Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fonberg

#1
Sitat fra: Mobileum på onsdag 27. desember 2023, klokken 20:35Tok vel ca 10 måneder fra første observasjon av Highland til første leveranse. Tror det går raskere med ny Y.

Enig, Y er jo teknisk en duplikat av 3. Tipper den kommer i Q2/24.
#2
Model Y / Fjæringskomfort og årsmodeller
tirsdag 19. desember 2023, klokken 14:42
Hei,
Er det noen som har erfaring med fjæringskomforten på ulike iterasjoner av Y LR? Har den blitt mer komfortabel med årene, evt. forskjell på tysk og kinesisk?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Eldre tesla med rask Supercharger lading?
tirsdag 19. desember 2023, klokken 08:01
Sitat fra: skiboks på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:51
Sitat fra: Polestar på lørdag 02. desember 2023, klokken 10:46Ingen begrensning på min 2016 Model S 90D (pre facelift). Ladehastigheten ble midlertidig begrenset samtidig med 85-pakkene og øvrige eldre biler, men begrensningen ble fjernet med en senere programvareoppdatering.

Grovt sett lader bilen min med 110 kW fra 10% til 40%, og deretter lineær nedtrapping til 50 kW ved 80%. Dette er hastigheten inn på batteriet, litt høyere dersom målt fra ladestolpen.

Med så lav effekt tipper jeg at batteriet ditt ikke er driftsvarmt. Kaldt batteri kan ta i mot under 20kW fra SuC.
Min 2017 S90D topper på drøyt 140kW, og holder rundt 80-90kW ved 50 SoC (gått over 140kkm).

Ok min 2016 mod 70 (ikke 70D) ligger på rundt 50kw opp til 50% og deretter gradvis nedtrapping. Synes dette er vel sent så vurderer å bytte🤔
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Død bil - bms_w035
onsdag 29. mars 2023, klokken 11:48
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. mars 2023, klokken 13:07Gamle Teslaer er som gamle damer. Dyrt å vedlikeholde. Min (bilen altså) begynner å nærme seg med bare 6 mndr. igjen på garantien, men godt innenfor 100.000 km. Er skikkelig i tvil om den er noe å beholde. Har gratis lading, men det blir jo bare blåbær....

Var i samme båt som deg, og valgte å beholde min S90D fra sept. 17, nå gått snart 130kkm. Det har vært lite tull med den så langt, men fikk en varmeapparatreparasjon til 14k tidligere i vinter. Bilen føles fortsatt som ny å kjøre, men det er klart at når noe først ryker så blir det fort dyrt. Uansett sitter det langt inne å bytte da jeg er så fornøyd med kjørekomfort, plass, stor bakluke, mulighet for å heve bilen (luftfjæringen) samt gratis superlading. Dette er faktorene som forhindrer meg fra å bytte til TM3, enn så lenge. Synes det er dårlig med andre kandidater på markedet når man vil ha en firehjulstrekker som ikke er SUV/CUV (og ikke ønsker å bruke ei uke på å spekke bilen i en utstyrskonfigurator).
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ingen varme
onsdag 01. mars 2023, klokken 11:04
Oppdatering: Jeg la inn service i appen (bor ganske nærme Tesla Trondheim), og fikk som nevnt kostnadsestimat på ca 24k. Godkjente og avtalte, og et par dager før timen fikk jeg oppdatert estimat, nedjustert til ca 14k. Da byttet de PTC, leverte bil på morgenen og den var ferdig på ettermiddagen samme dag. De byttet SIM-kortet i bilen med det samme, visstnok tilbakekalling. Jeg betalte det som var estimert.
#6
Model S 2013 - 2022 / Ingen varme
mandag 06. februar 2023, klokken 19:29
Hei, nå gir ikke "varmeapparatet" noen varmluft i min S 2017-modell. Meldte det inn i appen, og Tesla vil ha meg til å godkjenne reparasjon for inntil 24k sånn ca. Da tenker jeg det er greit å sjekke litt selv først. Så:
-Er det noen som har hatt samme problem som vil dele erfaringer?
-Forslag til ting jeg bør sjekke sjøl før jeg slipper Tesla løs på den?
-Noen andre verkstedkjeder enn Tesla som det kan være lurt å høre med?

Befinner meg i Trondheim.
#7
Model S 2023 - / Sv: DN tester Plaid
tirsdag 13. desember 2022, klokken 08:15
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Klagene på yoke ratt tar jeg med en stor klype salt. Krever selvfølgelig en tilvenning. Knappene for blinklys er mye værre i mine øyne.

Byggekvalitet vil nok være variabel som det har vært fra Freemont hele tiden. Blir nok fremdeles utleveringsbingo på S og X.

Men synes S ser ut som en veldig bra bil. Få biler som har kombinasjonen enormt med plass, superbilytelse, høy komfort, lavt forbruk og suveren rekkevidde. Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

Enig. Jeg har en amerikansk kollega som har hatt bilen ei god stund (LR), og han trives veldog godt med yoke-rattet.
#8
Solgt.
#9
Sitat fra: Almis på torsdag 16. juni 2022, klokken 11:34
Sitat fra: LMOR på torsdag 16. juni 2022, klokken 00:28
Tror du må beskrive en referanse først. Jeg har hatt i3 siden 2014, og syntes den var veldig bra på det meste. Men etter å ha kjøpt iX, så er naturlig nok ikke i3 i nærheten.

Referansen blir jo bilen i signaturen, men det blir vel litt som å sammenligne epler og appelsiner da det er to forskjellige biler i forskjellige prissegmenter.

Sammenlignet med Model 3 så sitter du en del høyere, mer luftig og oversiktlig, og har mye større fordører. Du merker den ekstra høyden og kort akselavstand i rask svingkjøring, naturligvis. Støy vil jeg si er ganske lik, samme med forbruk i norske hastigheter. Fordel med i3 vs Tesla at den så å si ikke mister strøm når den står parkert. Kvaliteten opplever jeg som noe bedre på i3 enn på Teslaen.
#10
Ny bil som hentes ut i Trondheim i slutten av juni, vurderes solgt til under pris ved bestilling i dag. Uten vinterhjul.

Ved interesse, ta kontakt på PM.

Model Y Long Range Dual Motor firehjulsdrift
Pearl White lakk
19'' Gemini-felger
Svart og hvitt Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot
#11
Bestilling og levering / Sv: Tesla Y Long range vurderes
onsdag 15. juni 2022, klokken 20:49
Sitat fra: tornaldo på onsdag 15. juni 2022, klokken 20:31
Sitat fra: _bR44 på onsdag 15. juni 2022, klokken 19:48
Sitat fra: e-h på onsdag 15. juni 2022, klokken 15:08
Målte 13,7 cm i punktet rett foran bakhjulet på P. P skal vel være 14,9 cm ellers. Mener LR skal være 16,4 cm, altså 1,5 cm forskjell.

mao kr 40000,- 😄

Kr 40000 hva for noe?

Om jeg skal tippe: 40k pr cm🤓
#12
Sitat fra: tornaldo på onsdag 15. juni 2022, klokken 16:27
Sitat fra: fonberg på onsdag 15. juni 2022, klokken 15:14
Litt utenfor topic: Jeg har hatt Est. levering 8. - 30. juli i en god stund nå. Hvit bil med hvitt interiør, ellers standardutstyrt LR. Noen andre med tilsvarende leveringsvindu som har fått bekreftet eller avkreftet om dette stemmer fra Tesla?

Hvis du ikke har fått VIN/modellår på kontoen din nå, er det nok  relativt små sjanser for at du får bil innen juli.

Fikk faktisk sms om utlevering like etter, og eneste utleveringsdato jeg kunne velge var 30.6. Så da blir det ny bil i sommer - bare usikker på om jeg skal beholde den eller S-en...
#13
Litt utenfor topic: Jeg har hatt Est. levering 8. - 30. juli i en god stund nå. Hvit bil med hvitt interiør, ellers standardutstyrt LR. Noen andre med tilsvarende leveringsvindu som har fått bekreftet eller avkreftet om dette stemmer fra Tesla?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremseklosser
tirsdag 24. mai 2022, klokken 10:19
Er det akustisk slitasjevarsler på de originale klossene, slik at man skal høre under nedbremsing når det er på tide å bytte?

Noen som har byttet skiver/klosser på f.eks. SnapDrive og kan anslå hva de betalte for jobben?
#15
BMW i3 / Sv: 94ah hva er kapasiteten på batteriet ditt?
søndag 24. april 2022, klokken 08:17
Sitat fra: LMOR på fredag 15. april 2022, klokken 15:49
Min første i3 har nå gått snart 120000, og har falt med 6%.
Ladet til 100% stort sett hver dag.

Er disse 6% basert på hva bilen oppga som nettokapasitet som ny vs. nå?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA