Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stine

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Er EL-Bil egentlig noe for en småbarnsfamilie?
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:47
Jeg har en "gammel" Leaf og inntil nylig to bakovervendte isofixseter. Nå er eldste barnet snudd framover. Går fint med Simovogn på høykant baki, men med min "gamle" bil må jeg ta av minst 3 av hjula.  Jeg kjører daglig t/r jobb, tilsammen ca 25 km, og har mer enn god nok batterikapasitet.

Hvis du velger Leaf, og har råd til det, ville jeg valgt en nyere modell. Kun av hensyn til lademulighetene. Jeg på min bil bruker kun schucko og 10A lading (jaja, jeg kunne nok kjøpt ny ladekabel og fått 16A inn (har faktisk en liggende på vent i garasjen)). De nye stolpene som settes opp med den nye standarden, vil sannsynligvis ikke ha schukostikk.

#2
Leaf 2010-2017 / Testa bilen på glattkjøringsbanen i dag!
lørdag 12. oktober 2013, klokken 13:38
Jeg kunne kjørt hele dagen!  8)

I dag var det åpen dag hos NAFs øvningsbaner, og jeg tenkte jeg måtte jo teste kjærra når jeg også var så heldig at barna overnatta hos svigers! (Mannen min var hjemme og fortsatte oppussing mens jeg lekte meg med bilen på glatta)

Min erfaring fra glattkjøringa:
1. Den glatte svingen ble lett å holde, spesielt for oss som spontant slipper gassen når bilen begynner å gli/skrense. Leafens regen har noe av æren her! Til og med uten antiskrensen på holdt jeg svingen uten å komme over i motsatt kjørebane. (Maksgrensa på banen var 60km/t, men jeg måtte opp i minst dette for å begynne å skli i svingen)
2. Rett strekke med "skumgummimann i gata". Bilen min stoppa fort og greit foran mannen. Neste test her var mer fart og unnamanøvrering. Ikke noe problem, og selvfølgelig bedre kontroll med antiskrens på! Siden vi ikke har "nødbrems" var det kun pedalbremsen som gjalt. (Mange biler snurra da de dro i brekket). Instruktøren ba meg teste i høyere fart. Selv ved 65 km/t hadde jeg ganske grei kontroll!

Alt i alt: Jeg liker bilen enda bedre! ...kan nesten bli litt for trygg nå etter jeg testa på glattkjøringsbanen...
#3
DRIFTSBATTERI / Sv: Strategi for bruk av batteri
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:31
Hehe, nå ble jeg nesten litt svett...
Diskusjonen dreier seg jo om lading før/under jobb, så da tolka jeg ditt svar i lys av det.  ;D  Noe annet er selvsagt feriefraværslading!
#4
DRIFTSBATTERI / Sv: Strategi for bruk av batteri
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:00
Du kan gjerne lade batteriet helt opp, bare ikke la bilen stå lenge med batteriet fulladet. Bruk end timer så er det et ikke-problem.

Hva er "lenge"?
Tre timer? Fem timer? 
::)
#5
Om man spør, får man svar!
8)

16A - bare å lade så lenge det er ledig! (Jeg var ikke den første som spurte)
#6
Jeg kan kanskje finne ut hva som går til stikkene, men skapet er sikkert låst... Kan vel sikkert høre med parkering-/transportavdelinga i kommunen.

Kladden på ladekabelen gjør at ladinga er på 10A. Har mulighet for å lade 6A, men siden dette stedet for min del kanskje kommer til å bli brukt bare til klatt-lading, så er 6A uaktuelt - da kan jeg heller parkere andre steder for mer effektiv lading.  ;)

Jeg så forresten en plug-in-hybrid som lada der forrige uke.
#7
Er det greit?

Skjønner jo greia med at vi helst bør bruke ladestasjoner, men hva med offentlige p-hus med tilgjengelig stikk? Rent teknisk er det uproblematisk pga "kladden".

Edit: Det finnes flere p-hus i denne kommunen som har ladestasjoner, men altså ikke dette. Det er kun to doble stikk under en sikringsboks.
#8
Carwing / Sv: fjernstyring av klimaanlegget
torsdag 03. oktober 2013, klokken 14:53
Thanx!
8)
Det med hhv 15 min og 2 timer visste jeg. Og selvfølgelig at pistolen skal ut først!
#9
Carwing / fjernstyring av klimaanlegget
torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:23
Kjøpte bilen i sommer (altså den forrige modellen), og har fjernstyrt oppvarminga fra Carwings kun to ganger så langt (den siste uka). Satte den på mens ungene og jeg spiste frokost. Kom ut i ferdig oppvarma bil uten is på frontruta. Så langt, alt vel!   8)

Bilen har stått plugga i laderen, og jeg har stoppa oppvarminga via Carwings også, siden bilen sto plugga i. Ladinga var ferdig. Hva om jeg napper ut ledningen mens klimaanlegget går? Stopper oppvarminga da? Ikke "farlig" for systemet?  Ser ikke noe om det i håndboka...

Del 2: Kan jeg velge å endre innstillingene på oppvarminga, f.eks opp/ned på temp og skru av rattvarmen? Hvor finner jeg det? Har sett på Carwingsinnstillingene i bilen, men der finner jeg bare tidsinnstilling når det gjelder Carwings/klimaanlegg....
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Nye elbil-ord
onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:35
Radiobil
(3,5-åringens kallenavn på Leafen)   8)
#11
Sitat fra: Hanna på fredag 09. august 2013, klokken 10:08
Å skru opp skinnene høres styrete ut ja. :P Jeg får ta en liten inspeksjon der etterpå.

Jeg har ikke skrudd opp skinnene. Har jeg montert feil kanskje...? Nå må jeg sjekke!  :o
#12
Jeg har festa det i glideskinnene til forsetet. (Som jeg har gjort på alle biler våre seter er/har vært i).
Har to bakovervendte: ett isofixsete bak passasjersetet, og ett festa med belter bak føreren.
#13
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Oslo-Svinesund
fredag 09. august 2013, klokken 09:58
Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 09:30
Hadde ikke det vært bedre å betale pr kWh med et vanlig bankkort ??

JA!
#14
Jeg logga meg inn på Autopass sin nettside, "opprettet sak" fordi det gjaldt elbil. Der skrev jeg reg.nr på fossilbilen hvor brikka har stått, og reg.nr på elbilen samt nr på brikka. Oppga mitt kontonr og ba om at overskytende skulle overføres dit. Henta elbilen samme dag og noen timer senere kjørte jeg gjennom bom med elbilen og den "gamle" brikka. En dag eller tre senere fikk jeg bekreftelse fra Autopass om at alt var i orden. Smooooooth!   8)
#15
Meg og min elbil / Sv: Har kjøpt (Snuser på) Leaf!
fredag 14. juni 2013, klokken 11:54
Det er bare så utrolig stilig når 3-åringen sier:
"Ikke ha på radio'n mamma, jeg vil høre at bilen ikke har noe lyd!"   
:D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA