Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 267
1
ID.4. / Sv: Tester av ID4
« på: I går kl. 09:51 »
Litt skuffet over denne Cris Reefa, har likt videoene hans, men kritikken av knappene på ID forstår jeg ikke noe som hels av, har han ikke fått med seg at poenget med disse er at du kan sveipe? Det å komme uforvarende borte i stemmestyringsknappen er ett mesterstykke syns jeg.

Jeg syns feks cruiscontrollen er den mest intuitive og enkle å betjene jeg noen gang har vært bort i. Så lett å buster farten med bare ett sveip.

Jeg kan ikke si at jeg har notert meg unormal lagging heller på den ID3 en jeg har nå så vel, litt sensasjon skal en vel ha som «journalist», men en må nesten sette seg inn i hvordan ting fungerer før en kritisere i hytt og pine.

Jeg har testen ID infotainment på mine foreldre og de fant det nesten ganske lett når jeg fortalte dem om hjemknappen og de fire hurtigtastene, mye lettere enn i Leafen ser jeg, der finner de ikke ut noe som helst.

Jeg syns også slide på lyd og varme er mye bedre enn skru, men den er kanskje litt for brå, ett slide skulle gitt litt mindre endring, da hadde det vært perfekt!!

2
ID.4. / Sv: Har id4 52 kWh livets rett?
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 00:13 »
Vanskelig å si, men rekkevidde opptil 500 km vil nok alltid være ettertraktet, men det kan jo bli slik at de fleste kjøper 77 kwh batteri og at det blir få 52 kwh så om prisen er rett er det jo mye familiebil for pengene, men jeg hadde nok selv gått på bruktmarkedet og sikrert meg en 1st, eller enda bedre ringt rundt til Møller forhandlere og sett om de har på lur, det er jo alltid noe som kanselerer og jeg tror nok de har i bestilling helt frem til det er slutt på disse.

Skal du ha hengerfeste også så er jo det inkludert på disse...

3
ID.4. / Sv: Kommer det ID4X?
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 12:10 »
Tenker også at GTX er litt feil for oss og iallefall om det kommer en billigere X som har litt enklere pakker, spes elseter bør gå ann å få med uten å gå i banken!!

4
ID.4. / Sv: Kommer det ID4X?
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 12:18 »
Ingen med formening om dette?

Føler det uansett var riktig for oss å droppe GTX og heller prøve om ikke 1ST er riktig for oss. EV6 og andre kan også løfte hele inntrykket av hva en får for 500 om kort tid så det haster ikke å få seg AWD. Egentlig greit fremover å få lånt en bil over helgen før en kjøper slik vi gjorde i gml dager:)

5
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 00:11 »
Enig med siste taler, HF, ryggekamera og bagasjeromsikring er minimum.

Det som gjør dette litt mer tricky med GTX er at en kan velge enkelt ting og på bruktmarkedet blir det da konkurranse mellom feks like biler der den ene har HUD som da fremstår mer attraktiv.

Med 1ST er det ingen som feks bare har Matrix og elseter ekstra som jeg feks hadde lagt til om det var mulig, fordelen er at alle med 1ST stiller helt likt

6
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 23:11 »
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Velg det du ser verdien i selv, nå er det jo ikke så ille pris på pakkene, men GTX oppmot 600 er for dyrt, den vil falle hardt i starten, der er den oppe og konkurrerer med premium bilene.

Jeg hadde tenkte å hive meg rundt på GTX, men syns det var dårlige tilbud ute å gikk når jeg da hadde vært på min 3. ID4. Nok om det;

Komfortpakke+, en av de store blemmene på 1ST at dette ikke finnes, lastesikring er mange opptatt av og er ett MUST

Førerassisten/f+: den først er ett must, og for 11 ekstra får du utstyr som en forventer i denne prisklassen, som TravelAssist, SideAssist. AreaView er også mange som vil ha. Så var det den e køassistenten da...

Sport/+ tror nok den selges helt fint uten

Justerbart understell: tror de fleste ikke er opptatt av dette

Hud og 12 tommer: Mja, det som er dumt når en bestiller slik er at mange andre kan ha valgt dette. På 1ST er det ingen som bare har noe mer enn deg så det er vanskeligere å velge når alle kan plukke utstyr. Hadde nok droppet denne selv, mest fordi jeg ikke syns større skjerm er noe poeng og HUD har jeg ikke klart å venne meg til så for min for måtte dette vært kun for å sikre 2 håndsverdien, men om du får 12 kNOK mer? Kanskje?

Hengerf: must, fordi «alle» vil ha dette og det er så voldsomt dyrt å ettermontere

Panorama og tykkere sidevindu, Mja, hadde ikke valgt det selv, men husker når barna var små at vi la mye på bordet for å få med dette. Vår SMax fra 2007 hadde dette... igjen så kan det vært dumt å mangle det om alle andre plukker på dette da vil din skille seg ut negativt, men de skal ha 14 kNOK mer enn deg ved salg for ikke å tape mer også, tenker derfor at gir det ikke deg noen verdi så dropp det..

7
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:54 »
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi de ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Utfra din signatur har du ikke mottatt din 1st enda. Har intet negativt imot 1st. annet en at jeg tror at folk vil forvente mer std. i brukt bilmarkedet og at dette vil medføre at 1st priser vil falle mye fortere enn bla. Max og mer imot GTX. Time will show.

Joda, men ref min andre kommentar har jeg solgt den igjen og kjøpte en til som var til kanonpris hos Gumpens, den siste har jeg ikke fått enda. Har kjørt ca 500 km med ID4 1ST og den duger, det er helt lik bil som MAX.

Vi trenger ikke bli enige, men poenget her er at bilene havner i helt forskjellige markeder som brukt, som nye også, 65% har valgt uten MAX, de fleste antakelig fordi de ser ikke at Max er verd 80 kNOK mer eller ikke var råd til det. I bruktmarkedet forsterkes bare denne trenden...


8
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:46 »
Kansellerte min GTX reservasjon i dag, ok pris egentlig på den, men blir 100 mer 1ST og selv om GTXen hadde Matrix og litt til samt er mye sprekere så er 100 kNOK mye penger og jeg vil heller ikke gå i samme felle som sist når prisene ble dumpet på 1ST etter signering.

Nå kom jeg meg unna det sist, men det ble mye styr og noe vi ikke gidder en gang til!

Med litt is i magen nå kan en jo få prøvde alle aktuelle som EV6 og TMY i ro og fred når den tid kommer, greit å prøve å komme tilbake til normalen...:)

9
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:35 »
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.

Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi veldig mange ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Max skal også konkurrenter med mindre, men fortsatt godt utstyrte GTXer, AWD Enyaqer og alle andre som havner på +- 500 som nye.

10
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:29 »
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Tror det er en sikkerhetsfunksjon som gjør at du må gjøre noe for å få den til å kjøre igjen, var likt på ENiro og Leaf 2.0 også

11
ID.4. / Kommer det ID4X?
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 19:22 »
Er det noen som vet med sikkerhet at det kommer en ID4X?

12
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 18:01 »
Enyaq er en flott bil, jeg var helt bestemt på den til ID4 kom. Syns ID4 ser mye bedre ut, det er en smakssak selvsagt, men jeg noterer meg at det er få biljournalister som ikke liker best «slik det var før»;)

Når det er sagt kunne jeg endt med Enyaq som AWD, men har ikke regnet på det utover at forhandlerens jeg snakker med ikke er særlig interessert i å selge meg en GTX, 3 års service og litt avslag på vinterhjul er det hele og da blir det altfor dyrt ifht 1ST uten MAX

13
ID.4. / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:56 »
Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+

14
ID.4. / Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
« på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 11:58 »
Rabatter:

Vel, Bertel & Steen gjør det samme, Birger N Haug gjør det samme, så både EV6 og Ioninc5 får man med denne type rabatter.
Her tror jeg policy er nokså lik hos de fleste.  Spesialmodeller som kommer tidlig er ofte uten slike rabatter (f.eks. P45), mens deretter får man rabatter avhengig av hvor god kunde/god relasjon man har.

Slik det er ellers i verden.  Jeg klipper heller plenen for naboen min som jeg har en relasjon til enn for en som bor 5 km unna som jeg ikke kjenner.
Noen land har eksportforbud for vaksiner for tiden, ja, det er urettferdig, men igjen; mange legger mer vekt på relasjoner og nærhet enn på absolutt likhet for alle.

Jeg vet ikke hva de andre gjør, jeg har kjøpt 2 Leafer med Agrol rabatt, usikker på om det var så mye å hente, men litt så ja det er jo også urettferdig selvsagt, men der kan i det minste alle bli medlem om de ønsker. Det at en nå får høre fra forhandler at de har ikke lov å gi noe mer enn serviceavtale når naboen får 8% det blir liksom helt merkelig og da er jeg på min 3. ID4, men dette har me hva forhandlerene får i pris fra importør. Kommer du med firmastempel får de støtte fra importør, vel, slik er systemet så kan en like det eller ikke.

Jeg er superfornøyd med min forhandler, de har gjort en kjempejobb og det er ikke deres feil at systemet er slik det er. Jeg avventer å ser om det kommer noe skikkelig Gumpenstilbud igjen på GTX, da kan det være at jeg hiver meg på, en rød GTX hadde passet perfekt før vinteren, nå blir det uansett langtur med ID4 1ST i sommer så får vi se og jeg regner med at jeg får kikket mer på alternativene også og det er jo ikke så dumt, tiden der en kjøpt usett er jo litt forbi egentlig...

15
ID.4. / Sv: Utstyrspakker for ID.4 GTX
« på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 00:27 »
Tenker litt likt som deg.  Dropper setene pga pris, og fordi de ser ut som det er såpass mye bøtte-preg/sidestøtte at de antagelig passer dårlig for lave personer, min kone f.eks. 
Selger sa at dersom man ikke tar Førerassistent+ så mister man mye av funksjonene som i dag finnes på ikke-max 1ST, bl.a. automatisk køkjøring, og det er noe jeg absolutt vil ha.
Tror også HUD blir mer og mer vanlig og etter hvert et krav, så tar med den og. 
Sport og senking vil jeg ikke ha, skal takle dårlig fjellveier også.

Komfortpakke tar jeg med, lei av at det flyter av ladekabler, overganger, spylerveske ++ i bagasjerom, nå blir det plass til alt under, rommet under på den vanlige er for lite til å ha plass til alt.

Blir det mer støy av glasstak enn vanlig tak?  Vet man da får med isolerte sidevinduer i pakken.

Her er min "bestilling":

Førerassistentpakke +
Designpakke +
Svingbart tilhengerfeste
Infotainmentpakke +
Komfortpakke +
Lanseringspakke 19"​ sølv
Skvettlapper foran

Da er det kun setene igjen å vurdere.
Sliter veldig med å svelge manuelle seter på en slik utstyrt bil. Prisen for elektriske seter er jo hinsides også,samt at nakkestøtten er fast. Å betale nær 28k for dette føles feil,men det er også feil å ikke ha med el seter når det meste ellers er med. Får tenke hardt her kjenner jeg.
Mulig jeg blir så irritert på VW sine pakkeløsninger at hele bilen blir dumpet. Men å gå Q4 veien ser jeg blir vesentlig dyrere. Vanskelig dette.


Ser det er akkurat samme tekst på ACC på GTX som i øvrige modeller så om funksjonaliteten er forskjellig så er dette svært misvisend og "min" selger anbefalte uten pluss om en ikke var opptatt av autopilot

Sider: [1] 2 3 ... 267