Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjokomelk

#1
Sitat fra: Dank på I går kl. 15:32Altså temperatur og underlag har ingenting å si for bilen min, kun hvor langt den er kjørt.
Korrekt. Det er akkurat sånn "flat-spotting" oppleves. Det går over når du bare får rullet et lite stykke. Og derfor opplever du også at det går over på samme sted uansett vær og føre.
Litt dårlig analogi er at du er stiv i hofta når du reiser deg fra sofaen, men du blir fin når du bare får gått noen skritt og kommer til døra til gangen. Spiller ingen rolle om du har på deg gul eller grønn genser. Bare kroppen som må bevege litt på seg for å komme i gjenge.
#2
Det er vel ikke helt rett frem å erstatte blysyrebatterier med Li-ion? Du må vel ha en BMS som har kontroll på lading/utlading? Vet noen 12V Li-ion-batterier for båt/campingvogn kommer med innebygd BMS.

Men teoretisk skal du kunne bytte ut 5x12V i serie med 5x60V i parallell.
#3
De er aktive hele tiden, men lyser ikke opp før du trykker der. Så det har alltid vært fritt frem til å bruke girknappene i S/X refresh.
#4
1. Ingenting å tenke på. Har ingen praktisk betydning.
2. Søk på "takstativ" her inne. Det er mange tråder om akkurat dette. Er kun tillatt med taklast med Tesla sitt originale takstativ.
#5
Du kan gå i service-mode på skjermen mens bilen står parkert og åpne Autopilot-fanen. Har bilen radar fysisk montert vil den vises i oversikten og som grønn og OK. Har ikke bilen radarmodulen i fronten, vises den ikke i lista.

Se denne videoen fra Ingeneerix på YouTube hvor han går gjennom hele menyen og hvordan man kommer seg inn. Bildet som viser de forskjellige kamera/radar og status er rundt 4:20 i videoen.
https://youtu.be/iCa4AB2PS_I?t=260

Du kan ikke vise dette vedlegget.
#6
Biler MED radar men ny nok software til å basere seg på kun Tesla Vision har heller ikke mulighet for avstand 1. Min Model X kan justeres 2-7.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
søndag 28. mai 2023, klokken 19:16
Begge deler. FSD-beta skal jo bli FSD en gang i fremtiden. Og koden som brukes i FSD-beta i dag og FSD i fremtiden skal være den eneste koden som kjører og overtar helt for alt av AP/EAP/FSD.
#8
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
søndag 28. mai 2023, klokken 18:41
FSD/Autopilot-softwaren kan nok rulles ut på biler utenfor USA for å teste koden, samle inn data og se hvordan den ville reagert utenfor Nord-Amerika. Men selve FSD-funksjonen behøver ikke være tilgjengelig. Og på sikt er det jo det som forhåpentligvis vil skje. Dagens Autopilot-kode utgår til fordel for FSD, mens FSD-funksjonene blir tilgjengelig i flere og flere områder etterhvert som det er tillatt.
#9
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
søndag 28. mai 2023, klokken 18:38
Det ene er en strafferettslig sak mellom politiet og kvinnen. Den andre saken er privatrettslig og regresskravet til Tesla. Det ene utelukker ikke det andre. Det er ikke snakk om dobbel straff for samme sak her.
#10
Ser dette er et veldig gammelt innlegg, men det går helt fint. Bilen styrer selv hva den vil ha. 3kW lading er brøkdelen av hva batteriet utsettes for når du gir gass eller bremser. Så hvis den ikke hadde tålt dette, så hadde den ikke eksistert.
#11
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
søndag 28. mai 2023, klokken 15:46
Tror vedkommende i artikkelen heller bør lære seg å kjøre bil. Evt. gå over til å ta bussen/taxi hvis det blir for vanskelig.
#12
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. mai 2023, klokken 23:56Tipper Kina elbiler ikke selger så bra i USA som her i Norge. Dette pga det politiske kinesiske regimet.
Kinesiskproduserte biler har høy straffetoll ved import til USA. Det er derfor Geely produserte Volvoer til USA i Sverige, mens det svenske markedet fikk biler tilsendt fra Kina.
#13
Bestilling og levering / Sv: Model Y LR og farger
tirsdag 23. mai 2023, klokken 12:08
Alle fem fargene og alle tre variantene, SR, LR og P, produseres nå i Berlin. Men det har til nå vært hovedvekt av svarte og hvite biler. Quicksilver kom i produksjon tidligere i vinter/våres, cherry red nå nylig, og den "gamle" blåfargen har de også begynt å produsere nå de siste ukene.
Mest sannsynlig er det lenger leveringstid på røde og blå biler siden det lages færre av de. Og det kan også være at Tesla nå vil slutte å sende Model Y fra Kina til Europa siden alle er i produksjon lokalt nå. Så det kan være at "siste sending" er sendt, og at man nå må vente på bil fra Berlin.
#14
Det er forskjell på stål og stål. Alt kommer an på hvilken legering produsenten har brukt.
#15
Tesla SW og AP / Sv: Skiltlesing igjen (sorry, not sorry)
mandag 22. mai 2023, klokken 22:47
Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 21:13Jeg kjører daglig på en 80 km/t-vei hvor jeg på deler av den kan regulere hastigheten høyere, men ikke på hele veien. Kan neppe kategoriseres som motorvei.
Fysisk midtdeler ser ut til å være det som gjør det i mine øyne. Jeg får også lov til dette enkelte steder hvor veien er tegnet inn som to separate veier med kun trafikk i én retning. Gjerne noen få meter før/etter rundkjøringer før veien samler seg igjen.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA