Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - samotholt

Sider: [1] 2 3 ... 31
1
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 03:27 »
Håper det. Jeg er definitivt med. Å få "halv" ladehastighet ved en oppdatering er ikke OK. Bilen er nå ikke aktuell for langkjøring lenger! Plutselig ble faktisk e-tron aktuell, selv med dårlig rekkevidden :o

2
Audi e-tron / Sv: Påvirkes comfort av S-line pakken ?
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 03:13 »
S-line sportsfjæring på luft er nok ikke et problem, og sannsynligvis å foretrekke. Bilen blir litt lavere enn i standard. Det gir bedre kjøreegenskaper. Man mister kanskje litt bakkeklaring i toppen, men i forhold til komfort vil jeg faktisk tro at det har positiv effekt.

Har A8 med sport og den er rimelig mjuk, men litt lav. Begge deler sammenliknet med MS.
E-tron får ikke problemet med å bli lav.

3
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
« på: onsdag 18. desember 2019, klokken 19:18 »
Hm, kunne vært interessant å vite hvilken formel du forholder deg til for å forklare at rask akselerasjon faktisk er mer energikrevende enn langsom aks. Tenker da opp til en gitt hastighet (og ikke pr. tidsenhet).

Regenerering har åpenbart et visst tap - så å "bremse" er ikke optimalt uten at det er nødvendig for å holde fartsgrensen.

4
Model S / Sv: Problemer med nettleser -er det noe alle har på biler fra 2015?
« på: torsdag 28. november 2019, klokken 23:13 »
Funker ikke lenger i det hele tatt på vår. Svart.

Før så gikk det ihvertfall å få opp yr etter ett minutt.

OTA er suverent  ???

5
Audi e-tron / Sv: Luftfjæring
« på: søndag 03. november 2019, klokken 18:19 »
Har gammel Allroad hvor alle luftdempere og kompressor er skiftet. Dette er gjort på verksted, men ikke med orginaldeler.

Vi snakker vel her om rundt 25-tusen totalt. Mao. helt overkommelig. I mine øyne er "gratis" luftfjæring en av de store fordelene med e-tron.

6
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: torsdag 01. august 2019, klokken 23:36 »
OlaM sin link til vegvesenet viser jo at Raven har mer effekt enn du refererer til.

«Raven, 279 hk fremme, 517 bak. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev82170»

Hvor har du dine tall fra?

Om jeg oppfatter dette over korrekt så er de tallene du og OlaM viser til tall for "Raven LR P".
Sense presiserer at han snakker om "none-P" utgaven av Raven, og har ut i fra hva han skriver hentet tallene fra samme sted som OlaM, men uten å fortelle oss hvilket registreringsnummer han har sjekket så vi kan verifisere påstandene hans (uten å selv finne ett registreringsnummer for en "Raven LR" (uten "P")).
Ja, jeg sikter til 100d long range varianten, om du vil. Nå finner jeg ikke igjen modellen jeg fant tidligere på Finn, men poenget er igrunn det samme som med bilen jeg har linket inn nedenfor, bortsett fra at den har 524 HK oppgitt, som forgjengeren.

Hvordan klarer Raven versjonen 0-100 km/t på 3,8 sek, 0,5 sek raskere enn forgjengeren, når hestekreftene oppgis til å være det samme som forgjengeren. Har du en gammel bil og bytter litt plugger og renser litt her og der, kan det godt være du forbedrer akselerasjonen med 0,5 sek, uten at det oppleves som noen dramatisk endring. Men når du har en bil som klarer øvelsen på 4,3 sek, så er det ganske mye mer krefter som kreves for å forbedre tiden med 0,5 sek.

Bryr ikke Tesla seg om å oppgi endringer i hestekreftene til veimyndighetene, eller er det Statens Vegvesen som ikke sjekker den nye versjonens motorer og bruker typegodkjenningen fra den gamle versjonen?

Hvor mange HK finnes egentlig i 100d Raven?

Modellen nedenfor fra Finn er trolig en "Raven", registrert i norge i slutten av juni. Biler produsert etter 1. mai er Raven-versjoner. Den er likevel kun registrert med 524 HK.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151200121

Antall hestekrefter gir ikke svar på akselerasjonen på en bil, kun hvor mye arbeid som kan gjøres ved optimalt turtall.

Akselerasjonen er gitt av dreimoment x utveksling (x en_konstant). Mao. så må du se på dreimomentkurvene til bilene og evt. se om det er forskjell i utvekslingen.

7
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« på: lørdag 20. juli 2019, klokken 00:57 »
 :+1:

Kjøp det du føler er riktig for ditt formål  :)

(Vær bare klar over at 30 mil på vinter nok ikke er så "bankers" som noen av e-tron fantastene vil ha det til).

Lykke til  :) :)

8
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« på: fredag 19. juli 2019, klokken 01:26 »
Hei, jeg vurderer aa kjoepe en e-tron, men kjoerer mye paa motorvei. Noen som vet ca hva consumption el. rekkevidde er hvis man setter cruisekontrollen paa 100km/t sommerstid?

du kommer lett 30 mil uten noe problem, så må du spørre deg selv, hvor ofte kjører du så langt?

For min del så er det sjeldent jeg kjører over femten mil og dermed funker e-tron super gull. Ett komfortmonster med veldig bra kraftoverskudd. Ja jeg vet at tesla går bedre osv, men de ponniene i Audan holder i massevis til daglig bruk og er noe helt annet en de 240 dieselpurkene i xc70n jeg også har.
Som ble feriebilen. De som mener at det går an å kjøre elbil med campingvogn bak er mer elbil interesserte en meg.
Har regnet på det, fra Oslo til Kr.sand hadde vi måtte lade engang for å komme ned. Det hadde vært helt innafor da vi uansett stoppet ved ionity Larvik for lunsj, men ved ankomst campingplass, måtte noen ha dratt ut for å lade (få campingplasser med elbillading) i stedet for å rigge seg til med familien og et par øl. Så ble å lide seg gjennom ferien i 2015 modell xc70.
Gleder meg litt til å komme hjem å kjøre Audi igjen.
Trenger du 30 mil så trenger du 30 mil. Spiller vel ingen rolle hvor ofte. Folk har forskjellige behov. Ditt er tydligvis 15 mil.

Testet nettopp e-tron (med 21" felger, 265 dekk) og havnet på 30 mil rekkevidde. 13 grader, litt regn ca. 25% av turen og dermed noe mer motstand i veibanen. Kjørte ca. 70% av turen i efficiency mode og vekslet så litt mellom de andre. Stort sett individual. 3 akselerasjoner ellers meget pen kjøring i 60-90 km/t. Havnet på 56 km/t i snitt og et temmelig høyt forbruk på 270 Wh/km.

Bilen er komfortabel, stille, med god byggekvalitet (så langt som vår gamle A8) og ikke minst veldig konservativ! Her ble det ikke kjøp grunnet for kort rekkevidde, for dårlige lademuligheter (knyttes også mot kort rekkevidde), konservativ (prøv softwaren til f.eks. Tesla) og dessverre ytelser. Treg og tung.

Skuffet  :( :o :-[
 

9
Model 3 / Sv: Vinterhjul 18" vs 19"
« på: torsdag 18. juli 2019, klokken 00:01 »
Vær klar over at mindre felger (i diameter) fort vil gi følelsen av mindre kontakt med underlaget (pga. mer dekk/luft i mellom bil og vei). Dette kan føre til at man ikke helt vet om bilen slipper. Ikke spesielt gunstig på vinterføre.

Nå vil både lufttrykk og type dekk spille inn - så det er selvsagt ingen fasit på hva som vil være best. I tillegg vil smalere dekk fortere grave seg gjennom løs snø/sørpe, og på den måten kunne veie opp for ovenfornevnte ulempe.

10
Model 3 / Sv: Har jeg blitt lurt?
« på: onsdag 17. juli 2019, klokken 00:22 »
1. Ja
2. Ja, eller ihvertfall temmelig nært (EPA er 310 miles, dvs. nesten 500 km).

11
Model S / Sv: Midtkonsoll?
« på: mandag 15. juli 2019, klokken 23:05 »
Hehe, da har vi vel svaret på om du bør kjøpe konsoll eller ikke.

Er du et rothode så kjøp, klarer du å holde bilen ryddig så er det beste uten  8)
Det er nok ikke så enkelt. Det finnes omtrent ikke lagringsplass i TMS, så har man noen fergekort, lommebok, nøkler, en usb-kabel til å lade mobilen, en bit til låsemutteren på felgene, solbriller, ei penn, obd-adapter, kanskje et brett med allergimedisin osv må man nødvendigvis lagre det løst i tomrommet om man ikke har midtkonsoll. Da vil jeg nesten si at man er et rotehode om man har det liggende å slenge der nede, foran å skaffe seg en skuffe og en midtkonsoll og organisere det skikkelig.

Fullstendig enig i det du skriver. Alt koker ned til "behov".

Vi putter det som kan puttes i bagasjerom. I midtkonsollen blir det mobil og kanskje fob'en. På lengre turer kan det bli en stor flaske med vann og termos der (de holder hverandre på plass). Før lå disse bak førersetet, men det er jo litt trasig da de fort ruller litt.

12
Model S / Sv: Midtkonsoll?
« på: lørdag 13. juli 2019, klokken 22:26 »
Hehe, da har vi vel svaret på om du bør kjøpe konsoll eller ikke.

Er du et rothode så kjøp, klarer du å holde bilen ryddig så er det beste uten  8)

13
Model S / Sv: Midtkonsoll?
« på: lørdag 13. juli 2019, klokken 19:19 »
Det føles merkelig uten midtkonsoll i starten, men om du prøver det så kan det hende at du faktisk vil like det.

Vi har ihvertfall sansen for løsningen uten konsoll.

14
Jaguar i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: fredag 12. juli 2019, klokken 01:45 »
Er vel greit å påpeke at I-Pace slår M3 Performance. Jeg har dog problemer med å forstå hvordan dette går an, tatt i betraktning tidligere tester, der I-Pace gjorde det rimelig dårlig (er det 18" mot 20"?).

Testen gjenspeiler dog forbruktet jeg hadde på e-tron ved min test, som er ... eh altfor høyt.

Lista vil nok dog se litt annerledes ut med M3 LR RWD/AWD og ikke minst S100D...

15
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: fredag 12. juli 2019, klokken 01:11 »
Ladet nå nettopp til 90% og bilen sier 37,8 mil. Det meste jeg har observert er 38 mil, så her har ikke rekkevidden gått ned. Bila har gått 70' km. Rundt 10 ladinger til 100% og 15 ladinger på superlader, men de fleste av disse ladingene er rimelig korte.

Skal sjekke superlader i løpet av en uke eller to - kommer tilbake med resultatet.

Sider: [1] 2 3 ... 31