Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ellis

#1
Lade hjemme / Sv: Erfaring med Easee ladeboks, formidlet av Circle K.
mandag 23. november 2020, klokken 21:38
Hei!
Tenkte bare at jeg skulle legge ut min erfaring med Circle K og Easee ladeboks. Bestilte på nett, og la inn ønske om elektriker (benyttet meg av rabatt gjennom OBOS). Enkel bestilling, og rask montering av lokal elektriker. Satt den opp i dag, veldig kjapt og enkel registrering, app ser ut til å fungere, og ladebrikke aktivert. Frem til nå en veldig god opplevelse av leveransen. Men vi får se om jeg beholder inntrykket etter noe bruk. På meg virker det i alle fall som Circle K har fått orden på logistikken. Men koppen fikk jeg ikke, selv om de lovte det.. :)

#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
onsdag 22. oktober 2014, klokken 15:00
Hadde 2. gangs service på min Leaf nå i dag. Buskerud Bilsenter AS i Lier. Fikk tilbud på 3050 kr, men sluttprisen ble på 2789 kr. Dette fordi de mente at det ikke var nødvendig å skifte kupefilter, men  trengte kun rengjøring av  dette. (Kun kjørt 8000 siden 1. års service.)

(service inkl alle servicepunkt, bremseservice, batterisjekk og skifte av bremsevæske, samt påfyll av spylervæske)

Fornøyd, gikk kjapt ca 1,5 time, og greit å sitte å vente. Fri wifi for de som trenger det.

Kommer nok til å bruke de igjen, hyggelige folk og god service. Mye bedre en BNH på Rud i alle fall.



#3
DRIFTSBATTERI / Stilleståede om vinteren - beste lagring?
onsdag 18. desember 2013, klokken 11:55
Skal reise bort i jula, og bilen blir stående hjemme i garasjen. Vet at det har blitt skrevet en del om dette tema før, men er ikke helt klok på hva som er best.

Hva er bra for batteriet, mellom 30-80 %, og da ikke tilkoblet. Kobler jeg til blir det 80 % pga av timer. Er det ok? Bilen blir stående i 2-3 uker uten bruk. Tipper at temarturen er fra +5 til -15 i perioden.

Bør den være tilkoblet eller ikke? Etter det jeg forstår vil den lade seg til 80 % uansett i løpet av denne perioden?  Stiller jeg timeren på for kort lading blir det mye klatting?

Tenker også på uvær og lynnedslag?

Takknemlig for råd.
#4
Carwing / Sv: Carwings på import Leaf
fredag 01. november 2013, klokken 09:19
Det korte svaret er: Ja, det vil fungere, og nei du trenger ikke eget M2M abonnement. Det er en sentral avtale som Nissan har med Telenor Connexion for hele Europa. Så samme simkort hele veien.
#5
Lading / Sv: Problemer med hurtiglading
fredag 01. november 2013, klokken 09:17
Tror ikke det var det. De opplyste dette til meg på telefon, men jeg har en 2011 modell. Må få sjekket det, selv om det nå virker...
#6
Lading / Sv: Problemer med hurtiglading
torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:46
Jeg er litt usikker på om jeg gjorde det riktig. Mulig jeg var litt stesset og derfor ikke fikk det til. I går testet jeg på ABB sin lader på Billingstad, og det fungerte utmerket.. Så mulig jeg nå var litt mer obs på at jeg skulle sette pistolen korrekt inn, men i de to andre tilfeller fikk jeg også OK melding på lader. Så mulig jeg var uheldig forrige fredag, men irriterende i alle fall..
#7
Lading / Problemer med hurtiglading
mandag 28. oktober 2013, klokken 13:55
Hei
Har en Leaf 2011 importert fra Nederland. Har ikke brukt hurtiglader før, men skulle teste det første gang på fredag. Testet på Fortum sin hurtiglader i Sarpsborg. Plugget inn, og sendte SMS. Lading startet og alt så bra ut. Men stoppet etter kanskje 1-2 minutter. Koblet fra og testet igjen, samme resultat. Ringte de og fikk de til å starte ladingen for meg uten bruk av SMS, da jeg trodde det kunne være noe med mobilabonnementet. Men den gang ei. Testet to ganger, med samme resultat. Kjørte deretter videre til Ishavsveien sin lader på Svinesund og gjorde to forsøk der også, akkurat samme reslutat. Min konklusjon er at det er noe feil på bilen (eller noe jeg gjør feil) og ikke laderene. Reslutatet ble en laaang dag på Nordbysenteretmed treg lading før jeg kom meg hjem! Skal teste på ABB i dag, så får vi se om jeg får det til. Om ikke må den vel inn på Nissan for sjekk.

Er det noe tips eller triks en må gjøre ved hurtiglading. Sjekket og bilen min er klar for oppdatering ONBOARD CHARGER & BATTERY CONTROL P3227, men skal vel kunne hurtiglade likevel?


#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring på elbil/nissan leaf
torsdag 24. oktober 2013, klokken 09:20
    Det blir litt håpløst å sammenlikne dette, fordi det er mange faktorer som spiller inn.
    Det som avgjør forsikringsprisen er:

    Bonus (selvsagt)
    Kjørelengde
    Alder på førere
    Egenandel
    Avtalefordeler
    parkeringsforhold
    bosted
    Alarm

    Bosted har mye mer å si enn det en tror, bor en på bygda på vestlandet er prisen 30-40 % lavere enn i Oslo øst for å si det slik.

    Selv betaler jeg rett over 3000 kroner i Tryg med avtalerabatt i utdanningsforbundet, 8000 km, Asker, 70 % bonus, ingen førere under 23 år, egen garasje. Må nevne at det er inkl Bilekstra og maskinskadedekning.
#9
Hei
Jeg skal ha service på min Leaf i Stømstad neste fredag. Hedin Bil AB, ser at de har en rekke biler også Citroën. Vet ikke om de tar de også, men de skal være i stand til full service på Leaf. De tar 1880 SEK for førstegangsservie i henhold til serviceprogram for Nissan Nordic. Så får vi se om jeg er fornøyd. Skal poste mine erfaringer.
#10
Sitat fra: el nino på torsdag 03. oktober 2013, klokken 11:14
Dette skulle vel tyde på at de tar service på Leaf. Men for å få eksakt pris, må man sende dem bilnr.

Det ser slik ut, har sendt de epost igjen... så får vi se. Tusen takk.
#11
Sitat fra: el nino på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:14
Hei Leafeiere! Fikk svar fra Hedins bil i Strømstad idag på pris for 1.gangs service: 1.880 sek. :D
I Oslo skal de ha kr. 3.600. :( Og de har alt utstyr som skal til for å ta sevice på Leaf.
Så det blir nok en "Harrytur" til Strømstad i Oktober ;)

Merkelig, for under en mnd siden svarte de meg at de ikke hadde kommet i gang med service på Leaf, og at de ikke kom i gang før om et års tid? Kunne du ha sendt meg PM med epostadresse til kunderådgiver du hadde kontakt med, evt legge den ut?
#12
TLC / Sv: Chrome pack, hva er poenget?
torsdag 26. september 2013, klokken 13:12
Sitat fra: chaos på torsdag 26. september 2013, klokken 10:02

Om det innen 12 år skulle vise seg at det begynner å ruste bak listene vil dette uansett dekkes av garantien til Nissan.


Det kan du si, men rusten kommer nok tidligere er jeg redd for, men er en flink til å vaske går det nok fint. Jeg har en passat fra 2007 der det er antydning til problemer, og har sett flere Audier med tilsvarende problem. Det er begge biler med ganske mye bedre beskyttelse enn Nissan noen gang har hatt. Alle lister og deksel etc krever bedre renhold slik er det. Saltsuppen blir liggende lengre...

Jeg sier ikke at Chrome stygt, men at det ikke er vært pengene...

#13
TLC / Sv: Chrome pack, hva er poenget?
torsdag 26. september 2013, klokken 08:52
Jeg personlig hadde kuttet ut chrome. Ikke synes jeg det er spesielt fint, og min erfaring med slike lister særlig ned på dørene, her legger det seg salt og dritt...og da blir det fortere rust... det beste er mest mulig cleane flater spør du meg. Men helt sikkert andre meninger om hva som er fint og ikke.. men tror ikke det har noen positiv effekt ift til slitasje etc...
#14
Lading / Sv: Parkering ved ladestolpe uten å lade
onsdag 25. september 2013, klokken 12:21
Det virker som mange av oss med elbil tror at en MÅ parkere på elbilplass uansett om en skal lade eller ikke..? Utrolig irriterende. På min arbeidsplass f eks er det noen som presterer å parkere sin lekre Tesla på ladeplasser (som var bygget da elbil var Buddy og Think) uten å lade. At de vil sette bilen sin på en slik plass er helt utrolig for meg. Parkeringsanlegget har samtidig et par hundre ledige plasser som er  i alle fall 70 cm beredere....

Personlig parkerer jeg kun på ladeplass om jeg skal lade, men kunne nok vært flinkere til å flytte meg når jeg er ferdig...
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
tirsdag 10. september 2013, klokken 09:18
Sitat fra: Elmo på mandag 09. september 2013, klokken 21:03
Sitat fra: OleJA på mandag 09. september 2013, klokken 17:52
Det er en IP forbindelse som opprettes til bilen over 3G nettet, ikke en telefonsamtale, dette er uavhengig av telefonnr.
Datatrafikk trenger derfor ikke et telefonnummer.

Og det var da du tok så rysligen fel (som Kolingen sa).
For at et SIM-kort skal fungere og komme på nett må det knyttes til et telefonnummer (MSISDN) i "HLR" (for 2G/3G) og i "HSS" hos operatøren.

Ser at det er mye forvirring rundt mobilnettet her. Uten å ha peiling på Tesla, men peiling på mobilnett kan jeg si følgende, det er garantert et IMSI knyttet til simkortet (ICCID) og for å gjøre det enklere er det knyttet et MSISDN til dette IMSI ( Ingen husker 15 siffer). Så det er nok et MSISDN knyttet til simkortet. Det er mulig å sende meldinger til alle simkort, men det krever at man har rett utstyr og kjenner til krypteringsnøkkelen. En kan sende OTA meldinger (over the air), og oppdatere eller "vekke" simkortet. Hva som er problemet vet jeg ikke, men jeg er sikker på at det er MSISDN (i alle fall IMSI) knyttet til kortet, uten det ville det ikke vært mulig å sette opp trafikk i nettet. Telefonenheten har forøvrig også et IMEI.

Men to spm: Det er helt utrolig om bilene bare har 3G, det har vel 4G (LTE)?  Er det noen som vet hvem som har levert simkortene i Europa? Telenor Connexion kanskje? Det er de som har Nissan Leaf i alle fall.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA