Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bobakka

Sider: [1] 2 3 ... 26
1
MG ZS EV / Sv: Har folk fått bil?
« på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 10:46 »
Dette er min første elbil men forbruket var som forventet i kulden. Hadde en lade/handlepause underveis samt ladestasjon på fjellet. Savner ikke ryggstøtte, setene er komfortable. Har ikke testet cruisekontrollen. Ser ikke helt behovet på vestlandske veier men tester det sikkert etterhvert. Regenereringen fungerer fint med 3 ulike nivåer. Det er veldig lite støy etter min mening men det kommer sikkert an på hva man er vant til.
Hvor langt kjørte du? Vi har behov for å kjøre 20 mil med 1000 høydemeter stigning på vinterestid. Vi tåler 10-15 min lade/shoppe-stopp underveis, men ikke noe mer. Hvordan vil bilen egne seg til dette?

2
BMW i3 / Sv: Bremseskiver
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 15:39 »
Eller kanskje nå snart, ved skifte til sommerhjul etter nok en saltsesong?
Ja, veldig fint å få ulike vurderinger.

Leste en bruktbilanalyse - i Broom tror jeg - at bremsene ble trukket frem som et punkt hvor det var flest feil på i3'en.

3
BMW i3 / Sv: Electrified app
« på: Fredag 14. Februar 2020, klokken 12:57 »
Noen som har prøvd denne App'en?

Jeg er ute etter en gratis App jeg kan bruke på Android eller iOS og som gir meg batterispenning og batteritemperatur minimum. Jeg har et både et Bluetooth og WiFi OBD adapter. Noen som har erfaringer?

4
Lade hjemme / Komplett hjemmelader
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 21:16 »
Jeg skal flytte inn i nytt hus hvor det er opplegg til en lader. Hva er rimeligste lader komplett med installasjon nå? Ser at 15.000 er fastpris noen har.

5
BMW iX3 / Sv: Nye felger for iX3
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 18:26 »
Bra at BMW fokuserer på rekkevidde - 10 km på dekk og en del km på kun RWD.
Tror iX3 blir gjennomtenkt og bra

6
Volvo / Polestar / Sv: XC 90 Recharge
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 13:00 »
500 km er vel bra nok for mange - i hvert fall meg.
Det er jo slutt på at folk bare går etter rekkevidde med det gode utvalget som er i ferd med å utvikle seg.

7
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 12:56 »
Hva må jeg regne med for bestilling nå?

8
BMW i3 / Sv: Electrified app
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 12:41 »
Toppers :-)

Hadde tilsvarende løsning for iMiev med en Android App - og har savnet den på i3.

Med den kunne jeg følge med på hver enkelt celle over tid.
Min batteripakke hadde 2-3 celler som var begrensende for batteripakka og rekkevidde.
Fikk også en god følelse med batteritemp - som kun var for informasjon på iMiev, men som kanskje er viktigere på i3 da den begrenser hurtiglading.

Det eneste er om jeg har et riktig OBD adapter, men det vil vise seg når den dukker opp i PlayStore om et par uker.

9
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
« på: Tirsdag 14. Januar 2020, klokken 20:56 »
Jeg får feilmeldingen "ikke nok lagringsplass" selv om det er 17.9 GM ledig plass.
Prøvde Dropbox med uendelig plass med samme feilmelding.
Hvor stor er kartfilen - og hva kan problemet være?

10
BMW iX3 / Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 10:37 »
Personlig er det mer interessant å handle en iX3 uten 4WD til 450' enn en fullblods SUV med AWD mm til 600'.
Prisen er helt avgjørende.

Husk også på at ICE priser i Norge er kunstig høye med alle avgiftene, og Elbil prisene er kunstig lave avgiftsfri.

11
Jaguar i-Pace / Sv: Forbedring av i-Pace svakheter
« på: Onsdag 18. Desember 2019, klokken 20:38 »
I-PACE ble konstruert slik at den ikke skulle ha hengerfeste. Etter at fabrikken besøkte Norge konkluderte de med at I-PACE måtte ha hengerfeste, noe den fikk. Men de 750 kg er maksimal vekt I-PACE kan trekke utfra den nåværende konstruksjonen. Bilen var ferdig bygget og klar til produksjon, da våres krav om hengerfeste kom. Men fabrikken har hørt ønsket om økt hengerfeste og det er rapportert inn til deres ingeniør team.
Supert - stå på :-)

12
Jaguar i-Pace / Sv: Til Jaguar Norge og Ardevd (WattCat) angående forvarming av bilen
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 18:25 »
Hvor mange ganger kan bilen starte forvarming etter hverandre?

Jeg har noen ganger hunder i bilen på vinteren og trenger at de får det varmt.

BMW i3 kan starte forvarming 2 ganger. Deretter på bilen startes og stoppes før funksjonen kan aktiveres igjen.

Ved kald bil i -10, hvor mange % batteri går med til å forvarme bilen

13
Jaguar i-Pace / Sv: Forbedring av i-Pace svakheter
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 15:03 »
1. høyt forbruk, det er en myte som skyldes mye uheldig hjul/dekk valg. I siste Auto Motor und Sport ble rekkevidden for Audi55, I-Pace, EQC, ModelX 100 målt til henholdsvis 339km, 361km, 317km og 385km på deres standard testrunde. Teslabjørn har også en fin sammenligning.

Hvor finner jeg ut mer om dette? Særlig mot ModelX som vel er referansen?
339 km mot 385 km er kun ca 12% forskjell i rekkevidde.

Om iPace øker mest i høy fart er ikke så viktig, farten kan avpasses for å komme frem.
Etter noen år i iMiev er jeg vant til både å redusere hastighet og skru av varmen for å komme frem :-)

14
Jaguar i-Pace / Sv: Forbedring av i-Pace svakheter
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 15:00 »
Så hyggelig at du har testet I-PACE og at du er overbevist! :D

Når det gjelder punkt 1 og 3, er det nå oppdateringer på vei som skal løse opp for bedre rekkevidde og ladehastighet, disse er forventet å komme innen kort tid og vi kommer til å kommunisere rundt dette når alt er klart.

Punkt 2, det er ikke planlagt noe oppgradering av hengervekt fra vår side per i dag.

Takk for raskt og positivt svar.

Punkt 1 - spennende å se hva sw-endringen er og hva som er gode hjul/dekk valg - og hva det betyr

Punkt 2 - dette burde være enkelt om det ble prioritert - hva skal til for at det prioriteres?

Punkt 3 - bra - det minst viktige for meg - men kanskje det enkleste å få til.

15
Jaguar i-Pace / Forbedring av i-Pace svakheter
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 11:16 »
Jeg prøvekjørte en i-Pace forrige helg hvor jeg ble veldig overbevist om bilen og dens kjøreegenskaper.

For meg har den noen svakheter og jeg lurer på om noen har en formening om i hvilken grad det kan rettes opp i løpet av 2020 med software oppgraderinger eller enkle hardware endringer:

1. Høyt energiforbruk
Jeg ser at eTron nå kommer med forbedret rekkevidde med software og hardware endringer. Tesla kommer også med økt rekkevidde med software endringer. Det er vel et stort potensiale for også iPace å forbedre rekkevidde / redusere energiforbruk med enkle grep? Hvor fort kan dette komme og hva trengs?

2. Lav tilhengervekt
En tilhengervekt på 750 kan vel fort dobles eller kanskje tredobles med enkle software grep?

3. Lav ladehastighet
Hurtigladehastighet kan vel også fort forbedres med enkle software grep eller muligens noe annen hardware? Ladespenningen går direkte inn på batteripakka og strømmen blir vel strupet for å sikre at ingen deler av batteripakka overoppheter? Med bedre erfaring og enkle midler bør vel dette kunne tunes?



Sider: [1] 2 3 ... 26