Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. januar 2020, klokken 18:24Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 12:47NEDC er helt ubrukelig, det er bare et fåtall biler som kan klare den under helt optimale forhold.
Gamle NEDC var også en test etter gitte kriterier, betyr det at den også stemte på alle bilmodeller i daglig bruk ?
WLTP er litt bedre, men har stor variasjon og er generelt vanskelig å oppnå for en god del den også.
EPA har vært den som er oppnåelig for flest biler og har fremstått som den mest realistiske.
Det er interessant å se på den store sammenligningstabellen som bruker Finnøy har laget her på forumet der kan en se de forskjellige standardene på alle biler som det er kjente data på.
At EPA er mest oppnåelig betyr ikke for meg at den er mest riktig. Der problemet til wltp og NEDC er at de er for optimistiske virker det for meg at problemet til EPA er at den favoriserer visse merker/modeller i mye større grad. Det sier meg at testen ikke tar hensyn til nok variabler til å kunne stoles på. Har hatt en god del elbiler og forskjellen på f.eks Model x og i pace er på langt nær så stor som EPA viser.
En taycan på småkjøring tipper jeg bruker ganske mye energi på aktiv aerodynamikk, batteritemperatur for å kunne yte maks uansett soc, aktive dempere osv osv. Men på langkjøring der man trenger rekkevidden virker det som den bruker lite, tipper 2 gir og lav luftmotstand spiller inn her. Det er jo også i tråd med andre sportsbiler/ der gapet til en gjerrig bil er gedigent ved småkjøring og jevner seg veldig ut ved langkjøring. Tipper en 911 4S bruker mindre drivstoff enn en XC90 hybrid på langkjøring i høy hastighet selv om EPA viser at 911 bruker dobbelt så mye drivstoff.
På en bensinbil bruker vi forbrukstall til å si noe om hva det koster å kjøre, ingenting om rekkevidde da bensin er lett tilgjengelig. Har i hvertfall aldri hørt om noen som har argumentert med høy rekkevidde på en bensinbil.
Når man da skal føre over samme test til en elbil, der det ikke er samlet forbruk som er viktig men rekkevidde på langtur mener jeg at real world tester på langkjøring er mye riktigere å bruke. 99% av fokuset ligger på om man kommer seg på hytta osv osv, ikke om man bruker 1, 2 eller 3 kWh til butikken.
En standardisert test på langkjøring har etter min mening vært absolutt å foretrekke på elbil. Når vi ikke har det foretrekker jeg heller tester utført av journalister, eiere osv enn en lab test som er utviklet for å si hvor mye drivstoff en bensinbil bruker gjennom levetiden.