Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - sjokomelk

Sider: [1] 2 3 ... 70
1
Tesla sin Supecharger er bygd opp av 12 ladere fra Model S koblet sammen. Så en Supercharger burde være billigere å lage enn en 150kW hurtiglader fra f.eks. ABB.

2
Hatt Model 3 på prøve, og testa min TWC som e kobla 230V 3fas. Litt skuffa om detta her e hastigheten, og den steig ikkje på dei 5 min ej satt i bilen. Får en del meir på X'n iallefall.
Må ver nokke rart. Skal teste planlagt lading i natt. Får rødt lys på X'n med samme software, så vi får sjå om det går på 3'n.
Kjent sak dette. Står side opp og ned om det her inne på forum også.

TWC i 230V 32A 3-fas gir beskjed til bilen at den maks kan trekke 18.5A på L1 og L2, for da blir summen på L3 32A. Men Model 3 kan lade med fullverdig 3-fas. Så den tolker signalet som "Jeg kan trekke 18.5A på L1, L2 og L3", og lader da med 230 x 18.5 x sqrt(3) = 7,4kW.

Vi håper og venter på oppdatering fra Tesla som vil gjøre at Model 3 trekker 3x32A fra TWC og da 230 x 28 x sqrt(3) = 11kW (som er maks for laderen).

3
Lading av Tesla / Sv: Hvorfor får jeg bare 12 kW på 400 V 32 A trefas ladestasjon?
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 23:00 »
Ladestasjonen er konfigurert for bare 11kW - 3x16A. Det kan være selve ladestasjonen fungerer med opp til 22kW, men det er ikke nødvendigvis slik den er satt opp. Er det samme på jobben min. Ladestasjonene virker med 3x32A, men de er satt opp med bare 3x10A.

4
Model X / Sv: Dekkslitasje
« på: mandag 18. november 2019, klokken 19:23 »
Jeg drar frem denne jeg.
Skiftet til vinterdekk på bilen min forrige helg, og når jeg vasket felgene mine før jeg skulle sette vekk hjulene for vinteren forrige dagen oppdaget jeg at framdekkene mine er helt oppspist på innsiden. Det ene var helt ned til corden. :o Resten av dekket har fortsatt masse gummi og mønster.

Bilen har opprinnelig 22" hjul på sommer, mens vinter er 20". Bilen ble utlevert på vinterhjul i desember 2017.
Jeg mener Tesla hadde firehjulskontroll på bilen da den var på service for ett år siden, men det virker som om forstillingen min er helt på bærtur. Kan Tesla ha satt opp bilen for 20" hjul siden det var det som stod på den da den var på service?

Bestilte time for service i appen i går kveld, og første ledige i Stavanger er nå på fredag allerede. Og har sendt de tekst og bilder. Så håper jeg får noe tilbakemelding før jeg reiser ned dit.

5
Model X / Sv: Ladefeil
« på: mandag 18. november 2019, klokken 19:03 »
Ring Tesla Support mens bilen står tilkoblet en ladestasjon, så kan de logge seg inn på bilen din og sjekke.

6
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: mandag 18. november 2019, klokken 13:50 »
Radar kan ikke se veimerking. Det er det bare kamera som kan.

For folk som er nysgjerrige på hva radaren ser, så har "verygreen" fra TMC-forumet akkurat lagt ut video som viser alle tingene radaren ser og lagt de oppå hva NN tolker:

http://www.youtube.com/watch?v=Xk5xbxHTt00

http://www.youtube.com/watch?v=K1GgT9Ktg1Y

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 22:03 »
Tesla har vel ikke tjent så grovt siden de har gått med underskudd i maaaange år og har kun noen få kvartaler med overskudd. Marginen på bilene har blitt bedre etterhvert, men det er helt feil å legge det frem som de tar inn ekstreme summer på driften sin.
Det de har gjort er å legge tilrette for å tjene penger etterhvert, men de har ikke planer om å tjene penger på lading, det er en helhetlig pakke for å fremme elektrisk fremdrift og det er ingen som ikke anerkjenner at dette (ladenettverket) er en genial måte å komme seg inn på markedet.
Fortjenestemarginene på bilene er veldig høy sammenlignet med andre bilprodusenter. Men selskapet har ikke tjent penger, da de putter all fortjeneste de gjør på bilene inn i andre investeringer i bedriften.
https://www.latimes.com/business/story/2019-07-23/teslas-anemic-high-margin-model-sales-extends-profit-struggle

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 22:00 »
1,70 er nok break-even på drift, uten at man regner med investeringskostnadene. De dekkes opp av bilsalget.
Det høres veldig riktig ut at det dekker drift. Og som du sier har jo Tesla har historisk sett tatt 10.000 (?) kroner fra salgsprisen på bilen for tilgang til Supercharger-nettverket. Og de har solgt ganske mange tusen biler på verdensbasis etterhvert. Hvis man sier at de har solgt 400.000 Model 3 til dags dato, hvor hver av disse bidrar med 10.000 kroner, så har de dratt inn 4 milliarder kroner fra disse alene til å bruke på hurtigladere. I tillegg kommer Model S og X som også har bidratt med mye penger.

Hadde Fortum kunnet ta betalt 10k fra alle som har kjøpt elbil i Norge, så hadde nok de også hatt mye penger til å kunne investere i utstyr og hadde nok drevet butikken i pluss.

9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 21:11 »
Kort forklart - Tesla har tjent grovt med penger på deg allerede. Fortjenesten isolert sett per bil (salgspris minus materialer og arbeid) er skyhøy sammenlignet med andre bilprodusenter. Så de trenger ikke ta så mye betalt for å dekke strømkostnadene. Du har allerede betalt investeringskostnaden i Supercharger-nettverket med å kjøpe bilen.
Fortum og Grønn Kontakt har aldri tjent ei krone på deg før du kommer og plugger inn ledningen i bilen din. De må ha betalt for investeringen sin i tillegg til strømkostnaden.

10
Tesla SW og AP / Sv: Ingen Stop Mode for to år gamle S/X?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 00:16 »
De gadd ikke å implementere bruk av brems selv om dette allerede funker på adaptive cruise forstå det den som kan.
En induksjonsmotor kan også helt fint bremse til stillestående. Bare å "sette den i revers", altså rotere feltet motsatt vei.
Men da må du aktivt bruke energi fra batteriet på å bremse ned. Og det vil du ikke. Da er det bedre å bruke bremseklossene og konvertere energien til varme.

11
Model S / Sv: Innføring av "One pedal driving" i versjon 2019.36.2.1.
« på: søndag 17. november 2019, klokken 00:14 »
Det er en funksjon fra Bosch som heter "Brake Disc Wiping", og som er det som brukes hos Tesla. Første gangen jeg hørte om det var på Audi A6 i 2004, hvis jeg ikke husker helt feil. Så det er fortsatt samme funksjonen som brukes i dag, og som Bosch fortsatt reklamerer med på hjemmesidene sine. Når du skrur på vindusviskerne legges bremsene på med veldig lett trykk med jevne mellomrom for å tørke klossene og skivene.

Holdbarheten på bremsene gjør det lite til ingenting med. Det er ikke nok bevegelse til at det vil eliminere behovet for å passe på at glidepinner og andre ting gror fast. Og ikke legges det på nok trykk til å "skrubbe" bremseskivene fri for rust eller egentlig slite noe på klossene.
Hadde det gjort noen forskjell hadde vi hørt om det for 15 år siden da det ble tatt i bruk første gangen. Og siden denne funksjonen finnes på ganske mange bilmodeller i dag, så mener jeg det finnes nok data som tilsier at ingen har merket noe forskjell på holdbarheten.

12
Model S / Sv: Innføring av "One pedal driving" i versjon 2019.36.2.1.
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 22:16 »
Blir interessant å se hvordan dette fungerer.

Nyttig funksjon
Hvis du har kjørt en Audi, BMW, Mercedes eller en annen bil med ABS fra Bosch som er lagd de siste 10-15 årene, så har du allerede prøvd det uten å vite om det. ;)

13
Lading med vekselstrøm (vanlig "treg" lading) har bare enveiskommunikasjon fra ladestasjonen og til bilen i dag. Så ladestasjonen kan kun se om bilen ønsker å trekke strøm eller ikke.
Hurtigladere derimot viser info om batterinivået på bilen. Men det er fordi de blir styrt av bilen, og batterinivået vises på skjermen som info til kunden.

Ladestasjoner med to plugger er ofte så dyrt, at det lønner seg heller å kjøpe to stasjoner og koble de sammen sånn at en får 100% hvis du kun kobler til en bil, og at de deler 50/50 hvis du kobler til to biler samtidig.

14
Lading av Tesla / Sv: Tesla Wall Connector - inställning av laddström
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 13:14 »
Jeg har fått en Tesla Silver Wall Connector og skal sette den opp på hytta.
Hva slags tverrsnitt på kabel må brukes? Har 400V. Hadde først tenkt at 16A kurs hadde holdt (42km/t ladefart). Men kanskje jeg burde øke noe. Hva tror dere?
Snakk med elektriker som kan fortelle deg hva som trengs i ditt spesifikke tilfelle.

15
Model 3 / Sv: Tilhengerkontakt - Feil i brukerhåndboken?
« på: fredag 15. november 2019, klokken 15:15 »
Supert. Da gjør jeg det.

I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Sjelden man trenger det også nå. De siste gangene jeg har lånt henger på CircleK, så hadde de kabel med både 7 og 13-pin plugg. :+1:

Sider: [1] 2 3 ... 70