Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thorlar

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Motstand mot Opel
søndag 01. januar 2017, klokken 18:43
Selv om jeg naturlig nok ikke kan gi noen garanti for at Ampera-E vil bli et bunnsolid produkt, kan jeg likevel bidra med noen av mine egne erfaringer fra mer enn 4 års kjøring med «stamfaren»; - Opel Ampera. Den europeiske utgaven av Chevrolet Volt er riktignok utstyrt med både eksplosjonsmotor og bensintank i tillegg til el-motor og batterier, så her er det enda mer som kan feile, men etter å ha tilbakelagt mer enn 75.000 km så er fasiten forbløffende sterk! Min kjøring har nesten alltid vært hel-elektrisk (brukt bare ca 500 liter bensin på 4 år/ 75.000 km). Her er mine problemer oppsummert:

1. Åpningsautomatikk for ladeluken kranglet; byttet på garanti
2. Programvarebug, DAB-radio mistet forhåndslagrede stasjoner; utbedret på garanti
3. Feil i modul for varmeapparat; byttes på garanti
4. Svekkelse i demperne for bakluke; byttet på garanti
5. Kondens i bakre lykteglass; utbedret på garanti

Selve den elektrisk drivlinjen har vært helt patent, hele tiden! Voltec-motoren i Ampera på 150 hk/370Nm og batteripakka på 16 kWh (10,6 tilgjengelig) har gitt meg mange trivelige turer med ren elektrisk kjøring.

Det virker som om GM har gjort et meget grundig arbeid med forberedelsene til en elektrisk framtid. Selv om Volt/Ampera aldri ble noen salgssuksess så finnes det utrolig mange meget fornøyde brukere. Vi får håpe at GM har tatt med seg all den erfaringen de har fra Volt/Ampera over til den nye Bolt/Ampera-E! Da skulle det ikke være noe å frykte!

PS: Jeg har aldri hatt Opel før; - Amperaen var min første!
#2
Er det noe nytt å melde i denne saken? Har litt problemer jeg óg. Det hadde vært interessant å høre om noen har en løsning...
#3
Kort svar: Opel Ampera/Chevrolet Volt

Godt og vel 8 mil på sommerstid!

Beklageligvis har Opel Norge valgt å ikke tilby denne lenger. Finnes vel noen brukte i markedet...
#4
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
fredag 19. juni 2015, klokken 18:04
Gratulerer med ny farkost! Er spent på å høre om dine erfaringer videre!

Min opplevelse er at det kan gå sport i å kjøre så langt som mulig på ren elkraft! Her gjelder de tre "t"-er, dvs temperatur, terreng og teknikk(som i kjøreteknikk). Og hyppig lading, selvsagt.

Når jeg en sjelden gang har glemt å sette på lading over natten blir jeg direkte sur dersom det resulterer i unødig bensinbruk på vei til jobb dagen etter. Nå på sommeren er det heldigvis ikke noe problem for meg, har som regel mer enn 25 km igjen på batteriet når bilen settes inn for kvelden. Og med mye nedoverbakker til Oslo sentrum trenger jeg knapt nok 10 - 15 km i batterikapasitet for å nå fram til jobben, selv med en sving innom Blindern for å levere sønnen og en tur via Akersgata for å sende kone på jobb.

Som deg har jeg høydeforskjell mellom heimen og jobb, og i motsetning til hva man kan få til med gammeldagse og utdaterte fossilbiler, så har vi en ny biltype der til og med tyngdekraften kan utnyttes!
#5
Ferry: "en GTE kan bruke flere hundre prosent mer enn 0,16/mil "

Men klarer du å få den til å bruke mer enn den slemme og late fetteren TDI ved tilsvarende kjørestil? Du klarer nemlig ikke å unngå at GTE-en gjenvinner energi ved oppbremsing og nedoverbakke, så selv med frisk kjøring så er bilen smart nok til å hente tilbake krefter når den kan. En smartness som ingen fossilbil kan matche...

Etter hva jeg hører har GTE et av de bedre oppsett for regenerering. Min egen hybrid, en Opel Ampera, har nå kjørt over 50.000 km på to og et halvt år, og takket være el-bil egenskaper som plug-in lading og regenerering har jeg enda ikke brukt 300 liter bensin!
#6
Hvilke kilder har Djur1 for disse påstandene;

- at det skal komme ny standard for måling av forbruk som vil erstatte nedc
- at denne nye standarden vil medføre 30 % økning av forbrukstall
#7
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
torsdag 14. mai 2015, klokken 20:03
Bilens A-tripteller ble nullstillt den dagen jeg hentet den tidlig i oktober 2012 og har siden den dag minnet meg om hvor fantastisk Amperaen funker for meg!

Har nå passert 50.000 km med et samlet forbruk av 284,9 liter fossilt drivstoff!
Gjennomsnittsforbruk: 0,056 l/m!!

Besparelse i forhold til gammeldags bil som kun er utstyrt med forbrenningsmotor ligger på omtrentlig 20.000 kr pr. år!
#8
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
søndag 29. mars 2015, klokken 18:30
Folkens: - det er ingen grunn til å disse Tesla eller andre!

Selv har jeg hybrid men er likevel ikke i tvil om at hybrider representerer en mellomstasjon mens Tesla gir oss håp om hva framtida kan bringe av kjørelengde til oss alle.

Teknologien p. t. gjør at det for noen vil være et godt valg med hybrid. Jeg valgte en bil som passet veldig bra til mitt kjøremønster (- og jeg gjorde mitt valg mer enn 1 år før de første Teslaene rullet inn i Norge)

For å hjelpe nye bilkjøpere bør vi derfor bidra med vår erfaring i stedet for å rakke ned på alle som har gjort et annet valg.

 
#9
Sitat fra: TB på lørdag 28. mars 2015, klokken 16:33
Meinar å ha lest at hybridbiler passar på at drivstoffet ikkje "går ut på dato" ved å bruke opp drivstoffet.  Usikker på om det er reelt.

Det har du rett i, det gjør faktisk min Opel Ampera! Skjer en sjelden gang i blandt, dersom du har kjørt mange måneder uten at motoren har blitt vekket til live.
#10
Sitat fra: erik e på lørdag 28. mars 2015, klokken 10:58
Hvordan er andre tilsvarende biler? Tror ikke jeg vil være med og "lære" Mitsubishi noe om dette. En hybrid er en ganske avansert bil.

Kjenner ikke til alle, men min Opel Ampera kjører kun elektrisk det dersom det er strøm på batteriet. Det finnes bare to unntak til dette:

1) Du kan selv velge å starte fossilmotor for å spare på batteriet til du kommer nærmere bestemmelsesstedet. Dermed kan du komme glidende på elektrisk drift de siste kilometrene!

2) Når temperaturen er lavere enn 11 minusgrader så starter fossilmotoren fra tid til annen for å hjelpe til med temperaturen i kupeen. Motoren går noen få minutter, slår seg av en stund, for så å starte opp noen minutter igjen.

Selv har jeg samlet brukt ca 277 liter bensin de siste 2,5 årene med total kjørelengde ca 48.000 km
#11
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
lørdag 28. mars 2015, klokken 14:26
Sitat fra: Ferry på fredag 27. mars 2015, klokken 23:38
Hybrider kan kjøres på bare strøm, eller bare bensin, eller en kombinasjon. Forbruket blir da et sted mellom null og "masse".

Det er nettopp derfor vi trenger eksempler fra virkeligheten! Hybrider kan være midt i blinken for noen mens for andre vil det være skivebom.

For meg med 3 mil til jobben, med mulighet for lading hos arbeidsgiver, er det midt i blinken! Bruker aldri bensin på denne strekningen. 3 personer fra Nittedal til Oslo sentrum koster ca 5 - 8 kroner med elektrisk drift. Hjem igjen med 2 personer i bilen og en del stigning koster det litt mer, men aldri over en tier!
#12
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
lørdag 28. mars 2015, klokken 07:58
Sitat fra: Sense på fredag 27. mars 2015, klokken 22:57
Men jeg tenker at de som kjøper en slik bil ikke har forbruk som hovedfokus, men mer ytelse/økonomi.

Du vil bli overrasket over hvor fort fokuset skifter over mot å unngå forbruk av fossilt drivstoff! Joda, noen ganger er det gøy å ha en bil som er kvikk&rask, men komforten ved å cruise lydløst kommer til å gi deg en ny opplevelse ved det å kjøre bil!

Og dessuten så er det vel 3 til 5 ganger så dyrt å forflytte seg med fossilt!!
#13
Plugg-inn hybrider / Forbrukstall fra virkeligheten
onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37
- for plugin-hybrider

Det blir påstått mye rart om hybrid-biler og deres forbruk. Produsentene presenterer fabel-tall mens andre kun er opptatt av det mye høyere forbruket etter at batteriet er tomt. Like misvisende fra begge hold.

Etterhvert som hybrider og da særlig plugin-hybrider (forhåpentligvis) tilgodeses med mer omfattende insentiver er det min spådom at motargumentene vil tilta i styrke og omfang. Fra den gamle fossil-mafiaen vil vi høre at det ikke er noe å spare på hybriddrift. Argumenter vil rettes mot dyr produksjon og teknisk kompleksitet, noe man jo må innrømme at det er et visst hold i. Vi som har valgt hybrider har nok kjent på dette argumentet mer enn en gang før vi gjorde vårt valg.

Andre argumenter vil rettes mot kronglete bruk og problemer knyttet til å drasse rundt på tunge batterier. «Hybrider kjøres nesten aldri på strøm», «Hybrid har høyere totalforbruk enn en moderne diesel-bil», «økt vekt = økt forbruk».

Underlig nok kan vi høre samme innvendinger fra puristene blant oss; - de som kjører ren el-bil! Kanskje er de litt misunnelige på våre ubekymrede langturer og mistenker at vi kun er ute etter avgiftsreduksjoner. I deres øyne virker det suspekt å drasse rundt på en forbrenningsmotor som vi helst ikke ønsker å bruke...

Derfor er det viktig at vi kaster inn litt fakta-tall i den gryende debatten. Vi som mener at plugin-hybrider har sin plass i den norske bilparken kan her demonstrere nytten av plugin-hybrider:

Fossilt forbruk Opel Ampera, 2012-modell, eksempler fra virkeligheten

Til/fra arbeid, totalt ca 60 km, sommer: 0 liter bensin, 0l/mil
Til/fra arbeid, totalt ca 60 km, vinter: 0 liter bensin, 0l/mil (forutsetter lading på jobb)

Langtur, 102 km, sommer: 1,86 liter, 0,18 l/mil

Langtur, 106 km, vinter: 3,49 liter, 0,33 l/mil

Langtur, 216 km, sommer: 7,38 liter, 0,34 l/mil

Langtur, 323 km, sommer: 12,88 liter, 0,39 l/mil

Langtur, 327 km, sommer: 15,13 liter, 0,47 l/mil (mye motorvei, full bil)

Lengste tur på strøm: 83 kilometer (sommer, tørt)

Bilens levetid, totalregnskap for 47900 km: 277 liter bensin, gjennomsnittsforbruk 0,0578 l/mil


Kom igjen med deres egne forbrukstall! Vet at Outlander scorer ganske bra, hva med Golf GTE, Audi e-tron og andre?

#14
Opel Ampera PH / Sv: Er Opel Ampera fortsatt et trygt kjøp?
tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:05
Spennende å høre andres erfaringer. Amperaen er jo helt klart en bil som kan dekke både korte og lange distanser, men like klart er det at den passer best dersom daglig kjørelengde er i område fire til åtte mil. Selv kjører jeg 3 mil til jobb, lader hele dagen, og kjører 3 mil hjem igjen. Da fungerer den som ren el-bil og bruker ikke fossilt drivstoff. Uke etter uke, måned etter måned. Null bensin.

At din Ampera brukte nesten 0,7 L/mil på tur til Gøteborg syntes jeg hørte mye ut. Mine turer til samme sted har dratt under 0,5L/mil, selv med fullstappet bil og frisk kjøring. Da har jeg tatt inn ca. 70-75 km med el-drift i regnestykket, - sørger alltid for å starte på fullt batteri!

Redigert: Ladet forran hjemturen også!

Dine 0,7 L/mil, var det etter at batteriet var tomt?

Forøvrig har jeg i min Ampera kjørt tilsammen 48.000 km på ca 280 L, tilsvarende 0,06 L/mil...
#15
Fra tid til annen opplever jeg det samme bortfall av preset av DAB-stasjoner. Skjer ikke mens jeg kjører; kun etter at bilen har stått avslått eller til lading.

Jeg har alltid kunnet legge de til igjen med en gang bilen er påslått.

Kan det ha noe å gjøre med hvilke stasjoner som er tilgjengelig i ulike områder? Opplever at det ofte er forskjell på listen over stasjoner avhengig av hvor jeg befinner meg; - Oslo Sentrum (jobb-parkering) eller Nittedal (hjemme).

Mystisk "glitch" i info-skjermen for klimainnstillinger har jeg sett 4 ganger i løpet snart 50.000 kjørte kilometre, men har ingen svar om hva det kan være. Opel har heller ikke svar...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA