Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stor66

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
tirsdag 17. juni 2014, klokken 15:47
Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:59
Mitt viktigste argument for at hydrogenbiler er levedyktige og en konkurrent er at de krever ingen tilpassing. Har du fossilbil kan du ha hydrogenbil. Det gjelder ikke for batteribiler. Da må du ha en lademulighet, noe mange ikke har.
Hvordan får du det til å gå opp? En hydrogenbasert bilpark mye mer tilpasning enn en elektrifisert bilpark.

Du kan ikke bruke eksisterende bensinstasjoner som hydrogenfyllestasjoner uten betydelig ombygning. I praksis må du bygge et helt nytt nett med stasjoner.

Det må lages et nettverk for hydrogendistribusjon til stasjonene. En eksisterende bensintanker kan ikke frakte hydrogen, dermed må det investeres i flere (og dyrere) hydrogentankbiler for å frakte hydrogen ut til stasjonene.

Alle hydrogenbilene må bygges og selges for å erstatte dagens bilpark.

En elektrifisering av bilparken er betydelig enklere å få til. Det er strøm overalt i et moderne samfunn og det er enkelt å bygge hurtigladere selv på relativt øde steder som Gol og Dombås i løpet av under et år!

Har du fossilbil kan du ha elbil. Det er vel det Tesla har demonstrert høyt og tydelig i det året som er gått siden de kom med Model S på det norske markedet.
#2
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:19
De tre 400V kontaktene, er de rett ved de andre ladeplassene?
Nei. De er et stykke inne i parkeringshuset som er i samme plan som bakken. I følge Nordbysenteret er det flere plasser inne i parkeringshuset oppå butikken. De er muligens bare "vanlig" shuko.
#3
Sitat fra: Sunnmøring på tirsdag 08. april 2014, klokken 07:44
Og ein annan ting, kvifor vises "batteri-bar'en" til Hyperstress med rød farge og 22 km typical range, mens stor66 sin vises i gul farge med 20 km typical range?
Hyperstress har kanskje SW5.9? Jeg har ikke oppgradert enda, men speedometeret hans går til 260, det gjør ikke mitt (enda).
#4
En "Hm" erfaring med Tesla på langtur for første gang fra meg:

Kjørte Kongsberg - Drammen - Sandefjord, tok ferge over til Strömstad og kjørte E6 til Drøbak, gjennom Oslofjordtunnellen og hjem via et kort stopp i Drammen. Totalt 328,7 km, snittforbruk på 220 Wh/km.

Jeg hadde regnet ut forbruket på http://www.jurassictest.ch/GR/ på forhånd, og den mente jeg burde klare turen fint med 4 personer i bilen og 1000 W "accessories": 27% margin.

Vel, det stemte ikke helt.

Jeg stoppet én time i Drammen og ladet med 13A for å være sikker på å komme meg hjem igjen, vel hjemme var situasjonen slik den var på bildet. 20 km "typical" igjen.

Det som spilte inn såvidt jeg skjønner var:

  • Jeg glemte at "range mode" var deaktivert
  • Bilen var fulladet 12 timer før turen, dvs. batteriet var ikke fulladet ved start (100% range charge)
  • Temperaturen til Sandefjord holdt seg rundt 5-6 grader, men det var opphold
  • Motorveien gjennom Vestfold suger km ut av batteriet
  • Fra Strömstad og hjem var temperaturen mellom 0 og 3 grader, med regn og sludd
  • E6 nordover sugde også km, så jeg holdt meg til 85 km/t for å spare strøm
  • Jeg brukte navigasjonen til å beregne hvor mange km som var igjen før jeg var hjemme og sammenholdt det med hva "typical range" viste meg. Uheldigvis ble jeg lurt ved at navigasjonen hadde Moss-Horten som kjørerute, ikke Oslofjordtunnellen. Etter "point of no return" litt nord for Moss ble kjøreruta et par mil lenger - marginberegningen var altså ikke riktig fram til da.
Margin ved Nordbysenteret anslo jeg til ca. 30 km. Etter at jeg passerte Moss hoppet den ned på 20, deretter krøp den sakte men sikkert nedover. Da jeg nådde Drammen hadde jeg 17 km margin på å komme meg hjem. En times lading etter så var marginen oppe på 30 km.

Displayet så ut som bildet når jeg parkerte i garasjen, og Teslaen mente at jeg nå burde lade så fort som mulig. Det har jeg forsåvidt god forståelse for...

