Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sense

Sider: [1] 2 3 ... 47
1
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 00:19 »
Undrer om ikke Tesla setter begrensninger i ladehastighet, for å unngå høy degradering av batteripakken.
Jeg venter i spenning på kommentarer fra E-tron eiere som har ladet på Ionity-laderne med 250 kw. Vil de oppleve et uventet stort tap av batterikapasitet etter ett år med høy ladeeffekt? Hva med Porsche Taycan "TURBO"?

Det er mulig markedsførerne har fått for stor makt hos bilprodusentene, mens ingeniører som advarer om ettervikrningene, får munnkurv.

 

2
Model S / Sv: Tesla verksted tar betalt for feil de ikke kan finne
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 17:32 »
I tillegg kunne man ringe dem tidligere, nå må man sende mail.

Ja, dette er faktisk noe jeg ikke helt klarer å fordøye. At en av de største bilforhandlerne i Norge ikke kan ringes til av kundene er helt uforståelig. Det burde alene være nok til å sende Tesla på bunnen i kundetilfredshet-undersøkelser, uavhengig av hvordan bilene fungerer. Tror ingen som har havnet på bunnen i slike undersøkelser ikke kan ringes til. Så servicennivået er igrunn under bunnivået.

Hadde det enda vært et useriøst postordrefirma fra en bakgate i Macao, så kunne man forvente det.
At man stenger kundene sine ute fra muligheten til å få kommunisert og ordnet sine bilutfordringer på den måten, er helt utilgivelig.

Hvis ikke Tesla retter opp dette, så tviler jeg på dens framtid.



3
Model S / Sv: DIY - Sterkere LED-belysning
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 22:51 »
Jeg kjøpte også fra abstract ocean, hele pakka på 11 lys.
Å kjøpe ny bil til nesten en million for deretter å spare noen få kroner på å lodde led-lys, blir nesten ironisk, i mine øyne.

Plug & play - ja takk!


4
Model S / Sv: Vann i bagasjerommet og "fantom bremsing"
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 22:37 »
Akkurat da får man være glad man ikke har en model 3. Åpner du bagasjerommet når det regner av typen betydelig, så renner vannet fra bakruta, over gummikanten og rett ned i bagasjerommet. Veldig praktisk om du har lagt skittentøyet ditt der til vask, men ikke like praktisk om kona har lagt akvarellene sine der en regntung dag.
 
En detalj som var vanskelig å forutse for ingeniørene fra Freemont der de stod i solsteken og vurderte designløsninger.

5
Model S / Sv: Tesla verksted tar betalt for feil de ikke kan finne
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 22:27 »
Det virket rigid. Tror de vi klager fordi vi ikke har annet å bruke tiden på?

Det gjelder å kunne gjenskape problemet når de skal inspisere.
Spyl vann med hageslangen inn mot samme sted, så det legger seg noen liter vann på innsiden. Tett godt igjen. Legg gjerne inn et par krabber som lager tappelyder mot panelet med klørne. Så tar du bilder av ungene som mater "akvariet" før bilen skal inn på inspeksjon med bemerkningen: # "krabbefiske", "badeland".

Litt vanskeligere å avfeie klagen som kondens da....





6
Model S / Sv: Dekkhotell priser og erfaringer
« på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:10 »
Ørskog Bilsenter som Tesla i Ålesund bruker skulle ha 800,- pr sesong ink. omlegging. Aner ikke om vask er inkludert.

800 kr. pr. sesong betyr 1600 kr årlig for å legge om dekkene 2 ganger. Synes det er dyrt for 10-15 minutters jobb.  Det inkludere kanskje en form for rask maskinvask, men ikke tro at noen gidder å skure vekk asfaltfilmen eller møkk som har fått ligge i fred på indre felg. 
Småstein som setter seg i dekkets mønstre bryr dekkhotellene seg heller ikke om.

Når jeg legger om på våre biler, fjerner jeg de største rillene for småstein. Er overbevist om at det gir en bedre sikkerhet mot vannplaning og kanskje er det en fordel for kjøreegenskapene også. Det tar 5 min pr. dekk å fjerne småstein, men jeg får god hjelp av sønnnen. I tillegg vasker jeg hjulene grundig for hånd og spyler av før de lagres på en dekktralle i egen garasje mørkt og kjølig.
I tillegg sprayer jeg rustbeskytter på navet før det nye hjulet kommer på.

Ingenting av dette bryr dekkhotellene seg om. De er tjent med at dekket skiftes oftest mulig, så hvorfor skulle de henge seg opp i sikkerheten mot vannplaning, kjøreegenskaper eller levetiden til dekkene? Så de avfeier ofte at slikt har noen betydning.

4 nye dekk til Teslaen koster fort 14-15 lapper. Med godt stell kjører jeg 3-4 sesonger på alle dekkene, med 30000 km årlig kjørelengde.

Derfor skal ikke mine hjul på dekkhotell, der ansatte bryr seg null om hvordan hjulene blir behandlet.
--------------
Jeg kontaktet Vianor i dag, som dere anbefalte. De gav meg time først 21. okt. Så da må jeg hente hjulene hjem og legge om selv for å kunne dra på hytta.


7
Model S / Sv: Dekkhotell priser og erfaringer
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 16:52 »
Til helgen skal vi på hytta der snøen allerede har lagt seg.
Men jeg har jo ikke fått sms fra Vianor om dekkbytte ennå. Vinterdekkene ligger ifølge Tesla og venter på Vianor.

Noen som har erfaringer om det hjelper å purre på Vianor, eller er køen rigid?

8
Model S / Sv: Når kommer Sentry Mode for Model S?
« på: fredag 04. oktober 2019, klokken 12:57 »
Takk for gode tips, folkens!
Hva skulle man gjort uten dette forumet....

9
Tesla SW og AP / Sv: Tesla V10 er her!
« på: torsdag 03. oktober 2019, klokken 21:41 »
Jeg holdt på å bli påkjørt bakfra pga. fantombremsing, sannsynligvis pga. møtende bil som var på trygg avstand i sin egen fil uten sving. Dette var riktignok før nedlasting av V10. Vet ikke om jeg tør å bruke AP mer før dette er fikset. Synes bare det fungerer så usannsynlig dårlig - og farlig. Eneste stedet FSD har en funksjon, er i saktegående kø. Ellers oppleves den bare irriterende og delvis farlig. Ihvertfall ikke avlappende.


10
Model S / Sv: Når kommer Sentry Mode for Model S?
« på: torsdag 03. oktober 2019, klokken 21:31 »
Kjøpte en Sandisk Ultra Fit 256 USB 3,1 minnebrikke til Sentry mode (dashcam).
Men ved formateringen av minnebrikken skulle jeg velge noe med "32GB" som filformat. For å utnytte resten av kapasiteten kunne jeg hente ut et program fra Download.com, uten at jeg fikk mer spesifikasjon.

Eneste alternativene som kommer ved formatering er "exFAT (Standard)" og "NTFS".
Har merket en mappe "TeslaCam". Men det hjelper lite så lenge formatet ikke stemmer.
Noen som vet hva som er galt?

https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/22723/sandisk-ultra-fit-256-gb-usb-3-1-minnepinne

11
Model S / Sv: Montering av LED BAR
« på: mandag 23. september 2019, klokken 23:07 »
Bruker du noe deksel på sommerhalvåret, så den ikke får unødig steinsprut når den ikke er i bruk? Regner med glasset er av forholdsvis ripefritt materialet, men det skader aldri å sikre seg litt.
Har du funnet noe slikt?

12
Model S / Sv: Montering av LED BAR
« på: mandag 23. september 2019, klokken 21:46 »
Driving lydbilde er det man skal ha. Lite nyttig å lyse nesten en kilometer rett frem med minimal spredning, som mange med combo lysbilde har. Man blender motgående trafikk for tidlig og får lite nytte av "alt lyset" man har tilgjengelig.

Ikke helt enig i det.
For meg blir Driving lysbildet for mye lys ut til sidene, der jeg ikke trenger så mye lys for å se nok. Årsaken er at avstanden til kantene er langt kortere. Der jeg vil ha mye lys konsentrert, er langt frem, for der kreves det langt sterkere lys for å lyse opp eventuelle dyr eller fotgjengere eller gjenstander i veibanen, som ikke har refleks.

Ang. blending så skjer ikke det, så lenge jeg slår ned lysene så fort en annen bilist er observert. I svinger skjer dette før man ser selve bilen, siden refleksjon av motgående lykter observeres i veikanten eller autovernet, og nærlys aktiveres, før møtende bil kommer fram.

Men jeg vil anta man blendes godt hvis man glemmer seg.



13
Model S / Sv: Montering av LED BAR
« på: mandag 23. september 2019, klokken 14:58 »
Kommer ledbarer med både fjærn og nærlys? Kan man få det til å virke sømløst med bilen?

Jeg har sett på nett versjoner som har kjørelys (ikke nærlys) i forskjellige skiftende farger, og i tillegg har fjernlys som et alternativ. Men den varianten er neppe E-merket, og følgelig ikke godkjent for bruk i dette landet.
For meg er det viktig at den ikke blir beordret plukket av ved første trafikk-kontroll, eller EU kontroll. Derfor har jeg gått for en av de få godkjente LED BARène som har lang rekkevidde, men også godt sidelys i svinger (Combo).

For meg skal den ikke benyttes til å imponere bertene i byen, den skal imponere egne øyne på vei til hytta en mørk høstkveld.

14
Model S / Sv: FSD vs. Autopilot
« på: fredag 20. september 2019, klokken 17:35 »
Jeg har FSD på min Raven og vet om ganske mange måter jeg kunne bedre brukt de pengene på. Den rykker og napper i både ratt, så det ligner en geometrioppgave fra datteren min. Den gasser og bremser brått, den er treg til å lese trafikkbildet. leser ikke endringer av fart, ved f.eks. veiarbeid. Den skifter ikke fil, uten at jeg ber om det selv. Synes vanlig adaptiv cruise control også fungerer dårlig. Den styrer for nær andre biler, særlig ved møtende trafikk. Den styrer med rykninger, istedenfor jevnt, og den fantombremser så ofte at jeg ser ut som en usikker idiot, med angst og dårlig selvbilde i trafikken.

Igrunn er det langt mindre stressende å kjøre selv, enn å late som den kjører for meg, der jeg må sitte på alerten konstant og å overprøve dens avgjørelser.

Er det ingen biler rundt meg, fungerer alt perfekt. Men det opplever man sjelden her hvor vi bor.

15
Model S / Sv: Montering av LED BAR
« på: torsdag 19. september 2019, klokken 21:55 »
Hvilken årsmodell S hadde din kamerat? Med eller uten styrestrømadapter?

Sider: [1] 2 3 ... 47