Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bobakka

Sider: [1] 2 3 ... 24
1
BMW i3 / Sv: Bremseskiver
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 10:29 »
Etter å vært på 2 års / 40 000 km service fikk jeg vite at klossene fremme var slitte og burde byttes og skive bak hadde dype rustangrep - og burde også byttes.

På min tidligere iMiev trengte jeg ikke å bytte klosser/skiver før på 96 000 km.

Jeg har kjørt på samme måte med jevnlige dype nedbremsinger.

Det kan ikke være slik at bremser på i3 må byttes hvert 2. år!

2
BMW i3 / Sv: Slutt på BMW i3?
« på: onsdag 18. september 2019, klokken 08:44 »
I 2015 ble det sagt at bilen var profitabel ved 20 000  solgte biler i året. I fjor solgte de godt over 30 000 og batteriprisene har sunket som en stein siden 2015.
Uvisst akkurat når salgsstopp kommer, men mer enn antyder at produksjonsprossess er kostbar og at den vil fases ut uten flere endringer...
Det er noe som ikke stemmer her...
BMW sier at de har tjent penger på i3 hele tiden, samtidig som de sier at produksjonsprosessen er kostbar og at de derfor faser ut produksjonen.
Begge utsagnene kan vanskelig være helt sanne samtidig.
Hva er mest sant?

3
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: onsdag 18. september 2019, klokken 08:11 »
BMW har tydeligvis sovet i timen etter lanseringen av i3 og mistet det forspranget de hadde.  At toppsjefen i BMW måtte gå nå understreker vel dette. Avbestilte min reservasjon forrige uke og opplever at hele salgsapperatet har lite troa på dette prosjektet.  :(  Er vel bekreftet at den kommer tidligst høsten 2020 og da har markedet allerede levert tilsvarende biler over lang tid.

 BMW Norge skal ha for rask tilbakebetaling (dagen etter), men ikke noe mer enn det.

Hvor har du fått bekreftet at den først kommer høsten 2020?

Hvis det er riktig det du sier med sen levering samt det andre som er sagt rundt spekk (kun RWD, kun 70 kWh) er det kun en veldig lav pris som kan få meg til å velge iX3.

Og BMW er jo ikke akkurat kjent for å konkurrere på pris.

4
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: fredag 30. august 2019, klokken 08:54 »
Ellers enig i at konkurransen fra Audi blir knallhard. iX3 bør under 500k i startpris nå...

Slutter meg til at e-tron til 499k med 400 km, AWD og 1800 kg tilhenger blir en utfordring for iX3.
Håper BMW tar utfordringen.

En risiko er at de tilbyr oss på venteliste en "overpriset" iX3 og når de ser at salget ikke tar av, så reduserer de prisen - og vi sitter igjen med tapet.

Grov overprising skjedde med iMiev i 2011, men i de siste årene har det vært motsatt hvor bilen kunne flippes med god fortjeneste, inntil i3 120Ah hvor BMW startet "kampanje" etter 3 mnd og de første kjøperne ble "lurt".

Time will show..


5
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: torsdag 29. august 2019, klokken 12:49 »
Jeg har også tenkt at pris rundt 450 000 kr. eller lavere gjør iX3 interessant for meg.
På en vanlig X3 til 700 000 kr så er vel sammenlignbar pris rundt 350 000 og resten avgifter og moms.
Sånn sett er det en veldig positiv konkurranse på elbiler vi ser nå - med stadig større utvalg og lavere priser.
For meg er hengerfestet nødvendig, og rekkevidde og kun RWD akseptabelt (men skulle gjerne hatt >500km og AWD).
Pris sammen med hengervekt er det det som avgjør kjøpet.

6
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: mandag 19. august 2019, klokken 10:42 »
- den blir vel lansert på en messe nå i høst med flere tekniske detaljer og interiør beskrivelser - prisen kanskje rett før lansering
Skal innom BMW standen på IAA i september, men jeg tviler på at de har noe å komme med hverken angående iX3 og i4.
Levering starter vel om et knapt år og produksjonen må vel starte i år.
Når tror du vi kan forvente mer detaljer og spekk, pris og levering?


7
BMW i3 / Service
« på: torsdag 15. august 2019, klokken 14:45 »
Jeg hentet ut bilen i oktober 2017, men bilen nå sier at jeg må ha service i august - og verkstedet sier at jeg må ha det nå for å ikke miste garanti. Har serviceavtale, men hadde tenkt å vente til oktober. Noen som har noen synspunkter?
Det passer litt dårlig å ta den på service nå i august, men må jeg så må jeg..

8
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: mandag 22. juli 2019, klokken 16:49 »
Blir helt avhengig av pris for min del - må være godt under 500' - samt at det blir en grei hengerlast - gjerne 2 tonn.

Niro og Kona er for meg ikke likeverdig med en iX3.

Men, vi får se hva som kommer.
Jeg håper BMW har noen ess i ermet, ellers blir jeg veldig skuffet.
Da har de i såfall rotet bort hele i3 satsningen og erfaringen sin.

Beholder "reservasjonen" og ser hva som dukker opp - den blir vel lansert på en messe nå i høst med flere tekniske detaljer og interiør beskrivelser - prisen kanskje rett før lansering




9
Ladeplasser og ladekabler / Lading i Sverige - regler og forskrifter
« på: fredag 19. juli 2019, klokken 17:31 »
Noen som har kunnskap om regler for lading i Sverige - eller hvordan finne ut av det?

