Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - el-fanboy

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oslo-Turtagrø
søndag 14. september 2014, klokken 22:21
...og her er "fasiten": Oslo-Turtagrø via Gol og Tindevegen tar 72,5 kWh (dvs, det er forbruket til toppen av Tindevegen. Deretter er det nedoverbakke og regen)
Turtagrø-Oslo via Tindevegen og E16 tar 55 kWh.

Begge turene på tørre veier, raus på wattpedalen og ca 15-20 grader i lufta med P85 m 21-tommere.
#2
Model S 2013 - 2022 / Oslo-Turtagrø
torsdag 04. september 2014, klokken 12:47
Er det noen som har tatt dette strekket? Korteste vei er 330 km uten SC langs veien, mye opp og ned over fjell og til slutt 800 høydemeter. Jeg tenker dette er godt innafor, men tenkte høre om noen allerede har tatt turen, og hvor mye buffer de kom fram med. Alternativt ta en halvtime på Fagernes 22kW?
#3
Jeg behøver tips om utstyr som elektriker'n skal installere for rødt stikk på hytta. Vedlagt bilder av strøminntak+hovedsikring ute, og sikringsskap inne. Det er lagt inn 400V 40A til hytta. Tenkte kjøpe inn materiell selv og kjøpe noen timer med elektriker for å få installert. Rødt stikk skal legges opp ute, bare 2-3 meter fra hovedsikringen som også er ute. Da behøver jeg vel ikke gå via sikringsskapet inne? Det ser ut til at det er plass til en automatsikring for trefase-stikket ved siden av hovedsikringen. Er dette det jeg behøver:
http://www.elektroimportoren.no/automatsikring-g103n-c-16-16a-efa/1644794/Product.html?Event=searchlist
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist
Hva slags kabel må jeg kjøpe?
Hadde vært ok med en egen, enkel måler til det røde stikket også. Noen som har tips til slikt?


#4
Ladeplasser og ladekabler / Hva slags kontakt er dette?
søndag 23. februar 2014, klokken 22:53
...og finnes det evt et adapter til Tesla Model S for denne?
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mye kjører Model S eiere?
mandag 06. januar 2014, klokken 11:23
Ca 7000 km på 4 mnd - mest til og fra hytta.

Sykler til og fra jobb. Elektrisk sykkel kan anbefales sommer som vinter. Overlegent raskere og billigere enn både (el)bil og kollektivt når man bare har noen km til jobb OG skal levere i barnehage. :-)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladesuksess på Strømmen Storsenter
lørdag 14. desember 2013, klokken 13:53
Sitat fra: Otto på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:58
Nå har jeg vært to ganger på Strømmen Storsenter, fortsatt ingen suksess :-(

Første gang mot ladestolpe 34, denne fikk jeg ikke til å lyse blått (for lading). Da bilen siden av kjørte, fikk jeg prøvd denne, ladestolpe 35. Her fikk jeg til slutt blått lys for lading, men Tesla'n sa at den ikke ladet. Jeg var da nødt til å dra, men fikk ikke ut Salto kabelen av lade porten. Måtte få hjelp fra Support, som først ville at jeg tok en reset av bilen (??), deretter ble saken overført support i Nederland som gikk inn remote og løste ut kabelen. Finnes det en mulighet for å gjøre dette selv?

Dagen etter prøvde jeg igjen på ladestolpe 32. Fikk startet lading, men ikke mer enn 16A. Trodde jeg skulle få 32A med dobbellader og nyinnkjøpt Salto type 2 kabel. Gikk en tur på senteret, og når jeg kom tilbake hadde Tesla'n stoppet lading, men det lyste blått på lade stolpen. Begge dager ble det benyttet RFiD brikke, som fungerte greit så snart man skjønte at denne skulle høyere opp enn angitt på ladestolpen. Grrr!

Ja jeg lærer stadig :-)
Det er kun stolpe 30 som gir 22kW. Alke andre stolper der er 16A.

RFID-brikken holdes etpar sekunder i overkant av metalluka for å åpne.

Saltoladekabel utløses fra bilen ved å trykke på store displayet : Controls->charge port (knapp nederst til venstre) evt dobbeltklikk på taket på fob.

Ellers har jeg lært å gjøre klar kabel først; åpne stolpen, åpne ladeport og plugge i kabel relativt kjapt. Venter jeg for lenge vil ikke stolpen gi lading, slik som du beskriver.

:-)
#7
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
fredag 13. desember 2013, klokken 10:37
Sitat fra: Nuvolari på fredag 13. desember 2013, klokken 10:33
Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:26
Angående Clas Ohlson forlengeren som mange bruker.

Er dette forlengeren som er for klumpete? Jeg kjøpte den på Clas idag, synes den virker veldig nett og fin, ikke for lang heller. Den sto som nyhet, så kanskje den har erstattet en annen?

Har du link til denne? Finner den ikke på clasohlson.no

Kjøpte slik i går selv. De hadde endel på Strømmen Storsenter. (Med Jeez for kaos det var der igår kveld...)

http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/36-5493
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parksensorer + Ryggekamera
tirsdag 10. desember 2013, klokken 17:03
Ja det hadde vært bra ikke sant. :D Neida, åpningen til garasjen er 220 cm bred. Vel innenfor er det bredt nok til å smyge seg ut døra ;)
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parksensorer + Ryggekamera
tirsdag 10. desember 2013, klokken 16:47
Sitat fra: elpedros på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:41
Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:19

Rygger inn i garasje med 220 cm bredde hver dag, så det blir endel piping :D


Hvordan kommer du deg ut av bilen?? (:

Varierer litt. Vanligvis takluka (har montert ribbevegg i taket i garasjen) Men igår måtte jeg ta bakluka for det begynte å rase så mye snø inn i bilen da jeg åpna panoen.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parksensorer + Ryggekamera
tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:19
Har bare gode erfaringer med p-sensorene etter 5000 km. I det siste med en halv cm snø/is på fangeren bak har de varslet "Stop" umiddelbart etter å ha satt bilen i R. For min del fungerer de bra igjen om man graver sensorene fram.

Rygger inn i garasje med 220 cm bredde hver dag, så det blir endel piping :D
#11
Hu dama burde jo bare beskyttes mot seg selv, Kim :) Selv får jeg kommentarer som "har du huska skjøteledning", "har du huska brannslukkingsapparat", - og da jeg kjørte Leaf her i sommer; "Huff, kjører du sånn elbil?"... Ganske irriterende, men må jo bare prøve å heve seg over det. Ikke alltid like lett... :)

Men 500 km rekkevidde på vinteren, DET var vel likevel å ta i... ;)
#12
Har du sjekka med andre inntauingstjenester? Kan det hende St1 har i overkant ivrige inntauere - parkering forbudt osv? Andre private inntauingstjenester? Noen må jo ha tatt den på lasteplan, det er jo en bragd å reagere så fort på en parkert bil med mindre det er rutinemessig??
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: SUDDEN DEATH
mandag 09. desember 2013, klokken 21:37
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 09. desember 2013, klokken 18:25


Jeg har vel ikke hørt om eller lest om Leaf eiere som kjører rundt med ladeutstyr og ekstra batteri i backup for å si det slik...
Nei, men vi burde kanskje vurdere å gjøre det? ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10648.0.html
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 09. desember 2013, klokken 18:34
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 15:11
Sitat fra: el-fanboy på mandag 09. desember 2013, klokken 14:23
Hvilke av de andre elbilene tar type2-lading da?

Alle de som er i salg nå.
Med 22kW?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gruppekjøp og -installasjon av Saltoboks?
mandag 09. desember 2013, klokken 16:31
Sitat fra: Mons på mandag 09. desember 2013, klokken 16:00
Jeg er interessert, men bor på Hamar. Muligens litt for langt borte?

Nei jeg tror ikke det er for langt, de hadde visst vært oppi Østerdalen også.  Teller dere med foreløpig :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA