Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ilmarw

#1
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
mandag 11. januar 2021, klokken 13:02
Sitat fra: Solheims på fredag 08. januar 2021, klokken 10:41
Viktige punkt jeg tar med meg fra turen er at estimatene til bilen ved så lave temperaturer som det var her og med så lastet bil så vil nok det tallet minke fremfor å øke etter hvert som man kjører. Det gjør det mer krevende å planlegge ved lading. Derfor ble det også en mer tidkrevende tur enn planlagt.
Jeg har også kjørt litt med takstativ, og jeg lurer på om det er tatkstativet heller enn temperaturen som gjør at Google Maps bommer. Hos meg har den stort sett vært optimistisk (øker ila turen, typisk brukt 10% mindre enn den anslo ved start) uavhengig av temperatur, mens den begynte å falle utover turen med taktstativ på, spesielt i 100 km/t+.

Ellers så klarer jeg med nød og neppe 250 km på motorvei nå på vinteren med fullt batteri (tok av taktstativet halvveis). Snittfart 92 km/t og temperatur -5.

ilmar
#2
Lade hjemme / Sv: Easee eller Zaptec?
torsdag 16. april 2020, klokken 08:38
Jeg fikk for Easee, blant annet basert på at garasjen er så langt unna at det ikke er Wifi-dekning der, så da er det greit med 4G (og Pulse fungerer med det oppsettet har jeg fått bekreftet). Finnes jo muligheter for å sende trådløssignal via strømkabelen for de som velger Zaptec.

ilmar
#3
Kia Niro EV / Sv: 11 kW lader
mandag 06. april 2020, klokken 20:37
Var vel det jeg prøvde å få frem, at jeg ikke kan se at det er noen vits for meg å oppgradere.

Ilmar
#4
Kia Niro EV / Sv: 11 kW lader
søndag 05. april 2020, klokken 21:10
OK, så 0,2 kW raskere med oppgradering om man ikke har 400V. Mao. ikke verdt det for som kun har 230V.

Takk!

Ilmar
#5
Kia Niro EV / 11 kW lader
søndag 05. april 2020, klokken 07:50
Hei,

Ser at 2020-modellen har 11kw-lader som ekstrautstyr. Det står at det forutsetter 3-fas, og jeg regner med at det krever 400V, men er det noen som vet om det evt. gir noen ekstra effekt med 230V 3-fas? Har en Easee ladestasjon på 230V 3-fas 32A, men det er vel kanskje bare TM3 og etterhvert PS2 som kan utnytte dette?

Ilmar
#6
Lade hjemme / Sv: Grå eller hvit PFXP kabel?
søndag 29. mars 2020, klokken 22:28
Takk for innspill, det ble en 4G16mm Powerflex kabel, da skulle det være dimensjonert for noen tiår fremover.

ilmar
#7
Lade hjemme / Sv: Grå eller hvit PFXP kabel?
torsdag 20. februar 2020, klokken 20:11
Sitat fra: KjellG på torsdag 20. februar 2020, klokken 15:54
Er det nødvendig med 16mm2 til en 32A kurs?
Ja, har selv regnet på det, og både jeg og elektriker har kommet frem til at jeg trenger 16mm2 pga. den lange avstanden (nesten 100 meter).

ilmar
#8
Lade hjemme / Sv: Grå eller hvit PFXP kabel?
torsdag 20. februar 2020, klokken 20:10
Sitat fra: Orbit på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:18
Kanskje legge grå 5G16 i stedet (142 kr/m) dersom det uansett blir billigere enn 4G16 fra annen leverandør? Da er du jo også klar dersom det skulle dukke opp TN-nett i ditt område.
Har tenkt på det, men den vil jo bli mer utfordrende å trekke (det er snakk om 80 meter rør med en 90 graders sving og litt annet småtteri).

ilmar
#9
Lade hjemme / Sv: Grå eller hvit PFXP kabel?
torsdag 20. februar 2020, klokken 13:14
Det var det jeg også håpet på, ja. Takk!

ilmar
#10
Lade hjemme / Grå eller hvit PFXP kabel?
torsdag 20. februar 2020, klokken 12:02
Hei,

Skal ha ladestasjon i garasjen, 50mm dobbelvegg trekkerør er allerede gravd ned, og er i dialog med elektriker, og avtalt at jeg selv skal trekke 4G16 mm2 PFXP kabel (det er snakk om ca. 100 meter) da planen er å legge ned 32A 3-fas (230V IT). Ser at det finnes både hvit (500V) og grå (1kV) kabel, som har noe forskjellige pris.

Tenkte i utgangspunktet gå for denne hvite: https://elmaterialer.no/no/pfxp-450750-4g16-mm2-fr-reka-kabel-metervare-1-500m-8114.html

Mange av naboene har hvit kabel, noen grå. Er det noen god grunn til å gå for en dyrere grå kabel (bedre varighet)?  Den hvite ligger på 127 kr/m hos Elmaterialer, og de har dessverre ikke den grå (kun andre dimensjoner). Det billigste jeg finner for den grå er på rundt 200 kr/m, og da blir det jo 20.000 bare i kabel...

Tanker?

Edit: ser i etterkant at den nok burde ligge i underforumet "Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading", beklager det.

ilmar
#11
Polestar 2 / Sv: Maks lading av P2 fra 230 V IT
onsdag 12. februar 2020, klokken 14:42
På Facebookgruppen til bilen er det flere som har spurt Polestar, og fått til svar at bilen skal kunne lade med 230V 3-fase IT-nett som burde kunne gi 11kW. Man må jo da ha en boks som støtter det, selvfølgelig. Har selv bestemt meg for Easee.

ilmar
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Misbruk av elbilplasser
mandag 16. november 2009, klokken 14:33
Men noen av kontaktene der er livsfarlige, enkelte er helt eksponerte, om det er mørkt og man er uforsiktig kan det fort bli en karamell. Konklusjonen må vel være at man skrur av sikringen først, så setter inn kontakten, og så skrur på sikringen igjen.

ilmar
#13
Oppdaterer de nye 3 på Sandvika Storsenter. Mener jeg oppdaterte Kommunegården etter mail fra Bærum kommune. Er det mer enn 4 plasser der?

ilmar
#14
Oppdatert (mens vi venter på nytt system).

ilmar
#15
Fra http://norstart.ning.com/profiles/blogs/nye-hjemmesider-og-nytt
Sitat
I en overgangsfase ut Mai vil det fortsatt være mulig å poste på det gamle forumet. Etter det, vil posting bli stengt men det vil fortsatt være mulig å se på de gamle postene og all den nyttige infoen som finnes der.

Å flytte det gamle forumet til det nye lar seg nok neppe gjøre, det vil være en så stor teknisk og programmeringsmessig oppgave at det ikke kan forventes at noen gjør.

Overgangen fra gammelt til nytt ble litt bråere enn planalgt siden de gamle sidene gikk ned. De nye webmasterne jobber hardt for å få alt opp å gå, foreløpig ser det ut til at det har blitt lagt mer vekt på å få inn nyhetssaker enn å jobbe med forumet, noe som er helt forståelig.

ilmar
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA