et dårlig tegn for 5. november.

Det slo meg imidlertid en annen tanke. Tesla har varslet at de vil være lønnsomme etter "non-GAAP" regnskapsprinsipper i alle kvartal. Underforstått vil de ha underskudd etter "GAAP" (som innebærer at de utsetter en del inntektsføring av biler som er solgt med finansieringsordning). Jeg har imidlertid regnet litt på om de kunne gå i pluss på GAAP også i Q3, og kommet frem til at det finnes realistiske scenarier for det (se min post på TMC). Så en annen mulighet er at de pumpet opp 3. kvartal for å gå i pluss på GAAP.  I så fall vil det være ekstremt lønnsomt å sitte på aksjer den 5. november.

De kunne jo hatt 1500 i transit og hatt kjempegod guidance, hadde vel vært ett fett. Men GM hadde nok ikkje vært så bra. Togulykka kan ha no med det å gjøre, samt at de leverte vanvittig masse biler i Norge tidligere.Dette for å bli den mest solgte bile?. I Norge har vi allerede SC, så det er ikkje så rart at de leverte mange biler her tidlig. Det er vel også noe med endringer i skatt i Nederland og Belgia i 2014 også? Da vil vel Tesla prøve å sørge for å levere i tide. Synes forøvrig å ha sett at levering i Norge i januar som regel er sent i mnd, kanskje de kjører samme taktikk da også. Var innom Tesla Bergen på tirsdag og da var det vel 10 biler klare til levering, så det er nok endel over 50 til slutt denne mnd.

Er bilene som skal til EU lengre i transit enn de i Norge? En fra Tesla sa at bilene til Norge ble sendt ferdige, mens resten av EU settes sammen i Nederland.
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 26. oktober 2013, klokken 13:36
Sitat fra: DonPedro på lørdag 26. oktober 2013, klokken 02:15
Sitat fra: tullball på fredag 25. oktober 2013, klokken 23:38
Julian Cox tar som vanlig av, men han har i likhet med sleepyhead og DaveT ufattelig ofte rett. Har selv ingen aning på kordan aksjen vil være hverken før eller etter Q3 ER.

Problemet med det Julian Cox er at det er en god del ting som er objektivt feil. Nå leste jeg bare starten på denne artikkelen, men fant umiddelbart to. For det første stemmer det ikke at "cost of capital" for Tesla er 1,5% i det nylige lånet - långiverne fikk også opsjoner som utgjør en lånekostnad. For det andre skriver han at Elon Musk's opsjoner ikke kan regnes som utvanning, fordi han sannsynligvis vil vente lenge med å utøve dem. Det er også et tullete argument (uten at jeg skal gå inn i hele logikken bak dette her).

Cox har tatt det på seg å motsi alt det tullet som kommer fra "Tesla er overpriset"-gjengen, men gjør kanskje saken sin en bjørnetjeneste ved å kjøre i den motsatte grøfta i stedet.  I Q3-tråden på TMC har han hevdet at Tesla har levert 7,500-8,000 biler i Q3, noe som ihvertfall er feil (jeg er villig til å vedde omtrent hva som helst på at tallet er under 7,000 - mitt eget estimat er 6,000 og guidance fra Tesla er mye lavere enn det).

Har du forresten noen formening om de 50ish bilene levert i Norge i løpet av de 21 dagene i oktober? Er jo veldig lite, tror de satser på å ha få biler i transit denne gangen og. Dog tror eg det var ekstremt få i transit i Q2, så vi får ingen hjelp derfra. Er i likhet med deg noe mer pessimistisk enn TMC-normalen her, men problemet er at de har hatt så rett før. Holdt igjen på Q2, men der traff jo sleepy 98%.

I forhold til det langsiktige er Tesla gull. Når Elon "snakker aksjen ned" så sier han den kan bli betraktelig mye mer verdt, det er veldig viktig. Har lenge vært usikker på hvor store visjoner han har for Tesla, men dette tyder på at han vil utnytte Tesla til det fulle. Tesla ser ikkje ut til å ville lage batterier selv, noe som er i kontrast med hvordan SpaceX og Tesla drives. Dette tror jeg har med at de vil drive med strømlagring i tillegg. Da er ikke bil-batteriene som gjelder, men muligens LFE-batterier. I så tilfelle kan Tesla og SolarCity lage sin egen grid. Spennende selskap begge to, og eg vil anbefale å ha en liten andel i begge selskap.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 25. oktober 2013, klokken 23:38
Julian Cox tar som vanlig av, men han har i likhet med sleepyhead og DaveT ufattelig ofte rett. Har selv ingen aning på kordan aksjen vil være hverken før eller etter Q3 ER.
#15
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 25. oktober 2013, klokken 23:32
http://e24.no/boers-og-finans/boersrapport/tesla-sjefen-advarer-om-for-hoey-aksjekurs/22596624 måtte inn å levere fra meg to kommentar, trykk gjerne like :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA