Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: [1] 2 3 ... 81
1
Her er det jo uansett Sameiet som har et problem, ikke sameier.

Sameiet har gitt tillatelse til å sette opp punkter, om de hadde lov til å gi en slik tillatelse eller ikke spiller ingen rolle. Sameier må forholde seg til Sameiet.

Hvis Sameiet da gjør et vedtak som gjør at investeringen som er gjort er verdiløs, så har sameier et dokumenterbart økonomisk tap. Da må Sameiet erstatte det. Sameiet kan selvsagt ta regress mot styremedlemmene.

Så lenge den enkelte sameier har eksklusiv bruk av sin parkeringsplass så kan Sameiet ikke pålegge montering av ladepunkter, eller ta dette over Sameiets ordinære fellesutgifter.

Slike investeringer skal komme alle til gode, og her kommer Sameiet i en skvis siden det er reserverte parkeringsplasser. Dette skiller sameier og borettslag. I et Sameiet kan man ikke vedta med ordinært, eller 2/3 flertall at badene skal renoveres. Det kan man i et borettslag.

Skal man sette opp slike ladepunkter gjennom sameiet må det være full enighet blant alle berørte.

Det klassiske eksempelet er sameiet der de ville installere heis. De i 1.etg hadde åpenbart ingen nytte av den fordi de allerede slapp å gå i trapper. Der endte det med at de i første slapp å betale for installasjonen etter en rettsak. I en annen heissak der man skulle bytte ut heisen fordi den var utslitt måtte beboere i ett bygg i et sameie uten heis være med på å betale for utskifting i et annet bygg i samme sameie. Parallellen her at i første tilfelle var det ikke enstemmighet om å montere heis, mens det i det andre var enstemmighet om å montere heis da bygget ble bygget. MEN, de glemte å presisere i vedtektene at vedlikeholdet av heisene skulle fordeles etter en annen brøk enn eierbrøk.

Det som komplisere ytterligere er at hvis det sameierne har ulikt antall parkeringsplasser (noen har kanskje ingen, mange har 1, noen har 2) og dette går gjennom Sameiet uten å presisere noe i vedtektene om vedlikehold, som vil dette i fremtiden gå over sameiets budsjetter.

Juridisk sett er dette kjempevanskelig, men fordi mange ikke kjenner reglene så ender det opp med at de ikke krangler.

Sameier her har jo allerede idag en tilfredsstillende løsning på sin private eiendom. Hvis Sameiet skal endre dette så bør jo ikke sameier måtte betale noe som helst hvis Sameiet ønsker å endre løsningen.

For å ta en analogi, hvis du allerede har kjøpt deg en varmepumpe til leiligheten din, og Sameiet ønsker å installere for alle leilighetene. Hvorfor skal du da måtte betale for enda en pumpe når den du har fungerer fint?

Det at Styret har dummet seg ut og ikke lagt inn noen klausuler i avtalen er ikke Sameiers problem. Det er Sameiets problem.

I et sameie der jeg er involvert har vi litt samme situasjon. Der har det riktignok ikke kommet noe krav om noe fellesopplegg. Der forsøkte jeg i flere år å få til en felles løsning, men det var alltid noen som satte seg på bakbeina. Jeg advarte også både de enkelte sameiere, og styret om hvis vi ikke gjør dette riktig kan det ende opp med at de siste som ønsker å montere ikke vil få lov fordi det ikke er kapasitet hvis vi ikke legger inn klausuler. Men neida.... Da jeg ga opp hele prosjektet og heller ville montere punkt alene så fikk jeg blankofullmakt. Og jeg gir faktisk fullstendig faen i at de 2-3-4 siste som skal montere punkt. Det er de som kommer til å få problemet, ikke jeg.

2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Kona - Grå-tekstil
« på: Tirsdag 09. April 2019, klokken 16:22 »
Konaen er en flott bil, men mangler sjarmen fra LEAFen.
Det SISTE jeg ville sagt om 1. gen Leaf er sjarmerende :P

Merk deg at det er skrevet i bestemt entall, det er altså snakk om akkurat min bil, ikke alle andre... ;)
Men... Etter å ha skrudd så mye på LEAFen min som jeg har gjort har jeg fått et nært forhold til den...

3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Kona - Grå-tekstil
« på: Onsdag 03. April 2019, klokken 00:06 »
Hei, hvorfor er du misfornøyd med kona forhandler? Skal du fortsette å kjøre i 1 gen Leaf?

Har vært veldig mye tull fra selger, og mye løgner. Jeg har også funnet ut at jeg har et (kanskje usunt) forhold til Leafen. Jeg vil ikke selge den, men kan ikke sitte på to biler.

Konaen er en flott bil, men mangler sjarmen fra LEAFen.

4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Kona - Grå-tekstil
« på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 00:40 »
Vurderer å selge Kona som ble hentet ut 1. april.

Norsk bil, Galactic grey, stoffseter.

Jeg vurderer å selge den fordi jeg har blitt litt for knyttet til LEAF`n til å bare selge den, og er misfornøyd med forhandleren av Kona'en. Jeg kan ikke beholde begge, så en av dem må gå.

OBO: 360 000,-



5
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 Leaf "starter" ikke, feilmeldinger
« på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 00:21 »
Tipper det løser problemet.  12.2v er ikke veldig høyt ved fullading.....
OEM batteriet er ikke noe å skryte av kvalitetsmessig.

Legg gjerne inn dine erfaringer etter hvert så andre kan få nytte av det.

6
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 Leaf "starter" ikke, feilmeldinger
« på: Mandag 01. April 2019, klokken 12:01 »
Den varierende spenningen under drift er nok helt normalt.

Tipper det er 12V batteriet som er gåent. Du kan jo alltids prøve å lade det over natten.

7
Hyundai KONA / Erfaringer med Kona-forhandlere
« på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 22:50 »
Siden jeg har hatt ekstremt negativ erfaring med "min" forhandler tenkte jeg at det kan være nyttig å høre hva andre opplever.

Jeg er ekstremt misfornøyd og vil på det sterkeste anbefale andre å holde seg unna.

Jeg burde kanskje ha luktet lunten tidligere, men som tidligere ansatt i eierens onkels bilforretning i nabobyen trodde jeg faktisk at alt var på stell. I tillegg kjøpte jeg min første bil derfra for et halvt liv siden.

Sent våren 2017 ringte jeg firmaet for å sette meg på venteliste for Kona. Det var da ikke noen venteliste så de lovet å sette meg på liste, og jeg ville få en e-post når listene var klare. Høsten 2017 ringte jeg for å purre på e-post siden mange andre hadde fått. Da fikk jeg beskjed om at de  slettes ikke hadde registrert meg på noen liste, og det var ingenting de kunne gjøre. Det eneste jeg kunne gjøre var å sette meg på liste på nytt. Da med kønummer 32XX......

Selger hadde så sitt livs enkleste salg. Jeg visste hva jeg skulle ha, og eneste kontakt han trengte å gjøre var å si ifra når kontrakten var klar.

Tiden går og han ringte meg i januar for å fortelle at bilen min var gått fra Ulsan. Normal reisetid derfra til Bremerhafen er 6 uker. 6. mars purrer jeg. Da er visstnok ETA Drammen 8. mars.

Mandag 25. mars kjører jeg forbi forhandler og ser at en bil med mine specs står der. Støvete og fæl. Altså nesten 2 uker etter ankomst Drammen.

Ringer selger 3 ganger daglig de 3 neste dagene uten at han svarer.

Da jeg endelig får kontakt med selger sier han at han er sykemeldt for en planlagt operasjon. Greit nok. Jeg spør om hvor det blir av bilen, og han sier den ikke har kommet ennå. Jeg sier at det er veldig snodig siden den har stått på utsiden en stund nå. Han påstår at det er en annen kundes bil. Han må sjekke litt, og innrømmer at det jo nok er min bil.

Ingenting er gjort, og dagene går. Dette på tross av at han vet at jeg skulle hatt bil for et halvt år siden. Nå er det avtalt utlevering på mandag.

Jeg er misfornøyd med bilen allerede før jeg har fått den fordi forhandler er så fordømt ubrukelig.

Selv om jeg tror at Konaen egentlig er en veldig god bil, så har hele denne prosessen irritert meg så grenseløst at jeg tror jeg kommer til å legge den ut til salgs bare for å bli kvitt irritasjonen.

Jeg kommer iallefall aldri kjøpe meg en bil fra Hyundai eller Gjermundsen Bilsenter i Sandefjord.



8
Zoe / Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 00:11 »
Trenger ikke bruke mer tid på dette, TorC. Jeg har fått mine svar. Det må være lov til å stille spørsmål uten at man skal bli anklaget for å krangle. :)

Nå gjør jeg det jeg beskylder dere for å gjøre, og ironien i dette går meg ikke hus forbi...

Dere to kunne tatt alt dette på PM. Det er ikke relevant for tråden, og gjør at denne tråden blir ekstremt lang og medfører at de som vurderer Zoe blir skremt. Zoe er en fantastisk bil til sitt bruk, men når en tråd med 4-500 innlegg med "Ikke kjøp Zoe før [...]" er sticky så skremmer det folk.
Som Kårepåsporet er eksempel på:

Denne tråden er virkelig et bevis på at det er helt betimelig å tenke seg om mange ganger før en velger Zoe, frem til bilen takler å lade på alle nett, samt får mulighet til hurtiglading.

Her vises det at vedkommende neppe har lest gjennom tråden, og har kommet til en konklusjon det ikke er dekning for.


Jeg skulle virkelig ønske at en moderator kunne tatt seg tiden til å fjerne alle tullete innlegg i denne tråden slik at kun relevante innlegg ble stående igjen siden det er en sticky.

9
Zoe / Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 13:42 »
Kan ikke dere to
Noratel

Rav4

lage dere en egen tråd der dere kan krangle dere to imellom? Så slipper vi andre å lese om det i denne tråden.

@Moderator: Kan du luke ut diskusjonen mellom de to inn en egen tråd?

10
Leaf 2010-2017 / Sv: Hjelp - Bilen vil ikke gå - Se bilde.
« på: Torsdag 17. Januar 2019, klokken 09:43 »
Første man bør prøve før man bruker noe som helst penger på dette er å kople ut 12v batteriet. La det stå frakoplet i 10 minutter.

Bilen må ikke stå tilkoplet lading.


11
Leaf 2010-2017 / Sv: Webasto eller byta till en Leaf med varmepumpe?
« på: Fredag 04. Januar 2019, klokken 12:34 »
Er den prisen inkludert både tank og monteringssett? Det er jo sykt billig. Legger du ut lenken til der du kjøpte den?

12
Leaf 2010-2017 / Sv: Strømmålerbytte - defekt el-bil
« på: Lørdag 29. Desember 2018, klokken 22:50 »
Forsikring dekker ikke denne (sier Frende). Men det blir advokat. At en elektriker kan pølse til er selvsagt; han som mobterte forsvart i en vill fart mens jeg var på utsiden av huset - og tar nå ikke tlf. Derav; det blir fulgt opp.

Jeg skrev "gjennom forsikringen din". I polisen din har du rettshjelp. Jeg vil tro enten "innbo", "bygg" eller "kjøretøy" kan dekke rettshjelpen. Det betyr ikke du at får dekket skaden fra selskapet, men at du kan få dekket advokatutgiftene for å få det dekket av skadevolder. (Dog er det mye egenandeler. Typisk 4000,- egenandel + 20% av totalkost)

Det at fyren forsvant raskt etter installasjonen er ikke relevant, og ikke nødvendig å nevne. Det kan fort få motsatt effekt for deg.

13
Humor og kanari / Sv: Julegave tips.
« på: Torsdag 27. Desember 2018, klokken 02:23 »
Vel vel. Ifølge reklamen så "kan selv et barn" betjene den. Siden barn ikke kan kjøre elektriske biler så må man vel i såfall kunne påstå at vi ikke har kommet oss noe videre siden tidlig 1900-tall med utviklingen av elektriske biler. Iallefall i følge logikken til visse "klimaskeptikere".

Så for at batteribilen skal være et reelt alternativ må den ha minst 50 mils rekkevidde mens den trekker en 3,5 tonns henger, plass til 7 personer, bagasjeplass til en europall, lades på 3 minutter, skiboks på 1/2 m3 og 500 kg, kunne hurtiglades på hvert gatehjørne, og nå kunne kjøres av et barn 

Nå synes jeg virkelig at kravene begynner å bli en smule høye.


14
Leaf 2010-2017 / Sv: Strømmålerbytte - defekt el-bil
« på: Torsdag 27. Desember 2018, klokken 00:52 »
Ockhams utvidede barberkniv: Den enkleste og mest sannlynlige forklaringen er den antageligvis den korrekte.

Er det virkelig sannsynlig at bilen fikk skade akkurat samme tid som de byttet strømmåler og at dette ikke har en sammenheng med disse arbeidene?

Alle andre forklaringer er lite sannsynlig, og er avanserte.

Når man også vet at nettselskapene svært sjeldent forteller sannheten. (Jeg har selv opplevd at de har løyet så det renner, og kjenner til flere andre tilsvarende historier. Hos meg byttet jeg 2-3 lyspærer hver uke. I løpet av ca 4 år byttet jeg 4 vaskemaskiner, 2 frysere, 2 reparasjoner av komfyr, 1 kjøleskap, 2-3 power supplies, 2 mikrobølgeovner, 5 modem, en haug med mobilladere, 2 stereoanlegg osv osv osv. Først da jeg truet med søksmål var nettselskapet villige til å teste. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe galt. Jeg har siden det knapt nok skiftet ei lyspære, og det er snart ti år siden. Dessverre tenkte jeg som så mange andre at når ting blir byttet på garanti så gidder ikke jeg løpe etter de som faktisk er skyldige så lenge problemet er løst.)

Så du bør nærmest ta det gitt at nettselskapet lyver. Gå til advokat gjennom forsikringen din.

Hos meg var det Skagerak Nett AS som var den skyldige, og selv om de er verst i klassen, så er det nok ikke så veldig mye bedre i de andre nettene.



15
Leaf 2010-2017 / Sv: Defekt bakrutevisker
« på: ſøndag 23. Desember 2018, klokken 01:39 »
Det å byttte er ikke den helt store jobben. Tipper en meget snau halvtime for proffe, og en time for hobbymekanikerer. Det kreves ikke så store kunnskaper.

Det er to-tre fester på undersiden av interørdekselet som må fjernes, resten er festet i klips. Da får du full tilgang til motoren og det meste er selvforklarende. Viskerarmen må fjernes for å bytte motoren.


Jeg tror jeg har en komplett "assambly" du kan kjøpe for et par tre hundrelapper + frakt. Den er fra en 2012 LEAF.

Sider: [1] 2 3 ... 81