Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: [1] 2 3 ... 84
1
Nissan / Sv: Første bil til 18-åring - Leaf?
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 21:00 »
Hvorfor maks 5 år gammel?

LEAF er jo en temmelig kurrant bil å skru på, og første-bil blir jo ofte litt røft behandlet. Det er jo uansatt relativt lite feil på dem, en fin måte å få respekt for bil og bilbruk. Man får jo mye mer bil og rekkevidde for pengene der, enn en nyere en.

2
Leaf 2010-2017 / Sv: Bremselykt etterlysning. Leaf 2012
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 18:03 »
Midtre? Altså den i spoileren?

3
Leaf 2010-2017 / Sv: Vad ska jag tänka på innan jag går till inköp av Leaf?
« på: Torsdag 22. August 2019, klokken 16:29 »
For 100K kan du få veldig mye bil, men som Stenling skrev så er det mange som er uærlige (eller kunnskapsløse). Dette skremmer nok en del fra å kjøpe, men du kan få mange gode råd her på forumet. Hvis du finner deg noen biler du vurderer så vil du nok få råd her i denne tråden hvis du legger ut lenkene her.

4
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY: Batteribytte LEAF
« på: Onsdag 14. August 2019, klokken 01:25 »
60 kWh ja. 36 kWh nei.

Og det er 36 kWh de tilbyr.

Hadde det vært OEM så hadde det vært en helt annen sak, men dette er ettermontert. Selv jeg som har skrudd litt på LEAF ville vært skeptisk til å kjøpe en slik bil.

Jeg er enormt glad i min LEAF, men det å bruke 100K på den er totalt uaktuelt selv om det dobler rekkevidden. Da er det billigere å kjøpe en ny-LEAF med 40 kWh når man regner inn verdien av at det er en nyere bil med garanti og mye nytt artig utstyr.

5
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY: Batteribytte LEAF
« på: Tirsdag 13. August 2019, klokken 02:17 »
Slike prosjekter er nok beklageligvis ikke nok til å holde liv i våre gamle Leafer.  Hvem gidder vel å investere 100 000,- i en bil som er verdt 50 000,- som gjør at den er verdt 100 000,-?

Dette har nok bare verdi for dem som er villige til å gjøre en stor jobb selv. Og en annen Kiwi har lagt ut filmer av hvordan han har satt inn en 30 kWh pakke i en 24 kWh bil.

Niall som driver Raglan Electric et-eller-annet har byttet. (og min gamle BMS sitter i hans bil nå). Han har lagt ut hele prosessen på youtube.

Siden 24 kWh pakken er koblet annerledes enn 30 kWh pakken måtte han bygge om hele pakken. 

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Denne er grei leaf? 78000 kr, 30k km, 2012 modell
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 02:29 »
Ser ut til at du har gjort et ganske godt kjøp. Denne har 12 prikker igjen så den har mistet mindre enn 15% av opprinnelig rekkevidde. (Tallet er mellom 0% og 15% tap. Nøyaktig vet du ikke uten å bruke LEAFspy Pro for å lese av data).

Her har du nok en bil som kan holde i veldig mange år med rett pleie. Dette med 80% lading skal du ta med en klype salt. Det er bare hvis bilen står lenge med lading over 80% det i realiteten har en betydning for batteriet. Det har ingen målbar innvirkning at man står noen timer med 100% hver eneste dag.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor er de kvinnlige elbilistene?
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 02:13 »
Svarene i den tråden her er nok til å skjønne hvorfor kvinnene ikke gidder forum (?).

Hilsen kvinne som himler med øynene. 🙄

Tja, og du viser her hvorfor menn ikke gidder å tilrettelegge for kvinner i forum. Istedenfor å forklare konkret hva du mener så kommer du men generelle anklager og hentydninger som kan bety hva som helst. Det eneste man går ut av det er at du er negativ. Ikke hva du er negativ til, men at du er negativ til noe i forumet. Så skal det altså være opp til alle andre å forstå hva du er misfornøyd med.

Nå har du bare 2 innlegg så jeg skal ikke være for hard, men det du skriver er en typisk kvinnegreie. Som mann ønsker jeg kvinner velkommen, men ser faktisk ingen reell verdi at det skal være flere kvinner her. Er man kvinne og liker å diskutere elbil så spiller kjønn ingen rolle for meg.

I de forum som er dominert av "kvinneting" som jeg interesserer meg for (f.eks søm og kransekakebaking) så er det faktisk samme greia bare med andre ord. Vi utveksler ikke følelser. Jeg må forholde meg til majoriteten, og fokus er ikke alt mulig "hygge", men "fag". Og selv i disse forumene får man så hatten passen hvis man stiller for dumme spørsmål.

Så for all del, jeg ønsker alle verdens kvinner velkommen til Elbilforum, men ikke forvent at det skal handle om noe annet enn elbil og tilhørende tema. Det er ikke et chatteforum hvor man kan utveksle hyggelige historier og annet dill. Dette er et forum for "fag". Vet man ikke forskjell på AC og DC-lading, og ikke gidder/ønsker eller har lyst til å lese om det så er kanskje ikke dette forumet for deg. Da er kanskje "kvinner med elbil" et bedre forum.


Hehe, godt poeng. Vi menn (flest) er nok litt mer opptatt enn kvinner (flest) av å mene alt mulig, gjerne høyt og tydelig, og ofte med svært varierende grad av objektive fakta i ryggen.

Vi går heller ikke av veien for å mene flittig om kvinner, også i tilfeller der det kanskje ville gitt mer mening å ganske enkelt spørre en kvinne eller tre. ;) Så jeg forstår egentlig godt at kvinnene betakker seg da.

Snakk for deg selv. Dette er helt fremmed for meg, og samtlige menn jeg har omgang med. Mulig du er i et særdeles dårlig miljø. Jeg vil anbefale deg å lese litt her på forumet så vil du se at det finnes svært mange som er svært svært kunnskapsrike. Og når det er deres subjektive mening om noe så går det svært klart frem av sammenhengen at det er deres subjektive mening.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Studenter søker informasjon om deres ladevaner
« på: Tirsdag 06. August 2019, klokken 23:26 »
Jeg har forsøkt å svare på undersøkelsen etter beste evne, men dette var dårlige greier.

Dere får ikke svar på det dere spør om, og resultatene er nok derhen.

Jeg kjenner ikke til "Gründerskolen", men tipper det er samme som vi har hatt en god del eksempler på, hvorav BI er eneste som har hatt suksess. 99% av disse "skolene" har blitt lagt ned, og 99% av elevene har kastet bort pengene sine.

Det å starte med en idè om at man skal finne opp kruttet på nytt er sjeldent smart. Dere må først finne problemet, deretter løsningen. Nå har dere startet i feil ende.

Jeg vil anbefale andre å IKKE ta "undersøkelsen" deres.

9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« på: Torsdag 01. August 2019, klokken 11:30 »
Innlegget ditt burde bli tatt ut som egen tråd.

Du er ikke alene om slike konflikter.

Hvordan du kan håndtere konflikten avhenger helt av hva som står i avtalen/søknaden/vedtaket som ble gjort i forkant at du satte opp ditt punkt.


Hvis det ikke står noe spesifikt så tolker jeg det slik at de ved dette har gitt deg eksklusiv bruksrett å ta ut strøm på den måten du har gjort det. Da kan ikke styret uten svært god grunn kreve at du skal fjerne boksen. Her tipper jeg du kan lage mye bråk og slippe unna en del kostnader.

Spørsmålet er om ikke du bør være litt mer pragmatisk.
Jeg ville heller sagt til styret at jeg har forståelse for at det er ønskelig å ha felles løsninger, men at dette gjør at jeg har fått en unødvendig stor ekstra kostnad (de 23 000,- er bortkastet). Det at man skal betale påslag per kWh er greit nok, men ikke engangsebyret på 8000,-.

 




10
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Kjøp af Nissan Leaf battericeller
« på: Onsdag 31. Juli 2019, klokken 11:41 »
Du finner nok ikke så mange profesjonelle forhandlere, men det er en del privatforhandlere.

På finn.no finner du mange:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=leaf%20batteri

11
Ladekøer kan være selvforsterkende for negativ adferd.

Man tar ikke sjansen på enda en ladestopp, med risiko for nok en time i ladekø. Da er det fristende å lade fullt der man er, selv om det tar mye tid.

Det poenget er jeg helt enig i, og har endog følt på det selv. Vi mennesker er selvsentrerte. Derfor er det kanskje ytterligere viktig at Elbilforeningen gjør en opplysningsjobb for å iallefall få vekk de som står ved hurtigladerne helt unødvendig.

Jeg er enig i at Elbilforeningen bør gjør mer, men jeg mener også at ladeoperatørene har mye å vinne på fornøyde kunder.

* CCS/Chademo kan stoppe lading ved 90% og kunder henvises til Type 2
* Prisen kan øke progressivt etter 90%
* Kunder som lader gjentatte ganger over 90% kan få en hyggelig e-post om effektiv lading
* Informasjon om lading kan stå på hurtigladerene

Per idag er den eneste variable kostnaden for operatøren strømmen som brukes på laderne selv om den selvsagt ikke er den største. Operatøren har derfor ingenting å vinne på å hindre kø. Det beste for dem er at folk står lenge ved laderne, og helst bruker så lite strøm som mulig. Operatørene er komersielle selskaper som må tenke på bunnlinjen. Vi kan selvsagt forsøke å legge press på dem, men jeg mener da at også dette er Elbilforeningens oppgave.

Jeg er usikker på om operatørene helt ser gevinsten i at kundene slipper kø og derfor blir mer fornøyde kunder.

Det å øke prisen over 90% SOC tror jeg ikke har noe som helst for seg annet enn at operatørene tjener mer penger. Vi som idag forstår litt av hvordan hurtiglading gjøres og er litt pengepugere vet at lading over 90% er fryktelig mye dyrere per kWh enn ved lavere SOC pga lavere ladefart. De som idag ikke skjønner det tviler jeg kommer til å skjønne det bare fordi man øker prisen ytterligere. Husk at prisen per kWh ved 90% SOC på en litt eldre bil er dobbelt så høy som ved 60%.  En dobling av prisen per minutt over 90% tror jeg folk ikke kommer skjønne noe av.

Her er det Elbilforeningen som må på banen.
De må samarbeide med operatørene, og hvis operatørene ikke vil samarbeide så bør elbilforeningen kjøre en massiv kampanje.

Vi er fortsatt en god del mennesker her som fortsatt har dugnadsånden i behold fra da trillingene/LEAF kom. Så bare det å lage en brosjyre om hurtiglading vi kan dele ut ved hurtigladestasjonene er en billig og effektiv måte å spre ordet på.  (Selv om jeg ikke har bevis på det så mener jeg bestemt at kampanjene vi på forumet hadde med lapper til folk som parkerte på ladeplassene uten å lade har fungert. Nå er det knapt noen som står uten å lade eller fossilister).


12
Siste tiden, nå senest på NRK, klaget Elbilforeningen på lav utbyggingstakt på hurtiglagere. Dette gjør at det noen ganger er laaaaang ladekø. Denne kritikken er helt på sin plass. Her må det økes. Elbilforeningen er imidlertid helt fraværende når det kommer til tiltak som kan avhjelpe umiddelbart. Og det kan virke som at dagens elbilister har svært lav kunnskap om lading.

Så godt som hver eneste gang jeg har opplevd kø så er det en eller annen gjøk som skal lade til langt over 90%. Og jeg må da forklare vedkommende at det er ekstremt lite effektivt å lade over 80% på biler med batteri under 70 kWh. (Nå sist var det en jentunge som satt med 94% SOC på en eGolf som bare skulle 6 mil for å komme seg hjem).

Veldig mye av ladekøene kunne vært unngått hvis folk ladet mer effektivt. Operatørene derimot har ingen grunn til å opplyse om dette. De får bedre fortjeneste hvis folk står lenge på laderne fordi kundene får færre kWh per krone.

Elbilforeningen bør derfor være BETYDELIG mer aktive i å formidle hvordan man hurtiglader fornuftig. Det ER faktisk folk som tror at man må lade til 100%. Det er også folk som tror at hvis man står i kø så bruker man like mye strøm som om man kjører i 80 kmt. Det er VELDIG mange som tror at hurtiglading er like rask ved lav SOC som ved høy SOC.

Jeg er HELT enig i at utbygging går for tregt, men hvorfor Elbilforeningen ikke er mer aktiv for å løse DAGENS problemer ved å rett og slett opplyse bedre om hurtiglading er meg en svært stor gåte.

Et par andre historier som viser at Elbilforeningen ikke gjør jobben sin:
*En i3 med 3 unge menn stod ved en Delta-lader og ladet på mode3 istedenfor kombo. Opptar hele laderen, og får ut 7,2 kW istedenfor 50 kW.
*Min fetter-sønn kom på besøk med lav SOC med en eGolf for et par timers besøk. Gadd ikke hurtiglade før han kom til oss, ei heller lade hos oss fordi han kunne hurtiglade på veien. Jeg skammer meg over at han har fått så dårlig opplæring. Han skulle selvsagt hurtigladet 10 minutter før han kom til oss, og deretter plugget seg inn hos oss. Da ville han kommet seg hjem uten ny hurtiglading. Istedenfor endte det opp med at han kastet bort over 20 minutter på hurtiglading på veien. Han kunne sluppet unna med 10 minutter, men endte opp med å okkupere en hurtiglader i en halvtime.
*Ung kvinne satt med SOC på langt over 90% med flere biler i kø. Selv med forklaring om at hun får inn lite strøm med så høy SOC "måtte" hun ha 100% selv om det er titalls ladere langs den veien hun skulle.
* Bilforhandler (jeg har opplevd dette 2 ganger fra samme forhandler) satte sin demobil på hurtiglader og lot den stå der i mange timer. Med en vanlig ladestolpe 1 meter unna.... (fuck it. Name and shame: Det er Buskerud Bilsenter)

I alle disse tilfellene så er dette god butikk for operatørene, men gir veldig dårlig utnyttelse av kapasiteten.

Elbilforeningen bør foruten å fokusere på de langsiktige mål forsøke å løse de umiddelbare ladekøene ved å opplyse mer.

Hvis bare 20% av ladingene blir 20% kortere så tror jeg vi har kortet ned ladekøene til nær 0.

Operatørene kommer ikke til å gjøre noe med dette fordi de ikke har noe å tjene på det, men som elbilister har vi veldig mye å tjene på det. Spørsmålet er om Elbilforeningen er elbilisters talerør, eller operatørenes talerør. Det er noe man bør tenke på når man får den årlige faktura for medlemsskapet.



13
Leaf 2010-2017 / Sv: Defekt varmeapparat / PTC
« på: Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 01:42 »
Ja selvagt. Det var amatørmessig av meg....

Feilkodene det var snakk om i dette tilfelle var
B2770 0009 HVAC PTC Heater Circuit HAC-75 og
B2774 0008 HVAC PTC Heater Circuit 2 HAC-75

Vedlagt ligger skjermdump.


Det som også er interessant her er at på tross av at bare 2 av kretsene i PTC var gått, så nektet bilen å fyre opp de siste 2.
Selv med bruk av "defogger" (altså full varme på frontrute) skjedde ingenting.


Jeg vil ikke legge ut manualen fordi dette er brudd på Nissans opphavsrett, men de som ønsker kan ta kontakt med meg for å låne en kopi. Det er også mulig å laste ned dette fra visse steder. Det er HVAC delen som er aktuell for bytte av PTC.

Jeg vil også presisere at det er forskjell på å bytte sikringen i DC-DC og det å bytte selve DC-DC. Det å bytte sikringen er inne i DC-DC og er en jobb i seg selv som hobbymekanikere ikke bør gjøre. Det å bytte hele DC-DC er imidlertid mer overkommelig. Og når det finnes en fyr som selger DC-DC med byttet sikring for bare 1500,- så åpner det en helt annen verden. Jeg klarer ikke finne tilbake annonsen hans, men har det lagret på en annen PC så jeg skal legge det inn så man evt. kan ta kontakt med han for å få reparert sin egen DC-DC.

Edit: Her er lenken til Finn-annonsen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111725084


14
Leaf 2010-2017 / Defekt varmeapparat / PTC
« på: ſøndag 28. Juli 2019, klokken 01:53 »
Jeg vet det er flere tråder om dette problemet, men det er såpass uoversiktelig at jeg lager meg min egen... og håper med dette å gi noen tips og råd for andre.

Via-via endte jeg opp med å skulle se på en bil med defekt varme.

Han lastet ned LeafSpy pro og sendte meg skjermbilde som avdekket at det kun var feilmeldinger (DTC) på 2 av kretsene på den elektriske varmekjele (PTC). Det var ingen andre seriøse DTCer.

Full av forhåpninger om at kanskje ikke DC-DC junction box ikke hatt tatt en sikring ble PTC byttet med en lite brukt PTC. Og som en av solskinnshistoriene om PTC-problemer så fungerer nå varmen.

Brukt PTC kostet 1500,- og totale antall arbeidstimer som hobbymekaniker landet på ca 4 timer. Minst halvparten av disse timene ble brukt på å lese Workshop manual.

Vi visste at det var en mulighet for problemet også lå i DC-DC så var dette vel verdt jobben fordi hvis dette ikke funker så måtte jo uansett jobben gjøres.

Top tips som ikke direkte nevnes i Workshop manual:
* fjern venstre forhjul
* ta hovedsikringen (mellom fotbrønn i baksetet)
* legg begge kablene på en måte som gjør at de ikke blir dynket i kjølevæske når slangene fra PTC`n tas bort.

Følges disse råd, og Workshop manual, så er dette en reparasjon enhver hobbymekaniker kan gjøre selv om det involverer kabler med høy og farlig spenning. Fjerner man hovedsikringen kan det ikke skje noe galt.


Og HVIS man har en bil med defekt DC-DC så finnes det håp. Det er en fyr i Oslo som nå averterer reparerte DC-DC til kun 1500,- . Et slik bytte er ganske arbeidskrevende, men langt fra umulig for en hobbymekaniker.








15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« på: ſøndag 28. Juli 2019, klokken 01:29 »
Grønn kontakt sin begrunnelse var jo at de trengte en modell som virket både for eldre biler og de nye som kan utnytte lynladerne de setter opp.

Det blir da merkelig å lage et system som oppfordrer til å lade sakete og mer enn du trenger, det er ikke bra for verken fortjenesten eller kundemassen generelt.

[...]

Grønn Kontakt har jo frem til nå vært en seriøs aktør som har vært opptatt av at prismodellen også skal sørge for god utnyttelse av infrastrukturen. De må ikke glemme det å gi "gavepakker" for å lage unødig ladekø, derfor håper jeg de revurderer den nye prismodellen.

Her taler du jo mot deg selv. Først skrev du at GK tilrettelegger for lading av gamle biler uten kritikk, for deretter å kritisere nettopp dette.

Denne nye prismodellen gjør jo nettopp at gamle biler slipper å betale veldig mye mer per km enn nyere biler som kan slurpe mer kW.

Den nye prismodellen "oppfordrer" ikke til å lade saktere, heller tvert imot. Dess raskere du lader dess mindre betaler du. Men hvis du ikke kan lade raskt så blir du i mindre grad straffet for dette enn tidligere.
Hvis du kan lade på 50 kW er det fortsatt billigere per kWh enn å lade på 25 kW. (MEN det blir dyrere sammenliknet med gammel modell).

Helt sett bort fra selve prisen (noe som jeg synes er veldig høy) så er denne modellen helt klart den mest rettferdige. Det er dog ikke den mest optimale for inntjening. Operatør betaler samme effekttariff uavhengig av om bilen lades på 25 eller 50 kW.For mest inntjening er høy minuttprising og lav kWh prising det åpenbart mest fornuftige.

GK har valgt seg en modell som helt åpenbart er den mest "rettferdige" for elbilister, men de har lagt seg på et prisnivå som i realiteten øker prisen betydelig for moderne elbiler. Det er dårlig nytt for meg med en Kona, men ikke nødvendigvis dårlig nytt for min bil nr 2 som er LEAF vinterstid.



Sider: [1] 2 3 ... 84