Erfaringer:


  • Hvis SW5.9 gjør at lading kan startes igjen etter at batteriet er fulladet vil et av problemene ordne seg av seg selv. Inntil da er det greit å passe på å starte ladingen slik at batteriet er fullt nærmest mulig turstart.
  • Regn, kjølig vær og motorvei minsker rekkevidden drastisk. http://www.jurassictest.ch/GR/ tar ikke hensyn til dette i utgangspunktet.
  • Har du mulighet, lad bilen når du parkerer! Egentlig er dette helt selvfølgelig, men når de tre ladeplassene jeg så etter på Norbysenteret var opptatt, og jeg anslo marginen til å være på min side for å komme meg hjem gjorde jeg ikke noe forsøk på finne noe annet sted. Senere fant jeg ut at det var flere ladeplasser på Norbysenteret... Jeg hadde også funnet en semi-hurtig-lader i Sarpsborg, men ut fra samme begrunnelse lot jeg være å stoppe her.

Totalt havnet jeg på snittforbruk på 220Wh/km (fram til Drammen). Fra Strömstad til Drammen brukte jeg i snitt 225Wh/km. Regnvær skal heretter absolutt ikke undervurderes!
#5
Fikk lagt om til sommerdekk denne uken. Jeg var litt spent på hvilke felger jeg ville få siden vinterdekkene ble satt på sommerdekk-felgene da de ble lagt på i oktober. Felger til vinterdekk var ikke kommet enda.

Når jeg går ut til bilen etter omlegging står den der med 19" cyclone felger!

Stilig, om jeg så må si det selv. :)
#6
Jeg har også et par spørsmål:

Hvilken innstilling hadde du på klimakontrollen? Temperatur?

Hadde du aktivert "Range Mode" (under Settings - Driving)?
#7
Kliner til med 6200.
Salg i 12 mnd. + reklameverdien av de bilene som triller rundt på veiene allerede - ferskbilhyp'en - fossilpropaganda - FUD
#8
Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:35
3400

Egentlig mer ønsketenkning enn realitet - dessverre blir vel tallet fort vekk høyere.
Dessverre? ;)
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: De små ting !
lørdag 21. desember 2013, klokken 15:37
"Wiper washer liquid too low" - har jeg aldri sett i noen biler før!
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva synes dere om hans syn på el bil?
fredag 20. desember 2013, klokken 14:42
Tullegubbe. Noen bør ta ham med seg i en Model S på tur til en supercharger, så kan han prøve å forklare hva som foregår når bilen blir ladet til 80% på 30 minutter. Magi? ;)
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: De små ting !
tirsdag 17. desember 2013, klokken 13:55
Oppdaget i går:

At blinklyset blinker tre ganger når man bare skyver hendelen litt ned eller opp (altså ikke helt opp eller ned, men til motstanden blir større).
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
mandag 16. desember 2013, klokken 15:33
Sitat fra: petersv på søndag 15. desember 2013, klokken 15:55
Ser ut som mitt bakerste feste til høyre er for langt inn og. Samme som dere andre med dette problemet?
Ja. Det er det som er problemet hos meg.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
søndag 15. desember 2013, klokken 09:56
Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 17:34
sammenlign festene, er det festene som er foskjellige eller er det sporene i bilen som er forskjellige?

Det er sporen på bilen som er forskjellige. Festene er helt like.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
lørdag 14. desember 2013, klokken 16:48
Argh!

Jeg hentet Whispbar i Vestby på torsdag, og i dag skulle jeg montere. Jeg pakket ut og gikk gjennom bruksanvisningene før jeg satte i gang. Steg en på bilen var å skru fast festene i festepunktene. De to første gikk helt fint, men når jeg satte på plass den tredje (høyre bak) lå den an i bakkant mot taket og jeg turte ikke stramme mer. Hvis jeg hadde dratt til skruen ville jeg ødelagt taket (første bilde).

Nærmere inspeksjon av takfestene viste at høyrefestet bak var plassert ca. 3 mm lenger inn mot midten av taket enn de andre (andre bilde er høyre bak, tredje er venstre bak).

Jeg vil kontakte Autoload og Tesla på mandag.

Noen som har sett noe tilsvarende?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ipod, DAB-utfordring
torsdag 12. desember 2013, klokken 14:43
Spillelister har jeg ikke sett noe til, derimot sorterer og organiserer bilen all musikken slik at du kan bla igjennom på artist, album eller låt og spille det du måtte ønske.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA