Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bruto Maccaroni

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Brukes din Tesla som familiebil?
torsdag 06. februar 2014, klokken 20:11
Jetg har fortsatt fossilbilen (hybrid), men det er bare fordi jeg er treig med å legge den ut for salg. Den skal selges og muligens erstattes av en liten elbil til bybruk.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med blått adapter
torsdag 06. februar 2014, klokken 17:15
Sitat fra: Tandersen på torsdag 06. februar 2014, klokken 16:32
Spørsmål: Jeg har bare 16A kurs i garasjen og tror det holder for min bruk. Tar bilen lading med 16A fra vanlig stikkontakt eller må jeg ha en industrikontakt for ikke å miste effekt?

Du lader fint på vanlig 16A kurs ("schuko"). Bilen vil maks trekke 13A og det gir normalt en ladehastighet på ca 13 typiske km pr time.
#3
Sitat fra: BMW850 på lørdag 01. februar 2014, klokken 16:10
Ja, så hele seansen og lurte fælt på hvorfor veldig mange... absolutt MÅTTE få frem hva de drev med og hvilket firma de eide, jobbet i osv. Fullstendig urelevant og respektløst for andre menneskers tid!

Godt sagt. Dette var respektløst for andre menneskers tid og respektløst for Elon, JB og Tesla. Jeg nevnte dette for Tesla på Skøyen etter seansen i dag.

Men det var tross alt en fin seanse for min del. Imponerende av dem å stille opp på denne måten. Og så digger jeg både Elons rett fram måte å svare på og hans ambisiøse mål, som han blant annet viser når han snakker om konkurrentenes treghet og manglende vilje til å satse på elbil.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
torsdag 30. januar 2014, klokken 22:23
Tusen takk til alle som deler tips og erfaringer her, og kanskje spesielt til 19quiz76 og Jimpec som jeg har plukket opp mest fra.

Bilen har Swisswax Shield voks og Nanolotus glassforsegling utenpå og Gtechniq L1 lærbeskyttelse inni. Kjelleren er fylt opp av Prickbort, Surfex HD, Autofoam, Skumkanon, Gritguard, Swisswax Cleaner Fluid, mikrofiberkluter og lavtrykkskanner. Bilnerden og ScandicShine har nok et bra år.

Takk igjen, folkens!
#6
Sitat fra: VigdisA på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:45
Her må det jo bli en del som kommer i sin Tesla? Det ville være synd om begrenset parkeringsmulighet forhindrer massemønstring av biler?
Kanskje det finnes et sted vi kan samles i etterkant og ta et bilde?

Det er en relativt stor parkeringsplass i Harbitzalléen 7, ca 1,1 km unna Tesla Skøyen. Her er det alltid mye ledig i helgen så det er nok plass til mange Teslaer der på lørdag. Det er ikke gratis, men heller ikke fryktelig dyrt. 10 eller 20 kr pr time tror jeg.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lademuligheter Norefjell Skisenter
søndag 12. januar 2014, klokken 23:16
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. februar 2013, klokken 11:40
Quality Hotel Norefjell har flere stikk-kontakter (schuko) på veggen i garasjeanlegget. Men garasjeanlegget kan bli ganske fullt, og når jeg var der i romjulen stod det biler nedover veien nedenfor hotellet. Dvs. det kan godt være du ikke finner en plass som har stikk ved seg.

De har et stikk ved den ene "vaskeplassen" også som vanligvis er tom, men der bør du nok spørre pent før du parkerer.

Og parkeringsgarasjen er for gjester.

Det er 3 plasser merket reservert elbil på høyre side rett etter innkjøring i garasjen. Disse har vanlig (shuko) 16A/230V lading.
#8
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
søndag 12. januar 2014, klokken 22:48
Tur-retur Oslo-Norefjell i dag med 4 personer og takboks. Det var 10-15 kuldegrader hele dagen. Kjørte normalt rolig med behagelig innetemperatur, ikke range mode.

Startet med 336 typical km på batteriet. Rakk ikke å lade det fullere. På Noresund hadde vi brukt ca 130 typiske km på en distanse som er i underkant av 100 km. Tok så feil vei opp fjellet  :-[. Traff en stengt bom og måtte helt ned til Noresund igjen og opp riktig vei. Vel fremme ved Quality Spa & Resort hadde vi kjørt 132,5 km og brukt 38,9 kWh energi. Snittforbruk 294 Wh/km. Bilen viste at vi hadde 129 typiske km igjen på batteriet. Hadde altså brukt nesten 80 typiske batterikilometer på ca 35 virkelige km opp, ned og opp fjellsiden.

På Quality spa & Resort har de 3 reserverte ladeplasser i parkeringshuset, på høyre side rett etter innkjørselen. En svensk Volvo C30 fossil okkuperte den ene og en rød Tesla ladet på en annen. Heldigvis var en plass ledig. Fikk ca 3,5t der med 14 km/t ladehastighet (13A og i overkant av 230V).

Videre gikk turen litt innover fjellet til et kort besøk på en hytte. 10A i garasjen i en liten time var nesten nok til å dekke forbruket inn til hytta og tilbake igjen. Passerte hotellet på hjemveien med ca 165 km på batterimåleren. Ned fjellsiden viste måleren 158 på toppen og 163 i bunnen.

Vel hjemme igjen var distanse kjørt fra hytta 116,8 km og forbruk 23,5 kWh på hjemturen. Snittforbruk 202 Wh/km.

Hele turen:
256,8km
64,5kWh
251Wh/km
45 typical igjen på batteriet
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva trenger jeg av lade tilbehør?
torsdag 28. november 2013, klokken 22:34
Jeg bruker skjøteledningen som det er linket til under når det er for trangt for standardkontakten fra Tesla. Det fungerer helt problemfritt.

Sitat er tatt fra tråden "Din Model S levering." (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8491.msg145731/topicseen.html#msg145731)

Sitat fra: OleJA på torsdag 21. november 2013, klokken 08:56

Er enig i at schuko adapteret har en lite hensiktsmessig utforming, men istedenfor å vente på at Tesla kommer med en løsning så er det nok like greit å kjøpe seg en kort skjøteledning, feks.

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

NB: Må være 2.5mm kabel
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Display dag/natt auto
lørdag 23. november 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. november 2013, klokken 10:02
Bilen detekterer jo tunnelene siden hovedlysene går av og på, så dette må da kunne fikses i software.

Bilen vet jo til og med hvor langt det er igjen i tunnelen før den slutter. Dette vises til venstre for speedometeret når du har på navigering og er inne i en tunnel. Så det burde ikke være vanskelig å sette bilen i tunnelmodus og bytte tilbake igjen når man er ute av tunnelen.
Tunnelmodus:

  • Sette skjermene i nattmodus
  • Sette klima på resirkulering
  • Skru på utelys, men dette fungerer allerede bra
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Start og stopp av bil
lørdag 23. november 2013, klokken 13:15
Sitat fra: mrjalle på lørdag 23. november 2013, klokken 10:12
Se Owners Manual side 4.6: På skjermen trykker du Controls -> E-brake & Power Off -> Power Off
Da slås bilen av

Og så trykker du på hovedskjermen etter den har slått seg av hvis du vil ha inne-systemene på uten å slå på utelys. Da får du bilen i samme tilstand som når du setter deg inn i bilen uten å trykke på bremsen.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva trenger jeg av lade tilbehør?
lørdag 23. november 2013, klokken 12:44
Hva du trenger av ladetilbehør til lading på tur er vel litt avhengig av hvor du skal kjøre og hvor langt du skal kjøre. Personlig tror jeg jeg klarer meg helt fint med en Type-2 kabel fra Salto slik at jeg kan lade på Type-2 ladestasjoner i tillegg til Teslas egne superladere, 230V 32A blått industristikk (1-fas og 3-fas med adapteret over) og Schuko (vanlig husstikkontakt).

Det eneste du da trenger er denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva trenger jeg av lade tilbehør?
lørdag 23. november 2013, klokken 12:23
Her kommer bilder av løsningen jeg beskrev over.

3-fase 230V 32A uttak på vegg i garasje:



Adapter, 3-faseside:


Adapter, 1-faseside:


Adapter:


Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva trenger jeg av lade tilbehør?
lørdag 23. november 2013, klokken 12:08
En annen mulighet er få en elektrikker til å trekke 32A trefasekabel til garasjen fra din ledige 230V kurs. I garasjen setter du opp blått 230V 32A trefase stikk. Så får du elektrikkeren til å lage en overgang fra denne til blå 230V 32A enfasekontakt som du kan plugge Telsakabelen (UMC'en) inn i.

Det er to fordeler med å ha 3-fase på garasjeveggen i forhold til 230V 32A 1-fase: 3-fasekontakten er mye mer vanlig og kan derfor brukes til mer annet utstyr. Og du får en overgang fra den vanlige 3-fasekontakten til 1-fasekontakten som Tesla bruker. Denne kan du ta med i bilen på tur.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS vennlige P-Hus
lørdag 23. november 2013, klokken 11:49
Nydalen parkeringshus er ganske TMS vennlig. Det er litt småtrangt i inn/utkjøring og i spiralen mellom nivåene, men ingen problem hvis man tar det litt rolig. Og så er det en god del ladepunkter med 16A Schuko der med plasser som det er mulig å tre en Modell S inn i.

Vi var 3 TMS'er samtidig ved elbilparkeringen på P2 i går, en grå, min perlehvite og en dagsgammel, skinnende svart

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA