Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thoru

#1
Elektriske utfordringer / Sv: Defekt varmeapparat / PTC
lørdag 31. august 2019, klokken 17:50
min ptc har tatt kvelden 2 ganger. 5år varte sist skifte. nå har jeg ikke giddet å skifte(orker ikke bruke mye penger på gammel bil). kjører den kun på varme tiden av året. men hadde vært fantastisk å fått varme igjen å kunne brukt den når det blir kaldt igjen. dugger fort i en leaf uten varmeapperat, så har fukt samle poser. fungerer ok. usikker på hva km pr år jeg klarer uten varme. time will tell.min er en 2012 us leaf. hvilken årsmodell gjorde du det på? trur ikke dc/dc greia har gått denne gangen. stod ikke i leafspy noe feilkode på det denne gangen. det gjorde det forrige gang. da hadde dc/dc sikringa gått.

tok du bilder av hele operasjonen?
#2
Sitat fra: Hesy på torsdag 20. juni 2019, klokken 22:28
Nå er SuC i Mo i Rana oppe og går :)

Mangler likevel 4 stolper ennå.
I tillegg stikker det to røde plastrør opp fra bakken ved siden av skapene. Noen som vet hva det kan være? Det er allerede nok skap til stolper.
[ You are not allowed to view this attachment ]

flere bilder? vært kult å sett bilde der man ser alle stolpene klar til bruk. siste bilde jeg har sett er under konstruksjon bilder.
#4
USAleaf / Sv: EU kontroll USA leaf
fredag 23. februar 2018, klokken 11:15
Sitat fra: Limodriver på fredag 23. februar 2018, klokken 11:05
Tåkelys er ikke påbudt. På euroleaf benyttes tåkelysene som kjørelys i dagslys. Kjørelys er påbudt. Dersom fjerning av tåkelysene vil påvirke denne funksjonen vil du trolig ikke få det godkjent.

Hva med å ta kontakt med en "skraphandler" som har Leaf for demontering å høre om de har noe brukt. Alternativt er det LED tåkelys til salgs på finn.no fra kr 650.


Lykke til.

Det høres jo litt snedig ut. for det er vel ikke lov?:
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys
"Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys."

På min så har jeg i alle fall egne kjørelys, som fungerer helt uavhengig av tåkelysene. jeg har tåkelysene helt slått av nettopp pågrunn av den over.


Det som frister mest er bare å fjerne dem (kostnad 0kr og kanskje 3dprinte noen deksler):
http://benny.tv2.no/question/64397/kan-takelysfjernestapes-for-eu-godkjenning/
men har noen gjort dette på sin USA leaf?
#5
USAleaf / EU kontroll USA leaf
fredag 23. februar 2018, klokken 10:34
Hei. Da har jeg hatt inn min 2012 USA leaf på eu-kontroll. Den ble ikke godkjent.
2x 2'er feil

* ene tåkelyset har fått steinsprut.
* ene bilbeltet bak var vanskelig å låse av og til

Bilbelte er sikkert bare noe rusk som har lurt seg inn. Så sikkert enkelt å få i orden uten å bytte noe.

Men tåkelyset. Noen som vet om jeg kan bare demontere disse eller dekke over. Mener jeg har lest at regelen er at om man har lys på bilen så skal det fungere. men tåkelys er vel ikke påbudt. så da burde det vel gå an å gjøre noe triks. Bruker jo aldri tåkelysene. Noen som har gjort noe tilsvarende selv med tåkelysene?

#6
Lade hjemme / Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 17:25
hvor mye koster et sånt vern egentlig?
#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Zalget er i gang!
mandag 17. oktober 2016, klokken 16:59
Spurte det om i en annen tråd, men trur ikke du svarte på det. vet du noe mer om disse rf-brikkene?
var det sånn at man kan bruke samme brikkene man kanskje har til andre ting. vi på jobb har en brikke for søppelboks, en brikke på print, en brikke for inngang. Smidig å slippe å ha enda en brikke. Så om du vet noe detaljer om rf-brikkene så hadde det vært interessant.
#8
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 17:42
Først og fremst så er Zapchargeren i salg i skrivende stund.

Når det gjelder avregning setter eier av anlegget opp ønsket pris og kan så selge lading til dem som ønsker det. Zaptec tilbyr så en betalingsløsning der eier av anlegget får 90% av fastsatt ladepris.

Forøvrig er det ingen abonnementer eller kostnader, og det er frivillig å bruke denne betalingstjenesten. Det er fullt mulig å gjøre egen avregning.

Er det smsbasert eller hvordan skjer det i praksis?
#9
Rust / Sv: Rust på taket
torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:39
jupp. steinsprut ja. hadde vel 100 i panseret, 30 i vinduet og 8 på taket.
Kjører E6 mye og det er da det skjer.

Frontrute  ble skiftet, panseret har jeg bare flekklakket (ser ikke ut, men har lukket flekkene. var ikke rust), taket tok jeg en hel-lakkering hos lakkverksted.

Leaf er en magnet for steinsprut synes jeg. Samt merkelig mye skitt som samler seg bak.
#10
Fikk svar fra en annen leverandør på oppsettet mitt som høres ganske optimalt ut for min del:
32amp 3 fase IT-nett

"På et IT nett så er det noen faktorer å ta hensyn til:
Biler kan kun lade med 1-fase
Når det er last på kun 1-fase i systemet så er tilgjengelig strøm lik sikringen.
Når flere enn 1-fase er lastet så er strømmen per fase lik sikringen/rot(3)

Dersom man setter max per lader til 32 A (så vil du se begrensingene i IT nett):
3 biler med 32A begrensning: alle får 18,5A og 4,25kW.
2 biler – begge får 18,5 A og 4,25kW.
1 bil - 32A og 7.2kW
"

Det er vel egentlig det samme som du har sagt. Bare at jeg trengte et praktisk eksempel.

#12
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Zalget er i gang!
fredag 07. oktober 2016, klokken 11:01
Har home forskjellig hardware eller er det sånn at det kan oppgraderes til pro uten å skifte boks?
#13
Carwing / Sv: Interessert i å bytte carwings?
torsdag 06. oktober 2016, klokken 22:00
http://www.arachnon.de/wb/pages/en/nissan-leaf/ovms.php

https://carrott.org/blog/archives/158-OVMS-Nissan-Leaf-Remote-Climate-Control.html

Begynner å modnes litt etter at dev Tom Parker tok opp utviklingen for en stund siden.

Neste versjon av ovms-hardwaren er også på vei.  v3. De har begynt å porte over til ny hardware.
#14
blir ikke kalkulatoren litt mangelfull når man ikke plotter inn spenningen? 230volt vs 400volt f.eks
#15
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:20
Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

http://www.zapcharger.no/calc/

Ser jo ut som det er ganske perfekt med 3 stk på 32amp 3 fase IT-nett.
Elektriker bekreftet at det var IT-nett i mitt tilfelle.

I følge kalkulatoren blir det minimum lade effekt pr. aktive ladestasjon(kw) 3,68 om jeg sier at minimum skal være 16amp. Er dette noe man stiller inn på boksene?
Jeg kan også plotte inn ønsket ladeeffekt på 18.amp(er det hvis man er heldige med spenningen?) med de samme variablene ellers.
Da står det minimum lade effekt 4,14kilowatt. Forstår jeg det rett at ladeffekten deles likt over antallet bokser (i 3 eksempelet mitt)

Så usecase:
3 biler lader:
   Bilnr.1 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.2 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.3 = 1/3 = 3,68kilowatt

2 biler lader (regner med at det er villkårlig om bilnr1. eller bilnr3 får 2/3?):
   Bilnr.1  = 2/3  = 7,36kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = 1/3  = 3,68kilowatt

1 bil lader:
   Bilnr.1  = 3/3 = 11,04kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = ingen lader

Deretter om en annen slutter å lade. Så er det en av de 2 resterende som for 1/3 mer effekt?
Så om 3,68kilowatt er minimum på 3 samtidige, så er det en av de to resterende som lader som får 2/3  = 7,36 kilowatt
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA