Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leafern

#1
Leverte bilen til Tesla Karihaugen til avtalt time for å få fikset ac feil: « feilmelding: på grunn av systemfeil kan ikke klima beholdes på» Som i praksis ikke gir kald luft.

Etter fire dager fikk jeg en diagnose med forskjellige ting som måtte fikses og fikk beskjed om å finne meg et tredjepart verksted da de bare kunne prioritere biler med garanti pga kapasitet. Pris for diagnose kr 2400.

Noen som vet om bra verksted i osloområdet som kan fikse det som beskrives under og om dette blir en dyr greie?

Diagnose: Performed diagnose and high voltage circuit integrity check.
During diagnostic we found blown A/C compressor fuse in the DCDC/Junction Box due to internal high voltage low resistance of the A/C compressor. This could be caused by wear and it is creating metal scroll in the refrigerant circuit. A flushing procedure is necessary before new compressor installation and A/C refrigerant filling. Also the desiccant filter must be replaced. Noticed also small leaks in some of the AC pipes joints, some O-Rings must be replaced as well to prevent low refrigerant level. When the AC System will be drained for service we will know for sure what amount of refrigerant and oil must be added

#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit feil - igjen
søndag 23. april 2023, klokken 08:52
Er det mulig å se om DU er av nyere variant basert på dette: ASSEMBLY - REMAN - BASE REAR DRIVE UNIT - LDU (1025276- 00-Q) ?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit feil - igjen
fredag 21. april 2023, klokken 21:24
Da har de gitt lyd fra seg igjen etter noen dager og nå er det denne de vik bytte som som vel er hele drive unit? ASSEMBLY - REMAN - BASE REAR DRIVE UNIT - LDU (1025276- 00-Q) totalpris med feilsøking rett under 80k.

Det jeg lurer mest på er hvor sikkert er det at det er dette som er årsaken til at bilen stopper så lenge det ikke er noen feilmeldinger på DU og at de trodde det var en sensor uken før?

Eller spurt på en annen måte, vil man med ny DU være ganske sikker på at det ikke er noe annet som er årsaken.


Og med referanse til ferske tråden på DU garanti. Vil ny DU som jeg betaler for ha 4y/50k garanti?

#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit feil - igjen
søndag 16. april 2023, klokken 16:46
Men det er nok ikke det som er årsaken her for i dag ble det ny stopp med bilberging. Oslo til Porsgrunn uten problemer i går. Porsgrunn til oslo i dag med stopp mosseveien nordstrand. Etter 90 min venting på bilberger hadde den hvilt nok til å kjøre opp på planet selv.

Jeg er betenkt over at merkeverksted påstår at feil er utbedret - spesielt av typen bil stopper å respondere.

Tusen takk til dere to som hjalp med dytting av bil til tryggere sted!
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit feil - igjen
fredag 14. april 2023, klokken 16:35
Da er veteranbilen på veien igjen. Servicesenteret fant ingen feil under diagnostikk, men ved sjekk av kabler og elektronikk fant de defekt sensor rear motor speed som ble byttet. Det var del: encoder sensor a1468 1002722-00-C som ble byttet. At drive unit velger å slå seg av når denne feiler er jo en merkelig beslutning, men håper at det er det ikke vil skje igjen :) Totalt ca kr 4000.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit feil - igjen
tirsdag 11. april 2023, klokken 18:43
Snakket med Tesla i dag som ikke kunne finne noe i loggen på sin side. Avtalt en sikkerhetstest på servicesenter i morgen - så får vi se :)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit feil - igjen
lørdag 08. april 2023, klokken 20:28
Takk for tips @offpist kun en rekke varsler på åpent frunk under tauing ellers ingen aktive varsler. Mulig det var noen der tidligere.
#8
Model S 2013 - 2022 / Drive unit feil - igjen
lørdag 08. april 2023, klokken 18:39
Bilen stoppet på vei hjem fra fjellet på E6 kun to km hjemmefra. Begynte ned at P R N D symbolene lyste rødt i displayet og motoreffekt forsvant - kom kort tilbake og forsvant igjen. Fikk navigert opp avkjørsel til lambertseter og intill kanten i bakken. Konstant rødt i nevnte symboler og ingen DU effekt etter dette og fikk bilen tauet hjem. Hjemme på gårdsplassen «fungerer» DU igjen og lar seg kjøre litt frem og tilbake? Hva nå? Vil Tesla kunne finne spor i loggen? Tar imot tips fra slle dere erfarne😀
Model S 2013.

NB: DU ble sist byttet for drøyt to år siden på «utvidet» garanti. Da var den helt død.
#9
Leaf 2010-2017 / Bytte av hovedpumpe til bremsesystemet
fredag 17. juni 2022, klokken 15:10
Hei, har bilen inne til EU-kontroll hos merkeverksted og får høre at masterpumpe bremsesystem for min 2012 leaf må byttes. Dette skal være en komplisert del med masse elektronikk og vil koste 70.000 for ny. (de skal undersøke om de kan finne en brukt og da blir det eventuelt 30.000)

Er det noen som kan forklare litt om hvorfor dette er så omfattende og kostbart?

Og eventuelt råd om alternativer?





#10
Hva ble fasiten dere?
#11
Model S 2013 - 2022 / rear motor disabled - ok to drive
lørdag 07. november 2020, klokken 15:17
Og det er vel litt vanskelig hvis man kun har rear motor:-)
Uansett ingen hjelp av Tesla roadservice som etter remote sjekk mente jeg bare kunne kjøre videre. For hvis de skulle hjelpe med tauing måtte de først få bilen inn på verksted for å bekrefte at det var drive unit feil som kunne dekkes av garantien - de bekreftet at jeg fortsatt var innenenfor garanti for drive unit - men det kunne være så mue annet som var feilårsak. Så da var det bare å kontakte forsikringsselskap og ordne opp selv. Surt at jeg bare manglet 4 km for å rekke frem til hytta.

Så spørsmålet: er det noen grunn til at død motor ikke skal dekkes under drive unit garantien, når jeg fortsatt er innen for garantiperiode?
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lånebatteri = nytt batteri
mandag 16. juli 2018, klokken 11:00
Min erfaring er at tkm bare angir en del av bildet. Det jeg har merket på lånebil s75 er at reduksjon av tkm under kjøring er betraktelig mindre enn min gamle. Mulig det alltid har vært feil på min. Uansett bør jeg vel forvente kapasitet som nytt siden de påstår det.
#13
Model S 2013 - 2022 / Lånebatteri = nytt batteri
søndag 15. juli 2018, klokken 18:01
For over seks måneder siden vile ikke min S85 lade og jeg fikk lånebil og bekjed om at jeg snart ville få den tilbake med lånebatteri mens batteri skulle sendes til reparasjon. Månedene gikk uten å høre noe før de ringte og informerte at de venter på nytt batteri da det ikke lot seg reparere. Så fikk jeg på fredag beskjed om at bilen er klar og kunne hentes. Jeg spør om hva de har gjort og de sier at de har satt inn et lånebatteri. Og når jeg spør om hva videre plan er sier de at jeg nok bare kommer til å beholde lånebatteriet og det er å regne som nytt. Det syns jeg hører litt pussig ut - hvordan kan jeg være sikker på det? Mitt opprinnelige batteri er forsiktig kjørt med under 40k (daglig småkjøring tas med leafen)


#14
Elektriske utfordringer / Sv: Lading av 12v batteri hvordan?
onsdag 04. april 2018, klokken 22:58
Takker for svar. Satte inn nytt batteri i går og alt fungere igjen. Det ser ut til at syndern var lysbrytern som hadde lurt seg ut fra automodus og stod på.

Ikke mulig å få noen anbefaling fra bnh/nissan så jeg valgte denne etter anbefaling fra bilextra:
http://sonnak.com/batteri/sa456-sonnak-powerline/
#15
Elektriske utfordringer / Lading av 12v batteri hvordan?
lørdag 31. mars 2018, klokken 21:44
Da var det min tur å komme hjem til livløs bil. Den har blitt kjørt svært lite i vinter og antar at det er 12v batteriet som er flatt. Jeg har en gammel batterilader fra biltema som fint ladet opp min gamle toyota flere ganger, men ved tilkobling til leafen skjer det ikke stort. Er det noen spesielle forhold for leaf - feks at 12v batteriet må tas ut for "ekstern" lading?

Det er kanskje best å bare bytte ut det gamle 2012 batteriet først som sist. Noen gode tips til å få dette gjort enklest?

Fortsatt god påske!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA