Det er vel hverken overraskende eller kontroversielt at elbiler gradvis får er normalisert avgiftsnivå, inkludert bompenger. Stortinget har bestemt at elbiler maks kan betale halvparten av fossilbiler. Så det vil fremdeles være et bra insentiv. Hvis man tror at elbiler skal ha alt gratis i all fremtid så må man forvente å bli ofte skuffet i årene fremover
At avgifter vil komme var ikke en del av innleggets intensjon. Det vet vi alle vil komme og har slett ingen problemer med.
Temaet er NAF sin holdning til elbiler, eller annen type mer miljøvennlig transport. En holdning som i Trøndelag har vist seg år etter år.
Ser vi på Oslo og Bergen ble ikke bompengeinnkreving vedtatt før elbilandelen var over 20%.
I Trondheim (som også var først ute med fulle parkeringsavgifter for flere år siden) har elbilandelen såvidt rundet 18%.
Her tror lokale myndigheter at vi ved utløpet av 2020 vil nå 20% andel. Likevel innføres altså bompenger før tiden.
Problemet er som sagt holdningene, eller misunnelsesfaktoren om du vil.
Det skinner gjennom at det er ingen kunnskap om
hvorfor vi faktisk vil ha flere miljøvennlige biler til fordel for bensin og diesel.
Overordnet for å redusere CO2 utslipp, sekundært bedre bymiljø i form av langt bedre luft og ikke minst mye mindre støy.
Det er opp til enhver å velge hva de selv setter som primær og sekundærmål. Resultatet er det samme, bedre miljø.
Norge har ikke svært mange områder å ta denne reduksjonen. Ikke har vi skitten kullkraft, ei heller gasskraft.
Vår industri mates på ren vannkraft, det samme private hjem og kontorer.
Transport skiller seg ut (i tillegg til gullkalven, oljeindustri) som det området hvor mesteparten av reduksjonen kan tas.
Jeg ville foretrukket at insentivene ble holdt så lenge som mulig for å sikre enda flere elbiler inn i bruktmarkedet.
For hver ny bil som selges omsettes det 10 brukte biler. Det er et rent miljøtiltak å fylle dette markedet med elbiler.
Det kan kun gjøres ved at noen faktisk kjøper nye elbiler, som igjen fortsatt er avhengig av insentiver til akkurat dette.