Skal sette opp lading på et 'torp' - helst 16A - og det er 480V trefase der.

I Norge skilles det på tilfeldig lading i Schuko på 10A og hjemmelading med stasjon.
Siden det er flere elbiler i Norge regner jeg med at der er strengere regler her - har jo blitt strammet inn de senere årene.

10
BMW iX3 / Sv: Tilhengerfeste bekreftet
« på: mandag 08. juli 2019, klokken 14:37 »

Fra BMW mailen:

Nye detaljer om BMW iX3.
Nå som testingen av prototypene går inn i en annen fase, kan vi også begynne å dele noen flere konkrete detaljer om kommende BMW iX3.

Klikk deg inn på linken under og se videoen hvor Dr. Ralph Neuberger, Product Manager BMW iX3, røper noen nye detaljer om bilen.
Se video: http://tr.anpdm.com/track?t=c&mid=24480437&uid=1262515366&&&https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FYzBFLQRn8uE

11
BMW iX3 / Sv: Tilhengerfeste bekreftet
« på: mandag 08. juli 2019, klokken 10:24 »
Med så liten batteripakke kommer den kanskje på under 500.000? I hvert fall som innstegsmodell.

En BMW X3 til 700-800.000 koster vel ikke mer enn rundt 400.000 inn til Norge uten avgifter og moms?

12
en '12-mod som har gått 170.000? Bruksverdien er så mye høyere, får kjøre den til den tar kvelden, den sparer kjørelengde og batterislitasje på de andre elbilene våre.
170 000 er vel i overkant av det man kan forvente av en bil med så lite batteri.
Vet du hva batteri-kapasiteten er nå?
Har du hatt noen dyre problemer med den - dvs. lader el.l.?
Jeg har byttet til i3 og fått mye mindre rekkeviddeangst, men har vurdert å kjøpe en iMiev som en ekstra-bil for korte byturer for familien

13
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
« på: onsdag 03. juli 2019, klokken 15:20 »
I Tyskland gir nå BMW €200 i kreditt (som kan brukes til service etc) som kompensasjon for alt trøbbelet med ConnectedDrive siste halvåret.
2000 kroner i kreditt bør vi få i Oslo også.

I dag så har jeg bilen til lading og ser på App'en at noe er riktig og noe er feil.
Klokken er 15.14 - riktig
27% - feil
100% ved 12.59 - feil
199 km restrekkevidde - riktig
Sist oppdater: i dag 10:19 - riktig (199 km restrekkevidde) og feil (27% og 100% ved 12.59)

Det er tydelig at App'en oppdaterer seg for kl. 15.17 er restrekkevidden 200km.

Men - hvordan klarer de å oppdatere noen felter, men ikke alle???

Skulle tro at BMW ikke har tilstrekkelig kompetanse innen IT og digitalisering..
Blir ikke enkelt for BMW fremover hvis de ikke klarer å lage en enkel App som virker!




14
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
« på: lørdag 18. mai 2019, klokken 13:10 »
Appen er derimot tragisk, og det er lagt inn litt rare sperrer. F.eks så kan du ikke forvarme bilen mer enn to ganger etter hverandre før du må ut og starte bilen. Den nekter å starte opp klimaanlegget hvis ikke.

Synes ikke den er så tragisk. Dermed varmer ikke bilen mer enn 2 ganger og ikke hver morgen om du har glemt å skru det av og reist på ferie i 14 dager og det siste du tenker på er bilen du glemte å skru av forvarming på...

Synes å ha hatt lite feil på app mens andre har feil ofte, vet ikke hvorfor...

Jeg har ofte hund i bilen og bruker forhåndsbestemt oppvarming slik at jeg slipper å tenke på det hele tiden.
Det er flere ganger jeg har glemt at jeg hadde det på når bilen er tom og hvor batteriet er lavere pååladet enn det skulle. Jeg er nå glad for sperren på 2 oppladinger.







15
BMW i3 / Sv: BMW i3 spores selv når GPS-sporing er av
« på: fredag 10. mai 2019, klokken 19:57 »
Det er flere momenter her, det viktigste at de fortsetter å samle inn posisjon etter at UI-et gir inntrykk av at det er slått av.

Jeg har eksplisitt gitt dem beskjed om at de ikke har mitt samtykke til å innhente posisjonsinformasjon, og likevel gjør de tilsynelatende det.

Om det skal være mulig å eie en bil uten at den forteller alle/mange hvor den er, har jeg ikke overraskende også en mening om, men det er en annen diskusjon enn denne.

Det er jo litt avhengig av hvordan man tolker GUI'et.
Slik jeg forstår det slås funksjonen av hvor man på App eller Web kan finne ut hvor bilen står.

Jeg mener at jeg da fremdeles fikk vite informasjon om lengden på siste kjøretur.
Om dette da er sporing eller avlesning av km-teller står det ikke noe om.

Det er vel ikke innsamling av GPS informasjon som er viktig, det er lagring og tilgjengeliggjøringen av den som er problemet med hensyn på personvernet. Det er jo også mulig at EU har noen direktiver som gjør at GPS informasjonen må sendes over i forhold til ulykker og nødknapp etc.

Du mener at du har observert at GPS informasjonen sendes kontinuerlig til server.

Har du noen formening om dette lagres eller at noen har tilgang til dette?

Sider: [1] 2 3 ... 24