Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torle

#1
KIA / Sv: Girolje Soul 2018
onsdag 17. april 2024, klokken 11:34
Vet ikke om det jeg har funnet er rett, men ser ut som det er 75W 80 GL4,

ser en her https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/no/recommendation/150886 så kommer tre oljer opp

75W 80, 75W 90 og TDL 75W 90 ser ut til at Valvoline sier det skal være en syntetisk olje som tilfredstiller GL4 og GL5
#2
Tiden går utrolig fort...de har stått noen år. Kommer tilbake med mer info.
#3
 Begge er sorte, og er to seter. Systemfeil er det jeg har hørt er problemt.....
#4
2 stk defekte Think city med litium, selges hele eller i deler.
Står i Bergen.
#5
Ser at denne tråden er blitt litt gammel, men håper på konstruktive svar!
Har etter hvert begynt å vurdere et tilsvarende prosjekt. Leser her at motorstyringen har blitt omprogramert for å takle 200v, hva med å bygge et batteri med 34 celler og spenning 102v-139v?
En holder seg da under 150V som nevnes at er maks hva Thinken takler, samtidig holder en seg over 85V som er cut off spenning på Nicad. Jeg forstår at ytelsen ved 200v vil være mye bedre, men tenker rekkevidde er viktigere enn mere ytelse/effekt, samt at en slipper spesialtilpassing. En slik løsning avhenger av at en får plass til 17 pakker fra en E-up, og at egnet BMS / lader er tilgjengelig.
#6
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 10. mars 2020, klokken 05:55
I to måneder har jeg hatt Easee ladeboks, hvor vår Soul 2016 modell har blitt ladet, alt har fungert prima. Har ikke Tibber men har benyttet appen deres. Så for noen dager siden at nå kunne jeg velge step i en amper, regner med at programmet i boksen er blitt oppdatert, samtidig sluttet forvarmingen av bilen og virke. Har vert i kontakt med Easee og dem ba meg aktivere 6A etter end lading. Aktiverte dette men fortsatt ikke varm bil om morgenen, brukte i går "nødladeren" og da var bilen varm, så det er ikke noe galt med bilen. Er det flere her som har samme problem som meg? Evtuelt har funnet en løsning?
#7
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Instrumentpærer til Berlingo
fredag 24. november 2017, klokken 10:33
Stort sett alle pærene i instrumetet og ellers er dashbordet er 12Volt 1,2Watt,  W2 x 4,6 d

Herifra kan en kjøpe 20 stk: https://www.ebay.co.uk/itm/20-x-Philips-Lamp-12V-1-2W-w2x4-6d-All-Glass-Bulb-W1-2W-Interior-Lighting/272936918326?hash=item3f8c4edd36:g:-~oAAOxyUrZS4rl1

I webasto bryteren sitter en 1,2W pære med "lange" bein, jeg loddet beina fra den gamle pære på en "vanlig" 1,2 watt'er
#8
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50
"På vanlig dynamo strøm i fossilbiler ligger jo spenning nærmest konstant og den er vel anbefalt litt over 14Volt og så regulerer dynamoen strømmen (amp) i forhold til hva batteriet trenger samt hvor mye som må dyttes på ved forbruk.
På Kia'n virka dette noe rart.
Bilde som vist over ser du 14,1Volt med "motor" i gang samt vanlig nærlys påslått
Da jeg starta opp i dag tidlig var det mørkt, vanlige lyst på og den viste 14,1Volt men..
Når jeg kjørte hjem var det lyst og da var det bare kjøreled som lyste og da var det bare 13,1Volt... stussa litt på det hvorfor.. men så slo jeg over til vanlige nærlys og da gikk den opp til 14,1Volt
Dette klinger ikke godt i mine ører.... man regulerer da ikke volt !?  Det er strømmen som skal reguleres."

Har observert det samme på våres 2016 modell, så snart lys settes i Automatisk med dagslys senkes ladespenningen ?? Kjører derfor med nærlys har en gang opplevd 12v problemer, etter at bilen ikke slo av cupe og parklys ved parkering.

Prøvde og diskutere dette med teknikker på Bertil'O at ladespenningen senkes ved lys i Auto, fikk til svar at strømmen senkes på moderne fossil biler også, korrigerte vedkommende at strøm og spenning er to forskjellige enheter og at et 12v batteri MÅ ha over 14v (helst 14,3v) for å bli toppladet. Kom en unskyldning om at han blandet strøm og spenning, men ingen forklaring til at ladespenningen senkes?? Ser en på at vi har 40Ah batteri som i toppladet tilstand vil få hvilespenning ( i god tilstand) på 12,8v , synker spenning til 10,5v er et blybatteri tomt (dvs spenninger under dette kan skade batteriet) ergo den tilgjengelige strøm som er på et 40Ah batteri blir ca 40% av oppgitt Ah så med andre ord har en i en Soul 16Ah som kan trekkes fra et fulladet batteri før det kan ta skade ved forbruk uten lading.

Dette ble vist offtopic...
#9
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Lade batteri pakke PSA
lørdag 22. juli 2017, klokken 06:50
Sitat fra: Elmo på lørdag 22. juli 2017, klokken 00:25
Sitat fra: torle på fredag 21. juli 2017, klokken 23:57
(vil jo også koble opp kjølevann)
PS: Kjøling av batteriene kan du "blåse i" (droppe), men laderen - dvs Sagem boksen MÅ ha skikkelig kjøling !
Ja det var sagem boksen jeg tenkte på ;)
#10
Tidlige elbiler: PSA / Lade batteri pakke PSA
fredag 21. juli 2017, klokken 23:57
Har tenkt å sjekke over noen gamle batteri blokker, er det mulig og koble til en løs Sagem boks?
Med bare og koble 12v batteri, batteripakke på ladekabelen, 240v "i veggen" og kortslutte lukebryter vil da lading starte? (vil jo også koble opp kjølevann)
#11
Da jeg benyttet en slik Biltema tester foretrakk jeg at batteriene var tappet før en begynte (10%-20%rest) Etter hvert fikk jeg fatt i en mer avansert tester CBA og en CBA Amplifyer http://www.westmountainradio.com/cba.php som kan kjøre battriet ned mens det logges.
Begynn med å måle hver enkelt kasse del på respektivt antall batterier 6-4-11 og tror du raskt vil finne hvor du har problemer.
Hurtigmåten er så å bytte de batteriene som ikke holder spenningen. Den lange veien er å teste hver enkelt blokk. Lade opp en og en blokk teste hvor mange Amp du får ut for så og bare bruke de beste. Skal dette utføres på 27 blokker så går det mye tid. Den mere usikre metoden er å gå via spenning, først finne kassen med blokker som ikke holder "rett" spenning og så bytte de som er dårlige til blokker som holdr spenningen.
#12
Er ca 1,5 år siden jeg gav opp min tid med Partner, den hadde på slutten rekkvidde på 7mil, og ladelys ved 5-10%. Den tiden batterier var i orden lå rekkevidden +-10 mil og ladelys kom rett ved eller litt under 0%.

Så i mine øyne må her noen nye batterier i din! Ellers så var det en fin bil til og fra, pass på børster og se til at motore/gir holdes fri for oljelekasjer.

#13
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fylle vann på batteriene.
fredag 26. mai 2017, klokken 17:34
Sitat fra: Elmo på torsdag 25. mai 2017, klokken 20:34
Sitat fra: Grumle på torsdag 25. mai 2017, klokken 16:17
Da blir det demontering av kasse 11 :)
11'er kassa på Berlingo er litt ekstra dritt å demontere :(
Du må (eller iallefall bør) hekta av brekkvirene inni bakhjula før du starter. Og så er skruene til kanalene som går under kassa ofte rustet fast >:(

..Eller ut med konsollet bak girspaken (skrudd fast T20 tror jeg det var), løse strammeren til brekkwire T'en vippe utav kulene og dra Wiren under bilen og vekk fra 11'er kassen. Foretrekker denne metoden da wirehylsen kan sitte fast i bremseskjoldet.
#14
Kia Soul EV / Sv: omlegging av dekk
tirsdag 02. mai 2017, klokken 06:44
Jeg byttet i helgen, brukte "vanlig" godt stor garasje jekk, ved å jekke fremme fikk jeg enkelt opp både fremme og bak i en operasjon. Min jekk er på størrelse med denne https://www.nordic-lift.no/jekk-ac-dk20hlq
#15
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: marechal handske sökes
lørdag 11. februar 2017, klokken 06:30
Hei

Jeg har (2stk) med påmontert 10m 2,5mm² ledning, dem er i grei bruks stand.

Gi bud.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA