Her har man knapt rukket å ta inn over seg at statsbudsjettet for 2023 er det mest elbilfiendtlige på mange år, så kommer det nye saker i diverse lokalaviser om at det planlegges å innføre bompenger, og da selvfølgelig rett opp på 70% av fossiltakst, over natten. Sist ut Telemarksavisa, som melder at fylket vil ha maks elbilbetaling på E18 Vestfold så snart som mulig. For meg, som pendler nesten daglig mellom Porsgrunn og Horten, innebærer dette 16.000 kr ekstra i året (pluss evt takstøkning så klart), i tillegg til at bypakka i Grenland selvfølgelig også går for full bomtakst for elbiler om et par år.
Ingeting varer evig, og vi har visst at dette vil komme på et tidspunkt - men nå sitter jeg med følelsen av for mye, for fort. MVA, vektavgift, omregistrering og stadig mer bom. Til sammen gjør dette at man må vurdere bilholdet og kanskje heller gå for en gammel bensinbil til jobbpendlingen. De samlede signalene fra politisk hold er i alle fall ikke noe som bidrar til at gjerdesitterne gjerne kjøper elbil neste gang - for her kommer jo avgiftene for fullt og bilholdet blir like dyrt.
For min del begynner jeg å tvile på at vi når målet om 100% nullutslipp i 2025, når ny elbil koster mer enn fossil, og det i tillegg kuttes på driftsfordelene (bompenger og forventninger om vedvarende høyere strømpris). Regnestykket er i alle fall ikke opplagt i elbilens favør lenger, dessverre.
Ingeting varer evig, og vi har visst at dette vil komme på et tidspunkt - men nå sitter jeg med følelsen av for mye, for fort. MVA, vektavgift, omregistrering og stadig mer bom. Til sammen gjør dette at man må vurdere bilholdet og kanskje heller gå for en gammel bensinbil til jobbpendlingen. De samlede signalene fra politisk hold er i alle fall ikke noe som bidrar til at gjerdesitterne gjerne kjøper elbil neste gang - for her kommer jo avgiftene for fullt og bilholdet blir like dyrt.
For min del begynner jeg å tvile på at vi når målet om 100% nullutslipp i 2025, når ny elbil koster mer enn fossil, og det i tillegg kuttes på driftsfordelene (bompenger og forventninger om vedvarende høyere strømpris). Regnestykket er i alle fall ikke opplagt i elbilens favør lenger, dessverre.