Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bobakka

Sider: [1] 2 3 ... 29
1
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
« på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 09:53 »
Når det er sagt - om iX3 skulle ende på 1.8 eller 2.5 - så slår det begrenset inn på lommeboka.
Det er jo ikke lommeboka som er interessant her, men rekkevidde - om jeg kommer frem dit jeg tror jeg kommer frem. Med en batteripakke på 80kWh med bare deler tilgjengelig for meg som bruker så er forbrukstestene veldig viktig. For en fossilbil dreier det seg kun om lommebok, men annerledes for en eilbil

2
BMW i3 / Nøkkel feiler i kulde
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 10:28 »
Mulig at det står i en annen i3 tråd, men fant den ikke da jeg søkte.

Var på ski på lørdag og da jeg skulle åpne bilen etter skituren var det ingen respons.
Nøkkel var kald etter å ha ligget i ytterlomme.
Jeg varmet den opp og da virket den :-)

Hva gjør jeg den dagen da nøkkel ikke lar seg varme opp?

3
BMW iX3 / Sv: Vi som skal ha iX3
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 22:09 »
Det blir litt feil å sammenligne RWD vs AWD biler når det gjelder forbruk.
Det er jo rekkevidden som gjør om vi kommer frem - og da er det forbruk og batteristørrelse som gjelder - jeg ofrer gladelig 4WD for å komme frem.

4
BMW i3 / Sv: Electrified app
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 21:28 »
Bortimot 18% av batteriets totalkapasitet skal være reservert i topp og bunn. Ca. 7% i topp og 10.5% i bunn.
Men utleste tall på cellespenning fra Electrified og Deep OBD forundrer litt.
4.19V betyr vel at cellene er nærmere fulladet enn 93%?
Tallene jeg har er tatt fra 120ah utgaven.
Har noen derute tall fra 60 og 94ah utgavene?

4,2 pleier å regnes som fulladet celle ja.
På min tidligere i-Miev viste CanIon App'en 4,1V for fulladet batteri.
På ny bil kom skilpadde på 3,6V - og den rekalibrerte seg etterhvert for tilsynelatende å skjule kapasitetstap - så skilpadde kom etterhvert på 3.5V og 3,4V.
Bilen stengte ned strømforbruk på 2,9V og stoppet bilen på 2,8V.
Dette er vel et representativt BMS system på en elbil.

Det er veldig overraskende at BMW i3 har en fulladet celle på 4,19V.
Dette stemmer ikke med at den har et "buffer" i topp, hvis det da ikke er en batterikjemi med litt høyere toppspenning?


5
BMW iX3 / Sv: Vi som skal ha iX3
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 09:27 »
Gratulerer med ny bil :-)

Min er produsert og snart på vei til Norge og ser frem til leveranse om ca. 2 måneder.

Jeg gleder meg veldig med mitt valg av en premium elbil på en gjennomtestet plattform med lang rekkevidde og akseptabel pris.

Når du bestiller nå og først får den i juni så virker det som om ikke BMW har noe problem med å få solgt bilene de produserer. Det lover godt :-)

6
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
« på: Mandag 21. Desember 2020, klokken 14:31 »
SUV = plass til folk, bagasje, litt bakkeklaring så man ikke blir stuck med en gang, helst diffsperrer/hev/senk og trekker 3500kg henger.
Streng definisjon som gjør at min LC-120 ikke klassifiseres som SUV - kun 2800 kg henger :-(

7
BMW i3 / Sv: Electrified app
« på: Fredag 11. Desember 2020, klokken 12:32 »
Ser ut som om dette er det jeg er på jakt etter.
Jeg skal sette opp og teste litt når det nå blir litt roligere.

8
BMW iX3 / Sv: iX3 på vinteren
« på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 12:31 »
En liten forskjell er det på rekkevidden, men det er som jeg skrev tilnærmet likt. Regn på sommeren er betydelig verre for rekkevidden enn kuldegrader på vinteren.
Hos meg er det betydelig forskjell på sommer og vinter. Og da mener jeg sommer med 15 varmegrader og ulike værforhold. Selv pøsregn er betydelig bedre enn kuldegrader - og det blir kortere rekkevidde jo kaldere det er. Forskjellen er ikke så ille som på min forrige iMiev, men er betydelig merkbar og begrenser dessverre min bruk av i3 om vinteren. Derfor ser jeg frem til iX3 som forhåpentlig løser mine rekkeviddeutfordringer til bla. hytta på vinteren.

9
BMW i3 / Sv: Electrified app
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 08:12 »
Noen som har erfaring med denne?

Jeg er ute etter å overvåke batteritemperatur ifm hurtiglading på langkjøring i kjølig vær.

10
BMW iX3 / Sv: iX3 på vinteren
« på: Mandag 30. November 2020, klokken 10:16 »
Problemet med aktiv kjøling/oppvarming er jo at det nødvendigvis trekker strøm, så man skal være ganske sikker på at systemet fungerer optimalt for at ikke vinninga går opp i spinninga. Og så får de av oss som har bestilt ix3 håpe at det ikke bare er store ord fra BMW om systemet i den bilen.
Helt enig - og her er det rom for manuelle kommandoer og interaksjoner  Hvis jeg feks skal lade bilen på en gitt ladestasjon så burde jeg kunne gi bilen beskjed om "hurtiglading om 40km / 30 min" via et eller annet GUI. Uansett hvor optimalt system du har så vil det aldri bli "synsk".

Apropos pre-heating varierer nok dette mellom biler, om det bare er kupé eller batterier også, viktigste er å vite hva som gjelder for bilen man har.
Helt enig - jeg har i3 - og blir ikke helt klok på forvarmingen av bilen. Ble lurt første gang jeg skulle hurtiglade i ca. 0 grader (og startet opp med "kald" bil pga mangel på lademuligheter - da den vanligvis var ferdig hadde den knapt fyllt halvparten av forventet energi. Ble en nedtur, og familien ble straks mer skeptisk til elbil.

11
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 19:20 »
Forøvrig så har jeg lest mange tester nå, og bortsett fra det som er kjent - ikke 4WD, kun 750kg henger, Kina bygd og ikke dedikert elbil-plattform så, ja, jeg føler meg trygg på at jeg har tatt et bra valg med iX3. En premium og påkostet stor bil med lang rekkevidde med mulighet for henger og taklast til en dyr, men akseptabel pris. Skulle gjerne hatt 4WD og tung-henger for samme pris, men slik ville det jo uansett ikke vært.

12
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 19:07 »
Min beste bil i så måte var en Toyota Landcruiser 90 som jeg eide fra 2002 til 2010, kjørte 120 000 km, uten reparasjon utover slitedeler som bremser og reg.reim og som falt fra 215 000 til 195 000 i min eiertid. Det var en godt bygget bil.
Når vi også diskuterer 4WD så advarte selgeren meg mot 4WD fordi man ikke får "advarsel" fra bilen før den slipper på alle 4 hjulene, og han hadde kjørt av veien en gang på grunn av det. Jeg gjentok ikke det kunststykket :-)

13
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 19:00 »
Da jeg kjøpte nybil sist, så fikk jeg vite av en selger hos Møller at AWD-andelen lå på ca 60%. Husker ikke lenger hva prisen for AWD var på den modellen og det kan selvfølgelig ha vært utslagsgivende.

Men summa summarum tror jeg at AWD-etterspørselen er kraftig overdrevet i Norge. Vi som er fornøyd med RWD roper jo ikke høyt om mangelen på AWD, så det blir et skjevt bilde på forum og kommentarfelt om hvor viktig AWD er.

De som faktisk trenger AWD kjøper G-klasse, Land Cruiser og tilsvarende biler, mens de som tror de trenger AWD kjøper vanlige biler bygget for at grus skal være det mest krevende terrenget.
Hehe, komisk. Så godt grep i vinterbakkene er bare forbeholdt komisk store suvver ingen vanlig folk kjøper  :'(
Du får godt grep med både RWD og FWD også. Du må bare kjøpe riktig bil. Holder ikke med en billig traction control som bare bremser hjulene. Det er jo samme teknologi på liksom-AWD og 2WD, bare 2 hjul færre som drar/dytter.
Forskjellen er at AWD trekker på 2 hjul og RWD/FWD trekker på 1 hjul.

Forskjellen er uansett ekstrem, å si noe annet er jo bare dumt.

Forskjellen på 2 og 4WD er vel utdebattert nok under iX3 forumet. iX3 har ikke 4WD - og vil ikke komme med 4WD. Noen klarer seg ikke uten 4WD og det er avgjørende for valg av bil, og vuurderer da selvfølgelig andre biler, mens andre, som meg selv, klarer oss med 2WD og har kjørt det tidligere i mange år (både FWD og RWD) uten vesentlig problemer, og vurderer da iX3.

Vurderingen av pris er nok ikke relevant for Norge. Her er den priset langt mer konkurransedyktig enn andre biler man kan sammenlikne med. I Sverige og Danmark koster den over 100K mer, selv etter fradrag for mva. I sverige er prisforskjellen mellom iX3 FC og id.4 Max ca 250.000 SEK.

Tenkte på det samme for en tid tilbake og lurte på hvorfor noen f.eks bestiller en ID.4 max 2WD når avstanden til BMW iX3 ikke er avskrekkende. Når en skal vurdere priser så er det ofte lurt å se hva andre markeder betaler og ikke se seg blind på lokale priser.

Fortsatt 120 000 mer da hvis man går for charged plus, husk at id4 max har alt av utstyr, charged non plus mangler vel en del av utstyret du får i max.
Blir det samme å si at man ikke skjønner at folk velger 2wd ix3 fremfor e-tron eller eqc med 4wd.

Frykten min er at IX3 blir en litt sær og mindre attraktiv bil å selge på bruktmarkedet om noen år, allerede når er man skeptisk til biler som ikke er bygget elektrisk fra bunn av, og det vil være mer gjeldende i fremover.
Jeg deler ikke denne frykten din. Jeg frykter biler som er dårlig bygget uavhengig om de er bygget "elektrisk fra bunn" av eller om de er bygget på en multiplattform.
Jeg har biler fra produsenter som jeg ikke vil vurdere å kjøpe selv om de er bygget "elektrisk fra bunn".
Min beste bil i så måte var en Toyota Landcruiser 90 som jeg eide fra 2002 til 2010, kjørte 120 000 km, uten reparasjon utover slitedeler som bremser og reg.reim og som falt fra 215 000 til 195 000 i min eiertid. Det var en godt bygget bil.

14
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 08:14 »
Ikke direkte relatert til iX3, men til nye BMWer generelt.

Hvorfor er det ikke lov med Remote 3D i BMW pga personvern, når Tesla får snikfilme alt og alle?
Jeg syns det er et veldig godt spørsmål som jeg også har lurt på.

Slik jeg har forstått det så signerer du på når du overtar en Tesla at de har full tilgang til alle kameraene og kan sende opptak til USA for nærmere prosessering når de ønsker (eller etter at algoritmene som ligger i systemene har bestemt seg for det). Det blir som Microsoft eller Apple hvor de eier programmene og dataen, mens du allernådigst får bruke det, men må finne deg i å bli overvåket (ref helseapp'en til Apple som ble brukt som bevismateriale i en nylig rettssak)

Jeg forstår heller ikke at med denne avtalen og kameraene så bryter vel Tesla flere lover i Norge, bla at du ikke skal overvåke offentlig rom uten tillatelse, og de kommer unna til det. Eller har de sikret seg på en eller annen måte?

Jeg har ofte lurt på hvorfor de andre bilprodusentene ikke følger etter? Er det fordi de ønsker at Tesla skal brøyte vei? At de har en helt annen filosofi? At de ikke har teknologien på plass? Eller fordi de tror konstant overvåkning er funksjonalitet bare en liten del av bilkjøperne ønsker?

15
BMW iX3 / Sv: Utlevering av iX3
« på: Torsdag 19. November 2020, klokken 13:57 »

BaFa-støtten tar utgangspunkt i nettopris for basismodell. Så iX3 er langt innafor uansett.
Forretningsideen med å kjøpe en ny iX3 basismodell for €58.000 i Tyskland (inkl 16% moms), sette den på lager i 6 mnd og så selge den i Norge for 600.000 kr (Eurokurs 11, lagerleie, rentekost, transportkost, timekost) uten fortjeneste er vel ikke så veldig bærekraftig.

Sider: [1] 2 3 ... 29