Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sense

Sider: [1] 2 3 ... 52
1
Tesla SW og AP / Sv: Status for autopilot i 2020?
« på: Torsdag 23. April 2020, klokken 08:50 »
Sense: Hvilken motorvei kjører du på når du sier at du opplever fantombremsing hvert 5. min? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Kjører mye E6 nordover fra Oslo. Jeg har mange ganger kjørt til Gardermoen vha NoA, og den tar selv avkjøringen fra E6 helt perfekt.
Kjører en del på E6 nord for Skedsmokorset og mot Hamar. Men det virker ikke som det spiller noen rolle hvilken strekning jeg kjører. Fantombremsingen oppstår uansett i løpet av få minutter for meg, og det skjer selv om jeg er eneste bil på veien, innen synsrekkevidden. (Kan den være så følsom at den registrerer små innsekter jeg ikke ser, innsekter som er på et suicide mission?)

Trodde først problemet kunne ligge i at kameralinsene var urene. Så jeg begynte å tørke over de hver gang jeg skulle kjøre en lengre strekning. Men ingen forskjell å merke.
Så har jeg forsøkt ulike innstillinger på AP-menyen, uten at fantombremsingen har endret seg.

2
Tesla SW og AP / Sv: Status for autopilot i 2020?
« på: Torsdag 23. April 2020, klokken 08:21 »
Tror det er store forskjeller i hvordan vi opplever Autopilot.

Helt utenkelig for meg å kjøpe bil uten AP (Tesla-style) i fremtiden. Har aldri opplevd at AP har vært farlig, heller ikke under "fantombrensing". Da må bilen bak ligge ekstremt nært.
Mulig det skyldes at jeg har innstilt min på "sen" varsling av hindringer og da vil den naturlignok bremse hardere. Det er farlig for trafikken bak - og meg. Grunnen til at jeg gjorde den innstillingen, var at den oppførte seg svært nølende og avventende hvis jeg ikke hadde den på "sen" varsling. Det irriterte trafikken bak, som opplevde at jeg ikke følger etter de andre fordi AP somler før den finner ut at det ikke finnes noen hindringer.

3
Tesla SW og AP / Sv: Status for autopilot i 2020?
« på: Onsdag 22. April 2020, klokken 12:15 »
Skulle ønske jeg hadde vært like smart som trådstarter og gått for enkleste og billigste løsning. Istedenfor gikk denne idioten for FSD.
Det er av frykt for slike ulykker som forekom i Verdalen, at jeg ikke engang tør å bruke autopilot når det finnes biler bak meg.
Tror aldri det går 5 minutter på motorveien uten fantombremsing med påfølgende "nødgassing" og ny irritasjon. Og dette kan forekommer selv uten at andre bilene er i veien.
Skulle gjerne villet bruke autopilot på vanlig 2-felts vei også, men den legger seg så nære den gule midtlinjen, at det hele blir bare ubehagelig og nervøst.

Så hver gang ender det med at jeg slår av hele autopiloten og kjører selv, og er langt mer avslappet med den beslutningen. Men det var jo ikke meningen når jeg betalte 50 laken ekstra for å slappe av mer på langturer.
 

4
Model S / Sv: Skiftende rekkeviddeestimat
« på: Onsdag 11. Mars 2020, klokken 22:46 »
Lurer litt på hvordan du tenker at det kan relateres til topic i denne tråden? Bare lest overskriften muligens?

Var bare ment som en paralell til temaet "rekkeviddeestimat" og hva feilen på estimatet skyldes. Har nok vært langt mer utenfor topic før.... :laugh:

5
Model S / Sv: Skiftende rekkeviddeestimat
« på: Onsdag 11. Mars 2020, klokken 20:31 »
"A Better Route Planner" treffer ganske bra på gjenværende prosent ved ankomst i mine tester. Men den bommer på forbruket!
En test jeg gjorde på vei opp til hytta med min Raven 100D, endte med et forbruk på 183 wh/km og "inspirert" kjørestil, men noe kø.
Men forbruket i appen forespeilet et forbruk på 217 wh/km, et avvik på 34.

Hvordan kan et så stort avvik forekomme når gjenværende prosent rekkevidde treffer med feilmargin på kun -1%? At det er en stigning på 850 høydemeter skal vel ikke ha noe å si, for det er vel medregnet. Ei heller at turen startet med kaldt batteri, for da burde jo forkjellen blitt enda større. For appen spør ikke om temp. på batteriet, så jeg formoder appen beregner optimal temp. på batteriet.

6
Har ingen erfaring med Allianz, annet enn at det må være et stort firma, siden det i mange år sponset et Formel 1 team.

Men jeg har litt erfaring fra et annet firma som selger bilforsikring utover garantitiden og sånn sett driver med det samme.
Firmaet heter Carprotect

Jeg kjøpte en nesten ny bruktimportert VW Golf til min kone. Bilen hadde kun 2 års garanti fra fabrikk, så jeg kjøpte en forsikring fra Carprotect, som skulle dekke ytterligere 3 år for å dekke feil og mangler.

Når dobbelt-clutchen røk etter 4 år, kostet affæren ca. 20 000 kr, der merkeforhandler og Carprotect kranglet om hvem som skulle betale. Det endte med at de delte på utgiftene. Poenget er at jeg slapp å betale, så prisen på 5000 kr. for forsikringen var verdt pengene.

Hvis Allianz skal ha 27000 kr. for 5 år, og du likevel kan risikere å bli sittende med svarte-Per, fordi de har funnet et smutthull for å unngå dekning, så synes jeg ikke det er verdt pengene.
Det begynner å bli flere andre verksteder som også kan fikse Teslaer til en billigere pris enn Tesla selv. Det kan være et godt alternativ.



7
Model S / Sv: Forbedringer på Model S siste 3 år
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 17:22 »
...
Ellers vil jeg gjerne ta fram de nye luftfjærene som en forbedring jeg har merket.
...
Hvordan vil du beskrive Raven-fjæringen. Myk eller fast?
Jeg begynner å bli lei luftfjæringene i min 2017 S75D. Føles som en gokart..

De føles mer solide. Oppleves mykere og langt mer komfortable enn de gamle. Samtidig så krenger ikke bilen mer ved aktiv kjørestil. Men de skal jo være adaptive og tilpasse seg fasthet etter kjørestilen. Det er kanskje grunnen til at disse passer bilen langt bedre. På min gamle model S følte jeg bilen var ok i fart, men unødig hard og stump på småveier med hull.
Vibrasjoner fra hjulopphenget er også redusert betraktelig med de nye luftfjærene.

8
Model S / Sv: Forbedringer på Model S siste 3 år
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 10:31 »
Jeg har longe range fra august 2019, gått 17000 km allerede og har følgende å bemerke:

1. Tesla har ikke gjort underverker på spylerfronten for model S. Trykket er kanskje økt noe, men det er fortsatt vanskelig å innstille dysene slik at du slipper en møkkete trekant nede på høyre side som ikke blir rengjort. På min er dysene på høyre side innstilt lavere enn venstre. Det er sikkert lurt, selv om det ikke hjelper på trekanten, for på venstre siden går noe av spylervæsken over taket i lav fart. Så trykket virker å være innstilt på middels fart.
2. Kuldesjokk forekommer ikke på min bil, men jeg merker heller ikke noe varme fra fotbrønnen.
3. Etter 6-7 mnd bruk ser jeg ingen slitasje på setene så langt. Det positive er at de virker ikke så kalde som ekte skinn vinterstid.
4. Har ikke hatt noe problemer så langt. Selv isbelegg på bilen har ikke stoppet dørhåndtakene fra å poppe ut.

Ellers vil jeg gjerne ta fram de nye luftfjærene som en forbedring jeg har merket. Økt akselerasjon, redusert forbruk med følgelig lenger rekkevidde, er heller ikke å forakte.
Jeg kjørte denne helgen opp til hytta på fjellet 900 moh, og ned igjen under skikkelig snø og regnvær, 520 km totalt, uten å lade og uten økonomikjøring. Det var uten å fullade før avreise hjemmefra. Og likevel hadde jeg 75 km rekkevidde igjen ved hjemkomst. Snittforbruk på 178 tur/retur !
Atferdsendring: Jeg har sluttet å sjekke rekkevidden til daglig.....

9
Model S / Sv: Hvordan får jeg ut grus av felgene?
« på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 17:42 »
Ja, tenkte på det samme. 
Eller hva med silicon som man bruker oppe i hjulbuene og nede ved lista for å unngå at snø og is til å fester seg der? Kan det samme brukes på felgene?

10
Model S / Sv: Sammenligning 2012 vs 2020
« på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 17:35 »
Jeg synes det er rart at vinterpakken er forsvunnet på Raven. Tenker da på oppvarming av utvendige speil og oppvarming av vindusspylerfunksjonen. Det har ikke all verdens betydning, men det er merkelig at de ikke engang finnes som tilvalg, for oss som bor i et land med lang vinter.
Tror alt forsvant på båten, sammen med premium lydanlegg og diverse annet, da Tesla bestemte seg for å forenkle produksjonen og spare penger.

11
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 15:43 »
Yalla-produkter fra Kina er akkurat det en fagmann frarådet meg fra å anskaffe. Mulig det på papiret viser høyere lumen og lyslengde, men virkeligheten er ofte en annen. Dårlig optikk, garanti og kvalitet er en gjenganger fra det verdenshjørne.

12
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 13:33 »
Ja, det stemmer nok. Det kom en liberalisering i 2018.
Men det er noe som gjør at de kraftigste lampene ikke blir godkjent. Jeg ønsket meg en Lazer T28 EVO, men denne var ikke i nærheten av å bli godkjent og E-merket.

Hva annet kan det være enn styrken, som gjør at den ikke blir godkjent?


13
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 13:02 »
Jepp, lurer på om det står "Tangen" på skiltet ved avkjøringen.
Ganske nøyaktig 80 km frem og tilbake.

(208 wh/km var bra tippet, Joachim. Farten var nok noe over 120 km/t ved enkelte forbikjøringer, så sannheten er nok litt nærmere 208 wh/km.)

14
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 16:46 »
Nei, for all del. Be my guest! Jeg synes reglene fortsatt er litt tullete, så lenge det begrenser fjernlys kun vi selv skal bruke.
Men jeg vet at EU-kontroll skal kontrollere både riktig styrke og lysbilde på både nærlys og fjernlys.
Så da har du nok vært heldig med en litt slurvete eller "snill" kontrollør.

For min så synes jeg det er unødig risiko å få mangellapp og måtte plukke av en LEDbar til kanskje 13000 inkl montering, når man kan få lovlige lys som er gode nok.

Ang. høyde på lysene, så merker du kanskje ikke stor forskjell om du setter LED-baren under eller over skiltet, men du merker nok forskjell om du plasserer de på taket, kontra under skiltet.

Legg en lommelykt på stuegulvet med lyset på, så ser du hvor lite den lyser noen meter utpå gulvet. Løft den opp 10 cm og lys mot samme sted. Da merker du betydelig forbedring og forstår prinsippet om at lys trenger en viss vinkel for å reflektere godt på en flate.

15
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: Fredag 10. Januar 2020, klokken 23:37 »
Vil tro matrix-lys vil være en krevende kalibreringsjobb, for ikke å snakke om prisen. Vil tro det kan være vanskelig å få det godkjent også.
En utfordring som gjør at ekstralys på model S ikke er optimalt, er at plasseringen kun er hensiktsmessig under skiltet, ved luftinntaket. (Se bildet av "Bjørn" bil.
Hadde man kunnet plassere ekstralyset høyt, slik som på kufangeren på en pick-up o.l., ville effekten av samme ekstralys øke dramatisk, for du får en bedre vinkel lyset kan reflektere på.

Derfor må lyset være svært kraftig og riktig justert, for å kunne kompensere noe for denne ulempen.

Likevel er det kjempeforskjell med og uten LED-bar, og jeg kommer aldri til å vente på at Tesla utvikler skikkelige fjernlys.

Sider: [1] 2 3 ... 52