Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 269
1
Model Y / Sv: Return policy?
« på: ſøndag 18. Juli 2021, klokken 23:20 »
Er det slik enda at en kan levere den tilbake? Trodde Tesla hadde droppet dette?

2
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 09:18 »
Ja det var opp til hytta på litt vaskebrett jeg tenkte "oi, dette var virkelig ikke bra". En merker jo vaskebrett i EQC og IX3 også, men ikke i nærheten av på samme måte. Og til hytta kjører vi ofte.
Ute på landeveien var den helt fin. Ikke like myk over dumper, men absolutt god nok. Og det er jo en annen prisklasse. Jeg forventer at Model Y er noe lignende ID4. Kanskje bittelitt stivere?

Mtp salg er jo markedet for ID4 komplett bananas for øyeblikket. Jeg kunne sikkert tatt 10-20k mer ved å vente to måneder med å selge. Isteden rullet jeg rundt i en Q5 uten fungerende ac inntil ix3 kom :D

Ja, jeg ble skikkelig overrasket over prisene. Ser billigste 1ST nå er 447, men i går var det vel 455 så det er god margin nedover til prisene de gikk for som nye i vinter, men en må jo ha en bil så det får bli som det blir. Fruen er iallefall krystallklar på at vi ikke skal ha noen flere ventepølser, kjøpte Kia ESoul sist som ventepølse og det ble ingen sukess hos henne...

3
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 08:34 »
Synes det er et stykke støymessig fra ID4 opp til premium elbilene. Det samme med kvalitet/komfort på understell. Men til prisen er det bra, og bra nok for meg. Opplevelsen av støy og understell i Model Y må jeg nesten konkludere med i august når en i familien får sin.

Ja, enig, den er ikke så veldig bra på skarpe ujenvheter IDen, da smeller det litt og du får litt "billig" følelse.

Tar ut min TMY nå i Aug/Sept så får vi se, pt tenker jeg at vi beholder IDen, men det er også litt fordi vi har en ivrige 18 åring som får lappen og da er 8 sek fra 0-100 mer enn nok...

Ang hjulstøy og understell så har jeg ingen forventninger om at TMY skal være bedre, utfra det jeg har lest er den betydelig verre siden den er stivere, men igjen, en må oppleve ting selv...

4
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 08:30 »
Du har ikke prøvd Kia-ENiro hører jeg:)
Nei, det har jeg ikke :)

Og bare for å ha sagt det: Jeg opplever ikke ID.4 som en dårlig bil, det handler mye om preferanser. Jeg har tidligere skrevet at jeg tror ID.4 kan bli årets mest solgte bil. Nå ser det kanskje ikke slik ut grunnet leveranseproblemer, men den vil nok være på bestselger listene lenge.

Vi er ikke uenige, ID4 har de vært litt vel sparsommelige innvendig med syns jeg også, spesielt blir dette merkbart i de billigste og dyreste utgavene syns jeg.

Styrken til ID4 er at det er en VW, mange kjøper den bare av den grunn. For oss var det mest det praktiske med bilen og prisen. Jeg har hatt Audi før og ble ikke VAG frelst av den for å si det slik, men det var en A6.

Dette med svingbart HF og takrails på ID4 er veldig veldig greit for oss som både har båter og hytte på fjellet etc og dermed bruker bilen til mye forskjellig. En frunk til ladekablene ser jeg at hadde vært gull.

Kjøre 4200 km med vår nå nettopp og dette med kablene i det nederste rommet bak blir håpløst. Nå som det er så mye kø på laderene ladet jeg så mye som mulig der vi stoppet og dermed ble det faktisk en del bruk av både type 2 og Shucko, men det endte med at disse ble liggende på toppen av all bagasjen så la vi det vi ikke skulle tatt med i dette nederste rommet. En frunk hadde vært fint, men VW påstår at de har lagd så lite overheng som mulig og heller puttet alt der fremme, mja. Det er jo god plass ifht størrelsen ser den. TMY er vel ganske mye lengre

5
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 08:17 »
Men kan godt hende støynivået blir godt levelig i TMY, men man bør ikke regne med at den eller TM3 er like stille som premium elbiler slik som Id4 (hehe) og Q4 e-tron slik noen later til å tro.
Tror det beste er å teste de forskjellige bilene selv jeg, så kan man gjøre seg opp en mening om det er til å leve med for eget bruk.

Mye bedre enn å sitte å sofaen å lese forum og se på videoer for så å komme med bastante uttalelser.

Personlig er det viktigere for meg å ikke kjøre rundt og føle at man sitter i en hardplast fisher-price bil (ID.4) enn å oppleve at man sitter i en blikkboks når man kjører på grusvei med mye løs stein (TM3). Det første må jeg leve med hele tiden, det andre er stort sett bare der det er veiarbeid.

Og siden du provoserer med vilje så så føler jeg meg fri til å slenge ut følgende: ID.4 er den bilen som totalt sett har gitt meg minst “premium” opplevelse av samtlige biler jeg har prøvd i det siste. Det gjelder spesielt materialvalg i interiøret, men og noen designvalg.

Nå blir jo og TMY snart tilgjengelig for å se og prøvekjøre, så da kan man jo gjøre direkte sammenligninger.

Det VAG generelt er gode på er praktiske detaljer (f.eks kroker for handleposer o.l), slikt er Tesla dessverre totalt uinteressert i. Ikke noe som velter et bilkjøp for min del, men en dusteting jeg tenker på hver gang jeg har vært i butikken.

Du har ikke prøvd Kia-ENiro hører jeg:) Jeg har som nevnt ID4 og det plager ikke meg og den er et godt hakk opp fra Kiaen vi hadde før, men selvsagt langt fra en Audi, det som er spesielt er at VAG har valgt å gjøre Skodaen mer forseggjort innvendig enn ID4, det er rart.

Nå har dette mye med prisleie å gjøre, vi har 1ST uten max som koster 410 kNOK med vinterhjul, hf, lakkforsegling etc så da syns jeg interiører er helt ok, men jeg tror nok at hadde jeg fullspecet en GTX til 600 så hadde jeg kanskje syntes det ble litt kjiipt. Nå sies det at GTX er bedre, men jeg kan ikke helt se at den blå skindashen gjør så mye forskjell... Jeg har brunt i dørene og på setene som er i velour (oppleves nesten som alcantara), syns det er pent og hever inntrykket ganske mye fra City, DEN er kjiiip den, helt utrolig at de leverer ut noe som ser så kjiipt ut som City syns jeg...

6
Jeg har også konkludert med at vi tar den ut nå. Det er en ganske åpenbar mulighet nå til enten å få en billig bil eller å tjene seg noen kroner.




7
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 07:56 »
Kjøre ID4 og den er ikke veldig stille på skikkelig grov asfalt med 255 dekk, men den var nydelig på vinterhjulene. Fikk Pirelli på min, men det er KUN på skikkelig grov asfalt, uten om det har den veldig behagelig støynivå.

8
Syns dere er optimistiske med tanke på flipping. Det er nok flere tusen reservasjoner, og dette var fra tiden det var mulig å flippe biler og tjene penger...

Har selv bestilling på LR til 500. Bilen havner litt mellom to stoler for oss, tror den blir for liten som hovedbil, og litt drøy som bil to. Derfor usikker..

Det er alltid vanskelig å vurdere. Det å flippe nå er en litt spesiell mulighet siden noen har bedre pris enn andre, det nytter jo ikke å kjøpe til dagens pris og flippe.

Mange er nok fornøyd med mindre enn differansen opp til dagens pris. Det som kan ødlegge hele moroa nå er at Tesla setter ned prisene, det kan jo skje selvsagt. Samtidig ser vi at andre sliter med leveringstider så jeg tror timingen med å få en TMY til under 500 i Aug/Sept blir temmelig god, ser null risiko for tap. Worst case så får en bare hentet ut en ny bil og prøvd den litt, helt ok det også for min del. Evt så kan den jo bli så fristende at det er en ID4 som går ut på finn.no i stedenfor:) Time will show...

Nå er det nok en god del som bestiller i dag med levering i Sept til dagens pris. Dersom de som blir levert først dumpes i pris vil jo de som har bestilt i Sept hoppe av den og gå for en som er noe billigere enn deres egen siden Tesla ikke krever noe kanseleringsgebyr så markedet for en TMY levert i Aug er temmelig bra vil jeg si!!

9
Jeg er en av de "uheldige" som ikke var smart nok til å reservere en model y. Men, ta ut bilene folkens! Tror det er flere enn meg som gjerne vil kjøpe en bil dere flipper, hvor både kjøper og selger blir fornøyde! Etter to år med model 3 er spørsmålet mitt om jeg skal kjøpe "flippebil" nå snart, eller vente ett år til bare fordi jeg ikke har noe hastverk. Jeg tror for øvrig at kinabil vil være lik så bra (eller bedre) som en første-batch tysklandsbil.

Ja, du har ett poeng ifht de første fra Tyskland, kan fort bli too much derfra også, ingen vet. Heller mot flipping for å sikre en liten gevinst samtidig som vi er veldig fornøyd med ID4 til rett over 400 dekker den behovet fult ut OG den er kanskje mer egnet som bil til en 18 åring som får lappen til høsten enn en meget sprek Tesla...

10
Rettelse, ny feil følger var det ett sportsanker som sa en gang...

Ringte Tesla og de hadde fått beskjed om at en får samme pris om en vil vente på bil fra Tyskland, men de sender ikke noen bekreftelse, bare beskjed om at du ikke må tukle med bestillingen så går det fint...

Hvis en uansett skal flippe kan det være smart å ta den ut nå tenker jeg, men jeg vet ikke hva jeg vil egentlig. Er godt fornøyd med ID4en, men er jo ikke AWD på den, vel, jeg har nå bedt dem notere at jeg ønsker tyskbil så får vi se hva vi gjør....

11
Risikoen for tap er jo nesten helt utelukket.

Tror nok det blir flipping på meg, den kom litt for tett på ID4en nå...

12
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Tirsdag 13. Juli 2021, klokken 09:12 »
Har ID4 og kjørt til Andenes fra Stord sør for Bergen nå i uke 26 og 27. Klart at lading i Nordland er krøkkete, men jeg syns jo ikke det er allverdens problem å leve med det en gang i året maks, vi kjører sikkert ikke hvert år nordover heller og det MÅ jo bli bedre lademuligheter fremover også.

Akkurat når du står der i kø (vi sto en gang i kø, men da e hel time i Mo i Rana), DA tenker du at f... hvorfor kjører jeg ikke Tesla, men det er altså denne ene gangen i året, dvs vi hentet en båt i Tønsberg når IDen var helt ny, da også hadde det gått fortere med Tesla, men ja, velge bil utfra 1-2 gangers behov i året blir litt rart for min del...

MEN, hvis en skal kjøpe nå og har den "gode prisen" så gir jo TMY absolutt mening, vi som har kjøpt ID4 med RWD har en billig bil, men det er jo en grunn til at den er billig, mindre utstyr, mindre effekt og ikke AWD så en får ganske mye for pengene en legger ekstra i det, men det blir jo ganske mye når IDen har vinterhjul og hengerfeste inkludert for bare litt over 400 så jeg vet ikke, tror vi står over denne gangen, det har vært litt for mye styr med kjøp og salg de siste gangene vi har byttet så fruen har gått litt lei, det er jo forståelig...



13
Joda, vi kan vente, men får ikke garantert pris...

14
Ser i TU artikkelen nettopp lagt ut om dette at Tesla ikke garanterer prisen på tysk bil… Ble vanskelig dette nå…

15
Ser den, men greit å vite uansett. Jeg får sjekke med Tesla

Sider: [1] 2 3 ... 269