Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: [1] 2 3 ... 826
1
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 21:01 »
Reduksjonen er betydelig mer enn 10kW i snitt her ihvertfall. Til dels 30-40 lavere i deler av kurven. Antar 20-25 minutter ekstra på et typisk ladestopp på EU-tur. Når man skal lade kanskje 50 ganger tur-retur og allerede var drittlei av å sparke småstein mens man ventet på lading før reduksjonen er det helt uaktuelt å legge ut på en slik tur nå (selv uten pandemi). For vår del klarte vi så vidt en vei på 3 lange dager, slik det er nå får vi en ekstra overnatting hver vei og totalt antall dager på veien øker fra 6 til 8 på hele turen. Da er vi faktisk over smertegrensen, og istedet for å roe kraftig ned tar vi heller fly.

Må også legge til at den ekstra ladetiden har kostet meg langt mer enn bare den tiden, og det flere ganger. Fergene går selv om man trenger noen ekstra minutter til lading, og da må man bare fint vente til neste. Det er bra surt når det er i ferd med å bli natt og avgangene er sjeldnere eller stopper opp fullstendig. Har også hendt at jeg har måttet kjøre omvei rundt fergesamband pga at siste ferga var gått, med ekstra kjørelengde og dermed enda mer lading som følge...

Det som hjelper _litt_ er at det kommer opp flere betalbare tregladere som kan brukes på destinasjonen, slik at man kan ta en del av ladingen uten å vente. Men det er dessverre ikke en løsning over alt enda.

2
Model S / Sv: Kjølelameller ute av stilling
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 09:04 »
Kan visst hoppe til feil stilling om det er f.eks. snø eller har frosset fast. Kan visstnok hoppe tilbake slik at det funker fint igjen. Ikke sjekket selv, dette har jeg fra en Tesla-mekaniker noen år tilbake.

3
Model S / Sv: lekkasje bagasjerom model s 2013
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 20:09 »
Vår 2013 fikk dette tidlig, vanlig feil. Baklyktene i luka ble skiftet i samme slengen. Spent på om det holder tett eller om feilen kommer tilbake senere.

4
Model S / Sv: Kjøpe brukt Model S solgt opprinnelig til et firma?
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 22:20 »
Var bilen under garanti?

5
Model S / Sv: Kjøpe brukt Model S solgt opprinnelig til et firma?
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 22:08 »
Se fkjl §1, første til tredje ledd. Forbrukerkjøpsloven regulerer handel mellom profesjonell part og privatperson, ikke handel mellom privatpersoner (eller mellom bedrifter). Da er det kjøpsloven som gjelder. Men man kan rette reklamasjon til tidligere salgsledd.

Annonsene på Finn, for eksempel, er tydelig merket med hvor lang reklamasjonsfrist det er på objektet. Er selger privatperson angis 2 år som er den øvre begrensningen av absolutt reklamasjonsfrist etter kjøpsloven, men om selger er et firma opplyses det om 5 års reklamasjonsfrist som på sin side er i tråd med forbrukerkjøpsloven.

Merk også at relativ reklamasjonsfrist er veldig ulik i disse lovene. Ved forbrukerkjøp kan denne aldri være kortere enn 2 måneder jfr §27, første ledd. Kjøpsloven §32 derimot angir kun at mangel må gjøres gjeldende innen rimelig tid, uten nærmere angivelse. Men om man tar utgangspunkt i at kjøpsloven regulerer handel hvor styrkeforholdet mellom partene er jevnt snakker man nok heller dager enn uker.

6
Model S / Sv: Kjøpe brukt Model S solgt opprinnelig til et firma?
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 11:39 »
Er det slik å forstå at om jeg kjøper en brukt bil fra en privat person så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for meg mot Tesla?
Det stemmer i prinsippet. Da er du og selger parter i handelen. Mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven som gir vesentlig svakere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Men forbrukerkjøpsloven vil gjelde for handelen mellom den du kjøpte bilen av (forutsatt privatperson) og Tesla. Hvis du reklamerer til din selger kan han reklamere videre til Tesla. I praksis godtar de fleste reklamasjon direkte fra nåværende eier siden resultatet blir det samme, men om noen setter seg på bakbeina risikerer man litt komplikasjoner. Jeg tror ikke det er et problem i praksis, ihvertfall ikke ofte.

7
Model S / Sv: Kjøpe brukt Model S solgt opprinnelig til et firma?
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 22:42 »
Tja. Da er det kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som regulerte handel mellom firmaet og Tesla, og her er absolutt reklamasjonsfrist oppad begrenset til 2 år. I en eventuell handel mellom deg og firmaet som kjøpte bilen fra Tesla vil derimot forbrukerkjøpsloven gjelde, så lenge du ikke hovedsakelig handler i næringsvirksomhet. I så fall har du 5 års absolutt reklamasjonsfrist mot firmaet. Rent praktisk kan det bli problematisk så lenge firmaet ikke kan rette reklamasjonen videre til Tesla etter 2 år. Blir fort diskusjoner av slikt, og om firmaet forsvinner står du uten rettigheter.

Men garantien gjelder fortsatt, naturligvis.

8
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 10:55 »
Kjent problem det der. Derfor monterte jeg tidlig gitter foran disse åpningene.

Kan hende det går an å lure til noe enklere om man klarer å lokalisere objektet? Et lite snitt i matta har ingen praktisk betydning og vil neppe bli synlig om det gjøres pent.

9
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 19:42 »
Enig med siste taler. De gamle serviceavtalene spesifiserer at slitedeler dekkes. Men MCU er neppe noen slitedel.  Hvis man har kjøpt bilen som privatperson (av Tesla) har man imidlertid 5 års reklamasjonsfrist, og Tesla har godtatt å utbedre på de vilkårene. Hvis bilen har rundet 5 år og man ikke har kjøpt utvidet garanti er løpet kjørt og det er bare å hente frem lommeboka.

10
Bare en kommentar. Driveunit og batteri er dekket av 8 års garanti med ubegrenset kjørelengde, så det må holdes utenfor reklamasjons/serviceavtalediskusjonen.

11
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: ſøndag 17. Mai 2020, klokken 19:36 »
Slike slavekontrakter er nok ikke tillatt i Norge, og det vilkåret tror jeg lett vil bli tilsidesatt av enhver domstol, jfr. avtl §36.

12
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 20:05 »
Sitat
...normalt vedlikeholdsutstyr og sliteeler

Hvordan man kan tolke at slitedeler ikke dekkes ut fra denne avtaleteksten går langt forbi min velvilje ihvertfall  :o

13
Model S / Sv: Model S 2018 seter i Model S 2013.
« på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 11:30 »
Imponert! Nå skal det sies at den godeste offpist ikke har fiklet med så rent lite ting og tang før og lyktes, så jeg er ikke overrasket :)

Sitat
fyre av som et lite eksperiement, og fordi ting som smeller er gøy
Skulle hatt et forum for slikt...

14
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 08:42 »
De bør du rengjøre, ja. Spesielt på baksiden hvor det samler seg salt, skitt og grus fra hjulbuen inne i vifterommet. Hos meg hadde det samlet seg så mye at vifta ble stuck, og ble ødelagt. Så jeg har gjort dette på begge bilene om våren. I år vil i i tillegg trekke av fronten for å fjerne det som ligger på forsiden. Visstnok ikke så veldig vanskelig; skruer under fremste deksel rundt frunk, skruer ved klips i innerskjerm, skruer under. Ellers masse klips.

Kan fort bli en DIY av det der :)

Det virker heller ikke som disse kondenserene er av ypperste kvalitet. Hørt om flere med lekkasje når de tidlige bilene var relativt nye, inkludert på vår eldste.

15
Model S / Sv: Aktivere autopilot borte
« på: Fredag 08. Mai 2020, klokken 18:29 »
Hvis jeg ikke husker feil kunne man en periode aktivere trial på ap i bilene. Når tiden var utløpt ble det deaktivert igjen med mindre man valgte å kjøpe. Skulle ikke være hardwareavhengig dette nei.

Sider: [1] 2 3 ... 826