Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: [1] 2 3 ... 868
1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt eldre Model S?
« på: ſøndag 20. November 2022, klokken 13:10 »
Regn inn 30k i året i reparasjon og slitedeler, så er du dekket. Med mindre den "store" smellen kommer før du har samlet opp nok penger til å dekke den ;)

Det er flere potensielle utgiftsbomber i klassen 30 til over 100k på disse.

2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reklamasjon luftfjæring
« på: Fredag 28. Oktober 2022, klokken 12:07 »
Handel mellom private reguleres av kjøpsloven hvor reklamasjonsrett er oppad begrenset til 2 år. I tillegg er det mulig å avtale seg vekk fra vilkårene (i motsetning til i Forbrukerkjøpsloven), så kontrakten må gjerne inneholde noe annet. I tillegg er den relative reklamasjonsfristen veldig kort. I praksis har man heller dager enn uker fra feil ble oppdaget eller burde vært oppdaget til å fremsette reklamasjonen om den ikke skal tapes.

Så er det spørsmål om det foreligger en mangel. På en 7 år gammel bil som er rullet 120.000 er dette dessverre sånt som man kan forvente skjer, og luftfjæring generelt har rykte på seg for å ryke tidlig og være dyrt å reparere (ref Audi, MB m.fl.). Jeg tror egentlig ikke det foreligger en kjøpsrettslig mangel her dessverre, og jeg tviler dermed på at det er noe å forfølge selv om reklamasjonsfristene er overholdt.

Forbehold om at det finnes informasjon som ikke fremkommer av åpningsinnlegget.

3
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Onsdag 26. Oktober 2022, klokken 13:28 »
Varmer vel uansett batteri ved forvarming. En ikke helt heldig løsning for de som har mye småkjøring og ønsker å starte med varm kupe.

4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeporten er åpen etter parkering i parkeringskjeller
« på: Mandag 17. Oktober 2022, klokken 11:15 »
Avsluttet ikke om lading var pågående tidligere heller, bare åpnet ladeporten.

5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeporten er åpen etter parkering i parkeringskjeller
« på: ſøndag 16. Oktober 2022, klokken 14:08 »
Hadde en sånn tredjeparts ladeportåpner på knippet i hine hårde dager, før man kunne åpne med fob`en. Kom borti den hos et av de få Tesla servicesentrene hvor det stod noen titalls biler klare til utlevering. Artig lyd om ikke annet  :D

6
Model S 2013 - 2022 / Sv: BMS feilmeldinger som forsvant..
« på: Torsdag 29. ſeptember 2022, klokken 14:26 »
Jepp. For de av oss som er mer opptatt av hva andre synes enn å tilfredsstille egne estetiske behov ;)

7
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
« på: Torsdag 15. ſeptember 2022, klokken 13:20 »
Folkens, en kan ikke likestille at det er 5 års reklamasjonsrett på "alt unntatt" slitedeler med at noe skal dekkes av selger. Bestemmelsene om absolutt og relativ frist gir oss bare informasjon om det foreligger rett til å reklamere. . Det må i tillegg foreligge en mangel for at selger skal være pliktig til å utbedre. Det er fkjl §15/16 som skal benyttes for å vurdere om det foreligger en mangel.

Se spesielt §15 bokstavpunkt b) og §16 bokstavpunkt a) i sammenheng. Jeg er ikke oppdatert på rettskildene i forhold til tolkning og praksis på dette.

8
Tesla SW og AP / Sv: 2022.8.10.1 - MCU1 får oppdatering nå!
« på: Mandag 12. ſeptember 2022, klokken 23:05 »
Da fikk jeg strømtrekkjustering fra appen på begge biler. Det er verd litt tilroting av gui`et. Nå er vi spent på om forvarming før hurtiglading og "vinteregenskapene" er merkbart endret. Får følge godt med på canbusdataene på neste langtur :)

9
Model S 2013 - 2022 / Sv: BMS feilmeldinger som forsvant..
« på: Fredag 09. ſeptember 2022, klokken 09:35 »
Mange som synes det er penest uten bling på bakluka. Her ble det nappet av så fort bilene kom hjem for første gang :)

10
Model S 2013 - 2022 / Sv: BMS feilmeldinger som forsvant..
« på: Lørdag 03. ſeptember 2022, klokken 09:57 »
I praksis vil nok de færreste ha nytteverdi av topplading som uansett går fryktelig tregt på hurtiglader. Og rekkevidden med capping er jo betydelig.

11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vindusvisker skraper i undersiden av panser
« på: Lørdag 20. August 2022, klokken 07:58 »
Dette skjer med alle, gamle som nye ja. Kun komplett mekanisme med motor er å få kjøpt, og det er ikke noen enkel måte å reparere når det allerede er utslitt. Men man kan forebygge ved å åpne og smøre opp jevnlig.

Vi byttet på begge våre biler for et års tid siden. 2x6500 takk.

12
Alternativ energi / Sv: Blande paneler med og uten optimizer
« på: Fredag 12. August 2022, klokken 14:32 »
Da har jeg prøvd å lese meg opp, men ikke veldig mye konklusivt selv fra manualen til inverteren. Det jeg har funnet ut er at for å få ut data må sannsynligvis alle paneler ha optimizere. Det er også beskrevet en failure mode med høyere spenning enn antallet optimizere skulle tilsi i forbindelse med installasjon, men ikke om man får feilindikasjon på inverteren eller om en får produksjon i det hele tatt. Så skrives det rundt om på diverse forum at Solaredge invertere krever optimizere på alle paneler, men ikke om det er for å virke i det hele tatt eller for å få monitoringen til å funke.

Konklusjonen her er at jeg lar eksisterende anlegg være urørt, og satser på en separat løsning med inntil 4x400w paneler.

13
Alternativ energi / Sv: Blande paneler med og uten optimizer
« på: Fredag 12. August 2022, klokken 09:41 »
For å fylle på litt; optimizere er en slags spenningsregulatorer som monteres på hvert enkelt panel og gir en rekke fordeler. De viktigste er at de tillater at alle panelene utnyttes maks i en streng i motsetning til at det begrenses av det "dårligste", enten ved at det er ulikheter i produksjon, pga aldring, delvis skygge/snø/løv etc på et eller flere paneler. Optimizerne "snakker" med inverteren og en kan få ut data på hvert enkelt panel via den i tillegg til status.

Antar at løsningen her blir å montere de ekstra panelene så likt som mulig slik at det ikke blir for store forskjeller på hvor mye lys som treffer dem. Men jeg må være sikker på at de nye panelene ikke reduserer ytelsen i de gamle om jeg dropper optimizer på de nye :)

14
Alternativ energi / Blande paneler med og uten optimizer
« på: Tirsdag 09. August 2022, klokken 18:43 »
Har anlegg fra 2016 med Solaredge 5000 inverter og 16x270w Jinko paneler med optimizere. Nå er det muligens aktuelt å sette inn 2-4 400w paneler til i samme string. Disse blir i så fall uten optimizere. Jeg klarer ikke lese meg til om de nye panelene "ødelegger" for seg selv ved delvis skygge på ett av dem, eller om det vil påvirke resten av stringen som har optimizere.

Noen som vet hvordan et slik oppsett vil spille sammen?

15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hovedlys led stripe
« på: Onsdag 03. August 2022, klokken 22:58 »
Absolutt reklamasjonsfrist er oppad begrenset til 5 år ved forbrukerkjøp ref fkjl §27, andre ledd. Relativ frist er definert som innen rimelig tid. Rimelig tid kan aldri være kortere enn 2 måneder (§27, første ledd).

Fremsettes reklamasjonen etter fristene tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende, med mindre det foreligger uaktsomhet eller uredelighet osv fra selgers side (§27, siste ledd). Om bilen er over 5 år er dermed mulighetene for reklamasjon dessverre utløpt.

Når det er sagt, disse lyktene burde Tesla byttet kostnadsfritt uansett siden nær sagt alle vil få dette problemet. Det kan se ut som det er vanninntrenging i kontrollerkortet som er svakheten. Se fra 7:30 her:

https://www.youtube.com/watch?v=_toknJIOhEg

Kan hende det er mulig å få tak i denne enheten og bytte den?


Sider: [1] 2 3 ... 868